530e kokemuksia ja keskustelua

G30, G31
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

hege kirjoitti: 11 Syys 2018, 08:30 Olettekos kokeilleet akun tyhjennettyä, kuinka pitkä matka täytyy ajaa moottoritienopeuksia Battery Control -moodissa jotta akun saa ladattua 100% lukemiin ajossa? Ja paljon on ollut käytännön kulutus tällöin kun bensakone vie autoa eteenpäin sekä myös lataa akkua?
Akkua ei koskaan kannata ladata polttomoottorilla, jos kulutus kiinnostaa. Tietysti jos haluaa käyttää mukavuustoimintoja, siis esilämmitystä ja -viilennystä, ja akku on päässyt liian alas, niin kulutuksella ei ole silloin mitään merkitystä. Tällöin soppaa kuluu, minkä parhaiten huomaa varsinkin talvella pätkäajoa ajettaessa, jolloin muutaman ekan kilsan kulutus voi hipoa 20 litraa sataselle, jos liikkeelle lähtee tyhjällä akulla.

20-30 minuuttia ajoa, niin akku alkaa olla täynnä. Ja nopeudella ei ole tässä merkitystä, kunhan auto liikkuu, heh. Akkuun päin energiaa otetaan maksimissaan 20 kW teholla, joten 135 kW polttomoottori tuottaa tuon aivan leikiten. Jarruttaessa pelkkä liike-energia riittää tuon lataustehon tuottamiseksi. Suurpiirteinen ajan kesto on silloin helppo laskea, jos vaan tietää paljonko akusta kilowattitunteja puuttuu.

Tämmöstä pientä fysiikan opintojen herättelyä.
Avatar
hege
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 172
Liittynyt: 27 Loka 2012, 10:44
Auto: G30 530e Luxury Line
Paikkakunta: Espoo

Jees, kiitos vastauksesta. Tuo oli uutta että energian talteenotto tapahtuu max. 20kW teholla. Tarkoitus olisi pyytää tässä 530e viikonloppukylään piakkoin, ja kotona lataus on mahdollista vain 2 tunnin kellolla varustetulla sähkötolpalla, joten tuota voimalinjaa käytännössä täytyy testailla niin että Battery Controlilla latailee akkua välillä (ja joo, kulutuksella ei siis ole sikäli merkitystä tässä keississä).
Ex: F10 530d M Sport, E90 LCI 320d
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Tuo kiinnostanut itseäkin, joten piti testata. Tehty motarilla keskinopeus 115 km/h.
1. Akussa virtaa 6,7 L/100km
2. Hybriditilassa eli akku niin tyhjä, ettei sähköajo onnistu 7,0 L/100km (tässä tilassa akkua ladataan välillä, että riittää sähköä eboostiin ja ilmastoinnin/lämmityksen hoitamiseen)
3. Akun lataus polttomoottorilla 11,1 L/km

4 litraa/100 km menee enemmän, kallista on! Niin 10-11 km pätkällä ja latasi 20% akkua eli noin 6-8 km ajot sähköllä kesäkelissä, talvella 4-6 km.

Vähän pyöristäen saat kahdella litralla ladattua (50 km latausta ajaessa) noin 35 km sähköajoa. Onko laskut oikein, että tämä olisi vain 5,7 L/100km muutettuna bensalla ajoiksi? Silloin maantiellä kannattasi ladata, ettei tarvi kaupungissa ajaa noin 7 L/100km kulutuksella... vai unohdanko tästä jotain...?

1 ja 2 kulutus nyt lähellä toisiaan, mutta talvella, kun tarvitaan lämmitystä, ero kasvaa. Pakkasessa akku riittää noin 150 km eli tämän matkan pääsee vähemmällä kulutuksella kuin hybriditila.

edit: kaupunkikulutus tyhjällä akulla oli vähän yläkanttiin yllä, just testasin pikku pätkän ja tulos oli 7 L/100km.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
Avatar
hege
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 172
Liittynyt: 27 Loka 2012, 10:44
Auto: G30 530e Luxury Line
Paikkakunta: Espoo

Osaakos joku sanoa paljon latausvirtaa syötetään kun käytetään Maximum, Reduced tai Low -arvoja iDriven asetuksista? Pikainen googlaus kertoi että 6, 9 ja 12 ampeeria, mutta tästä ei nyt ihan vedenpitävää tietoa löytynyt nopeasti kuitenkaan.
Ex: F10 530d M Sport, E90 LCI 320d
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

hege kirjoitti: 14 Syys 2018, 07:46 Osaakos joku sanoa paljon latausvirtaa syötetään kun käytetään Maximum, Reduced tai Low -arvoja iDriven asetuksista? Pikainen googlaus kertoi että 6, 9 ja 12 ampeeria, mutta tästä ei nyt ihan vedenpitävää tietoa löytynyt nopeasti kuitenkaan.
2017 syksyyn asti autoissa tuli mukana bemarin suko-latausjohto, jossa säädöt ovat 6-9-12 A. Sitä uudemmissa tulee johto, jonka max on 8A. Jos käyttää jotain muuta kuin auton mukana tulevaa suko-johtoa, niin ei mitään takeita mitä säädöt tekevät, jos edes tekevät mitään.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

lnaukkar kirjoitti: 14 Syys 2018, 08:41

2017 syksyyn asti autoissa tuli mukana bemarin suko-latausjohto, jossa säädöt ovat 6-9-12 A. Sitä uudemmissa tulee johto, jonka max on 8A. Jos käyttää jotain muuta kuin auton mukana tulevaa suko-johtoa, niin ei mitään takeita mitä säädöt tekevät, jos edes tekevät mitään.
Kesällä tulleessa omassani oli vakiona 10A laturi mukana.
Ei tee säädöt mitään "tarvikelaturilla". Ei edes ajastus onnistunut, ainakaan siinä minun ostamassani.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: G30 530e Msport

Uuden johto on max 10a. Ohjekirjassa sanotaan Lataustehoksi 6,8 tai 10A
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Kiitos kun korjasitte! Ei se uusi johto sitten paljon huonontunutkaan edellisestä.
Avatar
hege
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 172
Liittynyt: 27 Loka 2012, 10:44
Auto: G30 530e Luxury Line
Paikkakunta: Espoo

Onkos teillä kellään 530e:tä ilman 6WB Black panel:ia? Näkyykö tällöin Sport-moodissa bensakoneen kierroslukumittaria ollenkaan mittaristossa, jos tätä ei ole ruksittu?
Ex: F10 530d M Sport, E90 LCI 320d
salonaho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 15 Maalis 2018, 11:04
Auto: 530e

hege kirjoitti: 19 Syys 2018, 10:21 Onkos teillä kellään 530e:tä ilman 6WB Black panel:ia? Näkyykö tällöin Sport-moodissa bensakoneen kierroslukumittaria ollenkaan mittaristossa, jos tätä ei ole ruksittu?
Mulla ei ole Black Panelia. Eikä taida varvit näkyä. Tosin siinä on ne power prosentit ja olettaisin että sport modessa esim. 10% = 1000 rpm. En ole sata varma.
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Ne prosentit on aina "prosenttia täydestä tehosta", kierroksia ei näy millään modella, koska aina pitää tarvittaessa näyttää yhdistetty sähkö/polttomoottori teho...
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

hege kirjoitti: 19 Syys 2018, 10:21 Onkos teillä kellään 530e:tä ilman 6WB Black panel:ia? Näkyykö tällöin Sport-moodissa bensakoneen kierroslukumittaria ollenkaan mittaristossa, jos tätä ei ole ruksittu?
Itse vasta äskettäin huomasin, miten saa kierroslukumittariston näkyviin, mutta on juurikin tuo Black Panel.

Vaatii vaihdevivun siirron vasemmalle "käsikäytölle", niin kiekkamittaristo on näkyvissä joka ajomoodissa.
Taisi vielä olla niin, että akkuvirtaa ei silloin käytetä, en ole ihan varma siitä.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
TeeQ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 09:45
Auto: BMW 530e

gestapo kirjoitti: 19 Syys 2018, 11:13
hege kirjoitti: 19 Syys 2018, 10:21 Onkos teillä kellään 530e:tä ilman 6WB Black panel:ia? Näkyykö tällöin Sport-moodissa bensakoneen kierroslukumittaria ollenkaan mittaristossa, jos tätä ei ole ruksittu?
Itse vasta äskettäin huomasin, miten saa kierroslukumittariston näkyviin, mutta on juurikin tuo Black Panel.

Vaatii vaihdevivun siirron vasemmalle "käsikäytölle", niin kiekkamittaristo on näkyvissä joka ajomoodissa.
Taisi vielä olla niin, että akkuvirtaa ei silloin käytetä, en ole ihan varma siitä.
Black Panel-mittariston kanssa itsellä tulee kyllä kierroslukumittari näkyviin myös sport-moodi valittaessa. Tuo vaihdevipu oikealla ajaminen pitää laatikon sport-moodilla, ei käytä akkua vaan päinvastoin lataa lisäkilometrejä akuille. Sport-puolen voi sitten individual-asetuksista muuttaa sellaiseksi että kierrokset näkyvät mutta vaihteisto pelaa normaalilla D-moodilla...tällöin ei käytä akkuvirtaa muttei myöskään lataa akkuja.

Nyt kun yli vuosi tullut tuolla ajettua niin tätä vaihtoehtoa tulee käytettyä melko usein jos haluaa jättää sähköajoa myöhemmäksi, muttei kuitenkaan tunnu järkevältä ladata moottorilla akkuja.
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Eiku joo, black paneelissa tulee kierrokset sportissa. Muistin väärin... ☹️
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
El_Ucca
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 247
Liittynyt: 06 Loka 2011, 17:16

TeeQ kirjoitti: 19 Syys 2018, 13:03 Black Panel-mittariston kanssa itsellä tulee kyllä kierroslukumittari näkyviin myös sport-moodi valittaessa. Tuo vaihdevipu oikealla ajaminen pitää laatikon sport-moodilla, ei käytä akkua vaan päinvastoin lataa lisäkilometrejä akuille. Sport-puolen voi sitten individual-asetuksista muuttaa sellaiseksi että kierrokset näkyvät mutta vaihteisto pelaa normaalilla D-moodilla...tällöin ei käytä akkuvirtaa muttei myöskään lataa akkuja.

Nyt kun yli vuosi tullut tuolla ajettua niin tätä vaihtoehtoa tulee käytettyä melko usein jos haluaa jättää sähköajoa myöhemmäksi, muttei kuitenkaan tunnu järkevältä ladata moottorilla akkuja.
Siis hetkinen. Tarkotatko tässä, että kun vaihdekepin lyö sporttimodiin, eli vasemmalle, niin kaikki teho ja vääntö ei ole osakaasulla käytössä?

Täyskaasulla tietysti on, mutta että muuten kuin täyskaasulla olisi käytössä vain 184hv? En oikein ymmärrä miksi sporttimoodiilla tehoa olisi vähemmän kuin normaalilla?
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021

ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
TeeQ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 09:45
Auto: BMW 530e

En tuota tarkoittanut; eli aina kun on kepistä vedettynä vasemmalle on vaihteisto sportilla ja kaikki tehot käytössä. Tuolloinhan ei edes kone sammu pysähdyksissä.

Noista ajotilanapeista koitin puhua edellisessä viestissä, kun kysymys oli kierroslukumittarin näkymästä; eli voit konfiguroida itsellesi sport individual-valikossa tuon sport-asetuksen toimimaan käytännössä vaikka kokonaan comfortin kaltaisesti seuraavilta osin: laatikko-moottori-iskunvaimennus-ohjaus (tai ainakin itsellä tällainen optio on, josko johtuu DDC:sta). Näin saa siis halutessaan auton ns. normiasetuksilla näyttämään kierroslukumittarin ja esim. nopeuden numeroina ilman että on mitään sport-asetuksia päällä. Tätä todennäköisesti tulisi käytettyä enemmän jos ei HUD:issa näkyisi nopeutta.

Itsellä noista on valittuna sport-individual moodissa ohjaus ja moottori sport - iskunvaimennus ja vaihteisto comfort. Näin voin ajaa tuolla normaalisti ilman korkeampia kierroksia mutta silti pakottaa kulkemisen polttomoottorin voimin tapahtuvaksi. Näin se akun lataus jää jemmaan myöhempää käyttöä varten muttei myöskään akkua ladata bensiinillä. Jos tuon jälkeen sitten nippaa kepin vasemmalle niin ollaankin koko ajan valmiina hyökkäykseen :thuup:
TeeQ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 09:45
Auto: BMW 530e

Ja nyt kun tuota vanhempaa viestiä luin niin siellähän lahjakkaasti oikea ja vasen on sekaisin...mustahan on siis kasvamassa ihan käypä poliitikko Suomen olosuhteisiin :tong:
El_Ucca
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 247
Liittynyt: 06 Loka 2011, 17:16

TeeQ kirjoitti: 23 Syys 2018, 10:14 En tuota tarkoittanut
TeeQ kirjoitti: 19 Syys 2018, 13:03 Tuo vaihdevipu oikealla ajaminen pitää laatikon sport-moodilla, ei käytä akkua vaan päinvastoin lataa lisäkilometrejä akuille.
Ihan normaalikin ajo ilman max e-driveä esim. moottoritiellä käyttää ja lataa akkua samaan aikaan, mutta antaa kaiken tehon ulos silloin kun on tarve. Esim. juuri moottiritiellä ilman puhdasta sähköäajoa, akkua käytetään vähemmän mitä sitä sitä ladataan, jolloin tulos on se, että akku latautuu. Mutta akkua käytetään käytännössä aina.
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021

ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
TeeQ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 09:45
Auto: BMW 530e

El_Ucca kirjoitti: 23 Syys 2018, 11:49
TeeQ kirjoitti: 23 Syys 2018, 10:14 En tuota tarkoittanut
TeeQ kirjoitti: 19 Syys 2018, 13:03 Tuo vaihdevipu oikealla ajaminen pitää laatikon sport-moodilla, ei käytä akkua vaan päinvastoin lataa lisäkilometrejä akuille.
Ihan normaalikin ajo ilman max e-driveä esim. moottoritiellä käyttää ja lataa akkua samaan aikaan, mutta antaa kaiken tehon ulos silloin kun on tarve. Esim. juuri moottiritiellä ilman puhdasta sähköäajoa, akkua käytetään vähemmän mitä sitä sitä ladataan, jolloin tulos on se, että akku latautuu. Mutta akkua käytetään käytännössä aina.
Ja juuri kun sanoin että oikea ja vasen on tuossa viestissä väärin päin...olisit nyt edes lainannut tuosta uudemmasta vai eikö löytynyt yhtä herkullista kohtaa lainata ja väärinymmärtää :thdw:

Kannattaa lukea muutama aiempikin viesti niin pääsee kärrylle siitä, mistä juttu lähti liikkeelle, tällä kertaa siis kierroslukumittarin näkyville saannista...

Tarkalleen ottaen omassa usimmiten on tuo normaaliajo päällä ilman pyyntöä päästä sähköllä mahdollisimman pitkälle. Tuolloinhan edetään sähköllä 90 kmh saakka ja sen jälkeen bensalla, toki akku taustalla sekä auttaa että lataa tilanteen mukaan. Samalla tavalla akkua ladataan sport-moodissa jos alamäki tai vauhdin hidastaminen siihen antaa mahdollisuuden. Kun keppi on vasemmalle vedettynä tuota latinkia ainakin itsellä tuntuu tulevan ihan hyvällä vauhdilla akkuihin.
El_Ucca
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 247
Liittynyt: 06 Loka 2011, 17:16

TeeQ kirjoitti: 19 Syys 2018, 13:03 Ja juuri kun sanoin että oikea ja vasen on tuossa viestissä väärin päin...olisit nyt edes lainannut tuosta uudemmasta vai eikö löytynyt yhtä herkullista kohtaa lainata ja väärinymmärtää :thdw:
TeeQ kirjoitti: 19 Syys 2018, 13:03
Tuo vaihdevipu oikealla ajaminen pitää laatikon sport-moodilla, ei käytä akkua vaan päinvastoin lataa lisäkilometrejä akuille. Sport-puolen voi sitten individual-asetuksista muuttaa sellaiseksi että kierrokset näkyvät mutta vaihteisto pelaa normaalilla D-moodilla...tällöin ei käytä akkuvirtaa muttei myöskään lataa akkuja.
Minä käsitin jo ensimmäisen viestisi sillain, että tarkotit kepin olevan vasemmalla, koska silloihan se on sportilla. Mutta se on ihan sama miten se keppi on, akkua käytetään aina. Tuosta alkuperäisestä viestistäsi saa kahdestakin kohtaa käsityksen, että auton voisi saada jotenkin sellaiseen moodin, että akkua ei käytetä. Ja jopa moodiin, jossa akkua ei käytetä eikä ladata. Eihän tuollaisessa moodissa olisi mitään järkeä.
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021

ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
Vastaa Viestiin