Hammastanko välys

F10, F11, F07
Vitonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Syys 2019, 10:08
Auto: 520 d A Business Exclusive Pro Edition '16

Noniin, eli vuoden 2016,520d, noin 79tkm ajettu ja hammastangossa on kuulemma välystä. Onko kellään kokemuksia tai ajatuksia mistä tuollainen voisi tulla vai "huono tuuri" ? Tuossa samalla mennyt myös etujarrulevyt kieroon joten pelkästään tuon setin (hammastanko töineen 3200€ + 550€ jarrulevyt+palat töineen) uusinta on auki 4k€ paukku.
BMW e90
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 448
Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
Auto: G31 520da -17
Paikkakunta: Pohojanmaa

Millälailla tämä väljä hammastanko oireilee? Ja eikö tohon hammastangon vaihtohon pitäisi saada goodwilliä?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Hammastangon vaihtoon on suunnattoman vaikea saada goodwilliä, paitsi jos syynä on tunnettu vika. Ainakin F30:n hammastangoissa tunnettuja vikoja ja niiden korjauskampanjoita on, en tiedä onko vitosessa samanlainen hammastanko. Kannattaa merkkihuollosta kysyä jos vaikka olisi helppokin tapaus saada tehtaan maksettavaksi.
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Vitonen kirjoitti: 05 Marras 2020, 20:54 Noniin, eli vuoden 2016,520d, noin 79tkm ajettu ja hammastangossa on kuulemma välystä. Onko kellään kokemuksia tai ajatuksia mistä tuollainen voisi tulla vai "huono tuuri" ? Tuossa samalla mennyt myös etujarrulevyt kieroon joten pelkästään tuon setin (hammastanko töineen 3200€ + 550€ jarrulevyt+palat töineen) uusinta on auki 4k€ paukku.
Jos auto ollut sinulla uudesta ja huollettu merkkihuollossa, niin kyllä tuohon jotain goodwilliä pitää saada.
Merkkiliikkeissä tuo olisi käytettynäkin Bps-takuulla myytävä vaihdokki.
Jos ostettu muualta kuin merkkiliikkeestä niin vähän vaikeampi tapaus...
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Se on tuon huudin vuosimalli varmaan kun ollu huonoja osia noissa, kun ulkomaan foorumeitakin lueskelee ja tämähän koskee 1-sarjaa, 3-sarjaa, 5-sarjaa, X3-sarjaa (X3:t kaikkein paskimpia)... Omakohtaisia kokemuksia sen verran, että ittellä vm. 2016 uutena ostamani kosla ja vuonna 2018 noin 24 tkm kohdalla vaihdettiin väljä ohjausvaihde/hammastanko takuuna uuteen (naksahteli ratissa kun käänteli vikkelästi). Nyt kilsoja 49 tkm ja vajaa 2 vuotta tuosta, niin menee taas vaihtoon. Nää on varmaan samalta valmistajalta kuin B47:n turbot ja EGR-systeemit ;) Toivottavasti tulee nyt joku parannettu osa tilalle.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Mullakin on menossa autosta hammastanko vaihtoon. Auto on X3 vuosimallia 2015. Kilsoja 163tkm. En tiedä onko osa alkuperäinen. Tässä tapauksessa Kamux turva kattaa kulut. 100 euron omavastuun joudun maksamaan itse.

EGR vaihdettiin uuteen melkein heti kun ostin auton.
Vitonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Syys 2019, 10:08
Auto: 520 d A Business Exclusive Pro Edition '16

BMW e90 kirjoitti: 05 Marras 2020, 23:55 Millälailla tämä väljä hammastanko oireilee? Ja eikö tohon hammastangon vaihtohon pitäisi saada goodwilliä?
schmiedmannilla tuon totesivat ja sain sieltä perusteluna että, ohjauspuoltaa + se on todettu auto nostettaessa.
Oma oletus on myös että, hieman epätarkempi ohjaus on tuon ongelman peruja.

Homma lähti liikkeelle jo kesällä jolloin huomasin auton jarruttaessa hieman täristävän ja puoltavan. Uusi lokakuun alussa kesärenkaat joiden piikkiin olin tuota laittanut. Ei auttanut vaan täristys enemmin paheni. Sitten varasin ajan jarrulevyjen uusimiseen jossa piti tarkistaa muutkin mahdolliset syyt jossa sitten todettiin lopulta levyjen olevan edestä kierot ja hammastangon olevan väljä.

Auto viime vuoden syyskuussa 2019 ostettu Joensuun K-Caarasta jolle ostin 20tkm/12kk takuukorjaus sopimuksen. No, arvaten saattaa että kun meni 4tkm ja 1kk takuu ajasta yli niin ei kuuluu tuohon takuuseen eikä liikkeen vastuulle. 35k€ ei ole ilmeisesti syy tulla asiakasta millään tavoin vastaan...
Vitonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Syys 2019, 10:08
Auto: 520 d A Business Exclusive Pro Edition '16

masaf1 kirjoitti: 06 Marras 2020, 18:35 Se on tuon huudin vuosimalli varmaan kun ollu huonoja osia noissa, kun ulkomaan foorumeitakin lueskelee ja tämähän koskee 1-sarjaa, 3-sarjaa, 5-sarjaa, X3-sarjaa (X3:t kaikkein paskimpia)... Omakohtaisia kokemuksia sen verran, että ittellä vm. 2016 uutena ostamani kosla ja vuonna 2018 noin 24 tkm kohdalla vaihdettiin väljä ohjausvaihde/hammastanko takuuna uuteen (naksahteli ratissa kun käänteli vikkelästi). Nyt kilsoja 49 tkm ja vajaa 2 vuotta tuosta, niin menee taas vaihtoon. Nää on varmaan samalta valmistajalta kuin B47:n turbot ja EGR-systeemit ;) Toivottavasti tulee nyt joku parannettu osa tilalle.
Ootko käynyt kysymässä saako tuohon goodwilliä vai itsekkö joudut maksamaan ? Itse kysyin puhelimitse ja sain vastaukseksi että, nämä on aina tapaus kohtaisia eikä varmuudella voi sanoa. Toki näin mutta, kyllä jos BMW haluaa pitää premium maineensa, on syytä antaa tälläisiin tapauksiin goodwilliä tai maine romuttu vuosien saatossa.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Otin silloin uuteen autooni BMW Turvan 5 vuodeksi, joten ei oo tarvinu kysellä goodwillejä kun kaikki viat menee sen piikkiin eli mitään ei oo tarvinu maksaa eikä tarvi nytkään ja eipä oo paljo tarvinu suostutella korjuisiin... Sijaisautotkin oon saanu neuvoteltua veloituksettomiksi ainakin tähän asti pl. yks huoltosopparihuolto.
Vitonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Syys 2019, 10:08
Auto: 520 d A Business Exclusive Pro Edition '16

Tulipa soitettua niin Autokeskukseen kuin Laakkosellekin aiheesta. Kysymyksinä onko näitä mennyt miten paljon ja onko mitään km tms. rajaa joita hammastankojen pitäisi kestää. Vastaukset molemmista paikoista hyvin ympäri pyöreää lätinää "onhan näitä mennyt" ja "kyllähän näitä on joitakin vaihdettu". Jatkona kerrotaan että, ei näistä voi sanoa paljon pitäisi kestää. Goodwill hakemusta kyllä tarjotaan mutta, takuutahan ei voi kukaan antaa että, tehdas on myöntyväinen.

Goodwill hakemushan tietysti tarkottaa heidän liikkeessä valohoitoa 1h -3h a'140€/tunti (hyvä jos riitttää, autokeskus teki jo autoon ostamani vakuutuksen piikiin 200€/h EGR tarkastuksen viime syksynä) ja tätä summaa ei voida laittaa hakemukseen.

Pakko sanoa että, BMW ole sen asiakas myöntyisämpi kuin muutkaan. Edustus irti sanoutuu vastuusta ja tehdas tekee päätöksen. Ihan sama vaikka kyse reilut 4 vuotta (valm.2016/6) vanhasta ja 79tkm, merkkihuoletusta yksilöstä, pelkän osan ollessa 2700€ ! Schiemannin vaihto työ n.500€ joten jokainen voi miettiä mitä, Laakkonen tai Autokeskus repii tästä. Tuohon kylkeen vielä levyt+palat vaihtoineen 550€, niin alkaa kyllä v*ttuttaa! :curse:

Ps. Goodwill leikkiin en lähde koska, myöntyvät EHKÄ ja se mitä Laakkonen/Autokeskus laskuttaa vs. Schiemmann vaihdosta tunnilta (tarkastus,vaihtotyö+ jäljelle jäävä osan hinta), hukkuu pelkästään mahdolliseen goodwilleihin. Mahdollisuushan on myös että, tehdas ei näe asiassa ongelmaa ja itse jään kahta pahemmin tappioille.

EDIT: Kelläään kokemuksia kauan Goodwill hakemus kestää? Google valisti että maksavat myös työstä eli ihan hyvä diili jos vaan antavat.
Viimeksi muokannut Vitonen, 14 Marras 2020, 14:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Jep, mulla ois ollut Laakkosella tutkimuslasku parilta päivältä yli 2000 € ja koitti sitä tapauksesta tietämätön huoltoneuvoja pokkana puhelimessa vielä ehdottaakin kunnes sanoin taikasanan BMW Turva. Jos ei olis mokomaa niin oisin vaihtanu auton jo ajat sitte :D
Vitonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Syys 2019, 10:08
Auto: 520 d A Business Exclusive Pro Edition '16

masaf1 kirjoitti: 14 Marras 2020, 14:32 Jep, mulla ois ollut Laakkosella tutkimuslasku parilta päivältä yli 2000 € ja koitti sitä tapauksesta tietämätön huoltoneuvoja pokkana puhelimessa vielä ehdottaakin kunnes sanoin taikasanan BMW Turva. Jos ei olis mokomaa niin oisin vaihtanu auton jo ajat sitte :D
Kyllä, jos uutena ostaa niin, on ilmeisen hyvä sijoitus. Surullista on vain BMW maineen kannalta että, tuollaista takuuta olet tarvinnut.
Vitonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Syys 2019, 10:08
Auto: 520 d A Business Exclusive Pro Edition '16

Päivitetäämpä tilannetta;
Auto kävi Autokeskuksella Airportssa tarkastuksessa - varmuuden vuoksi - ja sehän kannatti. Lopputuloksena oli että, eivät löytäneet
hammastangosta väljyyttä. Ainoa on jarrulevyt jotka kierossa kuin Savolaiset mutta, sen tuntee jokainen jarruttaessa.
Ensi viikolla levyt paloineen vaihtoon a'886€ hintaan mutta, se tuntuu melkeimpä ilmaiselta alkuperäiseen hintaan nähden - 4k€. ;)

Mielenkiintoista on tietysti ajatella että, melkein tuli vaihdettua a'2700€ osa turhaan.. :drink:
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Ainoo vaan, että ne ei halua ehkä tajuta siitä hammastangosta... Tiesivät itsekin, että joutuisivat GW-tappeluun niin eivät vaan halunneet löytää siitä mitään, koska hommia muutenkin riittävästi ja tuo ei tuo katetta taloon. Toki toivotaan todella, ettei siinä ole vikaa oikeasti.

Ihan vaan tota ja Olarin Laakkosta käyttäneenä tuolla ei oo yhtä ainutta kertaa hoitunut mikään huoltosopparihuoltoasia eikä takuuasia vs. Laakkosella kaikki on hoidettu tip top ja vähän päällekin. Uusien autojen myynnissä oli 2016 toisinpäin. Mutta palvelu loppu auton ostoon (kun vähä sen jälkeen BMW edustus poistettiin). Kerran ei saanu livenä asioidessa edes aikaa varattua ajanjohtaiseen huoltosopparihuoltoon, valitin asiasta ko. talon johtajalle asti, joka vittuili sitten vaan että sattuuhab noita huonoja päiviä kaikille (=heidän huoltoneuvojille useemmin). Piti teleservice callikin sitte vaihtaa Olarin Laakkoselle ettei noi pöljät edes soittelis enää.
Vitonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Syys 2019, 10:08
Auto: 520 d A Business Exclusive Pro Edition '16

masaf1 kirjoitti: 19 Marras 2020, 06:28 Ainoo vaan, että ne ei halua ehkä tajuta siitä hammastangosta... Tiesivät itsekin, että joutuisivat GW-tappeluun niin eivät vaan halunneet löytää siitä mitään, koska hommia muutenkin riittävästi ja tuo ei tuo katetta taloon. Toki toivotaan todella, ettei siinä ole vikaa oikeasti.

Ihan vaan tota ja Olarin Laakkosta käyttäneenä tuolla ei oo yhtä ainutta kertaa hoitunut mikään huoltosopparihuoltoasia eikä takuuasia vs. Laakkosella kaikki on hoidettu tip top ja vähän päällekin. Uusien autojen myynnissä oli 2016 toisinpäin. Mutta palvelu loppu auton ostoon (kun vähä sen jälkeen BMW edustus poistettiin). Kerran ei saanu livenä asioidessa edes aikaa varattua ajanjohtaiseen huoltosopparihuoltoon, valitin asiasta ko. talon johtajalle asti, joka vittuili sitten vaan että sattuuhab noita huonoja päiviä kaikille (=heidän huoltoneuvojille useemmin). Piti teleservice callikin sitte vaihtaa Olarin Laakkoselle ettei noi pöljät edes soittelis enää.
Niin,no, hyvä tietysti muistaa että homma lähti siitä että jarrut täristi jonka takia aluperinkaan vein huoltoon. Tuohon on kiistaton syy se että, levyt ovat päässeet kieroutumaan. Schmiedmann tarjosi tuohon mahdollisena syynä hammastangon väljyyttä ja suositteli tätä varten vaihtamaan sen ensin, ennen levyjä. Tämä syy sitten puolestaan taklattiin Autokeskuksella täysin. Perusteluna oli Shmiedmannilla oli myös puoltaminen ajossa epätsaisella tiellä (kesärenkaat 245 )ja todettu nosturilla. Mitään muuta en saanut. Muutoinhan mitään omaa havaintoa mistään muusta ongelmasta ei ollut.

Ja joo, onhan tuo omalla tavallaan ikävä tapaus lähteä kolmanneksi osapuoleksi tehtaan ja asiakkaan välille mutta, se on heidän työtään. Jokaisella on varmasti ikäviä töitä ja ne hoidetaan vaikka, ei huvittaisi. Ja toki jos, noin homma toimisi että, "ei huomata" niin näinhän voisi toimia myös toisessa pajassa - tai asentajalla huono päivä.En tiedä siis voiko ihan lähteä epäilemään heidän sanomisiaan sillä vain että, palvelu on ollut jossain vaiheessa hieman huonompaa.

Oma asenne on myös että, kun tullaan pääkaupunkiseudulle ja kehä III sisälle niin asenne voi olla joillakin tyly ja jopa epäammattimainen. Itse kohdannut Autokeskuksessa yhden kaverin joka alkoi viisastelee kerran kun ei tiennyt ja prässäsin asiasta. Muutoin, kuten nytkin, palvelu oli hyvää ja asiallista. :)

PS. Mistään auton oikeasti teknisistä jutuista tietämättömänä, on vain luotettava merkkihuoltoon.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

"Perusteluna oli Shmiedmannilla oli myös puoltaminen ajossa epätsaisella tiellä (kesärenkaat 245 )ja todettu nosturilla. Mitään muuta en saanut. Muutoinhan mitään omaa havaintoa mistään muusta ongelmasta ei ollut."



Lienee selvää , että jarruttaessa tuntunut täristys on johtunut kieroista jarrulevyistä. Puoltamista kierot levyt eivät voi aiheuttaa. Jos auto nyt kuitenkin toimii normaalisti , eikä ohjauksessa ole havaittavissa mitään poikkeavaa itse ajaessa , unohtaisin koko jutun ja jatkaisin ajoa.
Vitonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Syys 2019, 10:08
Auto: 520 d A Business Exclusive Pro Edition '16

Nonniin, viedään juttu loppuun eli auto käynyt Autokeskuksella levyjen+palojen vaihdossa ja kas'kuinkaan - auto jälleen kuten aikaisemmin, mahtava ajettava! :thup:
Homman mielenkiintoinen osuus on siinä että, kierotlevyt selkeästi vaikuttivat auto ns. ratti tuntumaan. Vaihdoksen jälkeen, ohjaus tuntui hieman raskaalta kuten kuuluukin. Jarrutus on jälleen pehmeää kovista nopeuksista mikä, on sielulle balsamia 3kkden tärinöiden jällkeen . ;)
Samalla myös tarkistivat toisen takapuslan josta Schmiedmann oli raportoinut olevan ei - akuutti halkeama. Autokeskus toki taisi kuulla väärin tiskillä ja tarkistivat välyksen mutta, koska eivät raportoineet mistään niin osa lienee kunnossa. :)
Vastaa Viestiin