F10 vika-/ongelmalista

F10, F11, F07
Markku J
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:41
Auto: 330e G20 ja VW Polo
Paikkakunta: Tuusula

ratz: minulla jäätymisongelma on just kuin sinullakin. Lampuille yleensä tulee nestettä, mutta lasille ei yhtään. Kun auto on tallissa pari tuntia, niin taas toimii lasillekin. Outoa !
ex bemarit: E60 520dA Business 2007, E92 335CiA 2008, E70 X5 30d xDrive 2009, F30 335iA Sport 2012, F10 523iA 2010, G30 530e 2017
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Nyt on jo kolmena aamuna peräkkäin ajon jälkeen (siis auton sammutuksen jälkeen) mittariston info näyttöön tullut varoitus "Battery level too low". Vaikka siis ajoa tulee päivisin yhteensä noin 2h. Tänään tuli myös ekaa kertaa iltapäivän ajon jälkeen sama varoitus. Kun tuo varoitus ilmestyy, niin sisävalot sammuu, samoin ulkokahvojen valot pimeänä.

Auto on kylmässä tallissa yön (toki lohko+sis. lämppäri päällä) ja päivät ulkosalla.

Onko kukaan muu huomannut samaa asiaa ? Ei kai akku nyt näin uudessa autossa (10tkm) vielä pitäisi olla kaput ?
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Kiitos tiedosta nk_user!
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
JukkaE60

Turbo kirjoitti:Nyt on jo kolmena aamuna peräkkäin ajon jälkeen (siis auton sammutuksen jälkeen) mittariston info näyttöön tullut varoitus "Battery level too low". Vaikka siis ajoa tulee päivisin yhteensä noin 2h. Tänään tuli myös ekaa kertaa iltapäivän ajon jälkeen sama varoitus. Kun tuo varoitus ilmestyy, niin sisävalot sammuu, samoin ulkokahvojen valot pimeänä.

Auto on kylmässä tallissa yön (toki lohko+sis. lämppäri päällä) ja päivät ulkosalla.

Onko kukaan muu huomannut samaa asiaa ? Ei kai akku nyt näin uudessa autossa (10tkm) vielä pitäisi olla kaput ?
Pari kertaa herjannut tuota - molemmilla kerroilla kova pakkanen (yli 25 c). Ekalla kertaa latasin akun, tokalla en tehnyt mitään ja ilmoitus hävisi. Voisiko johtua siitä kun akku on peräkontissa kylmässä....
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Sinänsä tuo ei haittaa niin kauan kuin auto vain toimii, eikä jää akun varaustason takia tielle.

Eli pitäisikö tuosta akun varaustasosta alkaa olla huolissaan ?

Pakkastahan nyt on pidemmän aikaa öisin ollut reilut -20C vaikka päivisin -15C.

Onko nämä uudet akut jotain "ei pakkasta kestäviä", kun missään autossa milloinkaan minulle ei ole tuollaista ongelmaa ollut (toisaalta eipä ehkä ne olisi siitä edes ilmottaneetkaan varoituksella).
JukkaE60

Oiskohan syynä se ettei akku lataudu kunnolla kylmässä (siis peräkontissa). Ei varmaan haittaa vaikka laturilla lataisi välillä.
Viimeksi muokannut JukkaE60, 16 Helmi 2011, 21:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
vaiska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 02 Touko 2010, 21:14
Auto: F10 520dA

Turbo kirjoitti:Sinänsä tuo ei haittaa niin kauan kuin auto vain toimii, eikä jää akun varaustason takia tielle.

Eli pitäisikö tuosta akun varaustasosta alkaa olla huolissaan ?

Pakkastahan nyt on pidemmän aikaa öisin ollut reilut -20C vaikka päivisin -15C.

Onko nämä uudet akut jotain "ei pakkasta kestäviä", kun missään autossa milloinkaan minulle ei ole tuollaista ongelmaa ollut (toisaalta eipä ehkä ne olisi siitä edes ilmottaneetkaan varoituksella).
Sama homma. Tänään ei ole herjannut mutta eilen ja edellispäivänä herjasi akkujännitettä. Päivittäin ajoa tulee vähintään 40-50km joten pitäisi kyllä ladata noilla määrillä. Saattaa olla että ottaa nokkiinsa jos käyttää pershehkuja taajaan. Mulla on lisäksi näillä pakkasilla rattilämmitys lähes aina päällä.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

JukkaE60 kirjoitti: Ekalla kertaa latasin akun, tokalla en tehnyt mitään ja ilmoitus hävisi. Voisiko johtua siitä kun akku on peräkontissa kylmässä....
Ei huono ajatus!
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

vaiska kirjoitti:Sama homma. Tänään ei ole herjannut mutta eilen ja edellispäivänä herjasi akkujännitettä. Päivittäin ajoa tulee vähintään 40-50km joten pitäisi kyllä ladata noilla määrillä. Saattaa olla että ottaa nokkiinsa jos käyttää pershehkuja taajaan.
Minulla tulee päivittäin ajoa ~100km, eikä käynnistyksiä ole kuin kaksi-kolme per päivä. Eli kyllä latausaikaa pitäisi olla riittävästi. Ehkäpä nämä uudet akut eivät vain ota riittävästi jännitettä pakkasella, mitä lie akkuja sitten ovatkaan...

Peffagrilli on päällä max 5min ajoon lähdön jälkeen.
vaiska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 02 Touko 2010, 21:14
Auto: F10 520dA

Uskoisin tässä olevan kyse siitä että akun hälytystaso ohjelmassa on liian alhainen... ohjelmabugi tms.
Xenxen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 01 Tammi 2011, 21:07
Auto: BMW 520d Sport A Business '10

Akku ei tosiaankaan ota virtaa vastaan kovalla pakkasella. Minulla on työmatkaa 100 km per sivu ja siitä huolimatta polttoainelämmitin ei ole käynnistynyt ajastuksella töistä lähdettäessä. Ilmoittaa liian vähän polttoainetta (ei totta) tai akun varaus alhainen.
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

vaiska kirjoitti:Uskoisin tässä olevan kyse siitä että akun hälytystaso ohjelmassa on liian alhainen... ohjelmabugi tms.
Ainakin E60:ssä jos jännite putoaa alle 12V:n niin alkaa auto herjata akusta. Tosin pelkkä jännitehän ei kerro
akun kunnosta mitään, amppeerit ratkaisevat ja niitähän ei voi mitata kuin kunnollisella rasitusmittarilla.
Huollossa voivat mitata akun kunnon ja jos epäilee huollon puolueettomuutta niin ei em.mittaus akkuliikkeessäkään maksa paria kymppiä enempää.
Avatar
Hydrophyte
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 286
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Tänään aamulla oli -27C, eilen ja edellis aamulla -30C. Tehdasasenteinen Webasto oli ~25min päällä ja Defan säteilijä + laturi oli kytkettynä ~3h eli homma toimii aivan loistavasti noilla vermeillä. Sätelijästä en usko olevan paljoakaan hyötyä tälläisillä pakkasilla, mutta laturi varmasti tekee sen, että auto ei valita akkujännitteestä ja näin ollen antaa Webaston käydä maximi ajan tarvittaessa.
Avatar
Hydrophyte
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 286
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Hydrophyte kirjoitti:Tänään aamulla oli -27C, eilen ja edellis aamulla -30C. Tehdasasenteinen Webasto oli ~25min päällä ja Defan säteilijä + laturi oli kytkettynä ~3h eli homma toimii aivan loistavasti noilla vermeillä. Sätelijästä en usko olevan paljoakaan hyötyä tälläisillä pakkasilla, mutta laturi varmasti tekee sen, että auto ei valita akkujännitteestä ja näin ollen antaa Webaston käydä maximi ajan tarvittaessa.

Outoa, kun eilen hehkuvalo välähti, mutta tänään ei edes välähtänyt, vaikka oli -37C:
20110218_007.jpg
20110218_007.jpg (154.67 KiB) Katsottu 13026 kertaa
Miguel
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Helmi 2011, 13:44

Moro,
Piti nyt lopultakin kirjautua tähän foorumiin kun olen seuraillut keskustelua tästä akun varaus-ongelmasta. Itsellä on myös joulukuussa liikenteeseen otettu F10 ja tuo akun herja on jo tuttua puuhaa. Tänään sitten paloi hermo kun alhaisen varauksen johdosta koppiin ei tullut lämpöä kun pudotti vastukset pois päältä ja ulkona -33 pakkasta. Eihän se nyt näin voi olla, että tämän luokan autossa pitää pilkkihaalarit olla vakiovarusteena. Soitin myyjälle ja pyysin saada asiaan selvyyden, mitä voi tehdä ja voiko esim. ohjelmallisesti korjata asiaa niin, ettei nuo lämppärin sähkövastukset tipahda pois päältä. Vastaus: ei voi. Ja jatkoksi, että hanki akkuvahti. AMG akku on kuulemma niin kylmässä paikassa peräkontissa, ettei sen jännitetaso pysy tarpeeksi korkealla kovilla pakkasilla. Eli ei kait muu auta kuin harmitella merkin vaihtoa ja palella kunnes tulee kesä tai vaihtaa autoa :tong:
Avatar
Hydrophyte
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 286
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Miguel kirjoitti:Eihän se nyt näin voi olla, että tämän luokan autossa pitää pilkkihaalarit olla vakiovarusteena.
Olisit hommannut F11:sen, niin olisit saanut Tekniikan Maailman VIIDEN tähden talviauton :)
Minkähänlaisia tuon testin muut autot enää onkaan, jos VIIDEN tähden talviautolla tulee akun kanssa ongelmia?

Tuolla ylläpitolaturilla kyllä pääset eroon ongelmasta, mutta onhan se jotenkin säälittävää mun mielestä (vaikka itse käytänkin).
Avatar
540iA
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 131
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:20
Auto: BMW M4 F83 LCI Competition

Semmoinen tästä tuli mieleen, että miten se ulkopuolinen laturi auttaa tossa ongelmassa jos akku edelleen on kylmä?

Eikö akku pitäisi saada lämpimämmäksi jotta ottaa latausta vastaan? Vai?
ex bemarit: F11 M550d, F11 520dA M-Sport, E 46 330Ci M-Sport II, Z3 M Coupe, E 39 540iA, E 39 523i
Avatar
altsu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 18 Marras 2010, 22:00
Auto: BMW G12 745Le xDrive
Porsche Cayenne
Paikkakunta: Hki

Miguel kirjoitti:Eihän se nyt näin voi olla, että tämän luokan autossa pitää pilkkihaalarit olla vakiovarusteena. Soitin myyjälle ja pyysin saada asiaan selvyyden, mitä voi tehdä ja voiko esim. ohjelmallisesti korjata asiaa niin, ettei nuo lämppärin sähkövastukset tipahda pois päältä. Vastaus: ei voi. Ja jatkoksi, että hanki akkuvahti.
Eikös tää nyt kuitenkin ollu tää auto, joka melkeen tuli valituksi vuoden 2011 TM talviautoksi :mus:

PS. Onko kellään käsitystä mitä Calixin tai Defan akkulaturi asennettuna kustantaa?
Ex BMW: F11 520d -11, F10 525dx -14
JukkaE60

Miguel kirjoitti:Moro,
Vastaus: ei voi. Ja jatkoksi, että hanki akkuvahti. AMG akku on kuulemma niin kylmässä paikassa peräkontissa, ettei sen jännitetaso pysy tarpeeksi korkealla kovilla pakkasilla. Eli ei kait muu auta kuin harmitella merkin vaihtoa ja palella kunnes tulee kesä tai vaihtaa autoa :tong:
Ongelma on kyllä sitä luokkaa että autossa saisi olla akunlämmitin jotta auton oma laturi hoitaisi latauksen kylmälläkin säällä joita tämä meneillään oleva ilmastonmuutos (lämpiäminen?) tuntuu aiheuttavan talvesta toiseen. Mitähän tuo F10/F11 kylmänilmanversio muutoin on syönyt....
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

PS. Onko kellään käsitystä mitä Calixin tai Defan akkulaturi asennettuna kustantaa?
Tänään kyselin X1:een defan akkulaturia:Laakkonen jkl n.390€ ja Bosch car service hieman alle 200€.Hinnat asennettuna.Ajan tilasin jälkimmäiseen maanantaiksi.Akkuherjaa näyttää myös minun Bemu,käyntiin lähtee kyllä hyvin.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Vastaa Viestiin