530e kokemuksia ja keskustelua

G30, G31
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

lnaukkar kirjoitti: 22 Huhti 2019, 11:57 ^ Virallisesti joo. Kutsukoot sitä miksi haluavat. Mutta vitonen käyttäytyy ainakin jonkin verran samalla tavalla, jota ihmettelen.
Viittasin tällä siis tulevaan, eli 2020 malliin ei myöskään tule uudistuksen yhteydessä xtraboostia mikä on hyvin outo ratkaisu. Onko täyskiihdytyksessä havaittavissa eroa normaalin ja sportin välillä? Hieman erikoista että mittari näyttää yli 250hv tehohoja, onkohan softavirhe vai todella eroa moodien välillä.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Kuudensuora kirjoitti: 22 Huhti 2019, 23:08 Onko täyskiihdytyksessä havaittavissa eroa normaalin ja sportin välillä? Hieman erikoista että mittari näyttää yli 250hv tehohoja, onkohan softavirhe vai todella eroa moodien välillä.
On siinä pieni ero, mutta vaikea sanoa, että antaako se vaan täyden tehon nopeammin vai onko tehoa myös enemmän. Tää pitäis just jollain vähän luotettavammalla mittarilla todeta kuin persdynolla. Yhtä kaikki, keppi vasemmalla kickdown tuntuu rajummalta ja takarenkaat sutaisee aika herkästi.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

lnaukkar kirjoitti: 23 Huhti 2019, 09:44
Kuudensuora kirjoitti: 22 Huhti 2019, 23:08 Onko täyskiihdytyksessä havaittavissa eroa normaalin ja sportin välillä? Hieman erikoista että mittari näyttää yli 250hv tehohoja, onkohan softavirhe vai todella eroa moodien välillä.
On siinä pieni ero, mutta vaikea sanoa, että antaako se vaan täyden tehon nopeammin vai onko tehoa myös enemmän. Tää pitäis just jollain vähän luotettavammalla mittarilla todeta kuin persdynolla. Yhtä kaikki, keppi vasemmalla kickdown tuntuu rajummalta ja takarenkaat sutaisee aika herkästi.
Siinä on varmaan ero tuntumassa (eli reagoinnissa) mutta olettaisin että teho on molemmissa tilanteissa sama, eli Comfort ja Sport antavat saman huipputehon kun lapun runttaa lattiaan.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Yritin haeskella netistä, että onko sport display -mittari kuinka luotettava. En oikein löytänyt varsinaista syytä epäillä mittarin lukemaa. Mittari lukee auton ecusta väännön ja kierrosluvun ja laskee sen perusteella hevoset. Tässä tapauksessa tietysti osa väännöstä tulee sähköpuolelta.

Since MEVD computers used on these cars are full torque based computers, they rely on proper internal torque readings to provide proper fueling. Since the torque model plays such high importance in the fueling calculations, one can see that this data has to be pretty accurate.

Kuva
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Omat epäilys on että tuo 252hp on se tehtaan ilmoittama teholukema [5|3]30e:lle, joka ei voi ylittää [5|3]30i mallin teholukemaa, muuten kukaan ei tuota pelkkää bensaversiota ostaisi. Onko kukaan 530e:n omistaja käyttänyt tehodynossa? Tuolla 330e osaston (F30) puolella on noita dynokarttoja ennen ja jälkeen tuuninkiboxin asennuksen, ja näyttäisi nuo vakiotehot olevan käppyröissä lähempänä 275hp/425Nm (en tiedä miten paluukäyrien normalisointi on toteutettu, luulisi polttomoottori/sähkömoottori kombinaation hinnaavan vastaan melko paljon enemmän kuin pelkkä polttomoottori, johtuen energian talteenotosta myös sport asennolla).
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Daimm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Maalis 2018, 22:02

Oli pakko testailla tuota tehojuttua eri ajomoodeissa. Auto Edrive modessa vaikka sport asennossa täydet tehot kuvan mukaan on sen 252hp, mutta kun laittaa sport+ ja kepin vasemmalle (M/S) pomppaa tehot 240 ja 320 puoliväliin eli juuri siihen 272hp!!!
Oon aina ihmetellytkin sitä jos polttomoottori on 184hp ja sähkö 88hp (yhteensä 272hp), että miksi teho vaan 252hp.
Missään tuota ei ole sanottu että autossa oli 272hp, mutta mulla kävi helmikuussa auto päivityksessä niin voisiko tuo olla päivityksen aikaansaannos!??
Autona siis 330e 2017 M-sport
Liitteet
afbfc720-085b-4ac0-a6fc-c23ecaf0b5dc.JPG
afbfc720-085b-4ac0-a6fc-c23ecaf0b5dc.JPG (75.71 KiB) Katsottu 12348 kertaa
Daimm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 29 Maalis 2018, 22:02

toinen liite ei näköjään tullut edelliseen viestiin
Liitteet
e57897b3-82ef-4464-a8ec-d638ab5e478d.JPG
e57897b3-82ef-4464-a8ec-d638ab5e478d.JPG (68.89 KiB) Katsottu 12349 kertaa
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Tuo asteikko on hieman outo kun 80 ja 160 välissä on 6 "pykälää" eli joka väli jotain 13,33 hv. Pitää testata itseltä mihin kipuaa sportilla ja manuaali puolella.
AmassableCub
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 27 Maalis 2017, 15:26
Auto: F11 530xdA

315i kirjoitti: 03 Touko 2019, 10:01 Tuo asteikko on hieman outo kun 80 ja 160 välissä on 6 "pykälää" eli joka väli jotain 13,33 hv. Pitää testata itseltä mihin kipuaa sportilla ja manuaali puolella.
Tuo väli on 10kW = 13,4 hv
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

AmassableCub kirjoitti: 03 Touko 2019, 16:19
315i kirjoitti: 03 Touko 2019, 10:01 Tuo asteikko on hieman outo kun 80 ja 160 välissä on 6 "pykälää" eli joka väli jotain 13,33 hv. Pitää testata itseltä mihin kipuaa sportilla ja manuaali puolella.
Tuo väli on 10kW = 13,4 hv
On kyllä järjetöntä, että viivasto ei muutu jos vaihtaa kW-lukemista hv-lukuihin. :blink:
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

AmassableCub kirjoitti: 03 Touko 2019, 16:19
315i kirjoitti: 03 Touko 2019, 10:01 Tuo asteikko on hieman outo kun 80 ja 160 välissä on 6 "pykälää" eli joka väli jotain 13,33 hv. Pitää testata itseltä mihin kipuaa sportilla ja manuaali puolella.
Tuo väli on 10kW = 13,4 hv
10kW = 13.6 hv jos tarkkoja ollaan
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Nonii, kotiin kun ajelin tein pikku testiä. Eli pirssi on 330e ja jos automaatilla ajaa, niin jäi tohon reiluun 180kWh, mikä on se noin 252 hummaa. M/S asennossa tuli se noin 200 kWh tuon mittariston mukaan, eli vajaa 30 kaakkia enemmän. Huomas kyllä eron, tosin en kauheesti tuota manuaalipuolta ole tässä käyttänyt, toisin kuin edellisessä 335ssä.

Kierroksilla ei ollut vaikutusta, vaikka automaatilla, ei siis M/S puolella, kiersi ihan loppuu asti kick downilla teho jäi tuo reiluun 180 kWh.

Niin ja eco pro ohjelma ja manuaalipuoli tuotti myös ton noin 200kWh. Tosin näytti, että pistä autopuolelle jos haluut econ...

Kuvat voin pistää myöh.
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Testiajoa, vääntö kyllä kävi parhaimmillaan tuossa samassa 420 jos en väärin muista.
Liitteet
20190503_132325.jpg
20190503_132325.jpg (725.32 KiB) Katsottu 11151 kertaa
Viimeksi muokannut 315i, 03 Touko 2019, 23:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Testiajoa part 2.
Liitteet
20190503_130752.jpg
20190503_130752.jpg (714.91 KiB) Katsottu 11151 kertaa
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Jeh. 530e autossa mittari nousee 210 kW asti ja 330e autossa 200 kW. Mikä on johdonmukaista kun huomioi, että 530e autossa on tehokkaampi sähkömoottori.

Onpahan tullut viimeisen parin viikon aikana nakattua keppiä vasemmalle enemmän kuin viimeisen kahden vuoden aikana yhteensä.
314da
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Tammi 2013, 09:27

Nyhän tuota 530e:tä saa xdrivenäkin, onko kukaan vielä ehtinyt tilaamaan.

Turbotecin FB sivuilta muuten löytyy dynokäppyrä 530e:stä jossa näkyy nuo vakiotehotkin (n. 220 kw ja 420 Nm).
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

314da kirjoitti: 09 Touko 2019, 11:53 Nyhän tuota 530e:tä saa xdrivenäkin, onko kukaan vielä ehtinyt tilaamaan
Saisivat tuon hinnaston joskus näkyviin noille BMW:n sivuille ensin.

Joo..myyjältä varmaan saisi "salaisesti" hinnat, mutta auto "rakennetaan" kotona rauhassa, ja sitten tarjoukset liikkeelle ja liikkeeseen sitä hakemaan joskus kuukausien päästä.

Näin olen ainakin 5 viimeistä Bemua tilannut.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

gestapo kirjoitti: 09 Touko 2019, 13:35
314da kirjoitti: 09 Touko 2019, 11:53 Nyhän tuota 530e:tä saa xdrivenäkin, onko kukaan vielä ehtinyt tilaamaan
Saisivat tuon hinnaston joskus näkyviin noille BMW:n sivuille ensin.

Joo..myyjältä varmaan saisi "salaisesti" hinnat, mutta auto "rakennetaan" kotona rauhassa, ja sitten tarjoukset liikkeelle ja liikkeeseen sitä hakemaan joskus kuukausien päästä.

Näin olen ainakin 5 viimeistä Bemua tilannut.
Samat varusteet tuossa xdrivessa on, joten samalla tavalla auton voi virittää kotona. Veroprosentin lisävarusteisiin saa helposti auton hinnasta laskemalla, mutta veroton ja verollinen hinta pitää tietysti ensin käydä kysymässä myyjältä.
Gerbiili
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 09 Touko 2019, 16:02

Onko muuten mitään havaintoja 530e Touringista? Jossain vaiheessa automyyjäkin mainosti, että samoihin aikoihin tuon xDriven kanssa pitäisi tulla myös Touring, mutta sittemmin aiheen tiimoilta on laskeutunut täydellinen radiohiljaisuus....
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Vähän on tosiaan tietoa liikkeellä sekä xdrivesta etta touringista. Jälleenmyyjän mukaan xdrive touringia ei kuitenkaan olisi tulossa, mutta sama laakkonen väitti aiemmin että ei ole tulossa x3 plugariakaan.
Vastaa Viestiin