Dieselin verotuen poisto

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Brooks
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 131
Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
Auto: BMW 318dA LCI 2009

Viime aikoina on puhuttu ja kirjoitettu paljon hallituksen kaavailemasta dieselin verotuen poistosta. Selvitysten mukaan verotuen poisto olisi tehokas ohjauskeino päästöjen vähentämiseksi. Liikennekäytössä olevista noin 2,7 miljoonasta henkilöautosta noin 750 000 on dieselautoja. Näiden lisäksi teillä liikkuu 310 000 dieseliä käyttävää pakettiautoa, yli 90 000 kuorma-autoa ja 12 000 linja-autoa.

Autoliiton laskujen mukaan verotuesta luopuminen nostaisi dieselin litrahintaa peräti 32 senttiä. Tuntuu älyttömän suurelta, sillä se nostaisi vuosittaisia polttoainekuluja satoja euroja, mutta toisaalta lopputulos olisi kutakuinkin kustannusneutraali, jos samalla luovuttaisiin käyttöverosta. Autoliiton mukaan dieselautoilijat joutuisivat kuitenkin maksumiehiksi ja -naisiksi, koska dieselautoilla ajetaan keskimääräistä enemmän.

Toinen, jokseenkin kaikkia suomalaisia koskeva vaikutus olisi se, että tuen poistosta aiheutuu kustannuksia kaikille kuljetusintensiivisille ja dieseliä välituotteena käyttäville yrityksille. Se taas vaikuttaa lopputuotteiden hintoihin. Aiempien tutkimusten perusteella verotuen poisto saattaisi rasittaa enemmän pienituloisia ja maaseudun asukkaita. On väläytetty mahdollisuutta hyvittää kotitalouksille verotuen poiston vaikutukset joko ansiotuloverotusta alentamalla tai tulonsiirtoina.

Ilmastopolitiikan suurin ongelma on se, että keinoksi valikoituu useimmiten pakko. Pakottaminen taas tarkoittaa melkein aina jonkinlaista kulutuksesta perittävää maksua. Tällaiset haittamaksut taas ovat käytännössä välillisiä veroja, jotka saattavat aiheuttaa pienituloisille kohtuuttomia vaikeuksia ihan jokapäiväisessä elämässä mutta eivät juurikaan hetkauta suurituloisia eivätkä vaikuta heidän kulutustottumuksiin.

Itse ajan dieselillä (E90 318dA vm. 2009), kilometrejä takana 216 000. Hyvin huollettu, hyvässä kunnossa oleva ja vikavapaa yksilö. Olen viime kuukausina miettinyt uudemman pelin hankkimista, mutta juuri nyt taitaa olla aika huono aika vaihtaa, sillä pelkääntä, ettädieselistä saatava hyvitys ei taida olla suuren suuri. Kaiken lisäksi E90:lle ei voi syöttää biodieseliä. Onko jollakulla kokemuksia siitä, millaisia hyvityksiä tällä hetkellä tarjotaan vanhemmistä dieseleistä?

Nopeiden laskutoimitusten perusteella dieselauton käyttö taitaisi mahdollisesta hinnankorotuksesta huolimatta yhä olla hieman bensavehjettä halvempaa johtuen pienemmästä kulutuksesta, mikäli käyttövero poistetaan. Toisaalta uusien dieselautojen hinta on korkeampi.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Tuntuu että joku on keksinyt periaatepäätöksen, joka pitää vaan saada toteutettua. Mutta koska kansalaisten ja kauppiaiden käsissä olevista autoista ei voi yhtäkkiä tehdä arvottomia, veromuutos kompensoidaan tekemällä vanhan verohimmelin tilalle uusi verohimmeli. Keskimäärin mitään muuta ei ehkä tapahdu, paitsi virkamiehiä työllistetään. Onneksi tämä on vasta ehdotus.

Viime syksynä kiersin monta autokauppaa läpi pyytäen ostotarjouksia 2014 dieselikolmosesta. Muutama sanoi ihan suoraan että heillä on jo monta 150tkm ajettua dieseliä, eivät halua ostaa. Osa antoi naurettavan alhaisen tarjouksen. Paraskin tarjous oli aika pettymys, surku luopua hyvästä autosta niin halvalla. Mutta olin jo päättänyt vaihtaa pois polttomoottoreista, sitä päätöstä en ole katunut.
Mrmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 20:41
Auto: X3 20d
Paikkakunta: Lieto

Eikös tämä ole vähän ajaville diiselautoilijoille ihan hyvä muutos? Jos luovutaan vuotuisesta dieselverosta ja vastaaavasti nostetaan diiselin litrahintaa, niin vähän kuluttavalla diesel autolla ajamisen kulut laskevat jos kilometrejä ei tule vuositasolla kuin 25tkm
AmassableCub
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 27 Maalis 2017, 15:26
Auto: F11 530xdA

Mrmela kirjoitti: 16 Helmi 2020, 07:09 Eikös tämä ole vähän ajaville diiselautoilijoille ihan hyvä muutos? Jos luovutaan vuotuisesta dieselverosta ja vastaaavasti nostetaan diiselin litrahintaa, niin vähän kuluttavalla diesel autolla ajamisen kulut laskevat jos kilometrejä ei tule vuositasolla kuin 25tkm
Minun tapauksessa tilanne on juuri tuo, eli kokonaiskustannus laskisi. Ajan vuosittain alle 15tkm (530xd), joten minulle sopii hyvin tämä muutos. Voin myöskin vaihtaa kakkosauton (bensa) dieseliin, jos hinnat romahtavat :). Olen ajanut jonkun verran My-dieselillä mutta epäilen, että tällaisen muutoksen jälkeen ero "normi-diisseliin" venähtää liian suureksi jonka jälkeen ei tulisi enää tankattua bio-ainetta. Saas nährä...
Brooks
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 131
Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
Auto: BMW 318dA LCI 2009

Voisiko siis tehdä oletuksen, että vanhasta dieselvehkeestä saa suhteessa paremman hyvityksen, jos vaihtaa sen toiseen dieseliin?
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Valitettavasti se ei mene noin. Vaihdossaa tarjoamasi auto on juuri sitä mallia mitä kukaan ei halua ostaa, väärän värinen ja väärällä varustelulla, eikä ole edes virheetön ja kumimatotkin on likaiset. Tällä vedätetään hyvityshinta alas joten takkiin tulee ihan samalla tavalla kun vaihtaisit bensaan. Myydessä sun ex-auto onkin huippuhyvä ja erityisen siistissä kunnossa halutulla varustuksella ja tekniikalla...

Vaihtaa mihin tahansa, turpaan tulee taloudellisesti niin että posket punottaa vielä seuraavalla viikolla.
Vastaa Viestiin