Oho, olisiko sitten tuo eri koko varastossa vai onko tilanne muuttunut paremmaksi. Hyvä kuitenkin, että saat tarvittaessa Michelinitkin. Suosittelen kitkoja uuteen kolmoseen, hyvin uskaltaa ja pärjäät kyllä niillä. Osaltaan vaikuttaa sekin, että DSC on aika varmasti kehittyneempi F30:ssä kuin E92:ssa, vaikkei se varsinaisesti kitkaa lisääkään.Markku J kirjoitti:Pyysin tarjousta Misukan nastoista ja kitkoista koossa 225/45-18, ja sanoivat, että kolmessa päivässä niitä saa. Toisin kuin moni on kirjoitellut autopalstoilla Misukan saatavuudesta. Sattuiko vaan sellainen koko, että on varastossa sekä nastoilla että ilman. Uskaltaisiko F30:een ottaa kitkat ? Meidän F10:ssä on Nokian nastat ja hyvin menee, mutta ropinasta en pidä. Audi A5 quattrossa minulla on Misukan kitkat, ja se toki toimii niilläkin.
Keskustelua talvirenkaista
- JMV
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 305
- Liittynyt: 15 Loka 2011, 18:15
- Auto: G26 M440i xDrive Gran Coupe 2022
- -sami-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 215
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:56
- Auto: F10 520dA xDrive LCI
E46 325iA LCI - Paikkakunta: Imatra
Eilen sai väistyä vanhat Nokian Hkpl 5 RFT 225/50-17 94T kumit uusien tieltä. Pintaa noissa vaihdettaessa 4-5mm jäljellä, sekä silmämääräisesti kaikki nastat. Pito oli loppunut lähes täysin. Isommissa ylämäissä alkoi heittää vakkaria pois päältä 90km/h vauhdissa kun alkoi lipsua. Tähän asti olen aina käyttänyt Nokian renkaita talvella. Nyt on ekat parisataa km takana uusilla Continental ContiIceContact 225/50-17 98T XL kumeilla. Selvästi meluisammat on Nokiaan verrattuna, mutta luultavasti hiljenee kun nastat asettuu. Puhelimen dB mittarilla n. 2-3dB:n ero ja korvakuulolla tuntui enemmältäkin. Poikittaisurat ottaa huomattavasti hiljaisemmin kuin Nokialaiset. Ja mikä parasta nyt kulkee suoraan, eikä tunnu leijailevan. Myös tien pituussuuntaiset urat ja jääreunat ylittyy täysin huomaamatta.
Ei taida olla enään paluuta Nokian talvikumeihin näillä kokemuksilla.
Ei taida olla enään paluuta Nokian talvikumeihin näillä kokemuksilla.
ex-318i e30 LCI, ex-522iA touring e39 LCI, 2x ex-520dA e60 LCI
Minulla ainakin hiljeni nuo contit todella paljon kun "sisäänajo" oli suoritettu. Itseasiassa alkuun jopa vähän ihmettelin, että miten ne olivat saaneet parhaan arvosanan rengasmelusta (nastarenkaista). Nyt ovat kyllä hiljaiset ja hyvät muutenkin. Tiedä sitten onko enää nastoja jäljellä ...
- -V-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 981
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
- Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
- Paikkakunta: Kauniainen
Monet ovat kehuneet Michelin X-Ice kitkoja. Minullakin ne ovat tänä talvena olleet E60:ssä alla ja ensimmäinen talvi Misukan kitkoilla. Viimeiset 15 talvea olen käyttänyt Nokian ja Contin kitkoja.
Sulan syksyn aikana kumit olivat sulilla teillä kohtuulliset, vaikkakin lämpömittarin lähennellessä +10 astetta meno oli toivoittoman huteraa. Koko on 225/45-18". Löysiä kaikki muutkin kitkat ovat kun lämpöasteita tulee riittävästi, sen huomaa viimeistään keväällä kun päivälämpötilat nousee mutta vielä keli vaatii talvirenkaita alle. Lumisella pinnalla ja liukkaalla asfaltilla Misukat ovat mukavat ajaa. Sen sijaan kun on reilusti märkää loskaa asfaltin päällä, lamellit tuntuvat tukkiutuvat eikä renkaista tunnu löytyvät mitään pitoa. Toinen huono alusta on ainakin Helsingin kaduilta usein löytyvä suolan sekainen pakkaslumimössö, joka myös tukkii renkaat. Tuon alla on yleensä vielä liukas jää joten pitoa ei ole nimeksikään. Mutta kun on kunnolla aurattu asfaltti vaikka jäinenkin niin pitoa on mukavasti. Lumessakin ajo on iloista.
Viime talvena Bemuni alla oli Nokian Hakkapeliitta R ja vaikka moni sitä haukkuu, itse pidän omissa ajo-olosuhteissani useimmilla keleillä pitävämpänä kuin tätä Misukkaa. Lämpimiä kelejä nokialainenkaan ei siedä vaan muuttuu tuskaisen veteläksi. Tälläkin hetkellä yhdessä autossani on R:t alla ja loskassa menee mukavammin kuin Misukalla. Contin CVC3 ja CVC5 ovat myös olleet monissa autoissani ja niillä olen tykännyt myös ajaa. Talvirengaskaupoilla näissä kärkirenkaissa on yleensä hinta ja nopea saatavuus ostohetkellä ratkaissut valinnan. Goodyearin kitkat pitäisi vielä kokeilla...
Sulan syksyn aikana kumit olivat sulilla teillä kohtuulliset, vaikkakin lämpömittarin lähennellessä +10 astetta meno oli toivoittoman huteraa. Koko on 225/45-18". Löysiä kaikki muutkin kitkat ovat kun lämpöasteita tulee riittävästi, sen huomaa viimeistään keväällä kun päivälämpötilat nousee mutta vielä keli vaatii talvirenkaita alle. Lumisella pinnalla ja liukkaalla asfaltilla Misukat ovat mukavat ajaa. Sen sijaan kun on reilusti märkää loskaa asfaltin päällä, lamellit tuntuvat tukkiutuvat eikä renkaista tunnu löytyvät mitään pitoa. Toinen huono alusta on ainakin Helsingin kaduilta usein löytyvä suolan sekainen pakkaslumimössö, joka myös tukkii renkaat. Tuon alla on yleensä vielä liukas jää joten pitoa ei ole nimeksikään. Mutta kun on kunnolla aurattu asfaltti vaikka jäinenkin niin pitoa on mukavasti. Lumessakin ajo on iloista.
Viime talvena Bemuni alla oli Nokian Hakkapeliitta R ja vaikka moni sitä haukkuu, itse pidän omissa ajo-olosuhteissani useimmilla keleillä pitävämpänä kuin tätä Misukkaa. Lämpimiä kelejä nokialainenkaan ei siedä vaan muuttuu tuskaisen veteläksi. Tälläkin hetkellä yhdessä autossani on R:t alla ja loskassa menee mukavammin kuin Misukalla. Contin CVC3 ja CVC5 ovat myös olleet monissa autoissani ja niillä olen tykännyt myös ajaa. Talvirengaskaupoilla näissä kärkirenkaissa on yleensä hinta ja nopea saatavuus ostohetkellä ratkaissut valinnan. Goodyearin kitkat pitäisi vielä kokeilla...
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
- Ironic32
- Valvoja
- Viestit: 1497
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
- Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Minä hankin Good Yearin UG Ice +:t koossa 225/45/17, kun noita misukoita ei loppuvuodesta mistään löytynyt tuossa koossa.
En ole valintaan laisinkaan pettynyt. Renkaissa tuntuu riittävän pitoa joka tilanteeseen. Tuota vetelyyttä en osaa kyllä ainakaan näistä renkaista tunnistaa. En kyllä kokenut sellaista ongelmaa E90:n alla edellisillä kuluneilla CVC5:llakaan.
Loskassakin nämä Good Yearit menevät aika mallikkaasti ja esim. motarilla uskaltaa kyllä vaihtaa kaistaa, vaikka vähän polannetta oliskin.
Testeissä oli moitittu jääjarrutusta näissä Good Yeareissa, mutta ei nämä minusta mitenkään oleellisen heikot ole tuollakaan alueella. Sivuttaispitoa löytyy kitkoiksi kyllä todella hyvin.
Erityisen hiljaiset nämä ei E90:n alla tässä koossa ole, mutta ei kyllä suurta eroa huomaa suuntaan tai toiseen verrattuna edellisiin CVC5:iin.
Kaiken kaikkiaan toistaiseksi siis todella hyvät kokemukset. Aika näyttänee, miten ominaisuudet ajan myötä ja kilometrien kertyessä muuttuvat. Erityisesti hinta-laatu suhteeltaan ainakin toistaiseksi hyvät renkaat.
En ole valintaan laisinkaan pettynyt. Renkaissa tuntuu riittävän pitoa joka tilanteeseen. Tuota vetelyyttä en osaa kyllä ainakaan näistä renkaista tunnistaa. En kyllä kokenut sellaista ongelmaa E90:n alla edellisillä kuluneilla CVC5:llakaan.
Loskassakin nämä Good Yearit menevät aika mallikkaasti ja esim. motarilla uskaltaa kyllä vaihtaa kaistaa, vaikka vähän polannetta oliskin.
Testeissä oli moitittu jääjarrutusta näissä Good Yeareissa, mutta ei nämä minusta mitenkään oleellisen heikot ole tuollakaan alueella. Sivuttaispitoa löytyy kitkoiksi kyllä todella hyvin.
Erityisen hiljaiset nämä ei E90:n alla tässä koossa ole, mutta ei kyllä suurta eroa huomaa suuntaan tai toiseen verrattuna edellisiin CVC5:iin.
Kaiken kaikkiaan toistaiseksi siis todella hyvät kokemukset. Aika näyttänee, miten ominaisuudet ajan myötä ja kilometrien kertyessä muuttuvat. Erityisesti hinta-laatu suhteeltaan ainakin toistaiseksi hyvät renkaat.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 52
- Liittynyt: 07 Elo 2011, 09:40
- Auto: 530xd -07, E61
Eka talven ajan kitkoilla, Good Yearin sellaisilla ja täytyy sanoa, että kaikenkaikkiaan erittäin positiivinen kokemus. Kelit olleet vaihtelevat, tiet metsäautotiestä... motariin. Ei minkäänlaista ongelmaa, vaikka etukäteen jännitin josko montakin kertaa lepikosta löydän itseni autoineni. Renkaat hiljaiset, pito kaikilla keleillä ollut hyvä.
Nyt on vihdoin auto lyöty tilaukseen Saksasta. Kyseessä vuosimallin 2009 118i M-Sport.
Olen tälläisiä talvivanteita siihen katsellut: BMW Star Spoke 43 7x16" ET47. Ongelma on, että mistäs nyt tiedän minkä kokoiset nastarenkaat haluan siihen laittaa? Vanteelle käsittääkseni menee aika erikokoisiakin (kun 16" ovat) renkaita, mutta mikä olisi optimi? Bonusta olisi jos koko olisi mahdollisimman yleinen => halpa.
Olen tälläisiä talvivanteita siihen katsellut: BMW Star Spoke 43 7x16" ET47. Ongelma on, että mistäs nyt tiedän minkä kokoiset nastarenkaat haluan siihen laittaa? Vanteelle käsittääkseni menee aika erikokoisiakin (kun 16" ovat) renkaita, mutta mikä olisi optimi? Bonusta olisi jos koko olisi mahdollisimman yleinen => halpa.
- Antinontoxic
- Valvoja
- Viestit: 3734
- Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
- Auto: R53 Cooper S '03
- Paikkakunta: Vantaa
Vakiokoko ykköseen tuolle vannekoolle 205/55/16 joten sillä ei ainakaan voi mennä kauheasti vikaan Niin ja onnea uudelle autolle
- -V-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 981
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
- Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
- Paikkakunta: Kauniainen
205/55-16" on jees.static kirjoitti:Olen tälläisiä talvivanteita siihen katsellut: BMW Star Spoke 43 7x16" ET47. Ongelma on, että mistäs nyt tiedän minkä kokoiset nastarenkaat haluan siihen laittaa? Vanteelle käsittääkseni menee aika erikokoisiakin (kun 16" ovat) renkaita, mutta mikä olisi optimi? Bonusta olisi jos koko olisi mahdollisimman yleinen => halpa.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
Jees, kiitoksia vastauksista. Tuntuu olevan varsin edullinen kokokin.
Toivottavasti ei näytä kovin irvokkaalta M-Sportin alla 16" vanteilla, mutta toisaalta onpahan sitten kesä ja ne hienot 17" M-Sport vanteet mitä odottaa
Toivottavasti ei näytä kovin irvokkaalta M-Sportin alla 16" vanteilla, mutta toisaalta onpahan sitten kesä ja ne hienot 17" M-Sport vanteet mitä odottaa
Vakiokoko on itseasiassa 195/55ainakin mulla. Mutta 205 varmastikin halvempi.Ostaisitko multa 5 tonnia ajetun setin.Hakkapeliitta 7 Rft:llä.Kuvia saa halutessa.Edit.Tosiaan jos vanne 7", niin silloin orkkiskoko 205.Mun vanne 6.5 leveä, niin siinä 195static kirjoitti:Nyt on vihdoin auto lyöty tilaukseen Saksasta. Kyseessä vuosimallin 2009 118i M-Sport.
Olen tälläisiä talvivanteita siihen katsellut: BMW Star Spoke 43 7x16" ET47. Ongelma on, että mistäs nyt tiedän minkä kokoiset nastarenkaat haluan siihen laittaa? Vanteelle käsittääkseni menee aika erikokoisiakin (kun 16" ovat) renkaita, mutta mikä olisi optimi? Bonusta olisi jos koko olisi mahdollisimman yleinen => halpa.
Viimeksi muokannut ram1, 13 Helmi 2012, 18:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tänks, mielenkiintoinen tarjous.ram1 kirjoitti:Ostaisitko multa 5 tonnia ajetun setin.Hakkapeliitta 7 Rft:llä.Kuvia saa halutessa.Edit.Tosiaan jos vanne 7", niin silloin orkkiskoko 205.Mun vanne 6.5 leveä, niin siinä 195
En vaan noista runfläteistä oikein itse välitä ja kiikarissa onkin tavalliset puhkeavat renkaat
Ok.Pakkasilla Rft:t ihan ok.static kirjoitti:Tänks, mielenkiintoinen tarjous.ram1 kirjoitti:Ostaisitko multa 5 tonnia ajetun setin.Hakkapeliitta 7 Rft:llä.Kuvia saa halutessa.Edit.Tosiaan jos vanne 7", niin silloin orkkiskoko 205.Mun vanne 6.5 leveä, niin siinä 195
En vaan noista runfläteistä oikein itse välitä ja kiikarissa onkin tavalliset puhkeavat renkaat
- CLiK
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 372
- Liittynyt: 24 Maalis 2011, 20:18
- Auto: E61 LCI
+ 987 + w450
Kitkarenkailla ajelua on nyt takana yhdeksän talvea ja tänä talvena on ensimmäistä kertaa ollut pidemmässä ajossa jotkin muut kuin Nokian tai Contin kitkat. Nykyisen auton mukana tuli noin millin verran korkatut Dunlop Graspic DS2 renkaat. Rengas on ollut positiivinen yllätys, vaikka haastavimmissa olosuhteissa eron aivan huippukitkoihin huomaa. Pito sinänsä on hyvää, mutta pidonrajalla ajamisessa ei ole yhtä hyvää tuntumaa kuin parhaissa. Yllättäen jäällä nämä ovat toimineet jopa erittäin hyvin ja syksyn lämpimissä keleissä tuntuma on ehkä aavistuksen tukevampi kuin Nokian tai Contin kitkoissa. Itselläni tulee tätä nykyä ajettua vähän maantieajoa, jossa tuo sivuttaispidon tuntuma on erittäin tärkeä. Nykyisiin ajoihini voisin hyvinkin harkita Dunlopien hankintaa muutenkin kuin autokaupan kylkiäisenä.
ex. E63 650i, E88 125i
Minulla on E82:ssa Nokian 7 nastalliset run flat- renkaat. Aluksi ne olivat järkyttävän äänekkäät, mutta nyt meteli on rauhoittunut täysin siedettäväksi - oikeastaan yllättävänkin hiljaiseksi. Pitokin on hyvä ja ajettavuus kohtalainen, tietenkin selvästi huonompi kuin Goodyearin runflat-kesärenkain. Ostin autoni viime kesäkuun lopussa, joten minulla nyt ei ole vuosien kokemusta renkaiden ominaisuuksista. Pitääkin mennä heti tarkistamaan, ovatko nokialaiseni tehty Venäjällä.
morjens, pikku kysymyksellä heitän teitä tähän väliin.. elikkäs satuin extempporeena ostamaan vanteet E90 bemariin ja pitäis tietää millaset kumit siihen ostais, vanne on 18" edessä 8.5 ja takana 9.5 tuumaa.. aattelin 225/40 ja 245/35-tai-40. ja tärkein kysymys että mitäs jos ostan tuon 245/40 kumin niin tuleeko herjauksia kojelautaan kun rengas pyörii eritahtia edessä, vai onko se tuollasessa pirssissä niin nuuka. e90 320d-07
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Pitäydy alkuperäisessä koossa. En näe syytä miksi poiketa. Näyttää varmasti ali/ylikokoiselta jos muutat renkaan ympärysmittaa.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Samaa mieltä että leveälle vanteelle ei kande laittaa liian kapeaa kumia. Ei istu ihan yhtä nätistä eikä suojaa vannettakaan niin hyvin, saa kyllä kolhuja. Itsellä siis saman kokoiset Nokian nastakumit edessä ja takana 225/40R18. Muuten on kyllä hyvä ajettava noilla renkailla, ei voi moittia.
- p
- p
- Liitteet
-
- Sivusta_upload.jpg (69.84 KiB) Katsottu 13813 kertaa
-
- Takaa_upload.jpg (57.26 KiB) Katsottu 13813 kertaa
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend