Suurkiitos, tämä oli todella valaiseva vastaus! Täytyy varmaan kokeilla tuota kaveri takakontissa -kikkaa kunhan omani saan. Omaan makuun on oleellista juuri se, että alkaako auto "dronettaa" jos läppä on koko ajan auki. Kävin aiemmin koeajamassa uutta Audin S4:sta, ja siinä oli koko ajan läsnä selkeästi erottuva, matala "jurnuttava" pakoääni, joka esim. 80-100 km/h tasanopeudessa kävi nopeasti rasittavaksi.tiko kirjoitti: ↑22 Helmi 2020, 22:2145e:hen ei saa optiota, jossa käytetään mainitsemaasi kaiutinta. Tämä systeemi on lisävaruste 30d ja 40i malleissa ja vakiona M50d ja M50i.tomij kirjoitti: ↑22 Helmi 2020, 17:25 Ihan mielenkiinnosta, onko kokemuksia miten 45e:ssä on toteutettu moottori/pakoäänten äänimaailma suhteessa ajotilavalitsimeen? Eli muuttaako Sport-asento asioita suuntaan tai toiseen pakoputkien tai kajarien kautta? Erityisesti kiinnostaa M-Sport -paketillinen ja Sport-vaihteistollinen malli.
Ajotilanvalitsin vaikuttaa pakoputkessa olevaan läppään. Läpän olessa kiinni pakokaasut tulevat vain vasemmalta ja kun läppä on auki niin myös oikeapuoli on käytössä.
Läppä on aina kiinni
1. auton ollessa paikoillaan,
2. kylmäkäynnistyksessä,
3. ajotila eco tai comfort (=hybrid?). Tosin jossain väitetään, että avautuisi kaasupohjassa.
Läppä aukeaa sport asetuksella, kun kone on lämmin, nopeutta on riittävästi ja kierrokset riittävän korkealla. Mitkä nuo rajat on, siitä on ristiriitaista tietoa, tyypillisimmät rajat mitä vastaan on tullut forumeilta 40i osalta - 60km/h ja 4000rpm. 45e:stä ei ole faktaa miten toimii. Ei kun videokamera alustaan kiinni läpän viereen ja testaamaan
Käytännössähän tämä tarkoitaa, että läppä on (lähes) aina kiinni ja vain vasen puoli on käytössä.
Läpän saa pakotettua auki softalla, mutta läppä sulkeutuu moottori sammutettaessa. Kun läppä on auki, sulakkeen 203 poistamalla läppä jää pysyvästi auki. Läpän avaamiseksi ilman softailuja jenkkipojat ovat tehneet seuraavasti: ajetaan kakkosvaihteella yli 60km/h ja poistetaan sulake. Operaation tarvitaan kuski ja toinen jantteri tavaratilaan sulakkeen poistoon.
Läppä vaikuttaa äänitasoon ainakin 40i:ssa, joten miksei 45e:ssäkin. Youtubesta löytyy 40i:stä videoita, esim https://www.youtube.com/watch?v=wabjsxbc36M. Ennen hommaan ryhtymistä kannattaa huomioida, että pakoputki 'pörisee' sitten koko ajan. Joidenkin mukaan ääni on häiritsevä tasanopeudella maantievauhdeissa, toisten mielestä taas ei häiritse yhtään vaan jotain pitää kuuluakin, koska sitähän operaatiolla tavoiteltiin. Toinen huomattava asia, että eurooppaversioissa on lisänä putkessa partikkelifiltteri, joten ääni voi jäädä kaikkiaan vaimeamakksi kuin noissa jenkkiversioissa. Jos asia kiinnostaa, niin kokeilu on aika helppoa ja palautus 'tehdasarvoihin' onnistuu palauttamalla sulakkeen paikoilleen.
45e ajokokemuksia
X5:ssa huojunta tutuntuu selvästi enemmän kuin henkilöautossa korkeuden vuoksi, siihen on vain tottuminen. Huojuntaa/keinuntaa saa vähennettyä jousituksen sport-asetuksella, mutta eihän tuo henkilöautoa äksästä tee.
Hyvä video 45e:stä https://www.youtube.com/watch?v=Y__PfXB4f0g
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15, G45
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 143
- Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:28
- Auto: F10 520da xDrive LCI
Dynaamisesta merkintävalosta täytyy kysyä, kun mulla se valaisee jalankulkijan vasta ihan lähellä n.2m päästä. Tehtiin eilen testiä, vaimo käveli keskellä tietä pimeässä ja oli ihan nokan edessä ennen kuin valo alkoi vilkuttamaan, eikä auto kyllä pysähtynytkään itekseen. Alle olis jäänyt jos ei olisi sivuun hypännyt. Jotain on varmaan pielessä. Valot oli automaatilla, etutörmäysvaroitusta olen koittanut kaikilla kolmella tasolla aikaisin, keskitaso ja myöhään ja dynaaminen ajovalo on aktiivinen. Vauhtia oli kyllä vaan ehkä n.20kmh, mutta ei se valaise nopeasti ajaessakaan tiellä kulkevia. Yhden kerran on vilkuttanut ihan uutena autona n.20-30m päässä olevia pyöräilijöitä. Tuollainen etäisyys olisi mielestäni hyvä, 2m alkaa oleen aika vähän. Onkohan jotain mennyt rikki? Valaiseeko muilla kauempaa?
ex- bemarit: F11, E46, E36, E30, E28
Omia kokemuksia on toistaiseksi aika vähän, koska suurin osa pimeällä ajamisestani tapahtuu isoilla maanteillä. Muutamia kertoja olen kuitenkin nähnyt dynaamisen merkintävalon toimivan ja mielestäni se tulee melko myöhään varoittamaan. Saa olla melko nopeat refleksit, jotta ehtii edes jarrupolkea hipaista. Night Vision on tässä suhteessa ollut aivan ylivoimainen apuväline pimeällä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 143
- Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:28
- Auto: F10 520da xDrive LCI
Youtubesta katsellut videoita niin niissä se valaisee paljon kauempaa mitä nyt sitten. Nv näyttö näyttää kohteet kyllä hyvin. Eikös auton pitäisi pysähtyä itekseen näillä varusteilla jos este edessä? Täytyy kokeilla, mutta kun ei meinaa uskaltaa ettei kolhi keulaa tai jalankulkijaa. Tosiaan 1-2m päässä oleva jalankulkija ei vielä saanut autoa itse jarruttamaan. Näytölle kyllä tuli punainen ihmishahmo ja varoitus. Ehkä se olis voinut kyllä pysäyttääkin kun olis vaan uskaltanut antaa mennä.
ex- bemarit: F11, E46, E36, E30, E28
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 143
- Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:28
- Auto: F10 520da xDrive LCI
Rengasäänet aika kovat 275/40 ja 315/35 R21" Pirellin runflat kesärenkailla ( ensiasennus)
Tosin voi olla, että laitoin liikaa ilmaa. Katsoin ovitarrasta ohjeet ja laitoin sen mukaan 2,6 ja 2,9bar. Näyttö sanoi, että eteen 2,3 ja taakse 2,6 Kumpaakohan uskoisi...Täytyy koittaa pudottaa, jos hiljenisi äänet. Talvirenkailla ( 20" Nokia kitka ) oli hiljainen, tosin takana oli silloin kapeammat renkaatkin.
En huomannut eroa rengasmeluun erilaisilla painella.
Täytyy ajaa äkkiä nämä renkaat loppuun ja ostaa jotkut hiljaisemmat tilalle eli varmaankin ei runflat. Kuinkahan kova melu olisi jos ei olisi ääntä eristäviä laseja.
Tosin voi olla, että laitoin liikaa ilmaa. Katsoin ovitarrasta ohjeet ja laitoin sen mukaan 2,6 ja 2,9bar. Näyttö sanoi, että eteen 2,3 ja taakse 2,6 Kumpaakohan uskoisi...Täytyy koittaa pudottaa, jos hiljenisi äänet. Talvirenkailla ( 20" Nokia kitka ) oli hiljainen, tosin takana oli silloin kapeammat renkaatkin.
En huomannut eroa rengasmeluun erilaisilla painella.
Täytyy ajaa äkkiä nämä renkaat loppuun ja ostaa jotkut hiljaisemmat tilalle eli varmaankin ei runflat. Kuinkahan kova melu olisi jos ei olisi ääntä eristäviä laseja.
Viimeksi muokannut koudihau, 27 Maalis 2020, 13:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex- bemarit: F11, E46, E36, E30, E28
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 21 Tammi 2013, 08:58
- Auto: X5 45e
Kitkoissa mulla 3 takana ja 2.9 edessä, ihan tyytyväinen meluun tai sen vähyyteen, yllättävää oli se että sen mitä 70km ajoin kesänakeilla niin ei juuri kovempi melu ollut. Tarkoituksella pitäytynyt molemmat vanteet 19" ja eikä edes haittaa visuaalisesti, vaikka livenä sitä odotinkin. Etköhän saa nuo kulumaan suht joutuin näillä nastoilla pilatuilla teillä. Äänieristelasit tässäkin.
Ei ne lasit taida paljon rengasmelua vähentää , kun tuollainen melu kulkeutuu pyöräntuennan kautta koriin ja sisätiloihin. Tuolla rengaskoolla ja vielä runflattina ei mitään muuta kuin kovaa melua voi odottakaan.koudihau kirjoitti: ↑26 Maalis 2020, 17:23 Rengasäänet aika kovat 275/40 ja 315/35 R21" Pirellin runflat kesärenkailla ( ensiasennus)
Tosin voi olla, että laitoin liikaa ilmaa. Katsoin ovitarrasta ohjeet ja laitoin sen mukaan 2,6 ja 2,9bar. Näyttö sanoi, että eteen 2,3 ja taakse 2,6 Kumpaakohan uskoisi...Täytyy koittaa pudottaa, jos hiljenisi äänet. Talvirenkailla ( 20" Nokia kitka ) oli hiljainen, tosin takana oli silloin kapeammat renkaatkin.
En huomannut eroa rengasmeluun erilaisilla painella.
Täytyy ajaa äkkiä nämä renkaat loppuun ja ostaa jotkut hiljaisemmat tilalle eli varmaankin ei runflat. Kuinkahan kova melu olisi jos ei olisi ääntä eristäviä laseja.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 143
- Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:28
- Auto: F10 520da xDrive LCI
Joo ei ne lasit paljon varmastikaan vaikuta, mutta ehkä vähän kuitenkin.melperri kirjoitti: ↑27 Maalis 2020, 15:30Ei ne lasit taida paljon rengasmelua vähentää , kun tuollainen melu kulkeutuu pyöräntuennan kautta koriin ja sisätiloihin. Tuolla rengaskoolla ja vielä runflattina ei mitään muuta kuin kovaa melua voi odottakaan.koudihau kirjoitti: ↑26 Maalis 2020, 17:23 Rengasäänet aika kovat 275/40 ja 315/35 R21" Pirellin runflat kesärenkailla ( ensiasennus)
Tosin voi olla, että laitoin liikaa ilmaa. Katsoin ovitarrasta ohjeet ja laitoin sen mukaan 2,6 ja 2,9bar. Näyttö sanoi, että eteen 2,3 ja taakse 2,6 Kumpaakohan uskoisi...Täytyy koittaa pudottaa, jos hiljenisi äänet. Talvirenkailla ( 20" Nokia kitka ) oli hiljainen, tosin takana oli silloin kapeammat renkaatkin.
En huomannut eroa rengasmeluun erilaisilla painella.
Täytyy ajaa äkkiä nämä renkaat loppuun ja ostaa jotkut hiljaisemmat tilalle eli varmaankin ei runflat. Kuinkahan kova melu olisi jos ei olisi ääntä eristäviä laseja.
Onneksi noi 21" vanteet on edes hienot. Aina sitä vaan luulee, että valitsee mitkä vaan ne on hyviksi tehty ja testattu. Kyllä tähänkin varmaan tottuu. Moottoriäänet on kyllä hienot! Hybridillä muuten huomaa selvästi vaihdon sähköltä bensalle. Itse en hybridi tilassa halua edes kiihdyttää voimakkaasti, kun kierrokset nousee tolkuttomasti siinä vaihdon hetkellä. Hieno auto kyllä. Tanzanite väri on mahtava auringon paisteessa ja muutenkin 🥰. Ps. Kirkas vaihdekepin nuppi kannattaa uusien ostajien ruksia, on hieno. Tämä nyt ei ole oikea osio näille varusteille, mutta kun aloin jo väriä kehuun niin kai tähän vielä vaihdekeppi mahtuu.
ex- bemarit: F11, E46, E36, E30, E28
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 19
- Liittynyt: 27 Joulu 2017, 21:40
- Auto: X5 45e '20 & F10 M5 '13
- Paikkakunta: Varkaus
Tiedättekö onko niin, että ensiasennukseen ei X5:een saa muuta kuin runflatit? Itselle tulossa myös nuo 21" 741M vanteet. Hinnasto näytti varustevaihtoehtoja 1XM ja 1XN, joissa erona runflat vs. non-runflat, mutta myyjän mukaan ei pysty valitsemaan tavallisia renkaita
Oman auton tilanne on sellainen, että siirtyi tuotannossa viikolle 19. Tehtaalla nyt stoppi tästä päivästä aina 13.4. saakka. Syynä komponenttipula / korona..
Oman auton tilanne on sellainen, että siirtyi tuotannossa viikolle 19. Tehtaalla nyt stoppi tästä päivästä aina 13.4. saakka. Syynä komponenttipula / korona..
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 143
- Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:28
- Auto: F10 520da xDrive LCI
Vaikeaa se oli ainakin mulla, en tiedä mistää johtuu. Yritin kyllä kanssa normirenkailla, mutta myyjä sano, että hyvät ne on laitetaan ne.En sitten enempää siihen keskittynyt kun vaikutti asiantuntevalta. Veiskö akut ja bensatankki niin paljon tilaa ettei saa renkaan paikkaus tarpeita kyytiin .apulkka kirjoitti: ↑27 Maalis 2020, 18:15 Tiedättekö onko niin, että ensiasennukseen ei X5:een saa muuta kuin runflatit? Itselle tulossa myös nuo 21" 741M vanteet. Hinnasto näytti varustevaihtoehtoja 1XM ja 1XN, joissa erona runflat vs. non-runflat, mutta myyjän mukaan ei pysty valitsemaan tavallisia renkaita
Oman auton tilanne on sellainen, että siirtyi tuotannossa viikolle 19. Tehtaalla nyt stoppi tästä päivästä aina 13.4. saakka. Syynä komponenttipula / korona..
Varma en ole asiasta.
ex- bemarit: F11, E46, E36, E30, E28
"Kyllä tähänkin varmaan tottuu"
Ei totu. Myy nuo isot vanteet ja tilalle minimikoko ei runflatteina. Kyyti nousee sille tasolle , mille sen tuon hintaisessa autossa kuuluukin. Rengasmelua pääsee kuuntelemaan viidesosalla autosi hinnasta , joten ei tullaista summaa kannata käyttää kärsiakseen äänekkäästä autosta.
Ei totu. Myy nuo isot vanteet ja tilalle minimikoko ei runflatteina. Kyyti nousee sille tasolle , mille sen tuon hintaisessa autossa kuuluukin. Rengasmelua pääsee kuuntelemaan viidesosalla autosi hinnasta , joten ei tullaista summaa kannata käyttää kärsiakseen äänekkäästä autosta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 143
- Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:28
- Auto: F10 520da xDrive LCI
Voit olla oikeassa. Jos mä ensin kuitenkin vaihdan renkaat ja annan vielä yhden mahdollisuuden.melperri kirjoitti: ↑27 Maalis 2020, 18:58 "Kyllä tähänkin varmaan tottuu"
Ei totu. Myy nuo isot vanteet ja tilalle minimikoko ei runflatteina. Kyyti nousee sille tasolle , mille sen tuon hintaisessa autossa kuuluukin. Rengasmelua pääsee kuuntelemaan viidesosalla autosi hinnasta , joten ei tullaista summaa kannata käyttää kärsiakseen äänekkäästä autosta.
ex- bemarit: F11, E46, E36, E30, E28
Tiet on tälläisen talven jälkeen karhessa/karmeassa kunnossa. Renkaita enemmän melutasoon vaikuttaa, missä kohdassa tietä ajaa. Kun valitsee paikan reunaviivan vierestä, niin joka auto hiljeenee merkittävästi. Runfläteillä tällä on vielä suurempi merkitys, kun renkaan runko on jäykkä. Ennen parasta oli ajaa hieman reunaviivan päällä, mutta nyt kun on täristävät reunaviivat, täytyy 5-10cm jättää etäisyyttä viivaan. Samalla renkaan kestoikä kasvaa merkittävästi varsinkin raskaassa autossa. Toki tämä tarkoittaa, että ratinhäristimet ja ajoavustimet pitää olla pois päältä.koudihau kirjoitti: ↑27 Maalis 2020, 19:11Voit olla oikeassa. Jos mä ensin kuitenkin vaihdan renkaat ja annan vielä yhden mahdollisuuden.melperri kirjoitti: ↑27 Maalis 2020, 18:58 "Kyllä tähänkin varmaan tottuu"
Ei totu. Myy nuo isot vanteet ja tilalle minimikoko ei runflatteina. Kyyti nousee sille tasolle , mille sen tuon hintaisessa autossa kuuluukin. Rengasmelua pääsee kuuntelemaan viidesosalla autosi hinnasta , joten ei tullaista summaa kannata käyttää kärsiakseen äänekkäästä autosta.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15, G45
"Renkaita enemmän melutasoon vaikuttaa, missä kohdassa tietä ajaa. Kun valitsee paikan reunaviivan vierestä, niin joka auto hiljeenee merkittävästi. Runfläteillä tällä on vielä suurempi merkitys, kun renkaan runko on jäykkä. Ennen parasta oli ajaa hieman reunaviivan päällä, mutta nyt kun on täristävät reunaviivat, täytyy 5-10cm jättää etäisyyttä viivaan. Samalla renkaan kestoikä kasvaa merkittävästi varsinkin raskaassa autossa. Toki tämä tarkoittaa, että ratinhäristimet ja ajoavustimet pitää olla pois päältä."
Kyllä kyllä , mutta valitsemalla mahdollisimman pienen rengaskoon , ei ainakaan F25 ja F15 tarvitse mitään kikkailua urien välissä ja äänitaso on silti siedettävä. Monet on toki valmiita uhraamaan paljon ulkonäön alttarille , mikä on tietysti siinä mielessä hyvä , että auton mukana mahdolisesti tulleet isot vanteet on helppo myydä , jolloin helposti saa kadet vanteet renkaineen isojen tilalle laittamatta euroakaan tiskiin.
Kyllä kyllä , mutta valitsemalla mahdollisimman pienen rengaskoon , ei ainakaan F25 ja F15 tarvitse mitään kikkailua urien välissä ja äänitaso on silti siedettävä. Monet on toki valmiita uhraamaan paljon ulkonäön alttarille , mikä on tietysti siinä mielessä hyvä , että auton mukana mahdolisesti tulleet isot vanteet on helppo myydä , jolloin helposti saa kadet vanteet renkaineen isojen tilalle laittamatta euroakaan tiskiin.
Itselläni siis alla vielä tämän viikon kitkat, ja niillä auto on kyllä hiljainen muttei aivan äänetön. Laskin vähän paineita (2.3/2.7) ja luulen että ne on paremmin kohdalla. Oma ihmettelyni kohdistui lähinnä siihen että moottoritiellä ei kuulu juuri mitään mutta 50-60 nopeudessa pieni ääni, jota yleensä kitkoilla ei ole ollenkaan.
Äänieristetyt lasit tappaa hienosti vieressä ajavan nastojen (aiemmin) ärsyttävän rapinan.
Äänieristetyt lasit tappaa hienosti vieressä ajavan nastojen (aiemmin) ärsyttävän rapinan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1
- Liittynyt: 03 Maalis 2020, 11:56
oma eka bemu tulossa X5 hybridi... tilattu marraskuussa joten Q7e vaihtuu ehkä kesäkuussa ellei nyt tämä koronna nyt tyystin torppaa hommaa. Saa nähdä miten tuon Q7 tankin/massan pikku pienennys vaikuttaa. vaihtoon oli suurin syy bemun sähkön parempi toimintasäde joka tupla Q7 vs. Nyt Q7 50tkm sähkön osuus yli 65% ja keskikulutus 4,2l/100km joten saa nähdä mihin bemu menee. Hatutti vaan maksaa Q:n käyttöveroo
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 117
- Liittynyt: 21 Tammi 2013, 08:58
- Auto: X5 45e
Millaisia sähkörangeja olette saavuttaneet, mulla taitaa paras olla et ilmoitti 83km lähdettäessä ja n. nollakelissä, pikkuteillä matkajoa n. 80km/h vauhdilla pääsi 72 km. Onko jollain ihan muunlaisia arvoja?