Keskustelua talvirenkaista

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

masaf1 kirjoitti: 31 Loka 2018, 13:50 ^Kolaritilastojen perusteella siellä ei pitäis muuta käyttääkään ku nastoja.
+1
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Janisema
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 31 Touko 2016, 14:29
Auto: BMW 330e M-Sport -16 *myyty*

salmol kirjoitti: 31 Loka 2018, 20:23
masaf1 kirjoitti: 31 Loka 2018, 13:50 ^Kolaritilastojen perusteella siellä ei pitäis muuta käyttääkään ku nastoja.
+1
+Kypärät ja miljoona muuta varustetta ja lopuksi kielletään kaikki. Pitäisi opetella ajamaan kelin mukaan, ymmärtämään kelien vaihelut. Talvella ja liukkaalla ei voi ajaa ku kesällä, sitä ei täällä etelässä ymmärretä, luotetaan nastoihin, luistonestoihin ja ajonvakautukseen.
545e M-Sport -21
ex: 330e M-Sport -16
Avatar
Jokerdef
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 15 Elo 2011, 10:09
Auto: BMW F30 LCI 330e
ex. BMW X1 F48, F20, E90, E46...

Janisema kirjoitti: 31 Loka 2018, 11:46 Kitkarenkaat ja ennakoiva ajo. Hyvin pärjäsi myös kesärenkailla takavedolla.
Kehä3 sisällä pitäsi nastat kieltää kokonaan.
:thuup:
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Kehä III sisäpuolella asuvat kyllä tietää miten ajetaan liukkaalla, niitä ketjukolareita aiheuttaa ne kaupunkiin tulevat maalaistollot jotka koohottaa samalla tavalla kun siellä maalla missä on vähemmän liikennettä... :sneak:
Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 550
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020
Paikkakunta: Espoo

*Ari* kirjoitti: 03 Marras 2018, 08:31 Kehä III sisäpuolella asuvat kyllä tietää miten ajetaan liukkaalla, niitä ketjukolareita aiheuttaa ne kaupunkiin tulevat maalaistollot jotka koohottaa samalla tavalla kun siellä maalla missä on vähemmän liikennettä... :sneak:

Just näin, kitkat pakollisiks kehä 3 sisäpuolelle :thup:
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Toki tietää, kolmen t:n taktiikka toimii loistavasti - täysiä, tappituntumalla ja tuurilla. Ei siinä, samaa taktiikkaa käytetään muuallakin erinomaisen toistuvasti ja yleisesti, onneksi se viimeinen t on yllättävän vahva.

Henkilökohtaisesti en vetelisi nastarenkaiden käytölle maantieteellisiä rajoja, vaan mieluummin siirtäisin painoa rauta-ajalta kumikaudelle vaikka niinkin ikävällä, mutta maanlaajuisella ja liikkumista rajoittamattomalla asialla kuin haittavero. Veroja ei valitettavasti voi YLEä lukuunottamatta korvamerkitä, mutta jos voisi, tuon voisi työntää otsikon "ilmanlaadun parantaminen" alle jakaen sen populaatiotiheyden perusteella.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
kseta
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 29 Kesä 2014, 16:38

Näkyykö niistä kolaritilastoista millä renkailla on ajettu?
Kesäkeleillähän kehäkolmosen sisällä ei ajeta kolareita ollenkaan varsinkaan nyt kun kehä ykkösellä on ne peltipoliisit ja kantakaupunkikin tulee täys uusia tutkapeltipoliiseja. :rolle:
Janisema
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 31 Touko 2016, 14:29
Auto: BMW 330e M-Sport -16 *myyty*

kseta kirjoitti: 08 Marras 2018, 14:37 Näkyykö niistä kolaritilastoista millä renkailla on ajettu?
Kesäkeleillähän kehäkolmosen sisällä ei ajeta kolareita ollenkaan varsinkaan nyt kun kehä ykkösellä on ne peltipoliisit ja kantakaupunkikin tulee täys uusia tutkapeltipoliiseja. :rolle:
Kolareita ajetaan aina, oli renkaat tai auto mitä merkkiä tai mallia tahansa.
Kitkoissa on pointtina se, että ajetaan niitä kolareita mieluusti tasaisella ja urattomalla tiellä, kun nastojen tekemissä urissa niiden aiheuttaman asfalttipölyn keskellä. On kato kolarin selvittely siinä tielläkin paljon terveellisempää ja voisi samalla kehua kehä3 sisäpuolen teitä urattamuudesta ja haukkua maakuntien tiet :w00t:
545e M-Sport -21
ex: 330e M-Sport -16
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Siinä vaiheessa jos tulee oikea talvi tänne etelään lumisilla/jäisillä teillä niin tiet on aika slippereitä jos niitä kiillotetaan pelkillä kitkarenkailla, siinä saa levitellä hiekkaa tielle että saa pitoa ja sitten kiroillaan hiekkapölyä keväisin. Vaikka kitkarenkaat on monen mielestä ne ainoat oikeat tänne pk-seudulle, on myös niitä jotka ajavat Kehä III ulkopuolella missä nastoille on käyttöä. Ja ihan turha alkaa löpisemään mistään ennakoivasta ajosta, siinä ei ennakot auta mitään kun sivutie on peilijäässä ja kitkoilla luistellaan ojaa kohti toivoen että nappaa pitoa penkasta.

Nastat vai kitkat, on ikuisuuskysymys mihin ei ole oikeaa vastausta. Samaan päädyttiin Possessa 8:30 kohdalla :thup: https://www.youtube.com/watch?v=70ufdYMDOSg
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Se on kuitenkin 100% faktaa,että kolareita tulisi talvella enemmin,jos nastat ei karhentaisi jäistä tien pintaa. Siis jos käytössä olisi ainoastaan kitkarenkaita. Sulat "eteläntiet" on sitten erikseen. Muuten en viitsi vaivautua väittelemään kummat on paremmat nastat vai kitkat. Molemmilla pärjää ja molemmilla on tullut ajeltua. Jopa ns."Saksankitkoilla" muutama talvi.
Avatar
Petsku333
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Helmi 2018, 00:35
Auto: F20 118i

Nyt on ollut VikingContact 7 alla hetken aikaa. Vakionopeudensäätimellä kiihdyttäminen ei onnistu koska luulee että sutii ja pudottaa sen käytöstä. Ja samaten jos loota pudottaa pari pykälää ja koitat kiihdyttää niin luistonesto tulee peliin ja ei mennäkkään minnekkään. Kummassakin tapauksessa nopeudet siinä 60-100 välillä.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Paljonko rengaspaineita? Jos matalat paineet niin laita 3.0-3.2 baaria. Kitkarenkaat on monessa takavetoisessa ongelmallinen yhdistelmä juuri noista syistä.

Mulla Contin nastoissa paineet 2.7/3.0 ja hyvin rokkaa eikä vilkuttele.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Petsku333 kirjoitti: 24 Marras 2018, 15:00 Nyt on ollut VikingContact 7 alla hetken aikaa. Vakionopeudensäätimellä kiihdyttäminen ei onnistu koska luulee että sutii ja pudottaa sen käytöstä. Ja samaten jos loota pudottaa pari pykälää ja koitat kiihdyttää niin luistonesto tulee peliin ja ei mennäkkään minnekkään. Kummassakin tapauksessa nopeudet siinä 60-100 välillä.
F15 ei samoilla kumeilla mitään tuollaista ongelmaa. Ei myöskään F 20 Nokian R2:illa. Voi tietysti olla , että VikingContact 7 SUV on jäykempi , kuin "tavallinen" 7. Ja toki tuo 4 vetokin varmaan vaikuttaa.
Avatar
Petsku333
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Helmi 2018, 00:35
Auto: F20 118i

*Ari* kirjoitti: 24 Marras 2018, 15:34 Paljonko rengaspaineita? Jos matalat paineet niin laita 3.0-3.2 baaria. Kitkarenkaat on monessa takavetoisessa ongelmallinen yhdistelmä juuri noista syistä.

Mulla Contin nastoissa paineet 2.7/3.0 ja hyvin rokkaa eikä vilkuttele.
En ole ns. ylipaineistuksen kannattaja. Saa vaan renkaan kulumaan epätasaisesti kun ei ole tarpeeksi kuormaa verrattuna paineisiin ja autosta tulee kivireki. Tällä hetkellä 2.3 ympäriinsä, eikä se rengaspaine sitä pinnan pehmeyttä koveta. Nastarenkaan kumi on muutenkin kovempaa niin ei voi oikein verrata.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Niillä "ovenpielen ohjepaineilla" voi pyyhkiä p****ttä. Minulle aikoinaan sanottiin jopa merkkihuollossakin,että talvirenkaille pitäisi laittaa 0,3-0,5bar enemmin,kuin ne ohjetarran paineet. Tämä ohje annettiin tavallisille renkaille,ei siis RFT kumeille.

Kumpi kuluttaa renkaita enemmin ja "epätasaisemmin" 0,2bar alhainen paine,vai 0,8bar korkeampi paine vs.ohjearvo? Tuota kannattaa miettiä,kun niitä paineita fiksaa.

Talvirenkaat kannattaa ajaa sisään hieman korkeammilla paineilla,niin rengas ei elä niin paljoa. Kuten tuossa kirjoiteltiinkin. Nastatkin asemoituu paremmin,kun rengas ei muljua kaarteissa. Paineita voi sitten myöhemmin vähän laskea,jos siltä tuntuu,mutta ei niin alas,kuin oviaukon tarran "tyhjän auton paineet" on merkitty.
Avatar
Petsku333
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Helmi 2018, 00:35
Auto: F20 118i

Heguli31 kirjoitti: 24 Marras 2018, 18:18 Niillä "ovenpielen ohjepaineilla" voi pyyhkiä p****ttä. Minulle aikoinaan sanottiin jopa merkkihuollossakin,että talvirenkaille pitäisi laittaa 0,3-0,5bar enemmin,kuin ne ohjetarran paineet. Tämä ohje annettiin tavallisille renkaille,ei siis RFT kumeille.

Kumpi kuluttaa renkaita enemmin ja "epätasaisemmin" 0,2bar alhainen paine,vai 0,8bar korkeampi paine vs.ohjearvo? Tuota kannattaa miettiä,kun niitä paineita fiksaa.

Talvirenkaat kannattaa ajaa sisään hieman korkeammilla paineilla,niin rengas ei elä niin paljoa. Kuten tuossa kirjoiteltiinkin. Nastatkin asemoituu paremmin,kun rengas ei muljua kaarteissa. Paineita voi sitten myöhemmin vähän laskea,jos siltä tuntuu,mutta ei niin alas,kuin oviaukon tarran "tyhjän auton paineet" on merkitty.
Ykkössarjalaisen 205/55R16 ovenpielen ohjepaineet 2.0 edessä 2.2 takana kuorma max. 3 ihmistä. Ajan autolla enimmäkseen yksin joten 2.3 bar on mielestäni varsin pätevä paine. Jos nyt vaikka laitettaisiin 3.0 bar renkaisiin ja katsottaisiin miltä ne näyttää 30tkm päästä niin voisin luvata että ne olisivat keskeltä paljon enemmän kuluneet kuin reunoista.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Se on juuri noin kuten Heguli kirjoitti. Kokemus on osoitanut että nykyiset pehmeärunkoiset ja pehmeäseoksiset talvirenkaat vaatii kovemmat paineet että alkaa toimimaan kuten pitää, ja saadaan kuluminen tasaiseksi.

Joskus ennen muinnon oli sääntönä että kos rengas kuluu keskeltä, renkaassa on painetta liikaa. Renkaat ja niiden rungot on kehittyneet niiltä ajoilta, myös rengasleveydet kasvaneet selkeästi, kuten vannekoot joka tarkoittaa matalaprofiilisia renkaita. Näissä vanhan säännön saa heittää hevon kuikkaan koska rengas kuluu juuri käänteisesti, jos nykyrenkaissa on liian vähän painetta niin ne kuluvat keskeltä koska matalilla paineilla renkaan runko on letku ja renkaan pyöriessä keksipakovoima pullistaa renkaan kuviopinnan pallomaiseksi ja rengas alkaa kulumaan keskeltä.

Mulla on tosiaan 205/50-17 eli pykälää suuremmat pyörät kun sulla, ja noilla paineilla rengas käyttäytyy johdonmukaisesti eikä letkua alla mutkissa ja mahdollisissa väistöissä sekä rullaa herkästi. Myös renkaan pito on parempi koska renkaan runko on ryhdissä ja kuvio koko leveydeltään tasaisesti tiepintaa vasten. Matalilla paineilla rengas kuluu keskeltä jolloin hitaissa nopeuksissa rengas kantaa tiepintaan enemmän reunoilta ja kovassa vauhdissa keskeltä, myös matalista paineista johtuen renkaan runko antaa kaarteissa periksi ja menetetään maksimipito koska renkaan runko ja rengaskuvio elää omaa elämäänsä. 205/55-16 renkaisiin voi ihan hyvin laittaa eteen 2.5-2.6 ja taakse 2.7-2.9 että saat renkaat toimimaan kunnolla ja valon vilkkumisen rauhoittumaan. Tutulla 205/50-17 Nokian kitkoissa 3.0/3.2 ja hyvin on toiminut kolme talvea ja renkaat on kuluneet tasaisesti, eikä valot vilku tai vakkari lähde pois päältä normi ajossa.

Jos rengaspaineilla aletaan kikkailemaan rengasmelun kanssa niin sitten pitää ottaa vastaan ne huonot puolet mitä tulee hiljaisemman rengasmelun kustannuksella. Mulla ajettavuus menee kaiken muun edelle ja rengasmelu on toisarvoinen rengaspaineden osalta.

Paineista vielä muistutus että lähes poikkeuksetta pitää laittaa taakse enemmän painetta kun eteen. Autoa käännetään eturenkailla mutta takapää määrää auton suuntavakauden eli takapää on ohjaavassa roolissa. Jos takapaineet on samat kun edessä, tai alhaisemmat kun takana niin saadaan helposti levottomasti käyttäytyvä auto. Lähtökohtaisesti aina taakse vähintään 0.2 kovemmat paineet kun eteen.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Juuri noin kun heguli ja Ari kertoi. Liian pienet paineet pilaa renkaan ja ajotuntuman. Lisäksi pakkanen pienentää paineita.

25 eteen ja 27 taakse on ihan minimipaineet yksin ajettavaksi ilman kuormaa. Kitkoille sitten hiukan enemmän.

Riittävä paine pitää kulutuspinnan suorassa. Alhaiset paineet saa renkaan kulumaan keskeltä.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Avatar
Petsku333
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Helmi 2018, 00:35
Auto: F20 118i

Teillä on nyt kyllä väärinpäin kääntynyt tuo renkaan kuluminen liian matalilla tai korkeilla paineilla. Mikään sitä ei ole muuttanut.

https://www.bridgestonetire.com/content ... essure.png
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Talvikaudella syytä muistaa lämpötilan vaikutus rengaspaineeseen. Jos +20°C sisätilassa on paine laitettu ovipielitarran mukaiselle alarajalle, ulkona nollakelissä paine on jo pudonnut pari kymmenystä. Helmikuussa -30°C oikeassa talvikelissä ollaan jo puoli baria alle ohjearvon. Mittaus menee pieleen myös, jos auto ajetaan huoltoasemalle painemittarin viereen, renkaat ehtii lämmetä johonkin satunnaiseen lämpötilaan. Mitataan siis vain todellisen ajolämpötilan "kylmänä".

Ylimääräisen rengaspaineen vaikutuksen renkaan keskeltä kulumiseen voi kokeilla tai kuvitella lisäämällä vaikka Lamborghinin erittäin leveään ja matalaan renkaaseen reilusti ylipainetta, vaikka 7bar, ja sitten katsella pullistuuko se kuperaksi. Ei pullistu. Ei pullistu tavisbemarin tavisrengaskaan.
Vastaa Viestiin