Nopeusmittarin viisarin siirto parilla pykälällä (+2 km/h)?

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
EmDzei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 15 Touko 2017, 10:21

Hei!

Onko nopeusmittarin viisari kiinni yksikössään lovetussa tapissa? Jos irrottaisin viisarin, siirtäisin sitä pari pykälää (2 km/h) verran ylöspäin, niin kiinnittyisikös viisari takaisin kiinni vai ei?

Minun BMW E46:n nopeusmittari näyttää siis 15" kesärenkailla 2 km/h alle oikean nopeuden (tievarsien nopeusmittarit ja matkapuhelimen GPS).

Tällä pienellä kikallahan asia korjaantuisi, mutta jos viisari painuu tappiinsa lovettuun kohtaan, niin eipä silloin onnistuisi.

Onko joku sattumoisin irrottanut viisareita esim. uuden taustamaskin (= korvannut harmaan värin jollain muulla) merkeissä?
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Mites sitten kun rengas kuluu ja tulee 1kmh mittarivirhe, tai talvirenkaiden vaihdon jälkeen, meneekö taas viisarin veivaamiseksi? Noin pienen heiton takia en tekisi mitään, 10kmh olisi eri asia.
lgr122
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 401
Liittynyt: 19 Tammi 2013, 10:04
Auto: 325d e91 -08 M-Sport
Paikkakunta: Lappeenranta

Oma kokemus on, että niitä mittariston neuloja ei pitäisi irroitella kevyin perustein. Herkkiä laitteita ovat, ja tuunatessaan voi aiheuttaa ihan oikeita vikoja. (Jonka seurauksena 316i:hin sittemmin vaihdoin koko mittariston, onneksi ei kovin vaikea.)
Ymmärtääkseni joitakin niistä mittareista on kyllä mahdollista kalibroida ohjelmallisesti, mutten ole itse tutkaillut aihetta tarkemmin.
325d e91 -08 M-Sport, 118d e87 -05
Ex. 316i e46 -00, 320i e46 Touring -04 M-Sport
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

EmDzei kirjoitti: 13 Kesä 2018, 21:26 Hei!

Onko nopeusmittarin viisari kiinni yksikössään lovetussa tapissa? Jos irrottaisin viisarin, siirtäisin sitä pari pykälää (2 km/h) verran ylöspäin, niin kiinnittyisikös viisari takaisin kiinni vai ei?

Minun BMW E46:n nopeusmittari näyttää siis 15" kesärenkailla 2 km/h alle oikean nopeuden (tievarsien nopeusmittarit ja matkapuhelimen GPS).

Tällä pienellä kikallahan asia korjaantuisi, mutta jos viisari painuu tappiinsa lovettuun kohtaan, niin eipä silloin onnistuisi.

Onko joku sattumoisin irrottanut viisareita esim. uuden taustamaskin (= korvannut harmaan värin jollain muulla) merkeissä?
Suosittelen että unohdat tuon ja osta vaikka profiililtaan paksummat renkaat, jolloin vierintäkehä kasvaa ja nopeusnäyttö sitä myöten tarkemmaksi.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
EmDzei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 15 Touko 2017, 10:21

lgr122 kirjoitti: 16 Kesä 2018, 08:18 Ymmärtääkseni joitakin niistä mittareista on kyllä mahdollista kalibroida ohjelmallisesti, mutten ole itse tutkaillut aihetta tarkemmin.
Hmm, tämähän mielenkiintoista.

Sain idean kysyä asiaa kahdesta syystä. Katsoin Youtube-videon, jossa kaveri vaihtoi E46-mittariston taustat tarrojen avulla eri väriseksi ja jossa hän joutui tietenkin irrottamaan kaikki kolme viisaria. Myös Autohullujen televisiojakson, jossa mainittiin uuden BMW:n ominaisuudesta osata lukea maantielaitojen nopeusliikennemerkit ja että kuljettaja voi itse säätää luetuille arvoille kuitenkin esim. +3 km/h lisää "ylinopeutta". Tai korjata näin mittarivirhettä. Huippua!

Kiitos kaikille hyvistä vastauksista! Päätän olla kajoamatta viisareihin ja annan olla. -2 km/h on pieni nopeusvirhe ja tiedän itse painaa kaksi pykälää lisää pysyäkseni "oikeassa" nopeudessa.
Vastaa Viestiin