530e kokemuksia ja keskustelua

G30, G31
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Eikä akusto (9 tai 12kWh) voi painaa 200 kiloa, jos Teslan 100kWh akusto painaa n. 500kg.
Tomkop
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Marras 2019, 12:36

Jacce1971 kirjoitti: 14 Marras 2019, 13:31
tikotiko kirjoitti: 14 Marras 2019, 08:24 Onko joku joskus saanut 530e:n menemään suoraan maantiellä, jos on niin millä rengaspaineilla?
Tuota on yritetty monellakin Bemarilla, suoraan ajamista nimittäin. Ei ole Bemarin suurimpia vahvuuksia. :)
Oma E39 aikoinaan oli kovin huono menemään suoraan, eikä F11:kään loista tällä osa-alueella, on toki parempi.
Sitä vastoin mielestäni E39:ssä oli mukavan tunnokas ohjaus muutoin, kuten E60/61:ssäkin, F10/11 taas tunnottomampi. G30 on ohjaustunnossa jonkin verran etevämpi kuin äffäläinen, mutta ei sekään E39/60-61 hydrauliikkatehostetun veroinen.
En tiedä kuinka paljon sähkötehostuksella on tekemistä ohjaustunnon kanssa vs. että Bemari on vain päättänyt muuttaa toteutusta sen perusteella, että levottomuudesta on tullut riittävästi palautetta vuosien varrella.
Olen kyllä ajanut tunnokkailla sähkötehostetuillakin autoilla, mutta niissä ei ole ollut ns. oikeaa merkkiä keulalla... :mus:

Mutta rengaspaineista sen verran, että olen itse ehkä "vanhasta muistista" usein ajanut liian pienillä paineilla. Johtunee siitä, että ajoura on alkanut aikoina, jolloin autot saattoivat painaa jopa alle tonnin.
Nyttemmin on olen nostanut rengaspaineet n. 3 bariin, joskus ylikin, eikä ole liian paljon ainakaan sen perusteella, että renkaat alkaisivat kulumaan keskeltä enemmän kuin reunoilta. Painaahaan autotkin 2 tonnia nykyisin. Eikä ole 3 baaria heikentänyt muutenkaan ajamisen iloa.

Omituista. Itse en ole kärsinyt suuntavakauden puutteesta ja olen erittäin tyytyväinen 530e kokonaisuudessaan. Ehkä aavistuksen verran tunnottomampi ohjaus kuin F10:ssä. Voi olla, että tämä tyytyväisyys johtuu myös siitä, että tässä välissä ehti olla Mondeon hybridi jossa voimalinja ja ajettavuus oli täysin eri planeetalta :lol:
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Wonderi kirjoitti: 14 Marras 2019, 16:38 Eikä akusto (9 tai 12kWh) voi painaa 200 kiloa, jos Teslan 100kWh akusto painaa n. 500kg.
6kpl akkumoduuleja, á 12.5kg = 75kg. Koko sähköisen voimalinjan tuoma lisäpaino taitaa olla vajaat 200kg.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Masa 68
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Marras 2019, 21:49
Auto: BMW F31 Xdrive Busines Sport 2017

Nyt kun on seurannut tätä 530e keskustelua, niin muutama asia on jäänyt painamaan mieltä. Eli toinen on toimintamatka sähköllä ja toinen on ajo-ominaisuudet. Itselläni on toinen bmw menossa eka oli 530 d M sport ja nykyinen on 320 d busines sport Xdrive ja kummassakaan ei ole valittamista ajo ominaisuuksista. Päinvastoin molemmat autot ovat juuri sellaisia että niitä ei oikeasti joutunut ajamaan, vaan menevät kuin juna kunhan muistaa vaihtaa runflat renkaat tavallisiin. Nyt olisi ajankohtaista auton vaihto ja 530e on kyllä kaikein parhain vaihtoehto. Uutena en enää osta vaan ajattelin Saksasta sen tuoda, edellisen toin Saksasta ja nykyinen on uutena ostettu Suomesta. Hybridi kiinnostaa siksi että lataus mahdollisuus on kotona ja töissä, työmatka on 47 km ja pääsääntöisesti moottoritietä noin 70% kokonaismatkasta. Kysymys kuuluu saako hypridistä kaiken irti tuolla matkalla, tiedän että sähkö ei riitä kokomatkaan mutta tuleeko silti halvemmaksi kuin esim diesel? Ainkin verotus kohtelee hyvin jos autoa on tuomassa Saksasta. Myös käyttövero on alhainen ja bensan ja dieselin hinta ero ei ole kuin 10-15 cent litralta.
Lisäksi olen lukenut että pakkasella auton akut eivät toimi niinkuin kesällä, joka on ihan selvä asia, mutta paljonko vaikuttaa jos auto on lämpimässä tallissa latautumassa?
Lisäksi kiinnostaa missä vaiheessa akut ovat uudistuneet eli mitä vuosi/kuukausi valmistus ajankohtaa kannattaa ostaa jotta saa parhaan mahdollisen paketin. Olen katsonut tällä hetkellä 2018/ 2019 valmistuneita autoja, mutta tieytty hankinta hinta on rajana eli Saksan hinta pitää olla alle 50t€. Eli mitä suositellaan? ;)
Aikaisemmat bmw,t BMW 530 M sport F11
Archie B
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 23:37
Auto: G30 530e xDrive - 2020

Masa 68 kirjoitti: 24 Marras 2019, 18:35 Nyt kun on seurannut tätä 530e keskustelua, niin muutama asia on jäänyt painamaan mieltä. Eli toinen on toimintamatka sähköllä ja toinen on ajo-ominaisuudet. Itselläni on toinen bmw menossa eka oli 530 d M sport ja nykyinen on 320 d busines sport Xdrive ja kummassakaan ei ole valittamista ajo ominaisuuksista. Päinvastoin molemmat autot ovat juuri sellaisia että niitä ei oikeasti joutunut ajamaan, vaan menevät kuin juna kunhan muistaa vaihtaa runflat renkaat tavallisiin. Nyt olisi ajankohtaista auton vaihto ja 530e on kyllä kaikein parhain vaihtoehto. Uutena en enää osta vaan ajattelin Saksasta sen tuoda, edellisen toin Saksasta ja nykyinen on uutena ostettu Suomesta. Hybridi kiinnostaa siksi että lataus mahdollisuus on kotona ja töissä, työmatka on 47 km ja pääsääntöisesti moottoritietä noin 70% kokonaismatkasta. Kysymys kuuluu saako hypridistä kaiken irti tuolla matkalla, tiedän että sähkö ei riitä kokomatkaan mutta tuleeko silti halvemmaksi kuin esim diesel? Ainkin verotus kohtelee hyvin jos autoa on tuomassa Saksasta. Myös käyttövero on alhainen ja bensan ja dieselin hinta ero ei ole kuin 10-15 cent litralta.
Lisäksi olen lukenut että pakkasella auton akut eivät toimi niinkuin kesällä, joka on ihan selvä asia, mutta paljonko vaikuttaa jos auto on lämpimässä tallissa latautumassa?
Lisäksi kiinnostaa missä vaiheessa akut ovat uudistuneet eli mitä vuosi/kuukausi valmistus ajankohtaa kannattaa ostaa jotta saa parhaan mahdollisen paketin. Olen katsonut tällä hetkellä 2018/ 2019 valmistuneita autoja, mutta tieytty hankinta hinta on rajana eli Saksan hinta pitää olla alle 50t€. Eli mitä suositellaan? ;)
Näillä keleillä lämpöisestä tallista lähdettynä menee kaupunkiajossa nippa nappa yli 30 km "vanhalla" elokuussa -17 tehdyllä 530e:llä. Maksimissaan ideaaliolosuhteissa olen päässyt 40 km. Eikös nuo akut ole olleet saman kokoisia aina kesään -19?

Noista Saksan hinnoista muuten; tilasin juuri uuden, isompiakkuisen 530e XDriven varsin hyvillä varusteilla ja tein hämmästyttävän havainnon. Saksan konfiguraattorilla kasattuna samanlainen auto tuli noin 4 tonnia kalliimmaksi! Tämä siis siitä huolimatta, että siellä alvi on "vain" 19 % eikä tunnetusti autoveroa. Kokeeksi sitten sama ruotsalaisversiolla samoilla varusteilla, mikä tuli vastaavasti euroissa noin 6 tonnia Suomi-autoa halvemmaksi. Eipä olisi uskonut tätä päivää näkevänsä, että uusi Bemari voi olla Suomessa Saksaa halvempi! Toimitusaikakin jo tammikuun alussa.
JohnB
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 74
Liittynyt: 21 Syys 2010, 23:57

Masa 68 kirjoitti: 24 Marras 2019, 18:35 ... Olen katsonut tällä hetkellä 2018/ 2019 valmistuneita autoja, mutta tieytty hankinta hinta on rajana eli Saksan hinta pitää olla alle 50t€. Eli mitä suositellaan? ;)
Työmatkasta tulee menemään todennäköisesti noin 30 km sähköllä. Huono toki että kun nopeus nousee yli 100 km/h alkaa sähköä kulumaan reilusti. Talvella tuosta vähenee vielä, mutta alhaisempi ajonopeus kompensoi.

Tuohon hintaan lienee hankala saada sekä uutta akkupakettia (saatavilla 7/19 alkaen) että hyviä varusteita. Itse valitsisin 50 te hankintahintaan BMW:n omassa käytössä olleen auton jolloin auto 2018 mallia, kilometrejä 12-40 tkm ja varusteet kohdallaan. Hyvä puoli olisi reilun kolmen vuoden tai jopa yli takuu autoon. Veroja tullee noin 3,5 te.

Toin meidän perheauton 2018 kesällä. Silloin noin vuoden vanha auto alle 10 tkm ajettuna ja todella hyvin varustein (ml. b&w, nightvision, yms) maksoi liikkeessä muistaakseni 56 ke.
Masa 68
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Marras 2019, 21:49
Auto: BMW F31 Xdrive Busines Sport 2017

JohnB kirjoitti: 24 Marras 2019, 19:50
Masa 68 kirjoitti: 24 Marras 2019, 18:35 ... Olen katsonut tällä hetkellä 2018/ 2019 valmistuneita autoja, mutta tieytty hankinta hinta on rajana eli Saksan hinta pitää olla alle 50t€. Eli mitä suositellaan? ;)
Työmatkasta tulee menemään todennäköisesti noin 30 km sähköllä. Huono toki että kun nopeus nousee yli 100 km/h alkaa sähköä kulumaan reilusti. Talvella tuosta vähenee vielä, mutta alhaisempi ajonopeus kompensoi.

Tuohon hintaan lienee hankala saada sekä uutta akkupakettia (saatavilla 7/19 alkaen) että hyviä varusteita. Itse valitsisin 50 te hankintahintaan BMW:n omassa käytössä olleen auton jolloin auto 2018 mallia, kilometrejä 12-40 tkm ja varusteet kohdallaan. Hyvä puoli olisi reilun kolmen vuoden tai jopa yli takuu autoon. Veroja tullee noin 3,5 te.

Toin meidän perheauton 2018 kesällä. Silloin noin vuoden vanha auto alle 10 tkm ajettuna ja todella hyvin varustein (ml. b&w, nightvision, yms) maksoi liikkeessä muistaakseni 56 ke.
Joo vaihtoehtona olis moottoritien sijaan ajaa vanhaa tietä jolloin ajonopeus olis alhaisempi, mut jos keskikulutuksen sais alle 4 l niin olisin ihan tyytväinen. Todennäköisesti päädyn 2018 loppuvuodesta käyttöön otettuun M sport jolla ajettu alle 20000 ja takuuta jäljellä sekä premium selection lisäksi. Edellä puhuttiin takapään löysyydestä niin onko ollut sellaista havaittavissa, painojakauma pitäisi olla aika optimi koska akut on kuitenkin taka-akselin etupuolella. ;)
Aikaisemmat bmw,t BMW 530 M sport F11
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

Masa 68 kirjoitti: 24 Marras 2019, 20:13 Joo vaihtoehtona olis moottoritien sijaan ajaa vanhaa tietä jolloin ajonopeus olis alhaisempi, mut jos keskikulutuksen sais alle 4 l niin olisin ihan tyytväinen. Todennäköisesti päädyn 2018 loppuvuodesta käyttöön otettuun M sport jolla ajettu alle 20000 ja takuuta jäljellä sekä premium selection lisäksi. Edellä puhuttiin takapään löysyydestä niin onko ollut sellaista havaittavissa, painojakauma pitäisi olla aika optimi koska akut on kuitenkin taka-akselin etupuolella. ;)
Kai tuo alle 4 l kulutus toteutuu ihan varmasti 530e:llä jos 47 km työmatkasta pääset keskimäärin 30 km sähköllä ja molemmissa päissä on mahdollisuus ladata? Vaikka sille viimeiselle 17 km kulutus olisi 8l/100 km jäisi kokonaiskulutus alle 3 l/100 km.
JohnB
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 74
Liittynyt: 21 Syys 2010, 23:57

Masa 68 kirjoitti: 24 Marras 2019, 20:13 ...

Joo vaihtoehtona olis moottoritien sijaan ajaa vanhaa tietä jolloin ajonopeus olis alhaisempi, mut jos keskikulutuksen sais alle 4 l niin olisin ihan tyytväinen.
Mökkimatka meillä noin 90km moottoritietä/maantietä enkä voi ladata autoa perillä (jää satamaan). Kesällä kun ajoin paljon edestakaisin, muita lomamatkoja ja latasin vain kaupungissa sain kulutukseksi 5,1 kolmen kesäkuukaudet ajalle.

Ajettavuus omasta mielestä erittäin hyvä. Oma päivittäinen käyttöauto on 911 eli ainakin ok vertailukohde. Omassa 530e:ssä DCC jota monet kv forumeilla pitää pakollisena G30:en.
Titaani
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 24 Heinä 2018, 23:09

Kulutustestiä tein omalla 530e, viikonloppuna.
Lataus yöllä täyteen, 0 kelissä lähtö ilman lämmitystä, taajamaa ensin 10km, moottoritie 10km, maantie talvirajoituksella 70km eli yhteensä n. 90km matka, 1h, 10min. Kulutus 3,7L/100km ja sähköä 7,3kwh/100km, 39km sähköllä.
Paluumatka n. 2h 15min type2 latauksen jälkeen, eli lähes täynnä, ei ihan sama reitti mutta 81km, 4,1L/100km ja 7,8kwh/100km.
Auto 2018 530e, m-sport, 19” piikit, kolmen aikuisen kuorma.
G30 530e M-Sport -18, F40 118i M-Sport -20, 1600 GT 2011, ex e60 535D
Masa 68
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Marras 2019, 21:49
Auto: BMW F31 Xdrive Busines Sport 2017

Noi kulutuslukemat kuulostaa ihan kohtuullisilta , kun vain muistaa ja pystyy akkuja latailee. Itse ainakin aioin hyödyntää kaikki mahdolliset latauspaikat. 3-4l välissä kulutus ,niin kyllä 530e on seuraava hankinta.
Aikaisemmat bmw,t BMW 530 M sport F11
salonaho
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 15 Maalis 2018, 11:04
Auto: 530e

Masa 68 kirjoitti: 26 Marras 2019, 09:20 Noi kulutuslukemat kuulostaa ihan kohtuullisilta , kun vain muistaa ja pystyy akkuja latailee. Itse ainakin aioin hyödyntää kaikki mahdolliset latauspaikat. 3-4l välissä kulutus ,niin kyllä 530e on seuraava hankinta.
Minulla nyt autolla ajettu (530e M-Sport) 20900 km ja koko auton olemassaolon keskikulutus on 3,3 L/100 km. Edellinen auto joka oli 428i, niin siinä kulutus oli n 9 l/100 km joten aika iso ero.

Tähän päälle vielä se että vuotuiset verot ovat todella matalat, nyt oli 134 € vuosilasku Trafilta juuri tullut.

Olennaista on että lataa aina kun mahdollista. Mikäli ajoprofiili on sellainen että ajelee paljon lyhyitä pätkiä ja mahdollisesti kaupunkialueella, niin silloin saa kyllä kulutuksen ja sähkö-ajollahyödyn maksimiin. Tämä on siitä poikkeava auto, että kun lähtee pitkää matkaa ajamaan niin keskikulutus nousee.
Monni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 19:19

530e ajettu nyt reilut 9500 km. Keskikulutus 1,3. Viimeisen 1533 km laskettu kulutus oli 1,1 litraa. Tästä on vaikeaa parantaa. Tänäänkin raskaassa plus 1 ja vesisadetta ajoin 39 km matkan sähköllä ja akussa 14 prosenttia jäljellä. Ajoin ilman lämmitystä , kun talvivaatteet päällä ja lasit pysyi auki.
Galaxy1223
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
Auto: 316iA F31 -15
Paikkakunta: Espoo

"Ilman lämmitystä talvivaatteet päällä"
Tuttu osti Tesla model S:n ja kertoi kuinka Hesburgerin parkkiksella sitä voi lataa ilmaiseksi.

Jotenkin hämmentävää että ihmiset ostaa 50-100k€ autoja ja sitten vetää minimibudjetilla säästellen. Polttoaine on kuitenkin pieni kulu.

Itseäni kiinnostaisi esimerkiksi ero hybridin polttoaineen kulutuksessa jos moottori käy kokoajan vs. normaali hybrid tila. Eli ikäänkuin start-stop pois päältä. Näin talvisaikaan se olisi todennäköisesti se moodi millä omia ajojani tulisi ajeltua jos ei nyt ihan parin kilsan kauppamatkaa lasketa.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Monni kirjoitti: 27 Marras 2019, 19:54 530e ajettu nyt reilut 9500 km. Keskikulutus 1,3. Viimeisen 1533 km laskettu kulutus oli 1,1 litraa. Tästä on vaikeaa parantaa. Tänäänkin raskaassa plus 1 ja vesisadetta ajoin 39 km matkan sähköllä ja akussa 14 prosenttia jäljellä. Ajoin ilman lämmitystä , kun talvivaatteet päällä ja lasit pysyi auki.
Tuohan nyt on ihan kipeätä toimintaa, osta polkupyörä ja aja alasti tihkusateessa töihin ilmaiseksi. En kyllä käsitä, kun ostetaan 60 k€ auto ja sitten ajetaan ilman lämmitystä... :dumb:
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Nyt 530e:llä 63 tkm ajettu ja toka huolto takana. Paperissa lukee, että jarrupaloissa olisi 9mm takana ja 12 mm edessä jäljellä. Saattaa siis mennä toiset 60 tkm ennen jarruremppaa, arvaan. Aktiivivakkaria on käytetty ja pk-seudulla suhattu, että en odottanut että noin vähän olisi kulumaa.
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Open huomannut autopesujen yhteydessä, kun käytän raudanpoistoainetta, ettei kyljissä ole oikeastaan lainkaan metallihiukkasia jarruista vs. edellinen 520d tai vaimon kulkine. Ainut syy voi olla, että jarrutukset menee suurelta osin regeneroinnilla säästäen reilusti paloja.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
Antore
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 14 Loka 2016, 22:34
Auto: G30 & F30
Paikkakunta: Espoo

lnaukkar kirjoitti: 27 Marras 2019, 22:13 Nyt 530e:llä 63 tkm ajettu ja toka huolto takana. Paperissa lukee, että jarrupaloissa olisi 9mm takana ja 12 mm edessä jäljellä. Saattaa siis mennä toiset 60 tkm ennen jarruremppaa, arvaan. Aktiivivakkaria on käytetty ja pk-seudulla suhattu, että en odottanut että noin vähän olisi kulumaa.
Jarrua saa painaa ladattavissa aika yllättävän kovaa ennen kuin kitkajarrut aktivoituu. Paloissa lienee enemmän kitkapintaa edessä jo uutena, muuten tuo takapalojen pienempi mitta kuulostaa omituiselta? Kannattaa oikeasti tehdä aika ajoin ihan tarpeettoman kovia jarruksia joissa oikeasti palat hiplaa levyä ettei jarrut jumi juuri tuon regeneroinnin takia.
mj1973
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)

Talvella luistonesto käyttää kitkajarruja nimenomaan takana kiihdytyksissä... Selittäisitkö tuo kulumiseron?
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Juu luistonesto vilkkuu sen verran usein, että selittää helposti eron.

Ja mulla myös edellisen auton vanteet oli ihan eri tavalla jarrupölyssä autopesun yhteydessä. Ero on valtava.
Vastaa Viestiin