Starttaa kyllä, mutta ei käynnisty - avustakaapas avutonta, mistä lähden vikaa etsimään ?
Torquella en saa vikakoodia - moottorivikavalo jää kyllä palamaan startin jälkeen. Aluksi kyllä yritti käyntiin, mutta nyt muutaman kerran jälkeen ei enää edes yritä...
116 Bensa (2007) ei käynnisty
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 19
- Liittynyt: 13 Syys 2018, 21:05
eli jompikumpi anturi pimeänä ? Onko suosituksia missä tutkia/vaihtaa Espoo/Pääkaupunkiseudulla ?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 19
- Liittynyt: 13 Syys 2018, 21:05
Hinautin auton naapurin korjaamolle - ei vikakoodeja joten siis vahva epäily että jakoketju hypännyt yli.. selviää maanantaina kun koppa avataan
Mulla ei noista ketjukoneista joten jos noin on, niin mitäs tuo rikkoo koneesta - ja johtuuko tuo siitä että ketju venyy vai mistä ? Eli kannattaako ketju uusia ?
Autossa kilmetrejä vain 140tkm joten täytenä yllätykseni tuli - mutta oliko tämä siis mallivika ja tämän olisi saanut lukea täältä forumista etukäteen ?
Mulla ei noista ketjukoneista joten jos noin on, niin mitäs tuo rikkoo koneesta - ja johtuuko tuo siitä että ketju venyy vai mistä ? Eli kannattaako ketju uusia ?
Autossa kilmetrejä vain 140tkm joten täytenä yllätykseni tuli - mutta oliko tämä siis mallivika ja tämän olisi saanut lukea täältä forumista etukäteen ?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Kuulostiko startin ja moottorin pyörintä kuitenkin normaalilta? Tyypilliset sivussa olevan jaon ensioireet ovat huono käynti ja voimanpuute, vähän pahemmalla heitolla (useampi) mäntä kohtaa (useamman) venttiilin ja vääntää sen (ne) vinoon, jonka seurauksena alkaa moottorista kadota puristukset ja kone pyörii startilla helposti vähän kovempaa kuin normaalisti TAI sylinteriin jää liian iso este, ettei mäntä pääse ylös asti ja kone ei pyöri startilla ollenkaan.
Venyvä ketju ei sinällään vielä oletuksena hyppyytä jakoa, mutta saa kyllä ajoituksen pieleen ja tästä tulee yleensä vikakoodi nokkien ja kampuran ajoituskorrelaatiosta (P001x, mahdollisesti P0018). Toki se lopulta pomppaa, kun kirraimesta loppuu vara. Sen sijaan mm. hajoava kiristin tai katkeava laahain voi kertaheitolla löysätä ketjua sen verran, että se hyppää yllättäen ilman mitään ennakko-oireita.
Jos kone startilla pyöriessään kuulostaa normaalilta, niin mulle tulis kyllä ekana mieleen tarkistaa polttoaineen ja kipinän saanti riippumatta siitä, onko vikakoodeja vai ei. Helppoakin se on: kun työntää yhteen tai useampaan pyttyyn uuden tulpan ja pyöräyttää pari kierrosta startilla, niin tulppa on joko koskematon (ei kipinää, ei bensaa), elektrodi yhdeltä kohtaa muuttunut (kipinää, ei bensaa), märkä (bensaa, ei kipinää) tai nokinen (bensaa ja kipinää). Samalla starttiyrityksellä voi logittaa kierrostiedot (=tarksitaa asentoanturit) ja bensanpaineen (=tarkistaa bensapumput ja paineanturin - täähän oli kuitenkin suoraruikkari?). Noiden jälkeen voi mitata puristukset, mutta yleensä tosiaan isomman rutunpuutoksen kuulee ihan korvalla siitä startin äänestä. Samaten löysä ketju pitää yleensä sellaista räpätystä, jonka jokaiselta huoltamolta löytyvä kuuro huoltomies osaa diagnosoida kuljettajan luulotaudiksi, mutta on oikeasti ihan todellinen ääni.
Kuitennii, jos siihen jakopäähän nyt päätyy, niin:
-Venynyt ketju:
*Vaihdetaan jakopää (rattaat, ketjut, laahaimet, kiristimet), ajoitetaan kone ja mitataan puristukset
-Hypännyt ketju (eli myös laahain- ja kiristinviat):
*Vaihdetaan jakopää, ajoitetaan kone, mitataan puristukset ja varaudutaan kansijumppaan
Kannattaako korjata? Se riippuu siitä, mihin hintaan saat työtä ja osia ja kuinka taitava korjaajasi on. Alhainenkaan tuntihinta ei pelasta sitä, jos huoltaja harjoittelee jakopään vaihtoa kymmeniä tunteja huomatakseen autossa olevan bensan loppu ja yrittää laskuttaa tunteja asiakkaalta. Jos tekee itse ja säästää, voi päästä halvemmalla ja oppia jotain (jos ei näitä jatkuvasti tee), mutta aikaa kuluu helposti paljon ja takuuasioissa voi reklamoida peilikuvalle.
Tuon ikäluokan (+- 1 vuosi) 118i:t osuu Chattiautossa (kunnosta, varusteista ja myyjästä riippuen) välille 6800e - 13000e ja rikkinäisenä siitä tuskin ihmeitä saa, siitä voi koettaa miettiä, paljonko mahdolliseen korjaamiseen kannattaa rahaa laittaa.
Venyvä ketju ei sinällään vielä oletuksena hyppyytä jakoa, mutta saa kyllä ajoituksen pieleen ja tästä tulee yleensä vikakoodi nokkien ja kampuran ajoituskorrelaatiosta (P001x, mahdollisesti P0018). Toki se lopulta pomppaa, kun kirraimesta loppuu vara. Sen sijaan mm. hajoava kiristin tai katkeava laahain voi kertaheitolla löysätä ketjua sen verran, että se hyppää yllättäen ilman mitään ennakko-oireita.
Jos kone startilla pyöriessään kuulostaa normaalilta, niin mulle tulis kyllä ekana mieleen tarkistaa polttoaineen ja kipinän saanti riippumatta siitä, onko vikakoodeja vai ei. Helppoakin se on: kun työntää yhteen tai useampaan pyttyyn uuden tulpan ja pyöräyttää pari kierrosta startilla, niin tulppa on joko koskematon (ei kipinää, ei bensaa), elektrodi yhdeltä kohtaa muuttunut (kipinää, ei bensaa), märkä (bensaa, ei kipinää) tai nokinen (bensaa ja kipinää). Samalla starttiyrityksellä voi logittaa kierrostiedot (=tarksitaa asentoanturit) ja bensanpaineen (=tarkistaa bensapumput ja paineanturin - täähän oli kuitenkin suoraruikkari?). Noiden jälkeen voi mitata puristukset, mutta yleensä tosiaan isomman rutunpuutoksen kuulee ihan korvalla siitä startin äänestä. Samaten löysä ketju pitää yleensä sellaista räpätystä, jonka jokaiselta huoltamolta löytyvä kuuro huoltomies osaa diagnosoida kuljettajan luulotaudiksi, mutta on oikeasti ihan todellinen ääni.
Kuitennii, jos siihen jakopäähän nyt päätyy, niin:
-Venynyt ketju:
*Vaihdetaan jakopää (rattaat, ketjut, laahaimet, kiristimet), ajoitetaan kone ja mitataan puristukset
-Hypännyt ketju (eli myös laahain- ja kiristinviat):
*Vaihdetaan jakopää, ajoitetaan kone, mitataan puristukset ja varaudutaan kansijumppaan
Kannattaako korjata? Se riippuu siitä, mihin hintaan saat työtä ja osia ja kuinka taitava korjaajasi on. Alhainenkaan tuntihinta ei pelasta sitä, jos huoltaja harjoittelee jakopään vaihtoa kymmeniä tunteja huomatakseen autossa olevan bensan loppu ja yrittää laskuttaa tunteja asiakkaalta. Jos tekee itse ja säästää, voi päästä halvemmalla ja oppia jotain (jos ei näitä jatkuvasti tee), mutta aikaa kuluu helposti paljon ja takuuasioissa voi reklamoida peilikuvalle.
Tuon ikäluokan (+- 1 vuosi) 118i:t osuu Chattiautossa (kunnosta, varusteista ja myyjästä riippuen) välille 6800e - 13000e ja rikkinäisenä siitä tuskin ihmeitä saa, siitä voi koettaa miettiä, paljonko mahdolliseen korjaamiseen kannattaa rahaa laittaa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Jos jako on hypännyt,niin eikö anturien ajoituskin ole pielessä toisiinsa nähden. Eikö tuosta muka tule vikakoodia BMW diaknostiikalla? Ei siis millään yleistesterillä. Vai muistanko ihan väärin...
Millä laitteella koodit tsekattiin?
Millä laitteella koodit tsekattiin?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Totta muuten, pitäisi kyllä tulla koodia aiheesta siinäkin kohtaa - jopa ihan yleistesterilläkin. Niitä samoja P001x -koodeja 1 tai useampi.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 19
- Liittynyt: 13 Syys 2018, 21:05
kiitoksia vastauksista !
Ei tullut vikakoodia omalla motonetin BT OBD lukijalla eikä naapurin pajallakaan kuulemma (en tiedä mitä käyttävät).
Loistava huomio jokatapauksessa, pitää ajaa pajalle maanantaina aamulla ja huomauttaa tuosta l. josko se vika löytyis jostain muualta.
Ja nyt tietysti tuli mieleen että täällä Espoossa oli saatananmoinen kaatosade edellisenä yönä - jos nyt tätä pohtii niin mikä tuossa vehkeessä saattais kastua niin ettei kuivu ennalleen??
Ei tullut vikakoodia omalla motonetin BT OBD lukijalla eikä naapurin pajallakaan kuulemma (en tiedä mitä käyttävät).
Loistava huomio jokatapauksessa, pitää ajaa pajalle maanantaina aamulla ja huomauttaa tuosta l. josko se vika löytyis jostain muualta.
Ja nyt tietysti tuli mieleen että täällä Espoossa oli saatananmoinen kaatosade edellisenä yönä - jos nyt tätä pohtii niin mikä tuossa vehkeessä saattais kastua niin ettei kuivu ennalleen??
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Se BMW-diagnostiikka (INPA? Joku nämä paremmin tunteva voi vahvistaa tai korjata) voisi muuten osata myös kertoa ne nokkien ajoitukset, jos kaikki anturit on kunnossa. Siitä kun vertaa startin aikana pyyntöä ja toteutumaa, pääsee aika hyvin jyvälle että kannattaako jakopäätä pohtia sen enempää.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 19
- Liittynyt: 13 Syys 2018, 21:05
ok, kiitoksia vinkeistä
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 19
- Liittynyt: 13 Syys 2018, 21:05
jakohihna venynyt oli tuomio - huomenna selviää menikö mitään paskaksi kun uusi ketju paikalla
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 31
- Liittynyt: 29 Loka 2015, 12:34
- Auto: 530d ja 118i
- Paikkakunta: Hollola
Minulla ei käynnisty aika- ajoin. Ei auta vaikka akku on täysi. Kaikki maailman valot palaa,eikä pyöritä starttia. Lukot auki ja kiinni ei enää auta. Aiton pieni liikuttaminen vaihde päällä ei auta.Tuntuu,että ei saa virtaa tai käynnistyksen esto on päällä. Mikähän kaveria vaivaa??
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 19
- Liittynyt: 13 Syys 2018, 21:05
hienosti käynnistyi ketjunvaihdon jälkeen - ainoastaan pieni nykiminen isolla vaihteella pienillä kierroksilla jäi tästä pajakäynnistä. Toivottavasti tuo korjaantuu ajamalla - tuplat vaihdettu edellisessä huollosa joten ei niitä vielä lähdetty vaihtelemaan.
Onko vastaavasta nykimisestä kokemuksia ketjun vaihdon jälkeen ?
Onko vastaavasta nykimisestä kokemuksia ketjun vaihdon jälkeen ?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 19
- Liittynyt: 13 Syys 2018, 21:05
Ei antanut vikakoodeja kun ajelin ensimmäiset kilometrit
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 19
- Liittynyt: 13 Syys 2018, 21:05
Nykyminen pienillä kierroksilla pahenee enkä saa edelleenkään virhekoodeja aiheesta jotta tietäisi mistä kysymys. Menikö tuossa ketjun venyessä venttilt - onko kokemusta - pitääkö tehdä kansiremontti ? Tulpat vaihdettu edellisessä huollossa..