530e kokemuksia ja keskustelua

G30, G31
salonaho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 15 Maalis 2018, 11:04
Auto: 530e

salonaho kirjoitti: 31 Loka 2019, 13:57
salonaho kirjoitti: 30 Loka 2019, 12:32 Minulla lakkasi toimimasta etäpalvelut. Eli ilmastoi heti/latausprofiilien asettaminen ei enää sitten millään onnistu. Nyt kun kelit kylmenee olisi niille tarvetta. Oletteko törmänneet samaan tai keksineet ratkaisua. Ja ei ole loppunut joku palvelu joka tämän mahdollistaisi. Kaikki palvelut up and running tilausmielessä.
Soittelin huoltoon ja sieltä sanoivat että tällainen ongelma on tyypillisesti ratkennut sillä, että ovat tehneet jonkinlaisen resetoinnin palvelimen päässä. Tämä tehdään maahantuojan toimesta. Pitäisi viikon sisään olla tehty. Saas nähdä korjaantuuko. Se on kyllä sanottava, että vaikka tykkään todella paljon autosta, niin nämä digipalvelut toimivat huonosti. ConnectedDrive on hidas ja epäluotettava ollut jatkuvasti. Toivottavasti panostavat tähän ja saataisiin nämä digipalvelut samaan tasoon kuin auto muuten.
Tänä aamuna palvelut jälleen toimi. Eli jos teillä vastaavanlaista pitempää toimimattomuutta, niin soitto huoltoon josta he ottaa yhteyttä maahantuontiin ja sitten tehdään jotain temppuja palvelimen päässä omalle tunnukselle.
bmwdriver
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Marras 2019, 08:22

2kk vanha 530e Msport Xdrive uudella akulla ja ongelmia on ollut.. 1. Ajotietokone alkoi valittamaan, että jarrunesteet vaihtamatta 2001 lähtien. 2. Etäkommennot eivät enää toimi.. 3. Spotify app häipyi auton valikoista ja ei siis enää toimi (selvittelin tätä ja spotify app kuulemma poistuu maahaantuojan mukaan, saattaa tulla myöhemmin BMW storeen, maksullinen??) 4. Bensakulutus kova kun akku loppuu (yli 10l menee, keskikulutukseksi näyttää 5.2 l mutta noin puolet ajosta on ollut sähköllä) 5. pitkien ja lyhyiden valojen välissä iso ihmeellinen tumma, sinertävä varjo..
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

bmwdriver kirjoitti: 05 Marras 2019, 15:07 2kk vanha 530e Msport Xdrive uudella akulla ja ongelmia on ollut.. 1. Ajotietokone alkoi valittamaan, että jarrunesteet vaihtamatta 2001 lähtien.
Tuo yleensä tarkoittaa, että luovutushuolto on jäänyt jälleenmyyjältä tekemättä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

bmwdriver kirjoitti: 05 Marras 2019, 15:07 2kk vanha 530e Msport Xdrive uudella akulla ja ongelmia on ollut.. 1. Ajotietokone alkoi valittamaan, että jarrunesteet vaihtamatta 2001 lähtien. 2. Etäkommennot eivät enää toimi.. 3. Spotify app häipyi auton valikoista ja ei siis enää toimi (selvittelin tätä ja spotify app kuulemma poistuu maahaantuojan mukaan, saattaa tulla myöhemmin BMW storeen, maksullinen??) 4. Bensakulutus kova kun akku loppuu (yli 10l menee, keskikulutukseksi näyttää 5.2 l mutta noin puolet ajosta on ollut sähköllä) 5. pitkien ja lyhyiden valojen välissä iso ihmeellinen tumma, sinertävä varjo..
1. on ongelma joka vaivaa kaikkia uusia bemuja, ainakin G20 alueella näitä riittää

4. Lyhyessä ajossa joka vaatii lämmitystä, niin liikkeelle lähtiessä kulutus helposti yli 10 litraa aluksi. Tietysti xdrive kuluttaa joka tapauksessa enemmän kuin takaveto 530e, jota nyt on aika mahdotonta saada yli 8 litraa kuluttamaan pitkällä matkalla. Joten Xdrive varmaan litran enemmän, mutta tuskin kahta?
5. tunnettu "ominaisuus" vakiovarusteisissa ajovaloissa
EkaBMWKoskaan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 71
Liittynyt: 15 Heinä 2019, 22:09
Auto: 2019 530e M Sport

Takavetoinen 530e ottaa helposti yli 10l / 100km hetken aikaa, kun akku on tyhjä. Ainakin minulla se ilmeisesti lataa n. 1km verran sähköä bensalla, jonka jälkeen kulutus putoaa huomattavasti.
bmwdriver
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Marras 2019, 08:22

Käytin autoa huollossa...
1. Ajotietokone alkoi uudestaan valittamaan samaa viikon huollon jälkeen..
2. Etäkommennot toimii.. ainakin toistaiseksi..
4. Akun tavoitelataustaso oli kuulemma 80%.. Wetterillä laittoivat lataustason pienemmäksi.. Huomasin, että kyseinen asetus vaikuttaa pelkästään "sport modeen". Bensakulutus edelleen kova.. Tuntuu, että akunlataus bensalla ei lopu kuten yllä mainittiin, että n 1km jälkeen loppuu..
5. pitkien ja lyhyiden valojen välissä iso ihmeellinen tumma, sinertävä varjo - kuulemma ominaisuus
EkaBMWKoskaan
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 71
Liittynyt: 15 Heinä 2019, 22:09
Auto: 2019 530e M Sport

bmwdriver kirjoitti: 11 Marras 2019, 09:40 5. pitkien ja lyhyiden valojen välissä iso ihmeellinen tumma, sinertävä varjo - kuulemma ominaisuus
Jep, olen ajanut viidellä eri G30:lla, jossa vakiovalot ja kaikissa ollut sama ’ominaisuus’.
Jacce1971
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Touko 2015, 09:54

Kävinpä kokeilemassa uutta 530e:tä tässä kun alkoi kiinnostamaan BMW hybriditekniikalla. Nykyinen kulkine on siis F11 520d M-sport alustalla.
530e:n voimalinja vaikutti sulavalta ja ponnekkaalta, tosin enpä ole muita pistokehybridejä kokeillutkaan. Ainakin sähkömoottorit avittavat kulkupuolta, kulutukseen en voi ottaa kantaa koeajon perusteella. Auto tuntuu muutenkin selkeästi hiljaisemmalta kuin oma F11 kaikissa olosuhteissa. Oman auton kulunut 19” rengastus tosin tuskin auttaa vertailussa.

So far so good G30:n kannalta. Muttamutta... :(
kylläpä se Bemarin hybridiakkujen sijoittelu tappaakin ajoilon perusteellisesti!
Motarilla rauhallinen ”pujottelu” / kääntelyt tuovat selkeästi esiin takapainoisuuden ja painopisteen korkeuden. Taka-akseli tuntuu tulevan omia, leveämpiä linjojaan huojahdellen perässä ja tulee mieleen että tässä autossa ajonvakautus ei ole turha varuste tiukan paikan tullen.
En tiedä paljonko kitkarenkaat vaikuttivat asiaan, tuskin ainakaan parantavasti, mutta talvella pitää kumminkin talvirenkailla ajaa.
Auto oli xDrive, jonka voisi kuvitella olevan painonjakaumaltaan aavistuksen tasapainoisemman kuin takatuupparin.

Ei tuo homma nyt vakuuttanut vannoutunutta bemaristia hyppäämään hybridiaikaan.
Latausjohtojen päivittäinen vetely tuskin sykähdyttää sekään, kun lämmitysroikan käyttökään ei sitä tee (tekisi).

Väistämättä hybrideihin ja täyssähköön (ja vetyyn yms.) tässä matkalla ennen pitkää ollaan, mutta tällä hetkellä taidan jatkaa nokivasaralinjalla.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Jacce1971 kirjoitti: 13 Marras 2019, 23:10...kylläpä se Bemarin hybridiakkujen sijoittelu tappaakin ajoilon perusteellisesti!
Motarilla rauhallinen ”pujottelu” / kääntelyt tuovat selkeästi esiin takapainoisuuden ja painopisteen korkeuden. Taka-akseli tuntuu tulevan omia, leveämpiä linjojaan huojahdellen perässä ja tulee mieleen että tässä autossa ajonvakautus ei ole turha varuste tiukan paikan tullen.
En tiedä paljonko kitkarenkaat vaikuttivat asiaan, tuskin ainakaan parantavasti, mutta talvella pitää kumminkin talvirenkailla ajaa.
Auto oli xDrive, jonka voisi kuvitella olevan painonjakaumaltaan aavistuksen tasapainoisemman kuin takatuupparin.
...
Tarkistitko rengaspaineet varsinkin taka-akselilta?
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Jacce1971 kirjoitti: 13 Marras 2019, 23:10 Kävinpä kokeilemassa uutta 530e:tä tässä kun alkoi kiinnostamaan BMW hybriditekniikalla.

...
kylläpä se Bemarin hybridiakkujen sijoittelu tappaakin ajoilon perusteellisesti!
Motarilla rauhallinen ”pujottelu” / kääntelyt tuovat selkeästi esiin takapainoisuuden ja painopisteen korkeuden. Taka-akseli tuntuu tulevan omia, leveämpiä linjojaan huojahdellen perässä ja tulee mieleen että tässä autossa ajonvakautus ei ole turha varuste tiukan paikan tullen.
En tiedä paljonko kitkarenkaat vaikuttivat asiaan, tuskin ainakaan parantavasti, mutta talvella pitää kumminkin talvirenkailla ajaa.
Auto oli xDrive, jonka voisi kuvitella olevan painonjakaumaltaan aavistuksen tasapainoisemman kuin takatuupparin.
Se sun oma F11 ei nyt juuri kevyempi ole kuin tuo 530ex, joten siinä mielessä syyttäisin ensimmäisenä renkaita ja toisena 530e mallin vakioalustaa. Olen todennut että lähes 300 kg kevyempi G30 520d taittuu suunnan vaihdoksiin paljon paremmin kuin 530e, mutta en ole huomannut että ero korostuisi juuri taka-akselilla, vaikka mun 530e on takaveto.

Ja tällä viikolla sattumoisin totesin, että vaikka uusilla kitkoilla pitoa on enemmän, niin auton käytös kiihdytyksessä ja jarrutuksessa oli huomattavasti "tiukempi" kuluneilla run-flat nastoilla.
tikotiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Maalis 2019, 20:16

Havis kirjoitti: 14 Marras 2019, 06:02
Jacce1971 kirjoitti: 13 Marras 2019, 23:10...kylläpä se Bemarin hybridiakkujen sijoittelu tappaakin ajoilon perusteellisesti!
Motarilla rauhallinen ”pujottelu” / kääntelyt tuovat selkeästi esiin takapainoisuuden ja painopisteen korkeuden. Taka-akseli tuntuu tulevan omia, leveämpiä linjojaan huojahdellen perässä ja tulee mieleen että tässä autossa ajonvakautus ei ole turha varuste tiukan paikan tullen.
En tiedä paljonko kitkarenkaat vaikuttivat asiaan, tuskin ainakaan parantavasti, mutta talvella pitää kumminkin talvirenkailla ajaa.
Auto oli xDrive, jonka voisi kuvitella olevan painonjakaumaltaan aavistuksen tasapainoisemman kuin takatuupparin.
...
Tarkistitko rengaspaineet varsinkin taka-akselilta?
Onko joku joskus saanut 530e:n menemään suoraan maantiellä, jos on niin millä rengaspaineilla?
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

tikotiko kirjoitti: 14 Marras 2019, 08:24
Onko joku joskus saanut 530e:n menemään suoraan maantiellä, jos on niin millä rengaspaineilla?
esim. 245/45R18 (Hankook ventus S1 evo2) rengastuksella tuollainen 2.6 edessä ja 2.8 takana (kylmässä renkaassa) on toiminut omalla kohdalla.
tikotiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Maalis 2019, 20:16

lnaukkar kirjoitti: 14 Marras 2019, 08:51
tikotiko kirjoitti: 14 Marras 2019, 08:24
Onko joku joskus saanut 530e:n menemään suoraan maantiellä, jos on niin millä rengaspaineilla?
esim. 245/45R18 (Hankook ventus S1 evo2) rengastuksella tuollainen 2.6 edessä ja 2.8 takana (kylmässä renkaassa) on toiminut omalla kohdalla.
Kuulostaa tutulta, samoilla renkailla päädyin paineisiin 2.8 edessä ja 3.0 takana.
Nyt nastoilla (245/45R18 Goodyear UltraGrip Ice Arctic) ei tahdo löytyä sopivia paineita millään.
Jacce1971
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Touko 2015, 09:54

Havis kirjoitti: 14 Marras 2019, 06:02 Tarkistitko rengaspaineet varsinkin taka-akselilta?
En tarkistanut, vajaan puolen tunnin koeajolla. Olettaisin, että ovat kunnossa koejoautossa, mutta voihan ne tosin olla pielessäkin.
Tohdin epäillä, että paineilla kuitenkaan tuota asiaa kovin merkittävästi muutetaan.
Jacce1971
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Touko 2015, 09:54

lnaukkar kirjoitti: 14 Marras 2019, 08:17
Se sun oma F11 ei nyt juuri kevyempi ole kuin tuo 530ex, joten siinä mielessä syyttäisin ensimmäisenä renkaita ja toisena 530e mallin vakioalustaa. Olen todennut että lähes 300 kg kevyempi G30 520d taittuu suunnan vaihdoksiin paljon paremmin kuin 530e, mutta en ole huomannut että ero korostuisi juuri taka-akselilla, vaikka mun 530e on takaveto.
Ei toki ole tuo F11 kevyt sekään, mutta painonjakaumaltaan se on erilainen.
En ole 530e:n lisäksi ajanut muilla G30:lla kuin M550iX:llä vuosi sitten. Se kyllä tuntui jämerältä. :)
tikotiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Maalis 2019, 20:16

Jacce1971 kirjoitti: 14 Marras 2019, 13:05
Havis kirjoitti: 14 Marras 2019, 06:02 Tarkistitko rengaspaineet varsinkin taka-akselilta?
En tarkistanut, vajaan puolen tunnin koeajolla. Olettaisin, että ovat kunnossa koejoautossa, mutta voihan ne tosin olla pielessäkin.
Tohdin epäillä, että paineilla kuitenkaan tuota asiaa kovin merkittävästi muutetaan.
Mulla ei ole ikinä ollut autoa (niitä on aika monta) jossa rengaspaineet vaikuttaa ajettavuuteen niin paljon kuin nykyisessä 530e:ssä.
Tähän mennessä en ole saanut kunnollista käsitystä mistä se johtuu, ehkä rakenteellinen ominaisuus tai sitten jossain on ylimääräistä klappia?
Jacce1971
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Touko 2015, 09:54

tikotiko kirjoitti: 14 Marras 2019, 08:24 Onko joku joskus saanut 530e:n menemään suoraan maantiellä, jos on niin millä rengaspaineilla?
Tuota on yritetty monellakin Bemarilla, suoraan ajamista nimittäin. Ei ole Bemarin suurimpia vahvuuksia. :)
Oma E39 aikoinaan oli kovin huono menemään suoraan, eikä F11:kään loista tällä osa-alueella, on toki parempi.
Sitä vastoin mielestäni E39:ssä oli mukavan tunnokas ohjaus muutoin, kuten E60/61:ssäkin, F10/11 taas tunnottomampi. G30 on ohjaustunnossa jonkin verran etevämpi kuin äffäläinen, mutta ei sekään E39/60-61 hydrauliikkatehostetun veroinen.
En tiedä kuinka paljon sähkötehostuksella on tekemistä ohjaustunnon kanssa vs. että Bemari on vain päättänyt muuttaa toteutusta sen perusteella, että levottomuudesta on tullut riittävästi palautetta vuosien varrella.
Olen kyllä ajanut tunnokkailla sähkötehostetuillakin autoilla, mutta niissä ei ole ollut ns. oikeaa merkkiä keulalla... :mus:

Mutta rengaspaineista sen verran, että olen itse ehkä "vanhasta muistista" usein ajanut liian pienillä paineilla. Johtunee siitä, että ajoura on alkanut aikoina, jolloin autot saattoivat painaa jopa alle tonnin.
Nyttemmin on olen nostanut rengaspaineet n. 3 bariin, joskus ylikin, eikä ole liian paljon ainakaan sen perusteella, että renkaat alkaisivat kulumaan keskeltä enemmän kuin reunoilta. Painaahaan autotkin 2 tonnia nykyisin. Eikä ole 3 baaria heikentänyt muutenkaan ajamisen iloa.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1851
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

G30 530e on 110kg painavampi kuin 520dA. Painojakaumaspeksiä en löytänyt, mutta oletetaan että lisäpainosta kaikki ei ole edes takana. Eli vähemmän kuin kaksi aikuista takapenkillä tai tavaratila täynnä mökille mennessä, tämä ei voi kovin paljoa ajo-ominaisuuksia muuttaa. Huomattavasti suuremman eron ajotuntumaan tekee urheilullinen jousitus ja/tai urheilullinen rengastus vs perusalusta. Tai ne väärät rengaspaineet.
Jacce1971
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Touko 2015, 09:54

Wonderi kirjoitti: 14 Marras 2019, 13:36 G30 530e on 110kg painavampi kuin 520dA. Painojakaumaspeksiä en löytänyt, mutta oletetaan että lisäpainosta kaikki ei ole edes takana. Eli vähemmän kuin kaksi aikuista takapenkillä tai tavaratila täynnä mökille mennessä, tämä ei voi kovin paljoa ajo-ominaisuuksia muuttaa. Huomattavasti suuremman eron ajotuntumaan tekee urheilullinen jousitus ja/tai urheilullinen rengastus vs perusalusta. Tai ne väärät rengaspaineet.
Ei luulisi, mutta ikävältä se Lastwechselreaktion tuntui. Myyjä kertoi akkujen painavan 200 kg.. :conf:
Painonjakauma näyttäisi olevan kohtuullinen 47% / 53%
Painonjakauma ei sinänsä kerro kaikkea. Mitä enemmän kokonaispainosta löytyy etu- ja taka-akseleiden välistä, sen parempi. Vielä kun paino olisi matalalle sijoitettu (BMW:n perusprinsiippi polttomoottorin sijoittamisen kanssa kautta aikojen. Bemarihan on keskimoottoriauto. :) )
G30:ea ei ilmeisesti ole suunniteltu hybridiksi alunperin, niin ne akut löytyy (ainakin tavaratilan muodon perusteella) sitten taka-akselin päältä ja siitä taaksepäin (kaiketi), vrt. esim. hybridi-Volvon akkujen "kardaanitunnelisijoitus".

Muistaakseni tuo ajamani 530e oli sportti-alustalla, joka myyjän mukaan on jäykempi kuin perusalusta, muttei yhtä matala kuin normi M-jousitus.

Ajotuntuma on tietenkin varsin henkilökohtainen käsite, mutta mielestäni auton painopiste (tai paremminkin painon sijoittelu) ja sen myötä auton kyky reagoida suunnanmuutoksiin on se perusjuttu ajotuntumassa. Jousituksilla ja rengastuksilla voi sitten hienosäätää sitä kuinka lujaa autolla voi päästellä mutkaan lähtemättä tangentin suuntaan jollain tyylillä.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Jacce1971 kirjoitti: 14 Marras 2019, 15:41
G30:ea ei ilmeisesti ole suunniteltu hybridiksi alunperin, niin ne akut löytyy (ainakin tavaratilan muodon perusteella) sitten taka-akselin päältä ja siitä taaksepäin (kaiketi), vrt. esim. hybridi-Volvon akkujen "kardaanitunnelisijoitus".

Muistaakseni tuo ajamani 530e oli sportti-alustalla, joka myyjän mukaan on jäykempi kuin perusalusta, muttei yhtä matala kuin normi M-jousitus.
530e:ssä akusto on takapenkkien alla. Polttoainetankki on siirretty taka-akselin päälle ja se vie tilaa tavaratilasta.

Kuva

Ja alustasta, 530e malliin ei ole saatavilla mitään muuta kuin vakio ja adaptiivinen alusta. Vitosessa ei ole mitään "sport-alustaa" eikä m-sport alustaa tuohon plugariin saa ollenkaan. Sport line -varustelu ei muuta vitosen alustaa millään tavalla.

Myyjien faktat on valitettavasti välillä vain sinne päin eikä tarkkaa totuutta.
Vastaa Viestiin