F30 1.6 bensa mystinen käyntivika kylmänä

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Uuno
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 21 Huhti 2011, 09:59
Auto: G30

Moi.

Otsikon autossa esiintyy erittäin mystinen vika, mitä merkkari BMW:n avustuksella ei ole saanut selville useiden tuntien selvittelytöiden jälkeen. Tästä alla lisää.

Auton ongelma esiintyy siis vain täysin kylmällä koneella. Kylmällä (+4c) auto sammuu startattaessa useamman kerran ja käyntiin saadessa kierrokset humppaavat eikä auto vastaa kaasuun. Käynti muistuttaa lähinnä siltä, että auto kävisi vajailla pytyillä. Auton pätkiessä noin minuutin vika häviää täysin, eikä lämpimällä koneella autossa ole mitään vikaa.

Vika ilmestyi määräaikaishuollon lähestyessä ja varasin Laakkoselle huoltoajan laajalle huololle ja pyysin, että selvittävät tämän samalla. Auto seisoikin tämän jälkeen lähes kolme viikkoa Laakkosella ja vika ei ole vieläkään korjaantunut. Tähän mennessä tehtyä:
- venttiilikoppa irrotettu ja tarkistettu ketjun venymä ja nokkien asento
- vanos venttiili ja öljylinjat tarkistettu
- ilmamäärämittari tarkistettu
- uusi softa ajettu sisään
- bensan paineet mitattu
- karstat poistettu imusarjasta jollain BMW:n pähkinöillä
- kaikki suuttimet vaihdettu
- bensat vaihdettu tankista ja tarkistettu bensapumppu

Mitään vikailmoitusta auto ole antanut missään vaiheessa.

Jyväskylän Laakkonen on suhtautunut erittäin asiallisesti asiaan ja tehnyt myös erittäin paljon ilmaiseksikin selvittelytyötä ongelman erikoisuuden takia ja siitä heille isot +. Autolla on ajettu 103tkm. ja nyt alkaa pieni epätoivo hiipimään puseroon. Jos jollain on antaa ihan mitä ehdotuksia ongelman ratkaisemiseksi, niin ne on enemmän kuin tervetulleita. Parin viikon päästä testataan uusia puolia.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Onko näissä bensapumpulle rele - siinä voisi olla yksi vikapaikka?
Sitten tietty koko DME voi olla vaihdon tarpeessa.
Uuno
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 21 Huhti 2011, 09:59
Auto: G30

wsaarja kirjoitti: 11 Loka 2018, 11:20 Onko näissä bensapumpulle rele - siinä voisi olla yksi vikapaikka?
Sitten tietty koko DME voi olla vaihdon tarpeessa.
Kuulostaa halvalta tuo dme yksikkö. Releestä en osaa sanoa löytyykö, mutta jos joku viisaampi osaa sen sanoa niin hyvä olisi.

Kiinnostaa myös että voiko autolla voi ajaa? Tein äsken BMW:n maahantuojallekkin asiasta vikailmoituksen. Mielenkiinnolla odotan vastausta.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Capture.JPG
Capture.JPG (33.77 KiB) Katsottu 12899 kertaa
Ajaakohan tuo control unit sen virkaa - en tiedä.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

wsaarja kirjoitti: 11 Loka 2018, 11:20 Onko näissä bensapumpulle rele - siinä voisi olla yksi vikapaikka?
Sitten tietty koko DME voi olla vaihdon tarpeessa.
Näistä varmaan tulisi vikakoodi.

Toivottavasti auton omistaja ei ole maksamassa kaikkea turhaan vaihdettua osaa+niihin käytettyjä työtunteja. Tulee mieleen,että moottorinohjaus saa moottorilta väärää lämpötila tietoa (esim.viallinen anturi),mutta siitäkin olettaisi koodia tulevan.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

^Sen viallisen lämpöanturin myös näkisi testerillä ihan suoraan, kun katselee anturidatoja. Se kuitenkin on aika perustason diagnosointia tuollaisen häiriön yhteydessä.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Taitaa vaan olla niin merkkihuollossa,että ensin otetaan koodit ulos ja sitten niitä tulkitaan. Kuka mitenkin.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Todennäköisesti joo, mutta vaikka se ei suoraan antaisi anturista koodia (arvo on tarpeeksi lähellä ollakseen realistinen mutta liian kaukana oikeasti toimiakseen) pitäisi olla aika perusasia tarkistaa anturidatat ihan katsomalla mitä ne näyttää. Lämpöantureiden kanssa se ei tosiaan ole mitään rakettitiedettä.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Uuno
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 21 Huhti 2011, 09:59
Auto: G30

Minäkin annoin kommenttia tuosta anturiviasta huollolle, mutta kaikki anturit on kuulemma testattu ja niissä ei ole mitään vikaa. Vikaa on aika pirullinen etsiä, koska ongelmahan on vain kylmällä koneella ja se kestää sen 30-60sek, eli tehokas vianetsintäaika on aika lyhyt. Sitten taas odotellaan, että kone jäähtyy uudestaan. Auto pitää siis ajaa pihalle ja työntää sisälle, että vian saa päälle.

Seuraavaksi tosiaan kone käynnistetään niin, että BMW tekninen tuki ruotsissa saa dataa talteen, minkä perusteella yritetään taas selvittää ongelmaa.

Onhan tähän jo toista tonnia uponnut, mutta se on varmaan 1/3 kokonaiskuluista, mitä oikeasti olisi "voitu" laskuttaa.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Oireisto voisi sopia ns liimaventtiili ongelmaan. Siitä ei tiettääkseni tule mitään vikakoodia mihinkään. Kylmässä konessa venttiilit takertelee karstan takia , sylintereissä ei ole kunnon puristuksia ensi alkuun. Autoa ei tahdo saada kylmänä kunnolla käyntiin/käy ontuen. Vertyy sitten hetken pyörittyään ja toimii normaalisti. Tyypillisesti esiintyy vain täysin kylmällä koneella pidemmän seisokin jälkeen.
Uuno
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 21 Huhti 2011, 09:59
Auto: G30

melperri kirjoitti: 15 Loka 2018, 14:24 Oireisto voisi sopia ns liimaventtiili ongelmaan. Siitä ei tiettääkseni tule mitään vikakoodia mihinkään. Kylmässä konessa venttiilit takertelee karstan takia , sylintereissä ei ole kunnon puristuksia ensi alkuun. Autoa ei tahdo saada kylmänä kunnolla käyntiin/käy ontuen. Vertyy sitten hetken pyörittyään ja toimii normaalisti. Tyypillisesti esiintyy vain täysin kylmällä koneella pidemmän seisokin jälkeen.
Tästähän on kaikki kartat puhdistettu niillä pähkinän kuorilla, eli tuon voi sulkea pois. Tätä kirjoittaessa istun autossa ja odotan lavettia. Auto sammui ensimmäistä kertaa ajosta eikä lähde käyntiin. Toivottavasti nyt antaa jonkun vikakoodin.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Joo , jos ajosta sammuu lämpimänä , ei varmasti ole liimaventtiili ongelma.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

melperri kirjoitti: 15 Loka 2018, 14:36 Joo , jos ajosta sammuu lämpimänä , ei varmasti ole liimaventtiili ongelma.
Onko jollain ollut näin uusissa moottoreissa ko.ongelmaa? Itse en ainakaan ole kuullut/lukenut.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Heguli31 kirjoitti: 15 Loka 2018, 17:23
melperri kirjoitti: 15 Loka 2018, 14:36 Joo , jos ajosta sammuu lämpimänä , ei varmasti ole liimaventtiili ongelma.
Onko jollain ollut näin uusissa moottoreissa ko.ongelmaa? Itse en ainakaan ole kuullut/lukenut.
En tiedä , mutta onhan tuolla koneella ajettu jo yli 100tkm , joten sen puolesta ehkä voisi olla mahdollinen , ainakin jos paljon pätkäajoa. Liimaventiilli tuli vaan mieleen , kun mitään vikakoodia ei mistään ole tullut. Startti pyörittää , kone saa bensaa , sytytyksessäkään ei ilmeisesti häikkää. Imusarjaa puhdistettu joillakin pähkinöillä , auttaisko mahdolliseen venttiilien jumitukseen ?

En keksi muuta , kuin , että seos kylmänä pielessä , tai puristukset heikot.

Tämä viimeinen käänne ( sammuminen ajosta ) tietysti puhuu jonkin muun , kuin liimaventtiilin puolesta , ellei sitten tullut toinenkin vika kylmäkäynnistysongelman lisäksi. Toivottavasti vika on päällä vielä , kun auto hinattu korjaamolle. Pahaa pelkään , että pajalle se käynnistyy kuin palmun alta. Mielenkiinnolla odottelen lopputulosta , näistä saa aina hyvää oppia , kun/jos vika joskus selviää.
Uuno
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 21 Huhti 2011, 09:59
Auto: G30

melperri kirjoitti: 15 Loka 2018, 18:21
Heguli31 kirjoitti: 15 Loka 2018, 17:23
melperri kirjoitti: 15 Loka 2018, 14:36 Joo , jos ajosta sammuu lämpimänä , ei varmasti ole liimaventtiili ongelma.
Onko jollain ollut näin uusissa moottoreissa ko.ongelmaa? Itse en ainakaan ole kuullut/lukenut.
En tiedä , mutta onhan tuolla koneella ajettu jo yli 100tkm , joten sen puolesta ehkä voisi olla mahdollinen , ainakin jos paljon pätkäajoa. Liimaventiilli tuli vaan mieleen , kun mitään vikakoodia ei mistään ole tullut. Startti pyörittää , kone saa bensaa , sytytyksessäkään ei ilmeisesti häikkää. Imusarjaa puhdistettu joillakin pähkinöillä , auttaisko mahdolliseen venttiilien jumitukseen ?

En keksi muuta , kuin , että seos kylmänä pielessä , tai puristukset heikot.

Tämä viimeinen käänne ( sammuminen ajosta ) tietysti puhuu jonkin muun , kuin liimaventtiilin puolesta , ellei sitten tullut toinenkin vika kylmäkäynnistysongelman lisäksi. Toivottavasti vika on päällä vielä , kun auto hinattu korjaamolle. Pahaa pelkään , että pajalle se käynnistyy kuin palmun alta. Mielenkiinnolla odottelen lopputulosta , näistä saa aina hyvää oppia , kun/jos vika joskus selviää.
Tuon pähkinäpesun kustannus on noin 750€ (40€/PSS*4 + työt) ja sillä nimenomaan "hiotaan" karstat veks, mitä mullakin oli ja karstaisuuden takia tuota mainitsemaasi vikaa epäiltiinkin.
Puristukset on myös ok. BMW:n tekninen tuki epäili tuota seoshommaa ja sekin tarkastettiin eikä siinäkään ollut mitään vikaa. Sytkähommista en tiedä onko niitä jotenkin tarkistettu. Eikös puolaongelmat tule nimenomaan lämpösellä koneella?

Pyysinkin huoltoa lukemaan nyt samantien vikakoodin jos se tosiaan lähteekin normaalisti käyntiin.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Pakko kysyä tyhmänä , miten tuo pähkinäpesu tehdään ? Ei kai sinne imusarjaan nyt oikeasti mitään pähkinöitä voi tunkea ? Onko se jonkinlainen moottorin sisäpesu ?

Noista puolista pitäisi käsittääkseni tulla vikakoodi. Ainakin omassa kulkineessa puolan rikkouduttua tuli selväsi "missfire in cylinder x"

Tuoksuuko kabiinissa bensa noiden käynnistyssahausten yhteydessä ?
Uuno
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 21 Huhti 2011, 09:59
Auto: G30

melperri kirjoitti: 15 Loka 2018, 19:06 Pakko kysyä tyhmänä , miten tuo pähkinäpesu tehdään ? Ei kai sinne imusarjaan nyt oikeasti mitään pähkinöitä voi tunkea ? Onko se jonkinlainen moottorin sisäpesu ?

Noista puolista pitäisi käsittääkseni tulla vikakoodi. Ainakin omassa kulkineessa puolan rikkouduttua tuli selväsi "missfire in cylinder x"

Tuoksuuko kabiinissa bensa noiden käynnistyssahausten yhteydessä ?
Tarkemmin en siitä tiedä, mutta ne on jotain pähkinän kuoria, millä imusarja pestään /hiotaan sisäpuolelta. Kai sinne puhalletaan ja imetään samaan aikaan. Pitää kysyä tarkemmin miten tuo tehdään ja tarkistaa mitä kuitissa lukee.
Avatar
Petsku333
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Helmi 2018, 00:35
Auto: F20 118i

melperri kirjoitti: 15 Loka 2018, 19:06 Pakko kysyä tyhmänä , miten tuo pähkinäpesu tehdään ? Ei kai sinne imusarjaan nyt oikeasti mitään pähkinöitä voi tunkea ? Onko se jonkinlainen moottorin sisäpesu ?

Noista puolista pitäisi käsittääkseni tulla vikakoodi. Ainakin omassa kulkineessa puolan rikkouduttua tuli selväsi "missfire in cylinder x"

Tuoksuuko kabiinissa bensa noiden käynnistyssahausten yhteydessä ?
Pähkinäpuhallus on tehokkain tapa puhdistaa suorasuihkumoottoreiden imuventtiilit karstoista. Imuventtiilejä periaattessa "hiekkapuhalletaan" pähkinärouheella ja imetään imurilla samanaikasesti pois.
Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

Laskutettiinko sua tuosta pähkinäpuhalluksesta? Onko tietoa minkä hintainen toimenpide on?
Uuno
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 25
Liittynyt: 21 Huhti 2011, 09:59
Auto: G30

Galaxy1223 kirjoitti: 17 Loka 2018, 10:26 Laskutettiinko sua tuosta pähkinäpuhalluksesta? Onko tietoa minkä hintainen toimenpide on?
Kustantaa 750€, mutta mun tapauksessa tästä ei laskutettu.
Vastaa Viestiin