F10 vika-/ongelmalista
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Olikos sulla muuten originaali vannestus ja rengastus siinä autossa? Meinaten tuota uravetelyä, kummasti vaikuttaa siihen myös rengas- ja vannesarja.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Kesärenkaat on 275/35/20 takana ja 245/40/20 edessä. Talvirenkaat 245/45/18 ja alkuperäisvanteilla.
Eibach-madallusjouset on alla. Talvirenkailla vetelee vähemmän, vaikka lappujen mukaan on säädetty sport-alustalle ja 20" vanteille. Silmämääräisesti ainakin takana on reilusti negatiivista camberia ja kesärenkaat on takaa kulunut paljon enemmän sisäkanteista kuin muualta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 18
- Liittynyt: 23 Loka 2019, 11:43
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 18
- Liittynyt: 23 Loka 2019, 11:43
Pesuvedet nimenomaan valuvat takaovien alareunasta norona eli vettä on ovien sisällä. Kyseisestä viasta on kirjoiteltu esim täällä:Havis kirjoitti: ↑02 Marras 2019, 06:37Ne vedet tuskin on oven sisällä, vaan oven ja korin väliin jäävässä tilassa tiivisteiden välissä kynnyskotelon päällä. Sinnehän vesi pääsee pesussa ikkunareunojen kohdalta valumalla, koska siellä ei ole tiivistettä oven ulkopinnassa toisin kuin oven alareunassa.bmwautoilija kirjoitti: ↑23 Loka 2019, 15:51 Oma käyttökokemukseni viiden vuoden ajalta 520da F11:
...
- Pesuvedet pääsevät takaovien sisään. Valuu ulos kun pesun jälkeen avaa oven.
...
Vai onko oikeasti myös oviverhoilun alareuna märkä?
Alareunan tiivisteessä pitäisi tätä varten olla pieni rako jossain takakulmassa valumavesien poistumiseksi
Harmi jos tällaisen ns. normaaliksi luettavan ominaisuuden takia ihmiset repii oviverhoilujaan auki, kun oikea ratkaisu olisi tehdä tiivisteen valumaraosta hiukan reilumpi.
Itse hoidan asian pois päiväjärjestyksestä niin, että pesun päätyttyä pidän kutakin ovea auki kunnes veden valuminen kynnyskotelon päältä loppuu. Vedet varmaan poistuu oviraosta myös ajon aikana pikkuhiljaa itsekseen.
viewtopic.php?t=10729
Itsellä ei sentään lattiaverhoilu ole kastunut.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 18
- Liittynyt: 23 Loka 2019, 11:43
Mulla originaali vakioalusta ja rengastus 225/55/17 koossa. Alla Michelin Primacy 3 *-merkityt renkaat. Säädetty on eikä vaan kulje suoraan.ville8711 kirjoitti: ↑04 Marras 2019, 08:19Kesärenkaat on 275/35/20 takana ja 245/40/20 edessä. Talvirenkaat 245/45/18 ja alkuperäisvanteilla.
Eibach-madallusjouset on alla. Talvirenkailla vetelee vähemmän, vaikka lappujen mukaan on säädetty sport-alustalle ja 20" vanteille. Silmämääräisesti ainakin takana on reilusti negatiivista camberia ja kesärenkaat on takaa kulunut paljon enemmän sisäkanteista kuin muualta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 16
- Liittynyt: 02 Heinä 2015, 19:48
- Auto: G31 520dA xDrive B. Sport
ex. F11 LCI 520dxA Excl.
Yritin käyttää hakua, mutta eipä oikein mikään osunut omaan ongelmaan.
Onko ideaa mistä voisi johtua tömähtely jarrutuksessa F11ssa?
Eli lyhyt, mutta terävä polkaisu jarrupolkimesta aiheuttaa suht. kovaäänisen tömähdyksen (yksittäisen per jarrutus) ja ääneen liittyvän nykäisyn (noh, tietysti, jos jarruja painaa... ) jostain, luultavasti auton etupäästä ja jos jarrupoljinta pikkasen pumppaa kokonaan pois ja heti perään suht. vähän painaen, mutta silti terävästi, niin tömähdys tulee joka painalluksella. Sellainen tosi varovainen ja pehmeä jarrutuksen aloitus niin tömähdystä ei tule. Ei ravista, pysähtymismatkat on mitä pitääkin ja muutenkin auto tuntuu toimivan ihan normaalisti. Tapahtuu niin 80km/h nopeudessa kuin 10km/h nopeudessa ja jälkimmäisessä kokeilin vielä vaihteisto N-asennossa ja silloinkin tömähti.
Onko ideaa mistä voisi johtua tömähtely jarrutuksessa F11ssa?
Eli lyhyt, mutta terävä polkaisu jarrupolkimesta aiheuttaa suht. kovaäänisen tömähdyksen (yksittäisen per jarrutus) ja ääneen liittyvän nykäisyn (noh, tietysti, jos jarruja painaa... ) jostain, luultavasti auton etupäästä ja jos jarrupoljinta pikkasen pumppaa kokonaan pois ja heti perään suht. vähän painaen, mutta silti terävästi, niin tömähdys tulee joka painalluksella. Sellainen tosi varovainen ja pehmeä jarrutuksen aloitus niin tömähdystä ei tule. Ei ravista, pysähtymismatkat on mitä pitääkin ja muutenkin auto tuntuu toimivan ihan normaalisti. Tapahtuu niin 80km/h nopeudessa kuin 10km/h nopeudessa ja jälkimmäisessä kokeilin vielä vaihteisto N-asennossa ja silloinkin tömähti.
Eikö jarrusatula liiku siellä vähän, eli jos painat jarrua, niin jarrusatula liikkuu ja kun päästät, niin se saattaa liikkua sen verran että tulee väljää seuraavaan jarrutukseen?ddt kirjoitti: ↑03 Joulu 2019, 19:02 Yritin käyttää hakua, mutta eipä oikein mikään osunut omaan ongelmaan.
Onko ideaa mistä voisi johtua tömähtely jarrutuksessa F11ssa?
Eli lyhyt, mutta terävä polkaisu jarrupolkimesta aiheuttaa suht. kovaäänisen tömähdyksen (yksittäisen per jarrutus) ja ääneen liittyvän nykäisyn (noh, tietysti, jos jarruja painaa... ) jostain, luultavasti auton etupäästä ja jos jarrupoljinta pikkasen pumppaa kokonaan pois ja heti perään suht. vähän painaen, mutta silti terävästi, niin tömähdys tulee joka painalluksella. Sellainen tosi varovainen ja pehmeä jarrutuksen aloitus niin tömähdystä ei tule. Ei ravista, pysähtymismatkat on mitä pitääkin ja muutenkin auto tuntuu toimivan ihan normaalisti. Tapahtuu niin 80km/h nopeudessa kuin 10km/h nopeudessa ja jälkimmäisessä kokeilin vielä vaihteisto N-asennossa ja silloinkin tömähti.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 385
- Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
- Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18 - Paikkakunta: Turku
Eisalmol kirjoitti: ↑03 Joulu 2019, 19:18Eikö jarrusatula liiku siellä vähän, eli jos painat jarrua, niin jarrusatula liikkuu ja kun päästät, niin se saattaa liikkua sen verran että tulee väljää seuraavaan jarrutukseen?ddt kirjoitti: ↑03 Joulu 2019, 19:02 Yritin käyttää hakua, mutta eipä oikein mikään osunut omaan ongelmaan.
Onko ideaa mistä voisi johtua tömähtely jarrutuksessa F11ssa?
Eli lyhyt, mutta terävä polkaisu jarrupolkimesta aiheuttaa suht. kovaäänisen tömähdyksen (yksittäisen per jarrutus) ja ääneen liittyvän nykäisyn (noh, tietysti, jos jarruja painaa... ) jostain, luultavasti auton etupäästä ja jos jarrupoljinta pikkasen pumppaa kokonaan pois ja heti perään suht. vähän painaen, mutta silti terävästi, niin tömähdys tulee joka painalluksella. Sellainen tosi varovainen ja pehmeä jarrutuksen aloitus niin tömähdystä ei tule. Ei ravista, pysähtymismatkat on mitä pitääkin ja muutenkin auto tuntuu toimivan ihan normaalisti. Tapahtuu niin 80km/h nopeudessa kuin 10km/h nopeudessa ja jälkimmäisessä kokeilin vielä vaihteisto N-asennossa ja silloinkin tömähti.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 52
- Liittynyt: 10 Joulu 2013, 15:42
- Auto: X3 20dA f25
- Paikkakunta: Helsinki
Voisiko olla kyse ihan vain siitä, että tuollainen terävä jarrujen polkaisu aktivoi 'emercency brake assist' -toiminnon? Konehuoneessa siis luullaan, että haluat saada vauhtia äkkiä pois, jolloin jarruvoimaa tehostetaan hetkeksi voimakkaasti?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 16
- Liittynyt: 02 Heinä 2015, 19:48
- Auto: G31 520dA xDrive B. Sport
ex. F11 LCI 520dxA Excl.
En usko, että on tuo hätäjarrutuksen tehostin, sen verta pieni painallus kuitenkin, luokkaa alle 5cm jarrupoljinta kun painaa niin riittää, että tömähtää ja itse jarrutusvoima ei ole sen kummoisempi vielä siinä kohtaa painallusta.
Sen verran ehdin tuota tänään testailla, että jos peruuttaa ja "nylpyttää" jarrua samalla tavalla kuin yllä kuvattu, niin silloin ei lähde tömähdystä, eli joku siellä alustassa nyt on pielessä jos kulkusuunta vaikuttaa. Visuaalisesti jarrukengät, palat (ja klipsit) yms näyttää kaikki olevan paikoillaan ja mikään ei heilu, kun renkaat paikoillaan (ja auto maassa) kokeilin.
Sen verran ehdin tuota tänään testailla, että jos peruuttaa ja "nylpyttää" jarrua samalla tavalla kuin yllä kuvattu, niin silloin ei lähde tömähdystä, eli joku siellä alustassa nyt on pielessä jos kulkusuunta vaikuttaa. Visuaalisesti jarrukengät, palat (ja klipsit) yms näyttää kaikki olevan paikoillaan ja mikään ei heilu, kun renkaat paikoillaan (ja auto maassa) kokeilin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 129
- Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
- Auto: F11 520d sport busines -13
- Paikkakunta: Rusko
Onko ohjekirjan paineet? Liian korkeat paineet tekee autosta hakevan.bmwautoilija kirjoitti: ↑09 Marras 2019, 11:32Mulla originaali vakioalusta ja rengastus 225/55/17 koossa. Alla Michelin Primacy 3 *-merkityt renkaat. Säädetty on eikä vaan kulje suoraan.ville8711 kirjoitti: ↑04 Marras 2019, 08:19Kesärenkaat on 275/35/20 takana ja 245/40/20 edessä. Talvirenkaat 245/45/18 ja alkuperäisvanteilla.
Eibach-madallusjouset on alla. Talvirenkailla vetelee vähemmän, vaikka lappujen mukaan on säädetty sport-alustalle ja 20" vanteille. Silmämääräisesti ainakin takana on reilusti negatiivista camberia ja kesärenkaat on takaa kulunut paljon enemmän sisäkanteista kuin muualta.
Olisiko tuota autoa paikkailtu muilla kuin OEM osilla tai kyse kolari tms autosta? Ei kuulosta tavalliselta, että koneen kannatinkumeja uusittaisiin 25 tkm välein, ja aika kummalliselta kuulostaa tuo pyöränkulmien jatkuva säätökin.ville8711 kirjoitti: ↑04 Marras 2019, 08:02Pyöränkulmia on tosiaan säädelty tosi usein (edellisen omistajan toimesta) mutta ei ole vieläkään oikein hyvä. Pitänee ostaa camber-säädettävät tukivarret ja käyttää sitten jossain BMW:istä ymmärtävällä suuntaajalla.
Koneen tärinä ilmeisesti johtuu kuitenkin hajonneista koneen kumeista, se kone kun heiluu helposti ihan käsivoimin (en aluksi tajunnut edes tarkistaa tätä, kannakkeet kun on vaihdettu 25 tkm sitten).
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 16
- Liittynyt: 02 Heinä 2015, 19:48
- Auto: G31 520dA xDrive B. Sport
ex. F11 LCI 520dxA Excl.
Oikea vastaus näihin kolinoihin oli reaktiotankojen puslat, jotka väljät.ddt kirjoitti: ↑04 Joulu 2019, 17:36 Sen verran ehdin tuota tänään testailla, että jos peruuttaa ja "nylpyttää" jarrua samalla tavalla kuin yllä kuvattu, niin silloin ei lähde tömähdystä, eli joku siellä alustassa nyt on pielessä jos kulkusuunta vaikuttaa. Visuaalisesti jarrukengät, palat (ja klipsit) yms näyttää kaikki olevan paikoillaan ja mikään ei heilu, kun renkaat paikoillaan (ja auto maassa) kokeilin.
Mulla on nyt toisessa F11:ssa peräkkäin pissapojan tuulilasin suutinlinjan oikeanpuolimmaisimman suuttimen lämmitys jotenkin oikarissa. Ensimmäisessä autossa haisi ensin hieman palanut muovi, kunnes virtojen ollessa päällä nousi jo savukin. Piuha irti konepellinreunasta ja linja vaihtoon. Sama homma on nyt taas eli välillä haisee palanut muovi juuri suuttimen kohdalta eli nappasin taas piuhan irti ja osa vaihtoon, kun ehtii.
Ei ole kolaroitu ja OEM-osilla on pidetty. Edellinen käyttänyt usein suuntauksessa, mutta ei ole silti saanut mieleisekseen. Itse ajattelin kevääseen asti yrittää ajaa noin, talvirenkailla ei hae niin paljoa mutta rattia pitää vängätä koko ajan vasemmalle että auto menee suoraan..Huivei kirjoitti: ↑06 Joulu 2019, 09:16Olisiko tuota autoa paikkailtu muilla kuin OEM osilla tai kyse kolari tms autosta? Ei kuulosta tavalliselta, että koneen kannatinkumeja uusittaisiin 25 tkm välein, ja aika kummalliselta kuulostaa tuo pyöränkulmien jatkuva säätökin.ville8711 kirjoitti: ↑04 Marras 2019, 08:02Pyöränkulmia on tosiaan säädelty tosi usein (edellisen omistajan toimesta) mutta ei ole vieläkään oikein hyvä. Pitänee ostaa camber-säädettävät tukivarret ja käyttää sitten jossain BMW:istä ymmärtävällä suuntaajalla.
Koneen tärinä ilmeisesti johtuu kuitenkin hajonneista koneen kumeista, se kone kun heiluu helposti ihan käsivoimin (en aluksi tajunnut edes tarkistaa tätä, kannakkeet kun on vaihdettu 25 tkm sitten).
Koneen kumit on tosiaan ostettu Laakkoselta 2 vuotta ja nyt noin 30 000 km sitten ja vaihdettu itse entisen omistajan toimesta. Nyt auto taas tärisee tyhjäkäynnillä ilmeisesti samalla tavalla kun teki silloin ennen kumien vaihtoa. Käytin BMW-korjaamolla laatikkoöljyjen vaihdossa eikä sielläkään keksitty muuta syytä tärinään kuin (taas) huonoksi menneet kumet.
Taispa tämäkin vika osua kohalle myös itellä. Kiitti vinkistä. Nappasin liittimen irti. Onkos mitään tietoa mikä ton harnessin ok resistanssi on?mikse kirjoitti: ↑15 Joulu 2019, 12:27 Mulla on nyt toisessa F11:ssa peräkkäin pissapojan tuulilasin suutinlinjan oikeanpuolimmaisimman suuttimen lämmitys jotenkin oikarissa. Ensimmäisessä autossa haisi ensin hieman palanut muovi, kunnes virtojen ollessa päällä nousi jo savukin. Piuha irti konepellinreunasta ja linja vaihtoon. Sama homma on nyt taas eli välillä haisee palanut muovi juuri suuttimen kohdalta eli nappasin taas piuhan irti ja osa vaihtoon, kun ehtii.
En tutkinut osaa sen kummemmin, kun bemarihuolto.fi vaihtoi molemmilla kerroilla uuden osan tilalle muiden huoltojen yhteydessä pelkän osan hinnalla.Janilind kirjoitti: ↑22 Maalis 2020, 22:30Taispa tämäkin vika osua kohalle myös itellä. Kiitti vinkistä. Nappasin liittimen irti. Onkos mitään tietoa mikä ton harnessin ok resistanssi on?mikse kirjoitti: ↑15 Joulu 2019, 12:27 Mulla on nyt toisessa F11:ssa peräkkäin pissapojan tuulilasin suutinlinjan oikeanpuolimmaisimman suuttimen lämmitys jotenkin oikarissa. Ensimmäisessä autossa haisi ensin hieman palanut muovi, kunnes virtojen ollessa päällä nousi jo savukin. Piuha irti konepellinreunasta ja linja vaihtoon. Sama homma on nyt taas eli välillä haisee palanut muovi juuri suuttimen kohdalta eli nappasin taas piuhan irti ja osa vaihtoon, kun ehtii.
Muuten ongelma alkoi aina sillä, että viikseä sai vetää pidempään ennenkuin nestettä tuli. Tämän huomasi siitä, että auto tykkäsi pestä valoja usein. Eli olisiko siellä pikkuhiljaa päässyt linja tukkiutumaan ja nestettä vuoti sitten sähköjohdon "sekaan" ja pikkuhiljaa aiheutti oikarin. Uudella osalla viiksestä vedettäessä nestettä suihkusi samantien (hah hah, sattuipas hauskasti tää tekninen kuvaus).
Eilen tuota mittailin ja ihmettelin.. N. 15ohmia oli resistanssi. No löin labrapoweriin kiinni ja 15V:lla n. 450mA - ihan toimivalta vaikutti ja kaikki kolme suutin käsin about saman lämpösiä. No liitin takas kiinni ja tänään ei hajua tullut kabiiniin. Pitänee nyt sit nuuskia muutama päivä näin et liitin kiinni ja jos ongelma palaa niin jatkaa mittailua.. Vähän mystiseltä nyt vaikuttaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1
- Liittynyt: 09 Helmi 2021, 17:38
- Auto: 530dX F11
- Paikkakunta: Oulu
Mikä se vois olla tuossa 530d koneessa kun kylmällä koneella (esim. Parkkihallilämpötilasta +5) käynnistää auton, auto nykii ja kuulostaa että käy vajaalla tyhjäkäynti kierroksilla, sitten ku polkasee kaasua ja kierrokset 1000-1200 niin käynti tasottuu normaaliksi. Lämpimänä ei tätä tee. Voiko jonkin sylinterin epäkuntoinen hehkutulppa aiheuttaa tämän?
Moro! 530d hakusessa onko jotain isoja eroja esim. luotettavuudessa noiden 245hp vs 258hp versioiden välillä? Kulutus ja päästöt ilmeisesti ainakin pienemmät mutta kannattaako satsata pari tonnia ja ostaa tuo uudempi 258hp ?