Tää modi pitää kyl omaan 2014 vuoden 520D xdriveen tehdä ny, sen verta alkaa talvi täällä Kuusamossa lähestyä
Visiin toi vastus riittää , kolvi ja tinat plus johtoa pitäs olla omasta takaa.
Tehdasasenteisen Webaston sielunelämästä (F11)
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 448
- Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
- Auto: G31 520da -17
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Omaani G31 520d tehtiin modaus viimme kevät talvella ja hyvin toimi ilman häirövaloja. Ei toki ehtinyt olla pakkasia enää kuin 2-3 viikkoa mutta ainakin sen aikaa sain testattua. -20 oli monena aamuna kun löi auton tulille.
Tuli laitettua tuo vastus tilaukseen, että saadaan kiukaaseenkin hieman lämpöä pakkasilla. Onko tuohon tehdas webaan mahdollista saada edes pidempää lämmitys aikaa ku 0,5 h ? Aattelin vaan kovempia pakkasia...Clavurion kirjoitti: ↑21 Huhti 2015, 18:01 Vaihtoventtiili estää lämmittäessä nesteen kierron moottorille, kunnes sisätilan tavoitelämpötila on saavutettu; oikeilla pakkasilla puolen tunnin lämmityksellä ei lämpöä moottorille ilman vaihtoventtiilin disablointia
Lisälämmittimenä Webasto käynnistyy automaattisesti moottorin käydessä olikohan ulkolämpötilan ollessa <+3 C.
Joo puhtaasti käyttäjä kämmelsi tässä...batterit lopussa nyt rokkaa niinku pitää
Lämmitysaikaa ei pysty muuttamaan. Ajastuksella voi toki laittaa kaksi perättäistä ajastusta.
Miksi pitäisi yli puoli tuntia webaston pöhistä, aina on riittänyt sekin lämpö? Muista myös että säännöllisemmin webastoidessa pitää ajaa yhtä monta minuuttia kuin webasto on päällä (tai kytkeä latausjohtoon), muuten akku ei ehdi ladata webaston syömää takaisin.
Wonderi kirjoitti: ↑29 Loka 2018, 00:41 Miksi pitäisi yli puoli tuntia webaston pöhistä, aina on riittänyt sekin lämpö? Muista myös että säännöllisemmin webastoidessa pitää ajaa yhtä monta minuuttia kuin webasto on päällä (tai kytkeä latausjohtoon), muuten akku ei ehdi ladata webaston syömää takaisin.
No tässä oli vaan ajatuksena se, että kun lämmitetään sekä moottoria että sisätilaa niin riittääkö tuo puolituntia siihen kovilla pakkasilla. Olen jo asentanut ylläpitolaturin auttamaan akun latauksen kanssa. Nytpä sen talvella näkee miten lämpö tulee riittämään
Hei,
Tein itsekin tuon tehdasasennetun webaston modauksen joululomilla.
Auto F11 2015 2.0d.
Tänään katsoin Istalla vikakoodit ja oli herjannut usean kerran lämpötila-antureiden mahdollisesta viasta.
Tämä johtui siis siitä että kun auto vertaa polttoaineen ja jäähdytinnesteen lämpötilaa, ilmeisesti käynnistäessa niin jos ero on yli 32C niin antaa herjaa että mahdollisesti jompikumpi lämpötila-antureista olisi virheellinen. Onko tällä mitään vaikutusta normaalissa käytössä?
Tein itsekin tuon tehdasasennetun webaston modauksen joululomilla.
Auto F11 2015 2.0d.
Tänään katsoin Istalla vikakoodit ja oli herjannut usean kerran lämpötila-antureiden mahdollisesta viasta.
Tämä johtui siis siitä että kun auto vertaa polttoaineen ja jäähdytinnesteen lämpötilaa, ilmeisesti käynnistäessa niin jos ero on yli 32C niin antaa herjaa että mahdollisesti jompikumpi lämpötila-antureista olisi virheellinen. Onko tällä mitään vaikutusta normaalissa käytössä?
Juu, virta kasvaa resistanssin pienentyessä ja lämpenee enemmän. Yleismittarillahan tuo selviää.
Vastuksen tilalle voi tehdä modauksen myös itse venttiiliin, venttiili muutamalla ruuvilla auki ja pohjasta tiivistekumi pois ja tilalle vähän prikkaa että toimii. Tiivisteen poisto päästää veden kiertämään moottorissa ja sisätilassa ja ilmeisesti sisätila lämpeää hieman nopeammin kun pitää lämppärin kierron tavallaan puoliksi olemassa. Koneen käydessä venttiili kääntyy normaaliasentoon ja toimii niinkuin suunniteltukin. Modaus tuli ilmi purettaessa kun yhdestä vanhasta venttiilistä oli pohjakumi hapertunut ja toimi väärin (muistaakseni siinä toiminta oli toisinpäin). Vois olla toimivampi varsinkin kylmillä keleillä kun sitä moottoria ei tarvii kiukaaksi lämmittää, sisätila sais mahdollisimman nopeasti kuitenkin lämmetä.
BMW:llä työskentelyä jo vuodesta -99
Ei ole ihan ongelmaton tämä vaihtoventtiilin tiivisteen poisto. Tästähän on BTCF:llä kilometrin mittainen keskustelu.kallek77 kirjoitti: ↑28 Tammi 2019, 19:12 Vastuksen tilalle voi tehdä modauksen myös itse venttiiliin, venttiili muutamalla ruuvilla auki ja pohjasta tiivistekumi pois ja tilalle vähän prikkaa että toimii. Tiivisteen poisto päästää veden kiertämään moottorissa ja sisätilassa ja ilmeisesti sisätila lämpeää hieman nopeammin kun pitää lämppärin kierron tavallaan puoliksi olemassa. Koneen käydessä venttiili kääntyy normaaliasentoon ja toimii niinkuin suunniteltukin. Modaus tuli ilmi purettaessa kun yhdestä vanhasta venttiilistä oli pohjakumi hapertunut ja toimi väärin (muistaakseni siinä toiminta oli toisinpäin). Vois olla toimivampi varsinkin kylmillä keleillä kun sitä moottoria ei tarvii kiukaaksi lämmittää, sisätila sais mahdollisimman nopeasti kuitenkin lämmetä.
Käsitin niin että silloin kun otetaan kaikki pois sisältä niin ongelmia tulee, tuossa esimerkissä toimii ajon aikana normaalisti ja muuten kierto jakaantuu lämppärille ja moottorille. No pääasia että toimii, uusissa koneissa toki moottoria ei passaa lämmittää liian kuumaksi jollei halua vikamuistia lämpötiloista.Clavurion kirjoitti: ↑28 Tammi 2019, 22:14Ei ole ihan ongelmaton tämä vaihtoventtiilin tiivisteen poisto. Tästähän on BTCF:llä kilometrin mittainen keskustelu.kallek77 kirjoitti: ↑28 Tammi 2019, 19:12 Vastuksen tilalle voi tehdä modauksen myös itse venttiiliin, venttiili muutamalla ruuvilla auki ja pohjasta tiivistekumi pois ja tilalle vähän prikkaa että toimii. Tiivisteen poisto päästää veden kiertämään moottorissa ja sisätilassa ja ilmeisesti sisätila lämpeää hieman nopeammin kun pitää lämppärin kierron tavallaan puoliksi olemassa. Koneen käydessä venttiili kääntyy normaaliasentoon ja toimii niinkuin suunniteltukin. Modaus tuli ilmi purettaessa kun yhdestä vanhasta venttiilistä oli pohjakumi hapertunut ja toimi väärin (muistaakseni siinä toiminta oli toisinpäin). Vois olla toimivampi varsinkin kylmillä keleillä kun sitä moottoria ei tarvii kiukaaksi lämmittää, sisätila sais mahdollisimman nopeasti kuitenkin lämmetä.
BMW:llä työskentelyä jo vuodesta -99
Jos tiiviste poistetaan, moottorin käydessä moottorilta vaihtoventtiilille tuleva jäähdytysneste pääsee osittain myös suoraan moottorin paluulinjaan, vaikka sen pitäisi mennä kokonaisuudessaan Webastolle ja sieltä sisäkennolle. Eli moottorin käydessä siihen voi syntyä osittainen hullun kierto, eikä sisäkennon lämmitys toimi maksimaalisesti.kallek77 kirjoitti: ↑29 Tammi 2019, 07:48 Käsitin niin että silloin kun otetaan kaikki pois sisältä niin ongelmia tulee, tuossa esimerkissä toimii ajon aikana normaalisti ja muuten kierto jakaantuu lämppärille ja moottorille. No pääasia että toimii, uusissa koneissa toki moottoria ei passaa lämmittää liian kuumaksi jollei halua vikamuistia lämpötiloista.
Kysessä oli F15 jossa siis tällainen venttiili. Webasto päällä kara on pohjassa jolloin ilman tiivistettä imee ylhäältä ja alhaalta ja menee siis tuohon keskimmäiseen jossa webaston kiertovesipumpun imu. Auto käydessä venttiilin kara liikkuu ylös jolloin siellä oleva tiiviste estää ettei ime enää 2:sta joka siis lämppärin kennolta palaava ja toimii samalla tavalla kuin ilman modausta eli imee alhaalta tuonne keskimmäiseen. Kennolta palaava menee siis tuossa tapauksessa suoraan moottoriin niinkuin vakiossakin. Testattiin että ei ainakaan päästä painetta tuonne ylimmäiseen eli linja on tiivis.Clavurion kirjoitti: ↑29 Tammi 2019, 17:04Jos tiiviste poistetaan, moottorin käydessä moottorilta vaihtoventtiilille tuleva jäähdytysneste pääsee osittain myös suoraan moottorin paluulinjaan, vaikka sen pitäisi mennä kokonaisuudessaan Webastolle ja sieltä sisäkennolle. Eli moottorin käydessä siihen voi syntyä osittainen hullun kierto, eikä sisäkennon lämmitys toimi maksimaalisesti.kallek77 kirjoitti: ↑29 Tammi 2019, 07:48 Käsitin niin että silloin kun otetaan kaikki pois sisältä niin ongelmia tulee, tuossa esimerkissä toimii ajon aikana normaalisti ja muuten kierto jakaantuu lämppärille ja moottorille. No pääasia että toimii, uusissa koneissa toki moottoria ei passaa lämmittää liian kuumaksi jollei halua vikamuistia lämpötiloista.
- Liitteet
-
- venttiili.jpg (31.67 KiB) Katsottu 13028 kertaa
BMW:llä työskentelyä jo vuodesta -99