318i kylmäkäynnistysongelmia
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 21
- Liittynyt: 09 Joulu 2018, 18:06
Ongelmana on että 318i (E90, N43-moottori, ml. 216 tkm) ei tahdo käynnistyä enää -10 asteen pakkasella. Akussa tuntuisi olevan virtaa pitkäänkin sahaukseen kylläkin. Lyhytkin lämmitys moottorilämppärillä auttaa, ja olen kyllä tähän asti käyttänyt sitä aina kun on mahdollista. Akku, sytytystulpat ja puolat ovat vaihdettu puolentoistavuoden sisällä. Itselläni tulee mieleen että starttimoottori voisi olla vaihdon tarpeessa. Mistä muusta voisi johtua?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 21
- Liittynyt: 09 Joulu 2018, 18:06
.
Viimeksi muokannut Extension2, 06 Tammi 2019, 22:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 21
- Liittynyt: 09 Joulu 2018, 18:06
Kiitos vinkistä, eipä ole vaihdettu polttoainesuodatinta ainakaan viimeisen 100 tkm aikana. Olen luullut että suodatin on tässä mallissa bensatankin sisällä, eikä sitä tarvitse vaihtaa. Onko tietoa, onko N43-moottotilla varustetussa E90:ssä kuitenkin tankin ulkopuolin suodatin auton pohjassa, jonka voi vaihtaa? Luulisi kyllä suodatin tukkeutuminen aiheuttaisi ongelmia muulloinkin kuin pakkasella.
Käsittääkseni tuo suodatin on tosiaan polttoainetankissa, eikä itse helposti vaihdettavissa. Periaatteessa polttoainesuodatin on ilmeisesti huoltovapaa osa, mutta tuli vaan mieleen että jos se menisi jotenkin jäähän pakkasella tai joku muu osa polttoainejärjestelmästä. Jotenkin tuli mieleen että jossain olisi vettä tai jotain skeidaa joka sitten menisi jäähän ja estäisi polttoaineen syötön. Olihan vikakoodit luettu kunnon lukijalla?Extension2 kirjoitti: ↑06 Tammi 2019, 22:38Kiitos vinkistä, eipä ole vaihdettu polttoainesuodatinta ainakaan viimeisen 100 tkm aikana. Olen luullut että suodatin on tässä mallissa bensatankin sisällä, eikä sitä tarvitse vaihtaa. Onko tietoa, onko N43-moottotilla varustetussa E90:ssä kuitenkin tankin ulkopuolin suodatin auton pohjassa, jonka voi vaihtaa? Luulisi kyllä suodatin tukkeutuminen aiheuttaisi ongelmia muulloinkin kuin pakkasella.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Vikakoodien lisäksi toki livedataa kannattaa hämmästellä. Yön jälkeen (jos ei ulkolämpö yöllä kauhiasti heittele) pitäisi kutakuinkin kaikkien antureiden olla lähellä ulkolämpötilaa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 21
- Liittynyt: 09 Joulu 2018, 18:06
Vikakoodit on luettu noin kuukausi sitten, ennen kuin kylmäkäynnistysongelma tuli esiin. Tällöin näytti sytytyshäriöitä olleen jossain vaiheessa. Sytytyshäiriötiedot saattoivat olla kyllä vanhoja peruja, jolloin moottorin imuilmaputki oli irronnut ilmanputsarista.
Täytyypä tarkastaa jäähdytysnestelämpötila-anturin lukemat vielä koneen kylmettyä nyt kun löysin ohjeet sen saamiseksi esiin ajotietokoneesta.
Täytyypä tarkastaa jäähdytysnestelämpötila-anturin lukemat vielä koneen kylmettyä nyt kun löysin ohjeet sen saamiseksi esiin ajotietokoneesta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 21
- Liittynyt: 09 Joulu 2018, 18:06
Auton seistua kymmenen tuntia -4 asteen pakkasessa ajotietokone näytti jäähdytinnesteen lämpötilaksi +1 astetta. Ei tuo kovin paljoa heitä, joten anturi lienee kunnossa.
Eikö tuosta samasta anturista menee siis tieto myös eculle. Eli on ns.kaksitoiminen. Nyt olisi mukava tietää mikä lämpötilatieto menee eculle. Onko se tuo sama +1C vai jotain muuta. Testerillä tuokin pitäisi selvitä. No mutuiluahan tämä...
Oletko tuolla naapuri foorumilla käynyt kyselemässä: btcf.fi
Oletko tuolla naapuri foorumilla käynyt kyselemässä: btcf.fi
Viimeksi muokannut Heguli31, 09 Tammi 2019, 12:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 21
- Liittynyt: 09 Joulu 2018, 18:06
Korjaamolla ei löytynyt vikaa, evät tosin kyllä kunolla tutkineetkaan. Vaihdoin akun, vaikka entinen oli vielä mittauksen mukaan kunossa, mikä paransi käynnistyvyyttä jonkin verrran. Auto ei kuitenkaan lähtenyt tänään -20 asteen pakkasessa käyntiin ilman lämmitystä. Vippaskonstina ajattelin kokeilla laittaa tankkiin seuraavaksi polttoainejärjestelmää puhdistavaa Forte Gas treatment -lisäainetta, koska korjaamolla epäilivät koneen olevan karstoittunut.
Mielestäni moottorista kuuluu nokkaketjun rahinalta kuulostava sivuääni. Korjaamolla eivät kyllä ääntä tunnistaneet, en tiedä kuuluiko sitä juuri sillä hetkellä. Voisiko nokkaketju olla venynyt, mikä heikentäisi käynnistyvyyttä, koska sytytys ei olisi kohdillaan?
Mielestäni moottorista kuuluu nokkaketjun rahinalta kuulostava sivuääni. Korjaamolla eivät kyllä ääntä tunnistaneet, en tiedä kuuluiko sitä juuri sillä hetkellä. Voisiko nokkaketju olla venynyt, mikä heikentäisi käynnistyvyyttä, koska sytytys ei olisi kohdillaan?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 21
- Liittynyt: 09 Joulu 2018, 18:06
Korjaamolla ei löytynyt vikaa, evät tosin kyllä kunnolla tutkineetkaan. Vaihdoin akun, vaikka entinen oli vielä mittauksen mukaan kunossa, mikä paransi käynnistyvyyttä jonkin verrran. Auto ei kuitenkaan lähtenyt tänään -20 asteen pakkasessa käyntiin ilman lämmitystä. Vippaskonstina ajattelin kokeilla laittaa tankkiin seuraavaksi polttoainejärjestelmää puhdistavaa Forte Gas treatment -lisäainetta, koska korjaamolla epäilivät koneen olevan karstoittunut.
Mielestäni moottorista kuuluu nokkaketjun rahinalta kuulostava sivuääni. Korjaamolla eivät kyllä ääntä tunnistaneet, en tiedä kuuluiko sitä juuri sillä hetkellä. Voisiko nokkaketju olla venynyt, mikä heikentäisi käynnistyvyyttä, koska sytytys ei olisi kohdillaan?
Mielestäni moottorista kuuluu nokkaketjun rahinalta kuulostava sivuääni. Korjaamolla eivät kyllä ääntä tunnistaneet, en tiedä kuuluiko sitä juuri sillä hetkellä. Voisiko nokkaketju olla venynyt, mikä heikentäisi käynnistyvyyttä, koska sytytys ei olisi kohdillaan?
Miksi viet korjaamolle, jos eivät edes tutki kunnolla? Lukivatko vikakoodit?Extension2 kirjoitti: ↑21 Tammi 2019, 20:06 Korjaamolla ei löytynyt vikaa, evät tosin kyllä kunnolla tutkineetkaan. Vaihdoin akun, vaikka entinen oli vielä mittauksen mukaan kunossa, mikä paransi käynnistyvyyttä jonkin verrran. Auto ei kuitenkaan lähtenyt tänään -20 asteen pakkasessa käyntiin ilman lämmitystä. Vippaskonstina ajattelin kokeilla laittaa tankkiin seuraavaksi polttoainejärjestelmää puhdistavaa Forte Gas treatment -lisäainetta, koska korjaamolla epäilivät koneen olevan karstoittunut.
Mielestäni moottorista kuuluu nokkaketjun rahinalta kuulostava sivuääni. Korjaamolla eivät kyllä ääntä tunnistaneet, en tiedä kuuluiko sitä juuri sillä hetkellä. Voisiko nokkaketju olla venynyt, mikä heikentäisi käynnistyvyyttä, koska sytytys ei olisi kohdillaan?
Jos ketju on venynyt, niin se on venynyt joka käynnistyksellä, eli jos sinä kuulet sen jossain määrätyssä kierrosluvussa ja merkkihuolto ei sitä kuule, niin ei se sitten ole venynyt. Paitsi nyt ei tainnut olla merkkihuolto kuuntelemassa.
En usko että venynyt ketju voisi vaikuttaa käynnistyvyyteen, paitsi jos jako on jo hypännyt tai tietysti kun ketju menee poikki. Onko jäänestot kunnossa, ettei nyt jäähöttö estä polttoaineen virtaamista?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 21
- Liittynyt: 09 Joulu 2018, 18:06
Tunnustelin nokkaketjua öljyntäyttöaukon kautta. Ketjua saa liikutettua sormivoimin arviolta 3-4 mm ylöspäin. Onko tietoa onko tämä normaali kireys?