E92 2007 aktiivivakkari

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Heitin nyt viikonloppuna vm 2007 330DA kärryyn talvirenkaiksi uudet Michelin X Ice 4 17/245/45 nastarenkaat. Kesärenkaina oli 19 tuuman Hankookit , takana leveämmät kuin edessä. Autossa on kevyt optimointi 280hp/600Nm ja msport alusta. Kesärenkailla auto kulki kuin juna eikä hakenut uriakaan. Nyt talvirenkailla meno on odotetusti vähän lelluvampaa , mutta sen kanssa kyllä pärjäilee. Varsinainen ongelma on aktiivivakkarin toiminta talvirenkailla. Vakkari pyrkii hidastuksen jälkeen kiihdyttämään moottoritiellä varsin rivakasti tavoitenopeuteen. Tästä seuraaa pehmeillä talvirenkailla luistonestovalon vilkkuminen ja vakkarin pois tippuminen. Sama seuraa , kun vaihtaa kaistaa ohittaakseen , tai siirtyy ohituksen jälkeen takaisin kaistalle. Ilmeisesti renkaan runko joustaa sivuttain , niin , että auto luulee tietä liukkaaksi. Voi tietysti olla myös niin , että pelkkä vilkun käyttö pudottaa vakkarin pois näissä vanhemmissa peleissä.

Uudemmilla malleilla ei samanlaisia ongelmia ole esiintynyt , esim F15 aktiivivakkari toimii oikein hyvin myös pehmeillä kitkarenkailla. Ohjelmaparametrit on uudemmissa malleissa selvästikin erilaiset. Onkohan noiden vanhempien mallien hysteeriselle käytökselle mitään tehtävissä ohjelmallisesti ? Luulisi , että ainakin aktiivivakkarin kiihdytyksen nopeutta voisi parametrejä säätämällä loiventaa.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Muuta en osaa sanoa, kuin että ongelma poistuu tai ainakin lievenee, kun kumit vähän kuluvat ja kovettuvat.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Onkohan "kevyt optimointi" lisännyt terävyyttä cruisenkin vetoon sen verran että luistonesto hermostuu. Toisaalta saman ikäisessä täysin vakiossa 118dA:ssa saattoi sillansaumakin laukaista peruscruisen pois päältä talvirenkailla ajaessa.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Joo , varmaan optimoinnin johdosta vääntö nousee jyrkemmin ja luistonesto hermostuu herkemmin. Asia saattaa tosiaan hieman korjaantua kumien kovettuessa ajan myötä ja sään kylmetessä. Joku hämärä muistikuva on myös siitä , että uudet talvirenkaat olisi vähän liukkaammat ensi alkuun muutaman sadan kilometrin ajan , näin ainakin kitkoilla.

Tämän ikäisessä autossa ei ole ecopro moodia , mutta nyt sellainen tuli kaupan päälle talvirenkaiden mukana. Kiihdytykset pitää tehdä vähittäin kaasua lisäämällä , mutta eipä tuo haittaa , kun asian tietää. Jos olen oikein ymmärtänyt , profnavi taitaa jonkinverran säädellä tuota cruisen kiihdytyksen jyrkkyyttä tien mukaan , niin että se on raivokkaimmillaan juuri moottoritiellä. Ehkäpä tuota toimintaa taitava bittinikkari osaisi sorkkia paremmin talvirenkaille sopivaksi , mene ja tiedä.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Kysytääs nyt vielä, että millaiset paineet noissa renkaissa on sisällä? Jos on matalilla paineilla, voi rungon joustamista hieman onnistua vähentämään lisäämällä ilmaa. Rohkeasti siis joku 2,8-3,0bar kumeihin ja koeajolle, muuttuuko tilanne.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Tuo tuli itsellekin mieleen ja laitoin paineiksi 2,7 eteen ja 3.2 taakse ilman sen kummempaa muutosta käytöksessä. Rungon lisäksi nuo lamellit tietysti joustaa eri tapaan kuin kesärenkaassa. Nämä vanhemman sukupolven pelit taitaa olla runflateille suuniteltuja. Muistan lukeneeni jostakin 2000 luvun alkupuolen TM:stä , kuinka 1 sarjalaisella ei tahtonut päästä ollenkaan liikkeelle normaaleilla talvirenkailla.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

No juu, jos 3.2 ei käytöstä jäykistä, niin ei sitä kyllä ilmalla enää helpoteta. Ja juu, tämä ikäluokka on kuuluisaa tarkasta ESP:stä ja vakkarista. Oma ykkönen ja Contin kitkat on positiivisesti yllättävä kombo, vaikka renkaat on melko korkealla profiililla.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Päivitystä tilanteeseen. Rupesi tukkimaan hiukkaspönttöä muutaman tkm välein , syystä tai toisesta regenerointi ei toiminut , vaikka koneen lämmöt hyvät. Eipä riittänyt aika tuon selvittämiseen , joten tänä viikonloppuna lähti DPF ja EGR pois. Samassa Stage II softa , 310hp/640Nm. Nyt voi ajaa vakkarilakin , uusi softa on selvästi Saksan ohjelmaa parempi. Tehokäyrä nousee loivemmin eikä luistonesto aktivoidu alkuunkaan niin herkästi enää. :thup:
Vastaa Viestiin