530e kokemuksia ja keskustelua

G30, G31
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

El_Ucca kirjoitti: 23 Syys 2018, 11:49 Esim. juuri moottiritiellä ilman puhdasta sähköäajoa, akkua käytetään vähemmän mitä sitä sitä ladataan, jolloin tulos on se, että akku latautuu. Mutta akkua käytetään käytännössä aina.
Tosi vähän motarilla käytetään akkua, joskus isojen alamäkien alla tai kevyessä kiihdytyksessä vakkarilla. Esim. voimakkaammat kiihdytykset menee ilman sähkömoottoria, jos boostille mene. Ainakin sen voimalinjanäytön mukaan.

Akkua ei ladata motarilla bensalla, jos ei olla ”hybridimodessa” eli akku alle 10%:n varaustasossa, jota pidetään varalla, jotta täydet tehot saatavilla. Esim. täysi akku tyhjenee motarilla erityisesti talvella lämmityksen takia aina nopeasti, kesällä hitaammin ilmastoinnin takia. Tämähän säästää bensaa, kun lämmitetään / viilennettynä sähköllä ei bensalla.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

TeeQ kirjoitti: 23 Syys 2018, 13:03 Kun keppi on vasemmalle vedettynä tuota latinkia ainakin itsellä tuntuu tulevan ihan hyvällä vauhdilla akkuihin.
Joo, sport-tilassa konetta pidetään käyttölämpimänä ja aina päällä (paitsi pysähdyksissä — siihen tarvitsee vielä aski sportille vaihdekepistä). Silloin ajetaan enimmäkseen polttomooottorilla, joten akku ei juuri kulu.
El_Ucca
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 247
Liittynyt: 06 Loka 2011, 17:16

mj1973 kirjoitti: 23 Syys 2018, 14:15
Tosi vähän motarilla käytetään akkua, joskus isojen alamäkien alla tai kevyessä kiihdytyksessä vakkarilla. Esim. voimakkaammat kiihdytykset menee ilman sähkömoottoria, jos boostille mene. Ainakin sen voimalinjanäytön mukaan.
Olet oikeassa. Kyllä akkua käytetään tasaisessa motariajossa paljon vähemmän mitä luulin. En ole oikeastaan ajanut ilman MAX eDriveä pitkiä matkoja kuin navigointia käyttämällä. Nyt testasin ja tosiaan eASSIST on käytössä todella harvoin. Akun varaus kyllä vähenee, mutta hitaasti.

eBoost tosin tulee käyttöön todella helposti, ilman että poljin on lähelläkään kick downia, eli täysi teho otetaan käyttöön aika pienelläkin kaasun painamisella.

Yleensä on tullut ajettua auto edrive päällä esim. Helsinkiin, mutta aina on ollut navigointi käytössä, jolloin auto ilmeisesti optimoi akun käytön tuolle matkalle ja siksi akku ilmeisesti kuluu tiettyyn pisteeseen nopeammin myös tasaisessa moottoritieajossa. Auto jättää sitten muistaakseni jonkun 3km aina säästöön, eikä kuluta akkua motarilla "loppuun". Täytyy ensi kerralla ihan seurata miten akku kuluu navin kanssa tai ilman.

Onko muilla kokemuksia paljonko esim. 200km tasainen moottoritieajo syö akkua?
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021

ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

120 km motarimatkalla (ajan usein) meni viimeksi ensin 80 tiellä noin 15% pelkällä sähköllä ajoon (7 km), sitten motarilla 110 km aikana tippui noin 45%:iin ja lopun kaupunkiajossa pelkällä sähköllä tipahti 37%:iin. Eli motarilla tippui 15 asteen ulkolämpötilassa 40 prossaa / 110 km auto edrive ja koko ajan mentiin polttomoottorilla, jollei jossain alamäessä yrittänyt sähköllä hetkeä. Navi asetettu eli ei osaa käyttää koko akkua.

edit: lopussa lyhyelle satasen pätkälle ennen kaupunkia max edrive tai olisi jäänyt vielä enemmän akkua ja kulunut bensaa. Mutta tämä vain noin 5 km.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
TeeQ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Maalis 2017, 09:45
Auto: BMW 530e

Pahoittelut epätäsmällisistä määritelmistä lataamisen ja akun käytön suhteen :blush:

Itselle tuo akun latauksen väheneminen/lisääminen ajon aikana on toiminut eri moodeissa jonkinlaisena käytön ohjaajana. Harvemmin kun tulee motaria mentyä, 100+ tietä kyllä säännöllisesti niin sama on tuntemus, eli hyvin hitaasti akun varaustaso laskee matkan edetessä noilla nopeuksilla vaikka ihan perusautomatiikalla mennään. Sensijaan max e-drive päällä hupenee virta kovalla vauhdilla nopeasti.

Kun kuitenkin suurin osa omasta ajosta on rajoituksilla 60-80 niin silloin näillä eri ajomoodeilla on keskeinen merkitys akun varaustason kasvamiseen/säilymiseen/tyhjenemiseen... Jos haluan varaustason säilyvän sen hetkisenä myöhempää käyttöä ajatellen, niin itselle mukavammaksi on osoittautunut tuo sport-ajotila laatikon D-asennolla. Oli toki väärin väittää ettei käytä akkua tuolloin, paremminkin säilyttää akun varaustason ja ajot menevät pidempiä pysähdyksiä lukuunottamatta moottorin käydessä.

Tuo navi tekee myös itsellä sitten omat kalkulaatiot siitä, missä kannattaa mennä sähköllä ja missä ei. Tuo näyttäisi menevän niinkin päin että varaa välillä maantiellä akkuun lisää potkua tulevaa sähköajoa silmällä pitäen. Tästähän ollaan paljon puheltu että onko järkevää ladata bensalla, mutta automatiikalle jos antaa vapaat kädet niin näin siis välillä käy.
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

El_Ucca kirjoitti: 23 Syys 2018, 16:49 eBoost tosin tulee käyttöön todella helposti, ilman että poljin on lähelläkään kick downia, eli täysi teho otetaan käyttöön aika pienelläkin kaasun painamisella.
Mä luulen, että tulee siinä kohtaa, kun pyydetään enemmän kuin polttis voi antaa tehoa. Musta sähkö toimii enemmän lisänä yläpäässä kuin että antaisi joka kerta esim. 60=>90 kiihdytyksessä vääntöä, ellei paina poljinta tarpeeksi alas.

Tuolla aikaisemmin tarinaa, kun talvella testailin, miten sähkö tulee mukaan vai tuleeko.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

Eikö 530e:ssä näe hetkellistä sähkön kulutusta? Ainakin 330e:ssä se kertoo joka hetki tasan tarkkaan paljonko sähköä käytetään tai ladataan.
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Ei, muuta kuin max edrive modessa. Muissa näkyy bensan hetkellinen kulutus.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
Avatar
hege
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 172
Liittynyt: 27 Loka 2012, 10:44
Auto: G30 530e Luxury Line
Paikkakunta: Espoo

Miten 530e:ssä näkyy mittaristossa comfort-modessa se, että polttomoottori on käynnissä? Youtuben arvosteluvideoiden mukaan meno on usein sen verran hiljaista ettei sitä aina kuule onko se päällä vai ei.
Ex: F10 530d M Sport, E90 LCI 320d
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

hege kirjoitti: 24 Syys 2018, 09:09 Miten 530e:ssä näkyy mittaristossa comfort-modessa se, että polttomoottori on käynnissä? Youtuben arvosteluvideoiden mukaan meno on usein sen verran hiljaista ettei sitä aina kuule onko se päällä vai ei.
Black panel -mittaristolla näin. Comfort-ajotilassa aina kun liikutaan teho-mittarin sinisellä alueella, niin mennään polttis sammuksissa. Tehon sininen alue mukautuu akun lämpötilan, e-ajotilan ja akun energiamäärän mukaan, liikkuu välillä 0-60. Kun tehoa pyytää enemmän, niin polttis herää mukaan. Sport-ajotilalla polttis on aina päällä.

Kuva
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

mj1973 kirjoitti: 23 Syys 2018, 17:57
El_Ucca kirjoitti: 23 Syys 2018, 16:49 eBoost tosin tulee käyttöön todella helposti, ilman että poljin on lähelläkään kick downia, eli täysi teho otetaan käyttöön aika pienelläkin kaasun painamisella.
Mä luulen, että tulee siinä kohtaa, kun pyydetään enemmän kuin polttis voi antaa tehoa. Musta sähkö toimii enemmän lisänä yläpäässä kuin että antaisi joka kerta esim. 60=>90 kiihdytyksessä vääntöä, ellei paina poljinta tarpeeksi alas.

Tuolla aikaisemmin tarinaa, kun talvella testailin, miten sähkö tulee mukaan vai tuleeko.
Oman kokemuksen mukaan sport-ajotilassa sähkö tulee mukaan per heti kun poljinta tuupataan, mutta comfort-ajotilassa täytyy painaa enemmän (siis silloin kun comfort-ajotilassa ajetaan polttiksella).
El_Ucca
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 247
Liittynyt: 06 Loka 2011, 17:16

lnaukkar kirjoitti: 24 Syys 2018, 09:28 Kuva
Kuvassa akun varaustila näyttää olevan viisarin mukaan n. 85%, mutta vieressä oleva km-näyttö näyttää pelkkä viivaa? Samaten tehoa sähköllä käytössä vain 15%, joka kielisi myös siitä, että akku on lopussa. Ei taida olla itse ottamasi kuva?
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021

ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

lnaukkar kirjoitti: 24 Syys 2018, 09:32
mj1973 kirjoitti: 23 Syys 2018, 17:57
El_Ucca kirjoitti: 23 Syys 2018, 16:49 eBoost tosin tulee käyttöön todella helposti, ilman että poljin on lähelläkään kick downia, eli täysi teho otetaan käyttöön aika pienelläkin kaasun painamisella.
Mä luulen, että tulee siinä kohtaa, kun pyydetään enemmän kuin polttis voi antaa tehoa. Musta sähkö toimii enemmän lisänä yläpäässä kuin että antaisi joka kerta esim. 60=>90 kiihdytyksessä vääntöä, ellei paina poljinta tarpeeksi alas.

Tuolla aikaisemmin tarinaa, kun talvella testailin, miten sähkö tulee mukaan vai tuleeko.
Oman kokemuksen mukaan sport-ajotilassa sähkö tulee mukaan per heti kun poljinta tuupataan, mutta comfort-ajotilassa täytyy painaa enemmän (siis silloin kun comfort-ajotilassa ajetaan polttiksella).
Oletko nähnyt tämän siinä voimalinjanäytössä?
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

El_Ucca kirjoitti: 24 Syys 2018, 12:00
lnaukkar kirjoitti: 24 Syys 2018, 09:28 Kuva
Kuvassa akun varaustila näyttää olevan viisarin mukaan n. 85%, mutta vieressä oleva km-näyttö näyttää pelkkä viivaa? Samaten tehoa sähköllä käytössä vain 15%, joka kielisi myös siitä, että akku on lopussa. Ei taida olla itse ottamasi kuva?
Talvella normaali tilanne, on oma kuva
Dna82
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Tammi 2016, 23:26
Auto: 530e G30 M-sport
Ex-F20 118da M-sport -16
Paikkakunta: Oulu

Normi tila kun akku kylmä niin auto rajoittaa tehoa sekä nopeutta. Kun akku lämmennyt antaa auto 40% tehon ja 90km/h nopeuden comfort-asetuksella. Max ellä vastaavat luvut 60% ja 140km/h. Max e:tä et saa päälle ennen kuin akut lämmenneet. Kunnon pakkasilla jäisillä akuilla muistaakseni tuli vain 5% teho aluksi käyttöön.
El_Ucca
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 247
Liittynyt: 06 Loka 2011, 17:16

Ok. Itse tulee aina tallista lähdettyä, nii ei ole tuosta tietoa. Ihmettelen kuitenkin tuota, että jäljellä olevien kilometrien kohdalla on pelkkä viiva, eikä mitään arviota kun tuo arvio on valmiiksi aina näytössä ennen lähtöä. Pakkasellako näin ei sitten ole?
BMW 520d xDrive Touring Luxury 2018, BMW 530e M-Sport X-drive 2021

ex BMW 520i 2001, BMW 520d 2012, BMW 520d xDrive Touring 2014, MB C200 AMG Line 2015, Volvo V90 D5 AWD 2017, BMW 530e M-sport 2018
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

El_Ucca kirjoitti: 24 Syys 2018, 21:23 Ihmettelen kuitenkin tuota, että jäljellä olevien kilometrien kohdalla on pelkkä viiva, eikä mitään arviota kun tuo arvio on valmiiksi aina näytössä ennen lähtöä. Pakkasellako näin ei sitten ole?
Juu, sähkökilsat näyttää viivaa niin kauan kun max edrive on lukittu pois käytöstä.
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

mj1973 kirjoitti: 24 Syys 2018, 12:33
lnaukkar kirjoitti: 24 Syys 2018, 09:32
mj1973 kirjoitti: 23 Syys 2018, 17:57

Mä luulen, että tulee siinä kohtaa, kun pyydetään enemmän kuin polttis voi antaa tehoa. Musta sähkö toimii enemmän lisänä yläpäässä kuin että antaisi joka kerta esim. 60=>90 kiihdytyksessä vääntöä, ellei paina poljinta tarpeeksi alas.

Tuolla aikaisemmin tarinaa, kun talvella testailin, miten sähkö tulee mukaan vai tuleeko.
Oman kokemuksen mukaan sport-ajotilassa sähkö tulee mukaan per heti kun poljinta tuupataan, mutta comfort-ajotilassa täytyy painaa enemmän (siis silloin kun comfort-ajotilassa ajetaan polttiksella).
Oletko nähnyt tämän siinä voimalinjanäytössä?
Ei ole ennen tullut seurattua tuota sähkömoottorin mukana oloa reilummissa kiihdytyksissä. Mulla ainakin näytti tänään, että sport- ja comfortiloissa sähkömoottori tuli ”sähkömoottoritukena” mukaan noin 60 km/h jälkeen, kun kiihdytti alhaisista nopeuksista 80-100km/h nopeuksiin. 0-50/60 kiihdytyksissä ei tullut, vaikka luulisi että alapäässä se antaisi kiihdytykseen vääntöä. Toisaalta sportilla tuli mukaan avuksi motarilla 115->130 kiihdykseen vakkarilla hitaamman poistuttua edestä.

Mutta jotenkin tuntui bensan säästöltä noissa tiloissa tuo ”sähkömoottorituki”, koska kun laittoi sportilla vaihdekepin vasemmalle, ei tullut enää ”sähkömoottoritukea”, vaan sähköä sai peliin vasta eboostilla. Ja kiihtyvyys oli kuitenkin pelkällä polttomoottorilla kovempaa tässä tilassa” kuin pelkällä sportilla tai comfortilla ”sähkötuen” kanssa.

Nämä siis lämpimällä polttomoottorilla, kylmää konetta tuetaan sähköllä herkemmin sen säästämiseksi. Tämä on muuten etu normipolttiksiin verrattuna, vaikka kylmän koneen kulumisesta voidaan kiistellä. :)
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
Avatar
hege
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 172
Liittynyt: 27 Loka 2012, 10:44
Auto: G30 530e Luxury Line
Paikkakunta: Espoo

Mukava lukea näitä huomioita kun innolla odottelee ylihuomista jolloin saa 530e:n viikonloppukylään. Kuinkas pitkiä matkoja olette päässeet käytännössä pelkällä sähköllä kaupunkipyörityksessä, niin kesällä kuin talvellakin? Näyttääkös mittaristo erikseen jonkun trippimittarin pelkällä sähköllä ajetuille kilsoille? :)
Ex: F10 530d M Sport, E90 LCI 320d
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Vähän reilu 30 km kesällä, talvella vähän reilu 20km kaupungissa.

Mittaristossa on edrive -kilometrit, jotka sisältää myös eco pro -rullaukset, mutta on siis käytännössä sähkökilometrit. Se tulee tuohon yllä olevan mittaristokuvan moottorin lämpötilan kohdalle (keskellä alhaalla palkki), kun vaihtaa vasemmasta viiksestä siihen keskikulutuksen.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
Vastaa Viestiin