F11 Ilmajousien vaihto

F10, F11, F07
Jyka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 02 Helmi 2018, 21:00

Mistähän löytyy se hyvä ohje ilmajousien vaihtoon, mikä täällä sivustolla ollut. En vaan löydä.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Goolaamalla löytyy hyviä videoita youtubesta. Esim tuossa: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... OD4xbU2nov

Muutama kuukausi sitten vaihdoin itse (alkuperäiset kestivät 185tkm). Arnotit maksoivat himpun yli 400/pari. Suurin työ oli saada tunkki alle kun molemmat palkeet olivat puhki.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

[Zei-M-Zei] kirjoitti: 11 Joulu 2019, 12:34 Suurin työ oli saada tunkki alle kun molemmat palkeet olivat puhki.
Oisko helpottanut ajella takapyörät lankunpätkien päälle?
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Varmasti olis helpottanut, mutta ei sattunut olemaan sopivaa puutavaraa ulottuvilla.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Jyka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 02 Helmi 2018, 21:00

Nyt vaihdoin Arnottin pussit molemmille puolille, mutta en ottanut sitä kumi ”sientä” irti vanhoista, vaan laitoin uudet ilman tuota kumia!
Onko kellään kokemusta, mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään, kun tuota pikakiinnitteistä Arnottin pussia ei enää saane irti letkusta?
Moka vai mahdollisuus!
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

Jyka kirjoitti: 25 Joulu 2019, 11:40 Nyt vaihdoin Arnottin pussit molemmille puolille, mutta en ottanut sitä kumi ”sientä” irti vanhoista, vaan laitoin uudet ilman tuota kumia!
Onko kellään kokemusta, mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään, kun tuota pikakiinnitteistä Arnottin pussia ei enää saane irti letkusta?
Moka vai mahdollisuus!
Jätit sitten kivisuojat laittamatta, ei hyvä kun on muutenkin puutteelinen suojaus. Kyllä jokaisesta pussista saa letkut irti.
Jyka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 02 Helmi 2018, 21:00

Miten siitä Arnottin itselukittuvasta pussista saa sen letkun irti?
Jyka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 02 Helmi 2018, 21:00

Huuska kirjoitti: 27 Joulu 2019, 20:56
Jyka kirjoitti: 25 Joulu 2019, 11:40 Nyt vaihdoin Arnottin pussit molemmille puolille, mutta en ottanut sitä kumi ”sientä” irti vanhoista, vaan laitoin uudet ilman tuota kumia!
Onko kellään kokemusta, mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään, kun tuota pikakiinnitteistä Arnottin pussia ei enää saane irti letkusta?
Moka vai mahdollisuus!
Jätit sitten kivisuojat laittamatta, ei hyvä kun on muutenkin puutteelinen suojaus. Kyllä jokaisesta pussista saa letkut irti.
Katsoin Arnottin ohjeet ja siellä ei näitä käsketä irrottaa vanhoista, joten olkoon. Kestää mitä kestää!
Jyka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 21
Liittynyt: 02 Helmi 2018, 21:00

Huuska kirjoitti: 27 Joulu 2019, 20:56
Jyka kirjoitti: 25 Joulu 2019, 11:40 Nyt vaihdoin Arnottin pussit molemmille puolille, mutta en ottanut sitä kumi ”sientä” irti vanhoista, vaan laitoin uudet ilman tuota kumia!
Onko kellään kokemusta, mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään, kun tuota pikakiinnitteistä Arnottin pussia ei enää saane irti letkusta?
Moka vai mahdollisuus!
Jätit sitten kivisuojat laittamatta, ei hyvä kun on muutenkin puutteelinen suojaus. Kyllä jokaisesta pussista saa letkut irti.
Lähetin viestiä Arnottille asiaan liittyen ja vastasivat, että OEM pusseissa tulee käyttää niitä suojia, mutta heidän pusseissa ei tarvitse asentaa!
Kampele1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 21 Kesä 2017, 01:14

Ostin liikkeestä n. 1kk sitten 520D 15vm 100tkm ajetun auton.
Nyt huomasin että perhana takapää tontissa. Seuraavana päivänä työpäivän jälkeen (n. 6h) tarkastelin tilannetta ja taas perä tontissa.

Auto tuotu 2v sitten saksasta eli Suomen maahantuojaa tämmöinen ei varmaan kiinnosta yhtään (katselin että 100tkm autohini good willinä vaihdettu näitä..). Noh oletan että liike josta ostin tämän joutuu ainakin osan korvaamaan virhevastuun piikkiin. Paljonko teidän mielestä liikkeen pitäisi korvata mahdollisesta rempasta? 70% vai täydet 100%?
mikse
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 189
Liittynyt: 09 Helmi 2013, 13:51
Auto: G30 530ex M-Sport

Kampele1 kirjoitti: 17 Maalis 2020, 15:52 Ostin liikkeestä n. 1kk sitten 520D 15vm 100tkm ajetun auton.
Nyt huomasin että perhana takapää tontissa. Seuraavana päivänä työpäivän jälkeen (n. 6h) tarkastelin tilannetta ja taas perä tontissa.

Auto tuotu 2v sitten saksasta eli Suomen maahantuojaa tämmöinen ei varmaan kiinnosta yhtään (katselin että 100tkm autohini good willinä vaihdettu näitä..). Noh oletan että liike josta ostin tämän joutuu ainakin osan korvaamaan virhevastuun piikkiin. Paljonko teidän mielestä liikkeen pitäisi korvata mahdollisesta rempasta? 70% vai täydet 100%?
No kyllä tossa vielä melkein kaikki saa mennä myyjäliikkeen piikkiin. Voithan mahdolliseen ämpyilyyn ehdottaa, että laitetaan esim Arnottin tarvikeosat muualla kuin merkkiliikkeessä alle, niin saat kaksi yhden hinnalla.
Peksuli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 22 Maalis 2020, 19:54
Auto: BMW 520xd F11 2015

Vaihdoin tuossa kolmisen viikkoa sitten molemmat pussit, toisen ollessa rikki. auton näytössä silloin "alustan toiminta rajoitettu" pussien vaihdon jälkeen perä pysyi kyllä ylhäällä mutta nyt perä maassa ja kompressori ei puhu mitään, niin kysynkin että auttaisikohan "vikakoodin nollaus" vai onkohan edessä kompressorin uusinta vai onko mahdollista, että onkin jäässä?
Peksuli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 22 Maalis 2020, 19:54
Auto: BMW 520xd F11 2015

Peksuli kirjoitti: 22 Maalis 2020, 20:06 Vaihdoin tuossa kolmisen viikkoa sitten molemmat pussit, toisen ollessa rikki. auton näytössä silloin "alustan toiminta rajoitettu" pussien vaihdon jälkeen perä pysyi kyllä ylhäällä mutta nyt perä maassa ja kompressori ei puhu mitään, niin kysynkin että auttaisikohan "vikakoodin nollaus" vai onkohan edessä kompressorin uusinta vai onko mahdollista, että onkin jäässä?
No kävi vanhanaikaisesti :dumb: sulakehan sieltä oli palanut!! mutta hiukan kaivelee, että miksi?
ex-volvo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Heinä 2018, 13:00
Auto: F11 520d xDrive

Peksuli kirjoitti: 23 Maalis 2020, 17:03
Peksuli kirjoitti: 22 Maalis 2020, 20:06 Vaihdoin tuossa kolmisen viikkoa sitten molemmat pussit, toisen ollessa rikki. auton näytössä silloin "alustan toiminta rajoitettu" pussien vaihdon jälkeen perä pysyi kyllä ylhäällä mutta nyt perä maassa ja kompressori ei puhu mitään, niin kysynkin että auttaisikohan "vikakoodin nollaus" vai onkohan edessä kompressorin uusinta vai onko mahdollista, että onkin jäässä?
No kävi vanhanaikaisesti :dumb: sulakehan sieltä oli palanut!! mutta hiukan kaivelee, että miksi?
Kompressori myös rikki. Mulla vaihdettiin eka molemmat pussit, ja homma tuntui ensin korjaantuneen sillä. Sulake kuitenkin paloi muutaman päivän päästä ja sen jälkeen vaihdettiin myös kompressori. Ei ole sen jälkeen polttanut sulaketta.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Peksuli kirjoitti: 23 Maalis 2020, 17:03sulakehan sieltä oli palanut!! mutta hiukan kaivelee, että miksi?
Tuo kompressori on mitoitettu aika alakanttiin. Tai siis onhan se riittävä, jos molemmat pussit ovat täysin kunnossa. Jos tuolla on vähänkin vuotoja, kompura joutuu töihin, johon sitä ei ole mitoitettu, alkaa kulumaan ja joutuu käymään vielä enemmän = sulake palaa.
Lisäksi ne kosteudenpoistorakeet imee kosteutta itseensä ja ahdistaa vieläkin enemmän.
Kannattaa hyvän sään aikana purkaa kompura, kuivat rakeet ja kasata takaisin :)
Ja, jos perä putoa kerrankin, pussit vaihtoon heti, eikä "sitten joskus kun kerkiää" :mad:
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

jaki kirjoitti: 26 Maalis 2020, 17:32
Peksuli kirjoitti: 23 Maalis 2020, 17:03sulakehan sieltä oli palanut!! mutta hiukan kaivelee, että miksi?
Tuo kompressori on mitoitettu aika alakanttiin. Tai siis onhan se riittävä, jos molemmat pussit ovat täysin kunnossa. Jos tuolla on vähänkin vuotoja, kompura joutuu töihin, johon sitä ei ole mitoitettu, alkaa kulumaan ja joutuu käymään vielä enemmän = sulake palaa.
Lisäksi ne kosteudenpoistorakeet imee kosteutta itseensä ja ahdistaa vieläkin enemmän.
Kannattaa hyvän sään aikana purkaa kompura, kuivat rakeet ja kasata takaisin :)
Ja, jos perä putoa kerrankin, pussit vaihtoon heti, eikä "sitten joskus kun kerkiää" :mad:
Tästä syystä Scaniassa ilmestyy mittaristoon varoitus "Suuri ilmankulutus", että tulisi ajettua korjaamolle ennen kuin särkyy enemmän osia. Mutta henkilöautoissa ei haluta häiritä kuljettajaa ylimääräisillä varoituksilla.
AmassableCub
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 27 Maalis 2017, 15:26
Auto: F11 530xdA

Arnottit vaihdettu alle, autolla ajettu 93tkm (vm2014). En mielestäni huomaa jäykkyyttä, josta "varoiteltiin" Arnottien kanssa. Ihan samanlaiselta vaikuttaa, kuin orkkis pussien kanssa. Olen tyytyväinen.
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Wonderi kirjoitti: 26 Maalis 2020, 23:40
jaki kirjoitti: 26 Maalis 2020, 17:32
Peksuli kirjoitti: 23 Maalis 2020, 17:03sulakehan sieltä oli palanut!! mutta hiukan kaivelee, että miksi?
Tuo kompressori on mitoitettu aika alakanttiin. Tai siis onhan se riittävä, jos molemmat pussit ovat täysin kunnossa. Jos tuolla on vähänkin vuotoja, kompura joutuu töihin, johon sitä ei ole mitoitettu, alkaa kulumaan ja joutuu käymään vielä enemmän = sulake palaa.
Lisäksi ne kosteudenpoistorakeet imee kosteutta itseensä ja ahdistaa vieläkin enemmän.
Kannattaa hyvän sään aikana purkaa kompura, kuivat rakeet ja kasata takaisin :)
Ja, jos perä putoa kerrankin, pussit vaihtoon heti, eikä "sitten joskus kun kerkiää" :mad:
Tästä syystä Scaniassa ilmestyy mittaristoon varoitus "Suuri ilmankulutus", että tulisi ajettua korjaamolle ennen kuin särkyy enemmän osia. Mutta henkilöautoissa ei haluta häiritä kuljettajaa ylimääräisillä varoituksilla.
Kyllähän näissäkin pitäisi tulla virheilmo liian pitkästä nostoajasta ja kompura pysäytetään tietyn aikarajan jälkeen ylilämpenemisen välttämiseksi. yksi tyypillinen kompuran tappaja yhteen palaneet kärjet kompuraa ohjaavassa releessä. Tovin jälkeen hiilipaketti on yhtä muovisulaa.
Vastaa Viestiin