Polttoainekokeilua

E21, E30, E36, E46
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Tämä projekti on viivästynyt muiden töiden vuoksi mutta tässä pientä päivitystä;

vakiokone käy tällä hetkellä seospolttoaineella 6 osaa E85:tä ja 4 osaa 95:tä. Käynti edelleen aivan ok mutta ensimmäinen polttoainevuoto löytyi bensafiltterin liitoksien tienoilta. En vielä tiedä onko kyseessä viime kesän letkujen vaihteluista aiheutunut vuoto vaiko E85:n aiheuttama, mutta toivottavasti pian selviää.

Autoon on tarkoitus asentaa uusi polttoainepaineensäädin ennen enempiä kokeiluja - jonkun tiedon mukaan alkuperäinen paineensäädin pudottaa paineet tyhjäkäynnillä hyvin alas puoleen bariin, jolloin hieman täristävän tyhjäkäynnin saattaa saada paranemaan vaihtamalla uuden suurempaa painetta ylläpitävän säätimen. Samoin kiihdytykseen pitäisi auttaa paineensäädin, jossa on aina suurempi paine kuin vakiossa. Näin seos ei menisi turhan laihalle etenkin E85:llä ajellessa.

Pienin mahdollinen muutostyö flexi-fuel autoksi voi siis olla uusi polttoaineen paineensäädin. Toivottavasti pian selviää ja pääsee ajelemaan fossiilivapaalla.
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Polttoainevuodon syyksi selvisi yksi paikaltaan livennyt bensansuotimen klemmari eli asennusvika.

Fuel railin ja polttoainepaineensäätimen vaihtotyö on tulossa seuraavaksi, mutta ei näytä kotikorjaamolle aivan pienitöiseltä. Mahdollista olisi kokeilla 2-litraiseen koneeseen 2.8-litraisen suuttimia ja paineensäätäjää tai vaihtoehtoisesti hankkia uusi säädettävä paineensäädin.

Jos 2.8-litraisen osat menevät suoraan paikalleen, todennäköisesti mitään muuta ei tarvita ja vakiobemu onkin flexi-fuel.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

e36lab kirjoitti: 03 Elo 2018, 00:05 Autoon on tarkoitus asentaa uusi polttoainepaineensäädin ennen enempiä kokeiluja - jonkun tiedon mukaan alkuperäinen paineensäädin pudottaa paineet tyhjäkäynnillä hyvin alas puoleen bariin, jolloin hieman täristävän tyhjäkäynnin saattaa saada paranemaan vaihtamalla uuden suurempaa painetta ylläpitävän säätimen. Samoin kiihdytykseen pitäisi auttaa paineensäädin, jossa on aina suurempi paine kuin vakiossa. Näin seos ei menisi turhan laihalle etenkin E85:llä ajellessa.
Meneekö siihen bensareguun jotain muutakin kuin bensan meno- ja tuloletkut ja imusarjasta alipaineletku? Jos ei, niin mistä se tunnistaisi tyhjäkäynnin?

Helpoimmalla pääset bensaregun osalta, kun mittaat bensanpaineet. Se on joko staattinen tai proge ja erittäin todennäköisesti staattinen. Staattisen bensaregun idea on pitää suuttimen yli vaikuttava paine-ero vakiona, jotta suutin toimii aina samaan tapaan, joten bensanpainelukeman pitäisi olla imusarjan paine + regulaattorin arvo. Esim. 2,5bar regulla vapaahengittisessä (jossa imusarjan paine käytännössä vispoo -0,8bar - 0bar (tai 0,2bar - 1bar absoluuttista) välillä), joten bensanpaineen pitäisi olla välillä 2,7bar - 3,5bar absoluuttista (läppä auki 3,5, läppä kiinni 2,7). Progressiivinen bensaregu lisää paine-eroa imusarjan paineen noustessa, joten läppä auki ajaessa bensanpainelukeman pitäisi nousta staattista ylemmäksi.

Kannattaa myös muistaa, että suuttimien tuotto ei nouse samalla kertoimella bensanpaineen kanssa. Nousikohan se luokkaa paine-eron neliöjuuressa - no, tuon datan löytää varmasti kun vähän etsii, se on vaan fysiikkaa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

> Meneekö siihen bensareguun jotain muutakin kuin bensan meno- ja tuloletkut ja imusarjasta alipaineletku? Jos ei, niin mistä se tunnistaisi
> tyhjäkäynnin?

Ei mene muita kytkentöjä kuin nuo. Säädin voi tunnistaa tyhjäkäynnin meno- ja paluukanavan paineiden erotuksesta eli differentiaalista. Se on tyhjäkäynnillä pienin mahdollinen. Jos on näin, että tyhjäkäynnillä säädin säätää paineet alas (jonkun tiedon mukaan EU-direktiivin vaatimus), heti kiihdyttäessä paine ei nousekaan välittömästi vaan viiveellä - syntyy laihan seoksen kiihdytyskohta eli tehoja puuttuu kiihdyttämään lähdettäessä. Toki näin kiihdyttäessä päästöt on pienemmät juuri sillä hetkellä, koska soppaa on laihennettu.

No, joka tapauksessa 2.8:n osat on tilattu - fuel rail ja säädin, sekä kunnostetut suuttimet. Periaatteessa pitäisi osua juuri kohdilleen mutta miten käytännössä - se jää nähtäväksi.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Ei kai paluuputkessa pitäisi mainittavaa painetta olla, sehän on avoin putki takaisin bensatankkiin. Ja jos reguun ei mene myöskään sähköä, niin millä se operoisi sitä paineenhallintaa kovinkaan tarkasti?

Laita bp-mittari, niin näet varmaksi, mitä siellä tapahtuu.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

> Ei kai paluuputkessa pitäisi mainittavaa painetta olla, sehän on avoin putki takaisin bensatankkiin.

Eikös kyseessä ole closed loop eli putki tankin toisesta päästä toiseen ja välissä suuttimet ja bensaregu?

Tulo- ja paluuputken välillä vallitsee menoputken miinus regun ja suutinten kulutuksen differentiaali. Paluuputkessa on nollapaine vain kun urku on auki eli kaikki menee suutinten kautta. Tyhjäkäynnillä suutinten kautta menee minimi eli paluuputkessa on vain tyhjäkäynnin kulutuksen verran vähäisempi paine (ja regun). En ole asiantuntija mutta näin sen näen sieluni silmillä. Toivottavasti pääsen mittailemaan paineita etenkin osien vaihdon yhteydessä, osa osista jo saapuikin.

Polttoaineseospäivitystä sen verran, että vakiokoneessa on nyt 2/3 osaa E85 ja kolmannes bensaa. Aika hörähtelevää oli aluksi tyhjäkäynti mutta on parantunut hieman.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Eiköhän siinäkin ole ihan normaali kierto, eli tankissa on pumppu, joka pumppaa linjastoon paineen. Jossain, todennäköisesti tukin lähellä on sitten regulaattori, joka on ikään kuin pato ja pitää edellään sen tietyn paine-eron vertailukohtaan (joka on letkulla tuotava imusarjan paine). Ylimääräisen bensan regu päästää virtaamaan paluuputkea pitkin tankkiin ja koska paluuputkessa ei toivottavasti ole toista patoa/tukkeumaa/tms (joka lähinnä haittaisi tuon regun toimintaa, koska kaikki ylijäämäbensa ei välttämättä pääsisi pois) ei paluuputkessa ole painetta. Virtausta kyllä, mutta kovin kummoista painetta siellä ei pitäisi olla.

Vertaa vesiputkeen (bensatukki), hanaan (regulaattori) ja viemäriin (paluuputki) - kun avaat lavuaarin hanan, on vesiputkessa paine ja sieltä tulee vettä x l/m (todennäköisesti n. 10l/m). Jos et vie vettä siitä välistä mihinkään muualle (vastaava tilanne kuin suuttimet kiinni, moottorijarrutus), menee täysin sama vesimäärä x l/m viemäriin, mutta koska viemärissä ei ole pumppua eikä vastustavaa patoa, ei siellä ole painetta, vaan pelkkää virtausta.

Jos paluuputkessa olisi paine (vertailukohteen viemärissä osittainen tai täysi tukos), kasautuisi bensaa vastustamaan virtausta (vertailutilanteessa lavuaari täyttyy ja tulvii vaikka viemärin tulppa puuttuu - tästä tietää että on aika puhdistaa viemäri ja hajulukko) ja paine voisi regun edelläkin nousta kaivattua korkeammaksi eikä suihkutustilanne olisi enää yhtä hyvin hallussa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Tätyypä yrittää tutkia asiaa mutta voi olla liian paljon tekemistä tällä hetkellä ryhtyä mittailemaan bensanpaineita.

Tähän väliin vain kommentti, että vakioauto on ihan ok seoksella 1 osaa E85:tä ja 2 osaa 95 bensaa - jos hyväksyy pienen värinän tyhjäkäynnillä. Voi olla, että värinä ei pitemmän päälle ole hyvä asia. Silmämääräisesti kone tärisee tyhjäkäynnillä hieman - muuten ei ole mitään havaittavaa eroa. Tärinä poistuu heti kun kierroksia nostaa hieman.

Tyhjäkäynnin värinä muuttuu häiritseväksi seoksella puolet ja puolet.

Minulla olisi uudet suuttimet ja fuel rail mutta vaihtotyö näyttää vaativalta kotikorjaamolle. Mietin sellaista, että voisiko yksinkertaisin mahdollinen etanolikonversio olla imuputken kuristaminen MAF:in jälkeen?

Jos pienentäisi reikää ilmamassamittarin jälkeen, eikö ilman ja polttoaineen seos tällöin menisi juuri oikein?
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

e36lab kirjoitti: 07 Syys 2018, 01:17 Minulla olisi uudet suuttimet ja fuel rail mutta vaihtotyö näyttää vaativalta kotikorjaamolle.
Mitäs siitä tarvii purkaa edestä tukin vaihtoa varten? Moottorin kaunistelukatteet nyt ainakin. Imusarja? Tarviiko muuta?
e36lab kirjoitti: 07 Syys 2018, 01:17 Mietin sellaista, että voisiko yksinkertaisin mahdollinen etanolikonversio olla imuputken kuristaminen MAF:in jälkeen?

Jos pienentäisi reikää ilmamassamittarin jälkeen, eikö ilman ja polttoaineen seos tällöin menisi juuri oikein?
Eipä tuollainen kuristus sitä ilmamassaa muuta, ahdistaa vaan isommilla virtauksilla. Jos massamittarin läpi menee 1kg ilmaa, niin kyllä se 1kg menee sinne moottoriin, kun ei mihinkään muuallekaan siitä välistä pääse.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Tein tällaisen pienen kokeilun, että suljin kädellä imuilman ottoaukkoa - yhdessä vaiheessa kone hörähtikin hetkeksi käymään tasaisesti pienen hetken ajan. Tämä kyllä vahvisti käsitystä siitä, että ilmamäärää muuttamalla voi vaikuttaa käyntiin.

Jos kuristus tehdään MAF:in jälkeen, massamittaukseen se ei vaikuta mutta ilmamäärään ehkä vaikuttaisi. Ja lopulta seossuhde on enemmän määrää kuin massaa.

Eli MAF siis näkeen massan oikein mutta sen massaista ilmaa tarjoillaan koneelle määrällisesti vähemmän kuin normaalisti - seossuhde menisi tällä teorialla oikeaksi.
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

> Mitäs siitä tarvii purkaa edestä tukin vaihtoa varten? Moottorin kaunistelukatteet nyt ainakin. Imusarja? Tarviiko
> muuta?

Imusarja ja kaikki siihen liittyvä. Ja siinähän sitä jo iltapuhdetta onkin.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Ei kun se massan (grammoja) ja määrän (litroja) yhteyspiste on tiheys (g/l), joka puolestaan aiheutuu lämpötilasta (°C) ja paineesta (bar). Seossuhde taas on ilmamassan (g) suhde polttoainemassaan (g), polttoaineessa lämpölaajeneman ja paineen vaikutukset kompensoidaan järjestämällä suuttimen yli vakioitu paine (sille bensanpaineensäätimellä eli bensaregulla) ja kun lämpölaajenemiskerroin on muutenkin pienempi kuin kaasumaisella ilmalla, polttoaineessa käytännössä käytetään ohjattavana suureena määrää (l), jota tarvittaessa kompensoidaan jälkijunassa lambdakorjauksella (ne bensatrimmit, STFT ja LTFT).

Ilman määrällä siis ei ole määräävää merkitystä, vaan nimenomaan massalla on. Jos MAFin läpi menee 150g ilmaa, koneeseen menee 150g ilmaa ja siihen ruiskutetaan tuohon massaan sopiva määrä polttoainetta. Jos ruisku olisi ilmamääräohjattu (autossa olisi sellainen heilurimallinen ilmamäärämittari) voisi tuo kuristelu, jolla saa mittarin kohdalle aiheutettua painemuutosta vaikuttaakin, koska siitä määrästä sitten laskettaisiin sitä massaa.. Jos hetkellisesti onnistut hämäämään ilmamassamittausta jollain pyörre-efektillä tms, niin tilanteen pysyessä vakiona lambdakorjaus kyllä kumoaa sen hämyn. Ja edelleen se kuristus alkaa jossain vaiheessa ahdistaa ilman virtausta eli rajoittamaan siltä kohtaa moottorin vääntömomenttia. Jos ko. kohta ei ole hengityksen pullonkaula ennestään, ei tuo toki näy ennenkö kuristaa tarpeeksi paljon.

Juu, imusarjan irrotuksessa saanee muutaman ruuvin irroitella. Ei lie kuitenkaan ihan tekemätön paikka, kannattaa toki varata uusi tiiviste valmiiksi.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

MAF tuskin nimestään huolimatta laskee grammoja vaan mittaa ilman tiheyttä, johon varmaankin vaikuttaa myös vesihöyryn määrä ilmassa.

Kun tiedetään ilman tiheys ja putken halkaisija tai astian tilavuus (=palotila), tiedetään paljonko ilmamolekyylejä on tietyllä hetkellä palotilassa ja säädetään polttoainemolekyylien määrä vastaamaan polttoaineen stoikiometriaa.

Jos putken halkaisija vaihdetaan pienemmäksi mutta anturi antaa edelleen saman ilman tiheystiedon (jonka perusteella polttoaine annostellaan), eiköhän ilmamolekyylien määrä ole pienempi ja siten vastaa kyseisen polttoaineen stoikiometriaa paremmin. Tietenkin teho ja vääntö on pienempi pienemmällä joulemäärällä.

Stoikiometrian yhteydessä mittayksikkö on mooli, joka on määrän yksikkö. Kaava on c = n / v, joka on konsentraatio eli mooleja per tilavuus. Stoikiometrisessä seoksessa on c = ilma ja c = polttoaine niiden täydellistä reaktiota varten oikeassa suhteessa.

Tietty määrä ilmamolekyylejä yhtyy tiettyyn määrään polttoainemolekyylejä, jolloin niiden yhdistyminen on ideaalikoneessa täydellinen.
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Eli vielä kiteyttäen - kuristaminen pitäisi tapahtua imuventtiilissä joko venttiilin kokoa tai ajoitusta säätämällä. Polttoaineen määrä pysyy tällöin samana mutta pienemmän ilmamäärän vuoksi saavutetaan etanolin stoikiometria.

Etanolikonversion voisi siis näin pähkäiltynä toteuttaa nokka-akselin vaihdolla, joka sinänsä on mielenkiintoinen huomio. Koska työn alle saattaa olla tulossa myös vanha Toyotan työntötankokone, joka sekin saisi mielellään käydä tasaisesti bioetanolilla.

On helpompaa hioa nokka-akselia matalammaksi kuin porailla isompia suuttimia ja reikiä kaasuttimeen.
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

> Juu, imusarjan irrotuksessa saanee muutaman ruuvin irroitella.
> Ei lie kuitenkaan ihan tekemätön paikka, kannattaa toki varata uusi tiiviste valmiiksi.

Käytännössä viikon iltapuhteet menee sen homman opiskeluun tässä automallissa. Kun ei ole koskaan ennen juuri tätä asiaa tehnyt. Kun on kerran tehnyt, sitten jo tietää mitä tekee ja miten mikäkin asia irtoaa tai menee paikalleen.

Monta kohtaa on jo tiedossa ja ihan yhtä monta kohtaa vielä tietämättä. Parempi olisi kun olisi ysäri-bemuihin erikoistunut paja jossakin ja asiansa osaavat teknikot tekemässä kunnon välineillä ja fasiliteeteilla.

Täällä ei taida oikein olla mutta baltian maista jo löytyisi todella kovan luokan osaamispajoja.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

e36lab kirjoitti: 07 Syys 2018, 22:22 MAF tuskin nimestään huolimatta laskee grammoja vaan mittaa ilman tiheyttä, johon varmaankin vaikuttaa myös vesihöyryn määrä ilmassa.
Mielenkiintoinen teoria, mutta eiköhän siihen ihan syy ole, että sitä kutsutaan ilmamassamittariksi eikä ilmantiheysmittariksi. Kaksi grammaa ilmaa absorboi enemmän lämpöä kuin yksi gramma ilmaa ja siihenhän nuo kuumalanka-anturit ja kuumakalvoanturit, joita ilmamassamittareissa käytetään, perustuvat.
e36lab kirjoitti: 07 Syys 2018, 22:22 Kun tiedetään ilman tiheys ja putken halkaisija tai astian tilavuus (=palotila), tiedetään paljonko ilmamolekyylejä on tietyllä hetkellä palotilassa ja säädetään polttoainemolekyylien määrä vastaamaan polttoaineen stoikiometriaa.
Jos ilman tiheyden oletettaisiin olevan sama imuventtiilillä ja MAF:lla, eivät turbokoneet, joissa MAF on tyypillisesti ennen ahdinta, oikein toimisi. Lisäksi moottoriyksilöt, joissa imupuolta on muokattu (putkia vaihdettu isommaksi, ahdetuissa välijäähdytintä vaihdettu jne) olisivat hädissään. Lisäksi nykyaikaiset moottorit säätävät ahtopainetta ja ilman virtausta (kaasuläppä/valvetronic/vastaavat) tavoitellessaan tiettyä ilmamassaa moottoriin ja silti saavat laskettua sopivan polttoainemäärän ruiskutettavaksi, vaikka sitä imupuolta olisi muokattu.
e36lab kirjoitti: 07 Syys 2018, 22:22 Jos putken halkaisija vaihdetaan pienemmäksi mutta anturi antaa edelleen saman ilman tiheystiedon (jonka perusteella polttoaine annostellaan), eiköhän ilmamolekyylien määrä ole pienempi ja siten vastaa kyseisen polttoaineen stoikiometriaa paremmin. Tietenkin teho ja vääntö on pienempi pienemmällä joulemäärällä.
Lonkalta väitän, että vaatisi juurikin sen MAFin putken koon muuttamista, eli juuri sitä mittauskohtaa pitäisi muokata. Vaikka MAF mittaisikin ilman tiheyttä ja (MAF tai ECU) laskisi siitä ilmamassan, tapahtuu se siinä ilmavirran poikkitilavuudessa(? Tuo ei varmaan ole sana, mutta kuitenkin siinä putkessa, jonka mitat tunnetaan), jossa anturin tiedetään olevan. Jos kuristat MAF:n ja imusarjan välistä putkea, niin sehän on kuin laittaisit sinne (toista) kaasuläppää kiinnipäin.
e36lab kirjoitti: 07 Syys 2018, 22:22 Tietty määrä ilmamolekyylejä yhtyy tiettyyn määrään polttoainemolekyylejä, jolloin niiden yhdistyminen on ideaalikoneessa täydellinen.
Jep - ja juuri siksi (koska molekyylillä on massa, joka on kutakuinkin muuttumaton suure) mitataan massaa tai lasketaan se. n molekyyliä on massaltaan x grammaa, mutta voi tilavuudeltaan olla vaikka desilitran tai kaksi. Tai vaikka ne n molekyyliä puristettaisiin ahtamalla puoleen desilitraan, olisi niiden massa silti sama x grammaa. Vuotamattomalla imupuolella ne kaikki ilmamolekyylit, jotka menevät MAF:n putken läpi, menevät myös sinne moottoriin. Vuotavallakin niitä lähtee ulos siitä väliltä vain, jos siinä välillä vallitsee putken sisällä putken ulkopuolta kovempi paine. Eli kun tavalla tai toisella on saatu mitattua se moottoriin menevien ilmamolekyylien määrä, on se tiedossa ja sitä käytetään. Jos moottoriin menevä ilmavirtaus muuttuu, oli sitten aukomalla kaasuläppää tai puristamalla ilmaputkea kasaan, muttuu se virtaus myös siinä MAF:lla, oli ne kohdat putkistossa samankokoisia tai ei.

Olisiko tuosta apua imusarjan irroita-kiinnitä -operaatioon? https://www.pelicanparts.com/BMW/techar ... nifold.htm
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

> Kaksi grammaa ilmaa absorboi enemmän lämpöä kuin yksi gramma ilmaa ja siihenhän nuo
> kuumalanka-anturit ja kuumakalvoanturit, joita ilmamassamittareissa käytetään, perustuvat.

Ilmassa on vaihteleva määrä vesihöyryä, joka vaikuttaisi massaan ja näin auto käyttäytyisi eri tavoin kuivalla ja kostealla kelillä. Se mittarihan lämmittää vesihöyryä siinä missä ilmaakin eli eihän se varmaankaan tunnista eri kaasulajeja. Ilman tiheyttä siis mitataan mutta sitä voidaan kutsua myös ilman massaksi -> vesihöyryn vaihteleva määrä ilmassa ei saa vaikuttaa mittaustulokseen, koska vesihöyry ei osallistu reaktioon. Tai sitten osallistuu, asia voi olla monipuolisempi kuin äkkiseltään luulisi.

Jos ilmassa on enemmän vesihöyryä, ilman tiheys on vähäisempi (matalapaine) kuin kuivalla kelillä korkeapaineen vallitessa. Joskin vesiruiskutusta on aikaisemmin käytetty etenkin turbomoottoreissa mutta käsittääkseni tiputtamaan imukanavan lämpötilaa, jolloin höyrystymisen aiheuttama kylmä ilma puolestaan onkin tiheämpää ja sitä menee samasta putkesta enemmän läpi. Mutta siinä on kyse reaktiosta, joka ei ole sama asia kuin inertti vesihöyry ilman seassa.

> Jos kuristat MAF:n ja imusarjan välistä putkea, niin sehän on kuin laittaisit sinne (toista) kaasuläppää
> kiinnipäin.

Kaasuläpässä on asentoanturi, joka kertoo eculle kuinka paljon poljinta on painettu. Jos imuputken kuristuksen vuoksi joudun painamaan enemmän kaasupedaalia, niin eikö se lisää syöttöä ja tee juuri sen minkä etanolikonversio vaatiikin? Sinänsä mielenkiintoinen huomio ja idea, bemarilla on E36 mallissa lisävarusteena luistonesto, joka on nimenomaan toinen kaasuläppä imuputkeen - jos takapyörät alkaa luistaa, toinen läppä sulkeutuu sillä sekunnilla eli kuristaa tehot pois.

Näitä luistoneston läppiä näkee eBayssa kaupan silloin tällöin hyvin pienellä rahalla, joten siinähän olisi kokeilun paikka laittaa se läppä sinne imuputkeen väliin ja katsoa mitä tapahtuu.
e36lab
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Huhti 2017, 21:13

Tuossahan sellainen "toisioläppä" juuri onkin: https://www.ebay.co.uk/itm/BMW-3-SERIES ... SwtoNaj9NL

Läppä on sähköllä ohjattava mutta lieneekö siinä vain auki-kiinni asennot (on-off). Jos se olisi lineaarisesti säätyvä, niin ei muutakuin potikka kojetauluun ja säätelemään imupuolta käsisäätöisesti ja kuullostelemaan koneen käyntiä.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

e36lab kirjoitti: 08 Syys 2018, 04:13 Ilmassa on vaihteleva määrä vesihöyryä, joka vaikuttaisi massaan ja näin auto käyttäytyisi eri tavoin kuivalla ja kostealla kelillä. Se mittarihan lämmittää vesihöyryä siinä missä ilmaakin eli eihän se varmaankaan tunnista eri kaasulajeja. Ilman tiheyttä siis mitataan mutta sitä voidaan kutsua myös ilman massaksi -> vesihöyryn vaihteleva määrä ilmassa ei saa vaikuttaa mittaustulokseen, koska vesihöyry ei osallistu reaktioon. Tai sitten osallistuu, asia voi olla monipuolisempi kuin äkkiseltään luulisi.
Joo, on sitä Boschin ja kumppaneiden insinöörit enemmän pohtineet kuin me. Toisaalta myös vanhemmat ja yksinkertaisemmat ruiskut toimivat ja pitävät aika hyvin linjansa kelistä riippumatta. Esim. mullakin on nyt tallissa laitteita, joissa ohjaus perustuu joko MAF:iin ja täyskaasukytkimeen (9000, LH 2.2) tai TPS+IAT+MAP -komboon (955i orggisruiskulla ja 350i jossa Megasquirt) joista yksikään ei taatusti mittaa ilman kosteutta mitenkään erikseen, ja toimii silti kelistä riippumatta. Erityisesti tuota Megasquirtia on tullut ajettua seosmittaria katsellen ja logitus päällä erilaisilla keleillä. Siinä siis ruiskutusmäärän perusteena käytetään laskennallista ilmamassaa, jonka laskentaperusteina on imusarjan ilmanpaine (MAP), imusarjan ilman lämpötila (IAT) ja kaasupolkimen asento (TPS). Ysitonnisessa huomaa (tai huomasi kun oli ajossa, nythän siitä on mm. moottori irti) kyllä selvästi ulkoilman lämpötilan vaikutuksen, talvella vetää paremmin kuin kesällä. Bensakarttoja on vähän venytetty, sytkäkarttoja säädetty ja ahtopaineita nostettu, vastaavalla vakioautolla ei huomaa ihan niin hyvin.
e36lab kirjoitti: 08 Syys 2018, 04:13 Jos ilmassa on enemmän vesihöyryä, ilman tiheys on vähäisempi (matalapaine) kuin kuivalla kelillä korkeapaineen vallitessa. Joskin vesiruiskutusta on aikaisemmin käytetty etenkin turbomoottoreissa mutta käsittääkseni tiputtamaan imukanavan lämpötilaa, jolloin höyrystymisen aiheuttama kylmä ilma puolestaan onkin tiheämpää ja sitä menee samasta putkesta enemmän läpi. Mutta siinä on kyse reaktiosta, joka ei ole sama asia kuin inertti vesihöyry ilman seassa.
Juu, siinä hyödynnetään nimenomaan sitä höyrystymistä ja sen sitomaa lämpöenergiaa. Valmiiksi höyrymuodossa oleva vesi ei tuota tietenkään tee.
e36lab kirjoitti: 08 Syys 2018, 04:13 Kaasuläpässä on asentoanturi, joka kertoo eculle kuinka paljon poljinta on painettu.
Joissain ruiskuissa on, joissain ei. Mm. tuo mainitsemani LH2.2 on varustettu kytkimellä, joka kertoo onko läppä kokonaan auki vai ei, eli osakaasulla se toimii käytännössä sen MAFin varassa. Ruiskulle ei muistaakseni tuossa mene edes lainkaan tietoa ahtopaineista (no, alunperin siellä on ylipainekytkin, joka käskee ruiskua katkaisemaan syötön, jos ahdot nousee liikaa. Se yllättäen tuli aika aikaisin vastaan ja poistui aktiviisesta vahvuudesta aika helpolla...), sytkälle kyllä menee (ja myös ahtopaineenhallinnalle, joka on samassa purkissa kuin sytkä).
e36lab kirjoitti: 08 Syys 2018, 04:13 Jos imuputken kuristuksen vuoksi joudun painamaan enemmän kaasupedaalia, niin eikö se lisää syöttöä ja tee juuri sen minkä etanolikonversio vaatiikin?
Voi kai se niinkin tehdä, ainakin aluksi. Voi myös olla, että kaasuläpän asentoanturia (TPS, Throttle Position Sensor) käytetään samoin kuin tuossa pyörässäni, jossa ainetta annetaan lisää heti, kun kaasuun koskee. Seos piipahtaa rikkaalla, mutta responssi on mahtava - ei ehdi kissaa sanoa, kun vetoa on tarjolla niin pirusti heti kun läppää raottaa. Vielä kun kone on suht. kierrosherkkä, niin onhan se varsin kivaa ajamista.

Oletko kokeillut, mitä tapahtuu, jos kaasuläpän asentoanturin piuhan nyppää irti?
e36lab kirjoitti: 08 Syys 2018, 04:13 Sinänsä mielenkiintoinen huomio ja idea, bemarilla on E36 mallissa lisävarusteena luistonesto, joka on nimenomaan toinen kaasuläppä imuputkeen - jos takapyörät alkaa luistaa, toinen läppä sulkeutuu sillä sekunnilla eli kuristaa tehot pois.
Sillähän sitä olisi helppo kuristaa, jos noita vaan löytää inhimilliseen hintaan.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Vastaa Viestiin