F11 Ilmajousien vaihto
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 228
- Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
- Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd - Paikkakunta: Oulu
Goolaamalla löytyy hyviä videoita youtubesta. Esim tuossa: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... OD4xbU2nov
Muutama kuukausi sitten vaihdoin itse (alkuperäiset kestivät 185tkm). Arnotit maksoivat himpun yli 400/pari. Suurin työ oli saada tunkki alle kun molemmat palkeet olivat puhki.
Muutama kuukausi sitten vaihdoin itse (alkuperäiset kestivät 185tkm). Arnotit maksoivat himpun yli 400/pari. Suurin työ oli saada tunkki alle kun molemmat palkeet olivat puhki.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Oisko helpottanut ajella takapyörät lankunpätkien päälle?[Zei-M-Zei] kirjoitti: ↑11 Joulu 2019, 12:34 Suurin työ oli saada tunkki alle kun molemmat palkeet olivat puhki.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 228
- Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
- Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd - Paikkakunta: Oulu
Varmasti olis helpottanut, mutta ei sattunut olemaan sopivaa puutavaraa ulottuvilla.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Nyt vaihdoin Arnottin pussit molemmille puolille, mutta en ottanut sitä kumi ”sientä” irti vanhoista, vaan laitoin uudet ilman tuota kumia!
Onko kellään kokemusta, mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään, kun tuota pikakiinnitteistä Arnottin pussia ei enää saane irti letkusta?
Moka vai mahdollisuus!
Onko kellään kokemusta, mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään, kun tuota pikakiinnitteistä Arnottin pussia ei enää saane irti letkusta?
Moka vai mahdollisuus!
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 129
- Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
- Auto: F11 520d sport busines -13
- Paikkakunta: Rusko
Jätit sitten kivisuojat laittamatta, ei hyvä kun on muutenkin puutteelinen suojaus. Kyllä jokaisesta pussista saa letkut irti.Jyka kirjoitti: ↑25 Joulu 2019, 11:40 Nyt vaihdoin Arnottin pussit molemmille puolille, mutta en ottanut sitä kumi ”sientä” irti vanhoista, vaan laitoin uudet ilman tuota kumia!
Onko kellään kokemusta, mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään, kun tuota pikakiinnitteistä Arnottin pussia ei enää saane irti letkusta?
Moka vai mahdollisuus!
Katsoin Arnottin ohjeet ja siellä ei näitä käsketä irrottaa vanhoista, joten olkoon. Kestää mitä kestää!Huuska kirjoitti: ↑27 Joulu 2019, 20:56Jätit sitten kivisuojat laittamatta, ei hyvä kun on muutenkin puutteelinen suojaus. Kyllä jokaisesta pussista saa letkut irti.Jyka kirjoitti: ↑25 Joulu 2019, 11:40 Nyt vaihdoin Arnottin pussit molemmille puolille, mutta en ottanut sitä kumi ”sientä” irti vanhoista, vaan laitoin uudet ilman tuota kumia!
Onko kellään kokemusta, mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään, kun tuota pikakiinnitteistä Arnottin pussia ei enää saane irti letkusta?
Moka vai mahdollisuus!
Lähetin viestiä Arnottille asiaan liittyen ja vastasivat, että OEM pusseissa tulee käyttää niitä suojia, mutta heidän pusseissa ei tarvitse asentaa!Huuska kirjoitti: ↑27 Joulu 2019, 20:56Jätit sitten kivisuojat laittamatta, ei hyvä kun on muutenkin puutteelinen suojaus. Kyllä jokaisesta pussista saa letkut irti.Jyka kirjoitti: ↑25 Joulu 2019, 11:40 Nyt vaihdoin Arnottin pussit molemmille puolille, mutta en ottanut sitä kumi ”sientä” irti vanhoista, vaan laitoin uudet ilman tuota kumia!
Onko kellään kokemusta, mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään, kun tuota pikakiinnitteistä Arnottin pussia ei enää saane irti letkusta?
Moka vai mahdollisuus!
Ostin liikkeestä n. 1kk sitten 520D 15vm 100tkm ajetun auton.
Nyt huomasin että perhana takapää tontissa. Seuraavana päivänä työpäivän jälkeen (n. 6h) tarkastelin tilannetta ja taas perä tontissa.
Auto tuotu 2v sitten saksasta eli Suomen maahantuojaa tämmöinen ei varmaan kiinnosta yhtään (katselin että 100tkm autohini good willinä vaihdettu näitä..). Noh oletan että liike josta ostin tämän joutuu ainakin osan korvaamaan virhevastuun piikkiin. Paljonko teidän mielestä liikkeen pitäisi korvata mahdollisesta rempasta? 70% vai täydet 100%?
Nyt huomasin että perhana takapää tontissa. Seuraavana päivänä työpäivän jälkeen (n. 6h) tarkastelin tilannetta ja taas perä tontissa.
Auto tuotu 2v sitten saksasta eli Suomen maahantuojaa tämmöinen ei varmaan kiinnosta yhtään (katselin että 100tkm autohini good willinä vaihdettu näitä..). Noh oletan että liike josta ostin tämän joutuu ainakin osan korvaamaan virhevastuun piikkiin. Paljonko teidän mielestä liikkeen pitäisi korvata mahdollisesta rempasta? 70% vai täydet 100%?
No kyllä tossa vielä melkein kaikki saa mennä myyjäliikkeen piikkiin. Voithan mahdolliseen ämpyilyyn ehdottaa, että laitetaan esim Arnottin tarvikeosat muualla kuin merkkiliikkeessä alle, niin saat kaksi yhden hinnalla.Kampele1 kirjoitti: ↑17 Maalis 2020, 15:52 Ostin liikkeestä n. 1kk sitten 520D 15vm 100tkm ajetun auton.
Nyt huomasin että perhana takapää tontissa. Seuraavana päivänä työpäivän jälkeen (n. 6h) tarkastelin tilannetta ja taas perä tontissa.
Auto tuotu 2v sitten saksasta eli Suomen maahantuojaa tämmöinen ei varmaan kiinnosta yhtään (katselin että 100tkm autohini good willinä vaihdettu näitä..). Noh oletan että liike josta ostin tämän joutuu ainakin osan korvaamaan virhevastuun piikkiin. Paljonko teidän mielestä liikkeen pitäisi korvata mahdollisesta rempasta? 70% vai täydet 100%?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2
- Liittynyt: 22 Maalis 2020, 19:54
- Auto: BMW 520xd F11 2015
Vaihdoin tuossa kolmisen viikkoa sitten molemmat pussit, toisen ollessa rikki. auton näytössä silloin "alustan toiminta rajoitettu" pussien vaihdon jälkeen perä pysyi kyllä ylhäällä mutta nyt perä maassa ja kompressori ei puhu mitään, niin kysynkin että auttaisikohan "vikakoodin nollaus" vai onkohan edessä kompressorin uusinta vai onko mahdollista, että onkin jäässä?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2
- Liittynyt: 22 Maalis 2020, 19:54
- Auto: BMW 520xd F11 2015
No kävi vanhanaikaisesti sulakehan sieltä oli palanut!! mutta hiukan kaivelee, että miksi?Peksuli kirjoitti: ↑22 Maalis 2020, 20:06 Vaihdoin tuossa kolmisen viikkoa sitten molemmat pussit, toisen ollessa rikki. auton näytössä silloin "alustan toiminta rajoitettu" pussien vaihdon jälkeen perä pysyi kyllä ylhäällä mutta nyt perä maassa ja kompressori ei puhu mitään, niin kysynkin että auttaisikohan "vikakoodin nollaus" vai onkohan edessä kompressorin uusinta vai onko mahdollista, että onkin jäässä?
Kompressori myös rikki. Mulla vaihdettiin eka molemmat pussit, ja homma tuntui ensin korjaantuneen sillä. Sulake kuitenkin paloi muutaman päivän päästä ja sen jälkeen vaihdettiin myös kompressori. Ei ole sen jälkeen polttanut sulaketta.Peksuli kirjoitti: ↑23 Maalis 2020, 17:03No kävi vanhanaikaisesti sulakehan sieltä oli palanut!! mutta hiukan kaivelee, että miksi?Peksuli kirjoitti: ↑22 Maalis 2020, 20:06 Vaihdoin tuossa kolmisen viikkoa sitten molemmat pussit, toisen ollessa rikki. auton näytössä silloin "alustan toiminta rajoitettu" pussien vaihdon jälkeen perä pysyi kyllä ylhäällä mutta nyt perä maassa ja kompressori ei puhu mitään, niin kysynkin että auttaisikohan "vikakoodin nollaus" vai onkohan edessä kompressorin uusinta vai onko mahdollista, että onkin jäässä?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1246
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Tuo kompressori on mitoitettu aika alakanttiin. Tai siis onhan se riittävä, jos molemmat pussit ovat täysin kunnossa. Jos tuolla on vähänkin vuotoja, kompura joutuu töihin, johon sitä ei ole mitoitettu, alkaa kulumaan ja joutuu käymään vielä enemmän = sulake palaa.
Lisäksi ne kosteudenpoistorakeet imee kosteutta itseensä ja ahdistaa vieläkin enemmän.
Kannattaa hyvän sään aikana purkaa kompura, kuivat rakeet ja kasata takaisin
Ja, jos perä putoa kerrankin, pussit vaihtoon heti, eikä "sitten joskus kun kerkiää"
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Tästä syystä Scaniassa ilmestyy mittaristoon varoitus "Suuri ilmankulutus", että tulisi ajettua korjaamolle ennen kuin särkyy enemmän osia. Mutta henkilöautoissa ei haluta häiritä kuljettajaa ylimääräisillä varoituksilla.jaki kirjoitti: ↑26 Maalis 2020, 17:32Tuo kompressori on mitoitettu aika alakanttiin. Tai siis onhan se riittävä, jos molemmat pussit ovat täysin kunnossa. Jos tuolla on vähänkin vuotoja, kompura joutuu töihin, johon sitä ei ole mitoitettu, alkaa kulumaan ja joutuu käymään vielä enemmän = sulake palaa.
Lisäksi ne kosteudenpoistorakeet imee kosteutta itseensä ja ahdistaa vieläkin enemmän.
Kannattaa hyvän sään aikana purkaa kompura, kuivat rakeet ja kasata takaisin
Ja, jos perä putoa kerrankin, pussit vaihtoon heti, eikä "sitten joskus kun kerkiää"
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 12
- Liittynyt: 27 Maalis 2017, 15:26
- Auto: F11 530xdA
Arnottit vaihdettu alle, autolla ajettu 93tkm (vm2014). En mielestäni huomaa jäykkyyttä, josta "varoiteltiin" Arnottien kanssa. Ihan samanlaiselta vaikuttaa, kuin orkkis pussien kanssa. Olen tyytyväinen.
Kyllähän näissäkin pitäisi tulla virheilmo liian pitkästä nostoajasta ja kompura pysäytetään tietyn aikarajan jälkeen ylilämpenemisen välttämiseksi. yksi tyypillinen kompuran tappaja yhteen palaneet kärjet kompuraa ohjaavassa releessä. Tovin jälkeen hiilipaketti on yhtä muovisulaa.Wonderi kirjoitti: ↑26 Maalis 2020, 23:40Tästä syystä Scaniassa ilmestyy mittaristoon varoitus "Suuri ilmankulutus", että tulisi ajettua korjaamolle ennen kuin särkyy enemmän osia. Mutta henkilöautoissa ei haluta häiritä kuljettajaa ylimääräisillä varoituksilla.jaki kirjoitti: ↑26 Maalis 2020, 17:32Tuo kompressori on mitoitettu aika alakanttiin. Tai siis onhan se riittävä, jos molemmat pussit ovat täysin kunnossa. Jos tuolla on vähänkin vuotoja, kompura joutuu töihin, johon sitä ei ole mitoitettu, alkaa kulumaan ja joutuu käymään vielä enemmän = sulake palaa.
Lisäksi ne kosteudenpoistorakeet imee kosteutta itseensä ja ahdistaa vieläkin enemmän.
Kannattaa hyvän sään aikana purkaa kompura, kuivat rakeet ja kasata takaisin
Ja, jos perä putoa kerrankin, pussit vaihtoon heti, eikä "sitten joskus kun kerkiää"