Professional radioon bluetooth HF varusteet jälkeen päin

E90, E91, E92, E93
Avatar
Rocky
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 11:33
Auto: 330D E90, 530D F10XDrive. Nyk. 320i F30XDrive

Olen uusi täällä ja kuukauden päivät ajellut E90 330DA -07 :lla. Autossani on BMW professional radio ja hifi kaiutin paketti mutta HF lisälaitetta ei auton uutena hankkinut Oululainen ole hoksannut ruksata. Ei olisi ollut kallis ruksaus mutta kaikkihan ei istu ammatikseen autossa niinkuin meikäläinen.
Soittelin Wetterin varaosapuolelle ja eivät osanneet sanoa saako sen jälkeen päin. Kehottivat lukemaan netistä BMW foorumeilta. Onko kenelläkään tieta mikä olis kätevin tapa saada HF varustus.
Puhelimeni on Nokia E90 ja olen väliaikaisesti käyttänyt Nokia Speakerphone HF-300:sta imukupilla tuulilasiin kiinnitettynä. Muuten toimiva peli mutta kun se ei mykistä radiota ja täytyy aina muistaa laittaa päälle ja sammuttaakin jos jää puhelimen kanssa alle 10 metrin päähän pyörimään.

Eli tietääkö joku tai tietääkö joku kuka tietäisi..
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Btcf:llä oli juttua bluetoothin jälkiasennuksesta merkkiliikkeessä sen verran että kyseinen toimenpide on todella kallis. Lisävarusteena uuteen autoon tuo bt maksaa noin 1000 euroa, että ei se siihenkään ihan halpa ole. Kannattaa varmaankin etsiä tarvittavat osat Saksasta ja asentaa itse tai asennuttaa jossain asiantuntevassa liikkeessä.

Mikäli Oulun Wetterillä haluat asioida niin kannattaa olla yhteydessä Juha Nuutiseen, hän mahtaa olla ainut jolla on tietoa BMW:stä kyseisessä liikkeessä.
Avatar
miczu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 42
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 12:14
Auto: E93 320dA M-sport 2008, Opel vectra 1.8 1999

http://www.e90post.com/forums/showthrea ... h+Retrofit" onclick="window.open(this.href);return false;

Tai sit joku aftermarket esim. Parrot ja siihen sopiva adapterisarja
Ex: Volvo S80 2.4d 2007, Peugeot 407 2.7HDi coupe 2006, MB E200cdi 2003, BMW 330ci 2000, Volvo S60 2001, Opel vectra i-line 1998, Pontiac Firebird 1990, Chevy fleetside stargraft pick-up 1991....
Avatar
Rocky
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 11:33
Auto: 330D E90, 530D F10XDrive. Nyk. 320i F30XDrive

Ok, kiitos tiedoista ja linkeistä.
Näyttää siltä että johdot ovat valmiina iDrive versioissa tarkoittanee näyttöruutu mallia ? Eli tämä bluetooth toimii kai siten että kännykkää käytetään auton omalla näytöllä ja nappuloilla. Oikeastaan en tarvitsisi niin laajaa integraatiota. Riittäisi jos HF laite lähtee automaattisesti päälle kun auto käynnistetään ja radio hiljenee kun puhelin soi. Taidanpa käydä kyselemässä peristeistä Nokian HF autosarjan asennusta.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Rocky kirjoitti:Taidanpa käydä kyselemässä peristeistä Nokian HF autosarjan asennusta.
Joko sait hinta/ominaisuustietoja selville?

Onko kenelläkään kokemuksia bluetooth-yhteydestä ilman navia? Olisikohan se lainkaan käytännöllinen?
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

///Marko kirjoitti:
Rocky kirjoitti:Taidanpa käydä kyselemässä peristeistä Nokian HF autosarjan asennusta.
Onko kenelläkään kokemuksia bluetooth-yhteydestä ilman navia? Olisikohan se lainkaan käytännöllinen?
Mulla on autossa tuo BT ilman navia, mutta ei ole tullut käytettyä koskaan puhelinta kiinni siinä. Ratista saa kyllä mamman höpöttämään, joten kai sillä jotain tekee. Ja radio siis tuo professional.

Kiinnostaisi kyllä itseäkin tietää enemmän tuosta, että mitenkä tuo ensinnäkin käytännössä toimii? BT:lla luuri kiinni autoon ja sitten voipi soitella? Vai onko tuossa peräti vielä joku erillinen puhelinsysteemikin BT:n lisäksi?
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Rocky
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 11:33
Auto: 330D E90, 530D F10XDrive. Nyk. 320i F30XDrive

Mulla on autossa tuo BT ilman navia, mutta ei ole tullut käytettyä koskaan puhelinta kiinni siinä. Ratista saa kyllä mamman höpöttämään, joten kai sillä jotain tekee. Ja radio siis tuo professional.[/quote]

Mistä näkee että radiossa on bluetooth ? luurinappula radiossa ja ratissa on minullakin mutta BT:tä ei kuitenkaan. Minulle riittäisi että HF syttyy ja sammuu virta-avaimesta ja radio mykistyy puhelun ajaksi. Ei sitä näyttöä nyt välttämättä tarvittaisi.
BMW_Fahrer
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 20:15
Auto: BMW 320d E90 -05
Porsche Boxster 986 -98
Paikkakunta: Oulu

Rocky kirjoitti: Mistä näkee että radiossa on bluetooth ? luurinappula radiossa ja ratissa on minullakin mutta BT:tä ei kuitenkaan. Minulle riittäisi että HF syttyy ja sammuu virta-avaimesta ja radio mykistyy puhelun ajaksi. Ei sitä näyttöä nyt välttämättä tarvittaisi.
Multakin löytyy tuo BT ilman navia ja tuleehan sitä käytettyäkin. Kaikessa yksinkertaisuudessaan tuo toimii silleen, että se käynnistyy ja sammuu virta-avaimesta ja mykistää radion puhelun ajaksi. Lisäksi tuolla pystyy käyttämään puhelimen puhelinluetteloa radion näytöltä. Itse en kyllä tuota puhelinluettelon selausta käytä, koska ihan yhtä helposti numeron pystyy valitsemaan puhelimesta. :rolle:
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Rocky kirjoitti:Mistä näkee että radiossa on bluetooth ? luurinappula radiossa ja ratissa on minullakin mutta BT:tä ei kuitenkaan. Minulle riittäisi että HF syttyy ja sammuu virta-avaimesta ja radio mykistyy puhelun ajaksi. Ei sitä näyttöä nyt välttämättä tarvittaisi.
No minun käsittääkseni on tuossa professional-radiossa vakiona. Sen lisäksi siihen muistaakseni löytyi joku valikko ja ohjeet bt:n kytkemiseksi.

Ei ole kuitenkaan tullut kokeiltua, joten voinen olla väärässäkin :mus:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Rocky
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 11:33
Auto: 330D E90, 530D F10XDrive. Nyk. 320i F30XDrive

Ironic32 kirjoitti:
Rocky kirjoitti:Mistä näkee että radiossa on bluetooth ? luurinappula radiossa ja ratissa on minullakin mutta BT:tä ei kuitenkaan. Minulle riittäisi että HF syttyy ja sammuu virta-avaimesta ja radio mykistyy puhelun ajaksi. Ei sitä näyttöä nyt välttämättä tarvittaisi.
No minun käsittääkseni on tuossa professional-radiossa vakiona. Sen lisäksi siihen muistaakseni löytyi joku valikko ja ohjeet bt:n kytkemiseksi.
Pitääpä lähteä heti tutkimaan.
Avatar
Petterii
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 82
Liittynyt: 03 Huhti 2010, 15:56
Auto: E92 330 CDA & F20 116d Sport Line

Omaani nopsaan pengoin, enkä löytänyt.
Ex:t: E91 318d LBE, E91 318 d Business Sport, E88 120iA
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Bluetooth on lisävaruste joka maksaa noin 1000 euroa.

- 644 GSM-puhelinvalmius bluetooth-toiminnolla (Vain 606/609/663 yhteydessä)

Se ei kuulu professional soittimen yhteyteen vakiona, mutta se on vähimmäisedellytys että bt on mahdollista ruksia listalta. Business soittimen yhteyteen bluetoothia ei saa tehtaalta lainkaan.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

No mitä teillä tapahtuu, kun painaa siitä puhenappulasta?

Alkaako se mamma höpöttämään jotain (ja onko tällä mitään tekoa BT:n kans)?

Kai se pitäis joskus saada aikaiseksi käydä kokeileen, että mitä tuossa tapahtuu, mutta onko käytännössä niin, että tuolla BT:lla saa siis puhelimen luettelon tuonne radioon ja voi käyttää tuota luuria ilman kiinteitä liittimiä?

Tuosta kun löytyy myös tuo kiinteä liitäntämahdollisuus. :dumb:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

^No minun autossa siitä ei tapahdu yhtikäs mitään koska autossa on vain Professional radio ilman navia.
Avatar
Rocky
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 11:33
Auto: 330D E90, 530D F10XDrive. Nyk. 320i F30XDrive

Rocky kirjoitti:
Ironic32 kirjoitti:
Rocky kirjoitti:Mistä näkee että radiossa on bluetooth ? luurinappula radiossa ja ratissa on minullakin mutta BT:tä ei kuitenkaan. Minulle riittäisi että HF syttyy ja sammuu virta-avaimesta ja radio mykistyy puhelun ajaksi. Ei sitä näyttöä nyt välttämättä tarvittaisi.
No minun käsittääkseni on tuossa professional-radiossa vakiona. Sen lisäksi siihen muistaakseni löytyi joku valikko ja ohjeet bt:n kytkemiseksi.
Pitääpä lähteä heti tutkimaan.
Ei ohjekirjassa eikä radion valikoissa ole sanaakaan HF:stä tai BT:stä joten uskottava on ettei niitä ole. Eli takaisin perusksymykseen: Kuka tietää voiko sen bluetooth -ominaisuden lisätä jotenkin jälkeenpäin ?
DowNtimE
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 07:55

Rocky kirjoitti: Ei ohjekirjassa eikä radion valikoissa ole sanaakaan HF:stä tai BT:stä joten uskottava on ettei niitä ole. Eli takaisin perusksymykseen: Kuka tietää voiko sen bluetooth -ominaisuden lisätä jotenkin jälkeenpäin ?
Aivan varmasti voi, mutta se maksaa. Bluetooth vaatii sen keskusyksikön jossa on Bluetooth antenni + muuta yhteydenpitoon vaadittavaa hw:ta. Lisäksi vaaditaan uusi johtosarja radiolle + mikrofoni, peitelevyt sun muut hilppeet tuolle Bluetooth yksikölle ja koodaus autoon.
En tiedä missä tuo mötikkä BMW:ssä tehdasasennuksessa sijaitsee, veikkaisin jompaa kumpaa etupenkin alusta, mutta sen asennus ei ole mikään helppo jobi. Varmasti mahdollinen, mutta vaatii melkoisesti auton purkamista.

Hintaluokaksi asennettuna marmorilta veikkaisin mitä tahansa 1000 € ylöspäin.

Tämä siis OEM-Bluetooth asennukselle. Markkinoilla on erittäin päteviä jälkiasennuskamojakin jotka toimivat ihan hyvin. Niiden ainoa integraatio autoon kylläkin tulee vain siitä että ääni kuuluu kaiuttimista ja mykistää muut äänilähteet puhelun ajaksi.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

No niin. Löytyihän se bluutöötti, kun ennätin kokeilemaan.

Sen kun läppää puhelimesta yhteyden päälle ja radion valikosta yhteyden päälle, niin siinäpä se. Manuaalin päin ehtiny vilkaisemaankaan, kun homma oli saletti. Puhelimen luettelo oli käytettävissä ja puheohjauksella pystyy valitseen numeron tai nimen ja numeron myös selittämään autolle, jos sitä ei luettelossa ole.

Hyvin kuuluu myös 100 vauhdissa (bemari kun on) ja volyymiä voi säätää ratista myös. Hieman kuulemma toisessa päässä rengasmelua kuuluu, mutta niinhän sitä kuuluu aina.

On kyllä perhanan fiksu systeemi ja kyllä tuota osaa tyhmä apinakin käyttää. Pitää oikein ihmetellä, kun jossakin forumeilla on erinäisten merkkien kanssa jos jonkinlaista kikka kolmosta, että saa puhelimen kytkettyä.

Auto tunnisti itsensä BMW12345 (viimeiset 5 tunnistenumeroa vin:stä) ja luuri oli noksun perushalpaluuri (joku 3000-sarjalainen).
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
kokken
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 30 Huhti 2010, 23:33

Nyt jo uudelle omistajalle siirtyneessä autossani oli Professional radio, bluetooth-optio ja lisäksi autoasennussarja (käsinojan sisältä löytyi kytkentäpaneeli, johon ei koskaan tullut selvyyttä). Ostin auton valtuutetulta jälleenmyyjältä käytettynä, mutta eipä pystynuyt organisaatiokaan toimittamaan tuohon minkäänlaista manuaalia. Onneksi osaan sen verran saksaa, että tulin juttuun auton sisällä asuvan rouvan kanssa. "Bitte geben sie den namen" kuuluu kun painaa ratin luurinäppäintä. Auto pitää tietysti ennakkoon parittaa puhelimen bluetoothin kanssa. Kätevintä on äänivalinta, eli painaaa luurinäppäintä ja vastaa rouvan alkuspiikkiin "Paula" ja rouva soittaa Paulalle. Puhelimen sim-etäluku pitää olla aktivoituna, jotta saa puhelinluettelon radion näytölle, ja sitten myös näkyy radion näytöllä soittajan nimi. Tämä systeemi oli aikanaan hinnastossa radion lisähinta noin 600 ja bluetooth noin 1200, nyt varmaan vähän edullisempaa. Mutta oli se hieno systeemi, mulla on ikävä tuota rouvaa. Luulen että homman voi todentaa radiosta, jos siellä näkyy puhelinvalikossa BT-kohta, niin myös rouva kuuluu pakettiin? Mulla oli myös katolla hainevä eli antenni, liittyiköhän se sitten tuohon kytkentäsarjaan?
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

^Hainevästä oli juttua ainakin täällä: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=21&t=161" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Joo, kyllä tuo pirkko tulee ainakin tuon bluetoothin mukana. Ei kait sillä muuta virkaa ole, kuin tuota puhelinkeskusta pyörittää :lol:

Tästäkin löytyy tuosta keskikonsolista jonkinnäköinen kytkentäsetti sen aux-in lisäksi. En tiedä, mitä virkaa sillä on, jos se jotenkin puhelimeen liittyy. Paitsi tietenkin, jos siihen saa vaikkapa luurin kiinni, että saa myös privaattipuheluita hoidettua :conf:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Vastaa Viestiin