Uusi BMW X5 G05

Janne71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 08 Heinä 2019, 09:49

Kuinkahan tämä toimii F15 e40 hybidissä?
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Kokemus kolmosen akuista on se, että kun pakkasta n.20 astetta, ei yleensä sähköllä voi ajaa kauhean kovaa. Pihasta pääsee pois ja jos hieman polkaiset polttis käynnistyy.
Viesti tosin heti alussa kertoo, ettei täysajo sähköllä mahdollista johtuen kelistä.
Yleensä täällä eteläsuomessa, kun se poltis käynnistyy se sammuu parin kilsan jälkeen, joskus jopa alle kilsan jälkeen.
Akussa on siis sähköä, mutta jostain syystä tekniikka estää suurten virtamäärien ulosoton akusta kylmällä kelillä.
Välillä kun taajama-ajoa on ajanut kovalla pakkasella käyttäen sähköä, ja vauhti ollut hiljainen, akku on lämmennyt ja kaikki voltit taas käytössä.

Akku ei itsellä ole tyhjentynyt, tosin yöt tolpassa, muttä töissä pakasella kun on seissyt sen työpäivän ei viimeks tainnut kadota edes prosenttiakaan.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Janne71 kirjoitti: 11 Elo 2019, 10:52 Miten toimii G05 hybridin esilämmitys. Lämmittääkö se ohjaamon lisäksi myös akun? Kiertääkö neste, eli silloin se ainakin vähän lämmittää polttomoottoriakin kovalla pakkasella.
Entäs tosi kovilla pakkasilla nurkka-ajo. Pystyykö esim -30c pakkasella akut ladattuna lähikaupassa ilman että käynnistää polttomoottoria? Auto tulee olemaan ulkona yöt latauksessa.
En muista nyt suorilta ulkoa F15:n osalta teknistä toteutusta, mutta käytännössä F15 toimii kuvaamassasi tilanteessa siten että kabiini on lämmin kun lähdet, "reissulaturissa" jos auto on niin lämmitys vie enemmän kuin laturi pystyy antamaan = akussa ei ole täydet 100% kun lähdet liikenteeseen. Jos pakkasta on parinkympin tuntumassa, niin polttomoottori lähtee käyntiin ja systeemi siirtyy sähkölle kun se on vähän lämmennyt. Eli 30 asteen pakkasessa ulkoa lähdettäessä F15 ei lähde suoraan sähköllä, mutta siirtyy sähkölle muutaman ajetun kilsan jälkeen. Tietysti sitten kovilla pakkasilla sähkörange jää kesäkelien maksimista jonkin verran. F15:lla olen parhaimmillaan päässyt kesäkelillä 35km (ennätys, ei mikään vakiolukema), normaalisti se luvattu 30km kyllä täyttyy. Pakkaskeleillä olen jäänyt noin 10km siitä mitä kesällä menee vastaavissa liikenneolosuhteissa.
En muista ulkoa lämmittääkö F15 myös moottoria, ongelmia ei kuitenkaan ole moottorin käynnistymisessä tai toiminnassa ollut 25-30 asteen pakkasillakaan.
G05 lienee ainakin jonkin verran kehittyneempi, tietysti sitten pitää muistaa myös se että autovalmistajan kannalta esim. Pohjoismaiden ääriolosuhteet ovat marginaalisen markkinan erikoisuuksia, eikä niiden ratkaisemiseen ylenmäärin paukkuja aina käytetä.
Mutta yleisesti ottaen F15 on toiminut talviautona oikein hyvin, tuskin G05 ainakaan huonompi on.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

"En muista ulkoa lämmittääkö F15 myös moottoria,"

Joku tiesi toisessa ketjussa , että esilämmityksen aikana nestekierto moottorille olisi kiinni , joten ilmeisesti ei lämmitä moottoria.
Janne71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 08 Heinä 2019, 09:49

Argh! Vielä piti muuttaa tilausta ja XLine vaihtui M-sporttiin ja etukamera tulee lisäks.. :blink:
tiko kirjoitti: 12 Heinä 2019, 16:42
Janne71 kirjoitti: 12 Heinä 2019, 11:22 Tällainen X5 hybrid tuli tilattua.

4DF29073-0889-405A-B4FE-AE6F63267F6C.png
Onneksi olkoon, pitkä odotus edessä :)

X-line on hyvä paketti hintaansa nähden saa paljon sisältöä ( sesatec verhoilu kojelautaan ja nahkasisustus). Minkä värisen nahkasisustuksen valitsit, entä ikkunoiden ympärille listat, alumiina vai musta? Mitkä vanteet?

Selvästi olet miettinyt huolella varusteet, mutta kannataisi ehkä ruksia 413 tavatilan väliverkko; vaikea hommata jälkikäteen ja on käytännöllinen varuste eikä älyttömän hintanen. Lisäksi miettisin 5AU Parking Assistant Plussaa, 3D kuva ja 50 metrin automaattiperuutus on tämän kokoisessa autossa kätevä, ja Comfort-penkkejä, jotka tarjoavat todella monipuoliset säädöt. Ne sisältää erikseeen valitsemasi ristiseläntuen, joten hintaero kapenee
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

tiko kirjoitti: 31 Heinä 2019, 22:25
Huivei kirjoitti: 31 Heinä 2019, 12:57 Merkittävimmät erot 40e:n ja 45e:n välillä on varmaankin akun koko ja silkinpehmeästi käyvä 6-kone. Itse en myöskään enää ottaisi perinteisen näköistä mittaristoa.
Samaa mieltä eroista + paljon kehittyneempi ajoavustin.

Mittaristosta en ole kyllä samaan mieltä, melkoinen tokio by night sekasotku, parempiakin on. Onneksi HUD on sen verran hyvä, että tuon mittariston voi hyvin unohtaa, saakohan sen pimennettyä kuten Saabissa ennenvanhaan.
Tarjoutui tänään mahdollisuus pikaiselle koeajolle 745e:llä. Erityisesti uusi voimalinja kiinnosti, vaikka ainahan seiskaa on muutenkin mukava kokeilla, mahtava Auto :thup: Olikohan kokeilu pahakin virhe, sillä voimalinja on reilusti edistystä nykyiseen. Nyt on odottavan aika pitkä, varsinkin kun oma tilaus on edelleen harmaalla ja valmistuksesta ei ole tarkempaa tietoa. Onko jollakin jo valmistusaika selvillä tai auto peräti tulossa?
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

tiko kirjoitti: 29 Elo 2019, 22:56 Nyt on odottavan aika pitkä, varsinkin kun oma tilaus on edelleen harmaalla ja valmistuksesta ei ole tarkempaa tietoa. Onko jollakin jo valmistusaika selvillä tai auto peräti tulossa?
Tämä se näyttää olevan ongelmana vähän merkillä kuin merkillä - Suomi taitaa olla niin kertakaikkinen marginaalimarkkina että vähänkään (muuallakin maailmassa) suositun automallin toimitusajat venyvät tolkuttoman pitkiksi.
40e:tä odottelin puolisen vuotta, aikanaan 335i:tä lähes 9kk ja juuri eilen kyselin yhtä toisen valmistajan tuotetta ja siinä tämän hetkinen arvio oli 9-10kk.
Ei ole hyvä tilanne sen enempää myyjän kuin ostajankaan näkövinkkelistä.
rusticolus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 21 Tammi 2013, 08:58
Auto: X5 45e

Ei alkanut kk sitten vaihtoautoani hinnoittelemaan ollenkaan kun hybridin toimitus venyisi liian kauas, voi olla että saavat kiintiötä lisää tai sitten ei.
Miksi Tiko on huolissaan,eikö 745e voimalinja ole sama kuin mitä sulle tulee kun odottelet? Onko hybridien alusta vakioana aina nyt ihan sama varustetasosta riippumatta eli edes msport ei ole madallettu?
Steve
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 24 Heinä 2019, 05:38

Oma auto pitäisi tulla helmikuussa. Näin ainakin lupailtiin noin kuukausi sitten.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

rusticolus kirjoitti: 30 Elo 2019, 16:52 Ei alkanut kk sitten vaihtoautoani hinnoittelemaan ollenkaan kun hybridin toimitus venyisi liian kauas, voi olla että saavat kiintiötä lisää tai sitten ei.
Joo, olen nyt kysellyt kolmen eri valmistajan uusista autoista toimitusaikoja hankintahousut jalassa. Kaikilla toimitusajat ovat optimistisesti luvaten 8-11kk ja siitä ylikin. Kyseessä ei ole mitkään erityisen ihmeelliset erikoisautot.
Autokauppa valittaa ettei kauppa käy koska asiakkaat hakevat autonsa ulkomailta. En enää ihmettele. Kun katsoo Ruotsin tai Saksan tarjontaa niin auto on joko uutena tai muutaman tonnin ajettuna asiakkaalla ajossa ja todennäköisimmin edullisemmin kuin suomalaiselta autokauppiaalta tilattuna uutena autona. Ja varmaan sen uudenkin auton voi tilata siltä ruotsalaiseltakin autokauppiaalta.
Ymmärrän toki ettei syy ole autokauppiaiden, he ovat tilanteesta yhtä harmissaan. Kauppoja on vaikea tehdä, vaihtoauton hinnoittelu on käytännössä mahdotonta. Siitä johtuen vaihtoautollinen asiakas ei tilatessaan tiedä paljonko lopulta väliraha on jne jne.
En tiedä miten te muut tätä funtsitte, mutta kyllä minun kohdallani tällä hetkellä lähemmäs vuoteen venyvät toimitusajat pistävät kaupantekohalut jäihin uuden auton osalta ja kääntävät väkisin katseen tuontiautoihin. Halu olisi kyllä tukea kotimaista autokauppaa periaatteellisista syistä nyt ainakin jos ei muuten.
Janne71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 08 Heinä 2019, 09:49

Kuva
Liitteet
Ruotsin hinnasto. Huom. Ruotsin ALV on suurempi kuin Suomessa. Vaikka tuohon autovero päälle, niin reilusti halvempi kuin meillä. Miksi???
Ruotsin hinnasto. Huom. Ruotsin ALV on suurempi kuin Suomessa. Vaikka tuohon autovero päälle, niin reilusti halvempi kuin meillä. Miksi???
EFD2FFB9-0948-4FEC-80D5-C667E4196201.png (193.78 KiB) Katsottu 15458 kertaa
Janne71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 08 Heinä 2019, 09:49

01282C87-5037-4F62-967B-BB3E028E16EB.png
01282C87-5037-4F62-967B-BB3E028E16EB.png (219.29 KiB) Katsottu 15451 kertaa
Janne71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 08 Heinä 2019, 09:49

Ruotsin hinnaston X5 Hybridin Alv 25% hintaan kun laittaa Suomen autoveron n.2600 euroa päälle niin Ruotsin BMW:n hinta jää vielä yli 10 000 euroa halvemmaksi. Miksi?
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

Janne71 kirjoitti: 04 Syys 2019, 19:40 Ruotsin hinnaston X5 Hybridin Alv 25% hintaan kun laittaa Suomen autoveron n.2600 euroa päälle niin Ruotsin BMW:n hinta jää vielä yli 10 000 euroa halvemmaksi. Miksi?
Tuo ero verottomissa hinnoissa ei ole vain hybridissä vaan noissa muissakin. Lisäksi lahden takana takuu on kolme vuotta. Saksassa on pienempi autovero mutta jos sen korjaa ja lisää tuon autoveron, niin selvästi halvempi äksä on Saksassakin, tosin ero ei ole yhtä suuri, Valuutta voi selittää osan, mutta loput kai menee BMW Suomen taskuun,elämä on :mus:
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
2mies
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Maalis 2010, 23:38

tiko kirjoitti: 05 Syys 2019, 20:39
Janne71 kirjoitti: 04 Syys 2019, 19:40 Ruotsin hinnaston X5 Hybridin Alv 25% hintaan kun laittaa Suomen autoveron n.2600 euroa päälle niin Ruotsin BMW:n hinta jää vielä yli 10 000 euroa halvemmaksi. Miksi?
Tuo ero verottomissa hinnoissa ei ole vain hybridissä vaan noissa muissakin. Lisäksi lahden takana takuu on kolme vuotta. Saksassa on pienempi autovero mutta jos sen korjaa ja lisää tuon autoveron, niin selvästi halvempi äksä on Saksassakin, tosin ero ei ole yhtä suuri, Valuutta voi selittää osan, mutta loput kai menee BMW Suomen taskuun,elämä on :mus:
Toki listahinnat on aina listahintoja... Kaveri sai karvan vajaa 10ke alennusta uudesta e45:stä. Mutta toki jos saman alen saa myös ruotsista/saksasta, niin mikä estää hakemasta auton sieltä (toki rahoitus/vaihtoauto saattaa hieman rajoittaa intoa).
Janne71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 39
Liittynyt: 08 Heinä 2019, 09:49

Eiköhän ruotsalainenkin kauppias alennuksen anna, jos ilman vaihdokkia ostat. Tuskin kaverisi on saanut vajaa 10 ke alennusta jos oli vaihtoauto. Osti siis suoraan ilman vaihtoautoa?
2mies
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Maalis 2010, 23:38

Janne71 kirjoitti: 07 Syys 2019, 15:27 Eiköhän ruotsalainenkin kauppias alennuksen anna, jos ilman vaihdokkia ostat. Tuskin kaverisi on saanut vajaa 10 ke alennusta jos oli vaihtoauto. Osti siis suoraan ilman vaihtoautoa?
Niin no minä en tiedä, kuinka paljon ruotsissa saa alennusta. Pointti oli, että listahintoja ei kannata suoraan
tuijottaa, koska alennuskäytännöt saattavat vaihdella. Ja kyllä, kaveri osti suoralla kaupalla ilman vaihtoautoa.
Vaihtoauto sotkee tilannetta, koska väliraha ratkaisee, eli ale+hyvitys. Ja suomessa hyvitetään toki paremmin kuin ruotsissa. Mutta toki vaihtoautonkin kanssa alennus on mukana. Usein se vain laitetaan vaihtoauton arvoon.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Vaihtoauton voi myydä suomalaiselle autoliikkeelle ennen hakureissulle lähtöä, ei tehdä siitä ongelmaa.
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

Wonderi kirjoitti: 08 Syys 2019, 12:28 Vaihtoauton voi myydä suomalaiselle autoliikkeelle ennen hakureissulle lähtöä, ei tehdä siitä ongelmaa.
Joo, mutta 45e:tä et voi tällä hetkellä ostaa siten, että myyt vanhan pois ja haet uuden seuraavalla viikolla tilalle. Mobile.de on kolme ilmoa 3-6kk toimitusajoilla, alennusta luvataan 15%. Ehdottamasi prosessi toimii ensi kevääänä, jolloin tarjolla on vähän ajettua esittely- yms muuta autoa.
Uuden osalta näyttäisi, että toimitusajat venyvät pitkiksi (+ 6kk).
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

tiko kirjoitti: 08 Syys 2019, 14:10
Wonderi kirjoitti: 08 Syys 2019, 12:28 Vaihtoauton voi myydä suomalaiselle autoliikkeelle ennen hakureissulle lähtöä, ei tehdä siitä ongelmaa.
Joo, mutta 45e:tä et voi tällä hetkellä ostaa siten, että myyt vanhan pois ja haet uuden seuraavalla viikolla tilalle. Mobile.de on kolme ilmoa 3-6kk toimitusajoilla, alennusta luvataan 15%. Ehdottamasi prosessi toimii ensi kevääänä, jolloin tarjolla on vähän ajettua esittely- yms muuta autoa.
Uuden osalta näyttäisi, että toimitusajat venyvät pitkiksi (+ 6kk).
No sitten tilataan ensin uusi, vanha myydään Suomessa vasta kun uusi on toimitettu.
Vastaa Viestiin