Moottorin vikavalo
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1
- Liittynyt: 25 Maalis 2020, 23:23
Osaisko kukaan sanoa mistä mahtaa johtua bmw e91 kun kovaa kiihdyttäessä autoon syttyy keltainen moottorin valo ja tehot häviät. Kuitenkin moottorin sammutuksen jälkeen auto palautuu normaaliksi. Autoon on hetki sitten laitettu ohjelma, joten varmaan jotenkin sen vaikutuksesta?
Laitetaan tähän samaa ketjuun, kun häiriövalosta se minunkin ongelmani varmaan johtuu.
BMW 530i 3.0 2007 kyseessä
Autosta vaihdeltu kahden kuukauden sisään:
Moottorin keskusohjausyksikkö
Nox anturi
Lambda anturit (4 kpl)
Suuttimet (6 kpl)
Soodapuhallettu imusarjat (vuoti kuulemma, ei auttanut)
Seuraavaksi vaihtoon menossa toinen katalysaattori. Tämä on mitattu ehjäksi (minulle kerrotun mukaan), mutta ilmaatui vialliseksi kun muu roska oli laitettu nippuun.
Tällä hetkellä tilanne on se, että edelleen häiriövalo syttyy 300+ km ajon jälkeen. Ymmärtävät varmaankin tuosta näkevät, ettei ihan satasella ole ko "huolto" onnistunut.
Onko veikkauksia tai kokemuspohjaista tietoa mikä mättää..? Rakkaan tyttäreni ehdotus on "Hei jos se valo on rikki!" ja minä alan uskoa häntä.
P.s valmistetaanko kaikki Suomeen tuotavat 500 sarjalaiset saksassa?
BMW 530i 3.0 2007 kyseessä
Autosta vaihdeltu kahden kuukauden sisään:
Moottorin keskusohjausyksikkö
Nox anturi
Lambda anturit (4 kpl)
Suuttimet (6 kpl)
Soodapuhallettu imusarjat (vuoti kuulemma, ei auttanut)
Seuraavaksi vaihtoon menossa toinen katalysaattori. Tämä on mitattu ehjäksi (minulle kerrotun mukaan), mutta ilmaatui vialliseksi kun muu roska oli laitettu nippuun.
Tällä hetkellä tilanne on se, että edelleen häiriövalo syttyy 300+ km ajon jälkeen. Ymmärtävät varmaankin tuosta näkevät, ettei ihan satasella ole ko "huolto" onnistunut.
Onko veikkauksia tai kokemuspohjaista tietoa mikä mättää..? Rakkaan tyttäreni ehdotus on "Hei jos se valo on rikki!" ja minä alan uskoa häntä.
P.s valmistetaanko kaikki Suomeen tuotavat 500 sarjalaiset saksassa?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Duoda... Mitäs se auto oikeastaan herjaa? Testeri kiinni ja kysymään että mikä sillä on hätänä.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Testeri herjasi ihan ensimmäisellä kerralla
Nox
Lambdat
Katalysaattori
Nox vaihtoon -> Herja sama kuin edellä -> lambdat vaihtoon (kaksi lambdaa 456 sylinterien katin edestä ja takaa) -> Herjaa sytytyksen puolelta, imuvuotoa, soodapuhalletaan imusarjat -> kylmänä koodeissa 5 sylinterin suutin vuotaa -> suutin vaihtoon -> valo syttyy herjaa sylinterin 2 suutinta -> loput 5 suutinta vaihdetaan -> valo syttyy, vaihdetaan 123 sylinterien lambdat -> valo syttyy herjaa kattia.
Ihan jokaisella portaalla en ole ollut näkemässä mitä herjaa tai on herjaamatta, mutta kyllä sitä ihan BMW:n softalla merkkihuollossa mittaillaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
No on kyllä melkosen kuulonen suoritus merkkihuollolta
Pakkohan siellä on jotain vikaa olla, mutta ei nyt noin monta asiaa vaan voi hajota kerralla. Todennäköisesti siellä on yhä sama juurisyy kuin aloittaessa vaikka roveltaminen onkin vikakoodia vaihtanut. Paha kyllä etenkin etäältä arpoa tuollasta.
Pakkohan siellä on jotain vikaa olla, mutta ei nyt noin monta asiaa vaan voi hajota kerralla. Todennäköisesti siellä on yhä sama juurisyy kuin aloittaessa vaikka roveltaminen onkin vikakoodia vaihtanut. Paha kyllä etenkin etäältä arpoa tuollasta.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Kun se olisikin vain "kuuloinen", mutta on ihan todellinen. Tuosta kun alkaa laskemaan rytäkän hintaa, niin kohta on liki 10 000 mennyt ja mikäli se juurisyy on edelleen siellä, niin onhan se jo malkoinen 200 000 huolto tälle autolle tehtynä.
Heitän ihan piposta skenaarion, mitäpä tuumaat onko mahdollinen.
Ecu vain hajoaa, syystä 1 2 tai 3
Autossa on jo jonkin aikaa vuotanut suutin/suuttimia, tämä aiheuttaa Noxin ja lambdojen nokeentumista, joka taas järjestelmälle kielii niiden hajonneen. Nämä vaihdetaan ja suutin/suuttimia edelleen vuotaa jolloin katalysaattori lopultaan hajoaa.
Nox anturi autosta on vaihdettu vuoden sisään kahdesti ja käsittääkseni ei ole noin heikko osa?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
ECU-vika on itseasiassa jopa mahdollinen, jollain kriteereillä muistaakseni varhainen N53 oli varustettu alimitoitetuilla sytytyksen pääteasteilla, joista aiheutuvat sytkähäirät saattavat toki aiheuttaa kaikkea jännää myös päästöpuolelle.
Myös suutinvuotojen aiheuttamat jatkumot voivat kieltämättä olla mahdollisia, mutta melkonen kiertokulku kyllä siinäkin skenaariossa.
Myös suutinvuotojen aiheuttamat jatkumot voivat kieltämättä olla mahdollisia, mutta melkonen kiertokulku kyllä siinäkin skenaariossa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Tytär saattaa olla siinä mielessä oikeassa, että yksi sähkövika voi sekoittaa älyn ja aiheuttaa ongelmia monella puolella moottoria. Lähtökohtaisesti jos joku anturi antaa virheellistä tietoa, vika ei välttämättä ole anturissa vaan se anturi todellakin haistaa vääränlaista lämpöä/pakokaasua/tms. Tai jos johtosarjavika aiheuttaa väärän jännitteen jonnekin, anturit lukevat väärin ja sitten moottori reagoi väärin.
Ecu tehtiin auton sarjanumerolla saksassa, eli sen pitäisi (onhan se?) olla oikea. Se vaihdettiin autoon ihan ensimmäisenä, kun ei suostunut käynnistymään rakkine.Aero kirjoitti: ↑30 Huhti 2020, 10:45 ECU-vika on itseasiassa jopa mahdollinen, jollain kriteereillä muistaakseni varhainen N53 oli varustettu alimitoitetuilla sytytyksen pääteasteilla, joista aiheutuvat sytkähäirät saattavat toki aiheuttaa kaikkea jännää myös päästöpuolelle.
Myös suutinvuotojen aiheuttamat jatkumot voivat kieltämättä olla mahdollisia, mutta melkonen kiertokulku kyllä siinäkin skenaariossa.
Olisihan se, jos vika olisi vain jossakin softassa...
Nyt pistetään autoon vielä uudet puolat, eiköhän tämä herra tai rouva kohta ala jekkasta..
Onko kellään kokemuksia, että jonkin tietyn merkin puolat aiheuttaisivat itsessään ongelmaa? Tulisi nämä sitten kerralla kuntoon.
Onko kellään kokemuksia, että jonkin tietyn merkin puolat aiheuttaisivat itsessään ongelmaa? Tulisi nämä sitten kerralla kuntoon.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Ah joo, ECUkin oli jo vaihdettu. Alkaa olla niin pitkä lista että helposti yksittäinen rivi jo unohtuu..
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Vaihdettavien listalta puuttuu kaksi (jos oikein luin):
korkeapainepumppu ja venttiilikoppa (tai itseasiassa se siihen integroitu huohotin, jota ei saa erikseen).
korkeapainepumppu ja venttiilikoppa (tai itseasiassa se siihen integroitu huohotin, jota ei saa erikseen).
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Jos korkeapainepumpussa olisi vikaa, ei kait se antaisi vikakoodiksi millään kattia? Toki, en tiedä...? Entä tuo huohotin? Millaista vikaa se antaisi autoon?
Autohan käy nyt pehmeästi kuin kissa! Vastaa kaasuun ja on mahtavan mukava ajettava, kunnes lamppu syttyy ja pudottaa tehoja alas.. Tässä syttymisvaiheessa ei tapahdu mitään erikoista, lamppu saattaa syttyä liikennevaloissa, tai moottoritiellä 120 km/h vauhdissa ja kaikkea siltä väliltä.
Repesin ihan ääneen nauramaan tälle Joo en maksa itse näitä "korjauksia". Tuosta voitte laskea niin eihän se ihan halpaa lystiä ole ollut.
Ajattalin vaihdattaa vielä puolat ja tulpat (ehkä omaan piikkiin?) niin sitten ei vissiin ole kuin kaksi edellä mainittua.
Ei v..tu mitä shaibaa,taas. Tulee mieleen,kun aikoinaan kaverin 535:n vikakoodit merkkiliikkeesä tulkittiin siten,että vanosyksikkö olisi viallinen. (koodeja en enää muista). Suositeltiin vanosyksikön vaihtoa. Tuttuni vei auton kuitenkin erääseen tuttavansa autopajaan,joka koodien lukaisun jälkeen vaihtoi yhden sytytyspuolan. Ja kuntoon tuli.
Tämä ei siis liity tapaukseen,vaan on ainoastaan esimerkkinä merkkiliikken ammattitaidosta lukea ja tulkita löydettyjä vikakoodeja.
Tämä ei siis liity tapaukseen,vaan on ainoastaan esimerkkinä merkkiliikken ammattitaidosta lukea ja tulkita löydettyjä vikakoodeja.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Nuo alkupään N53:t nimenomaan kärsivät mm korkeapainepumpun vioista. Vikakoodeiksi tulee milloin mitä vaan. En muista menikö siitä, mihin vaihdettiin kpp, pumpun testi silti läpi. Muistaakseni meni. Samoin huohotin (venttiilikoppa) tekee juuri tuota, että käy ihan ok, mutta yhtäkkkiä taas ei.Koivikko kirjoitti: ↑30 Huhti 2020, 15:16Jos korkeapainepumpussa olisi vikaa, ei kait se antaisi vikakoodiksi millään kattia? Toki, en tiedä...? Entä tuo huohotin? Millaista vikaa se antaisi autoon?
Autohan käy nyt pehmeästi kuin kissa! Vastaa kaasuun ja on mahtavan mukava ajettava, kunnes lamppu syttyy ja pudottaa tehoja alas.. Tässä syttymisvaiheessa ei tapahdu mitään erikoista, lamppu saattaa syttyä liikennevaloissa, tai moottoritiellä 120 km/h vauhdissa ja kaikkea siltä väliltä.
N53:ssa pitää olla sekä suuttimet, että kkp revisiota 11 tai uudempia, tuo on ihan peruskauraa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Eli tosiaankin suuttimet ovat noin 3 viikkoa vanhat, joten reviisio nummeero lienee ainakin 11.jaki kirjoitti: ↑01 Touko 2020, 12:17
Nuo alkupään N53:t nimenomaan kärsivät mm korkeapainepumpun vioista. Vikakoodeiksi tulee milloin mitä vaan. En muista menikö siitä, mihin vaihdettiin kpp, pumpun testi silti läpi. Muistaakseni meni. Samoin huohotin (venttiilikoppa) tekee juuri tuota, että käy ihan ok, mutta yhtäkkkiä taas ei.
N53:ssa pitää olla sekä suuttimet, että kkp revisiota 11 tai uudempia, tuo on ihan peruskauraa.
Auton käynti ei muutu kun vikavalo syttyy. Voimaa toki katoaa, kun auto käsitykseni mukaan pudottaa tehoja suojatakseen itseään. Eli huohottimen voinemme unohtaa?
Korkeapeinepumpun tilannetta en tiedä, enkä sitä mitä reviisiota se on. Mistä sen näkee?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 385
- Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
- Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18 - Paikkakunta: Turku
Jos palauttaisit tehdassoftan ja tarkistaisit ettei johdu ohjelmoinnista.MakeMatala kirjoitti: ↑25 Maalis 2020, 23:31 Osaisko kukaan sanoa mistä mahtaa johtua bmw e91 kun kovaa kiihdyttäessä autoon syttyy keltainen moottorin valo ja tehot häviät. Kuitenkin moottorin sammutuksen jälkeen auto palautuu normaaliksi. Autoon on hetki sitten laitettu ohjelma, joten varmaan jotenkin sen vaikutuksesta?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Ei sitä näe kuin pumpun kyljestä jossa osanumero, perässä joku -01, -11 tms.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset