E82 tai E87 - miksi en ostaisi

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 754
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio

E82 tai E87 - miksi en ostaisi

Viesti Kirjoittaja phuksi » 11 Kesä 2018, 07:31

Pieni kinneri hakusessa, bensa ja manuaali. Ensin silmäilin uudempaa F-ykkössarjalaista mutta piti alentaa budjettia. Nyt katseet E-sarjan ykkösissä, 7 - 10v ikäisiä.

Silmään osui yksi E82 coupe vuodelta 2010 ihan vuoden alusta.

Kuva

Kuva

Auton mallimerkintä oli 120i mutta mikäs moottori näissä on? Ilmeisesti 4-pyttyinen 2-litran vapari? Olen myös haeskellut 125i mallia mutta niitä ei oikein ole saatavilla ja yksi makea oranssi meni taas jo huti kun vatuloin.

Eikös nämä 1-sarjalaiset ole ihan soivia pelejä arkikäyttöön vaikka kilometrejä onkin rontti 200tkm? Varusteista en oikein muuta pakollista keksi kuin sporttipenkit. Perusjakkarat näyttää aika huonoille jos yhtään samaa kastia ovat mitä E46 perusjakkarat aikoinaan olivat. Oranssi väri olisi makea.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend

Avatar
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 758
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: 325i e93
9000 CD
350i DHC
159 Berlina
Paikkakunta: Janakkala

Re: E82 tai E87 - miksi en ostaisi

Viesti Kirjoittaja Aero » 11 Kesä 2018, 19:25

Oikeastaan ainoa vastaus otsikon kysymykseen, jonka keksin, on E88 ;)

Joo, sporttipenkit must-listalle minunkin mielestäni, ne perusjakkarat aikoinani testanneena ne tuntuu samalta miltä näyttää. Muuten (oikeastaan penkkienkin osalta, mut...) ihan oman mielen mukaan. Onhan näihinkin jos jotakin hilpettä saanut, mutta ihan kaikki ei ole tarpeellista, ei välttämättä edes haluttavaa.

Joo, moottorisarja on vahvasti vaparipainotteinen kipinäsytkäpuolella. 125i+ käyttää ainakin hämmentävän pitkään, ellei loppuun asti N52 -moottoriperhettä, itse tähtäisin siihen paljon mieluummin kuin rivinelosiin.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 754
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio

Re: E82 tai E87 - miksi en ostaisi

Viesti Kirjoittaja phuksi » 11 Kesä 2018, 19:47

Ontää kyllä :curse: Tämä kinneri jonka kuvat linkkasin myytiin kahdessa päivässä. Nyt se on jo mennyt. Ei tässä vauhdissa pysy työssä käyvä mukana. Toinen ohari kahden viikon sisään. Se on tuo hinta jolla kauppaa tehdään. Tonni pari alle muiden vastaavien pyynnin ja tavara kiertää ihan tolkuttomalla vauhdilla.

Tosiaan aattelin junnulle tällä alkaa ajoa opettaan kun nyt pääsee 16-kesäisenä puikkoihin heinäkuusta. Sen tähden mietityttää 130 joka olisi the valinta. Ja onhan siinä kulutuskin kohtuu iso. Jostain syystä avosta ei löydy kiinnostusta niin kovakattoiset on olleet listalla.

Bonarina pärräisin tällä itse talviajan ja laittaisin 640 avon seisontaan ja 130 maistuisi paremmalta kuin 120. Tolla avon seisottamisella koitan argumentoida kaikkea järkevää hamehelmaiselle joka kommentoi aina autoasioihin vaikka ne pitäisi olla poikien juttu :wassat:

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend

masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 586
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: F20 LCI 120d A xDrive Edition M Sport 7/2016

Re: E82 tai E87 - miksi en ostaisi

Viesti Kirjoittaja masaf1 » 11 Kesä 2018, 19:50

E82 120d yks parhaista ajamistani autoista ikinä, mikset kattois 123d:tä? Pikkudieselillä on todella tasapainoinen paketti (myös kirjaimellisesti 50:50 painojakauma) ja makee peli mutkateillä. Nelkkubensat on nuhaisia. Sport-penkeillä ja mieluiten toki myös M-paketilla.

130 sit asia erikseen, auto johon oikeesti sopii manuaalivaihteisto. Mut kylmaar E82 koppa on hienompi silti...

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 754
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio

Re: E82 tai E87 - miksi en ostaisi

Viesti Kirjoittaja phuksi » 12 Kesä 2018, 07:09

masaf1 kirjoitti:
11 Kesä 2018, 19:50
mikset kattois 123d:tä?
Jotenkin mä vieroksun tässä yhteydessä dieseliä. Varmaan pörrätään tällä nurkka-ajoa. Pitääpä silti vilkaista tarjontaa.
masaf1 kirjoitti:
11 Kesä 2018, 19:50
Nelkkubensat on nuhaisia.
Tätä vähän pelkään kun on vieläkin takaraivossa jälki E46 318i nuoruusvuosilta. En vaan saa hilattua budjettia paria tonnia ylemmäs vaikka onnistuinkin välttämään mopoauton. Ja sehän oli pelkkää säästöä se. 130 nousee 15keur pintaan todennäköisesti.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend

masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 586
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: F20 LCI 120d A xDrive Edition M Sport 7/2016

Re: E82 tai E87 - miksi en ostaisi

Viesti Kirjoittaja masaf1 » 12 Kesä 2018, 18:44

Käypä koklaamassa 120da coupe nurkka-ajossa niin ymmärrät miks bensat voi unohtaa. Hemmetin hyvin sovitettu kone tohon ja just arkiajossa väännöllä tuntuu paljo tehokkaammalta mitä oikeesti on. Kiva leikkiäkin kun ei tarvi huudattaa. 125i on paljo nuhasemman oloinen arkikäytössä. Toki sitten >80km/h nopeuksissa voima puhuu eri tavalla, mut raskaampi kone tuntuu näppäryydessä tuossa E82-mallissa yllättävän paljon. Jos mahdollista, niin vertaa peräkkäin.

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 754
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio

Re: E82 tai E87 - miksi en ostaisi

Viesti Kirjoittaja phuksi » 13 Kesä 2018, 22:43

Saitte ylipuhuttua :thuup: Käyn testaamassa 123d mallin. Onkos tämä se klassikko N47 kone?

Onhan toi europoliittisestikin ihan lyömätön verrattuna 130i malliin. Räknäsin nopsakkaasti ottapokalla, että jos seisotan avoa 5kk (marras-maalis) niin pystyn ilman lisäkuluja käytännössä pitämään myös tämän ajossa 12kk. Eli molemmat käytössä 7kk vuodesta samaan aikaan :mus: Laskelmassa mukana polttoaineet, vakuutukset ja vuosittaiset huviverot. Ei ihan huono pläni perustella aamukaffepöydässä.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend

masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 586
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: F20 LCI 120d A xDrive Edition M Sport 7/2016

Re: E82 tai E87 - miksi en ostaisi

Viesti Kirjoittaja masaf1 » 14 Kesä 2018, 17:18

N47D20 joo, samat riskit mutta noin vanhat lienee jo levinneet tai fiksattu. 130i vakuutuksetkin on ihan *itun kalliit vs. öljypolttimen.

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 754
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio

Re: E82 tai E87 - miksi en ostaisi

Viesti Kirjoittaja phuksi » 14 Kesä 2018, 18:19

Hehee :w00t: Menin testaamaan autoa liikkeeseen ja töräytin käymään ja lenkkiä heittämään kadulle. Ihastuin heti. Hyvä ohjaus, vähän väljää alustassa mutta ei häiritsevästi. Kilsoja takana 240000. Makea ääni, tasainen kiristyvä veto ja tajuton raiku ylärekisterissä. Se oli sittenkin 130i. Elimistö ei näköjään suostunut menemään kauppaan josta löytyi 120d.

Mutta joo vakuutusmaksut kieltämättä yllätti. Kulut niin kovat että jää pois vaihtoehdoista. Pitää koittaa uudemman kerran ja koittaa öljypoltin. Ja vissiin tuo 120d on se mikä kandee ostaa ja sitten vaan korjata ECU kuntoon.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend

masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 586
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: F20 LCI 120d A xDrive Edition M Sport 7/2016

Re: E82 tai E87 - miksi en ostaisi

Viesti Kirjoittaja masaf1 » 14 Kesä 2018, 18:46

Onhan siinä 123:ssa isommat jarrut, kaksoisturbo, eri suuttimet, nokka-akselit, cooleri, eri välitykset (lyhemmät) vaihteistossa, elektroninen tasauspyörästön lukko, mustat putkenpäät yms. pikku eroa monessa paikadsa.

123d:ssä ei oo turboviivettä käytännössä lainkaan vrt. saman ikäluokan 120d. 123 saa mappaamalla ilman värinöitä paljo enempi tehoa.

phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 754
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: 530d GT5 xDrive
640i Cabrio

Re: E82 tai E87 - miksi en ostaisi

Viesti Kirjoittaja phuksi » 17 Kesä 2018, 21:03

Kiitos masaf1 tiedosta. Enpä osannut arvata että olisi tuplaturbo. Kovin huonosti myös löytyy tarkempaa tietoa tuosta mallista. Kovin nopeeta nämä menevät kaupaksi. Helsinkiin tuli aika siisti sininen myyntiin ja nyt sentään ehdin jo olla myyjään yhteydessä mutta kun työt vähän jarraa vapaa-aikaa niin sekin myytiin ennen kuin viikonloppu tuli ja olisin päässyt paikalle. Tonnin puolitoista jos on edukkaampi kuin muilla niin kiertää aika hätsysti.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend