E91 330d EGR-termarin vaihto

Tee-se-itse ohjeita eri malleille.
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

EGR-termari tuli juuri vaihdettua. Ensimmäisiä itse tehtyjä remontteja meikäläisellä BMW:lle, joten ohjeista olisi ehkä itsellekin ollut apua. Eli tässäpä ohjeita, jos joku tarvitsisi. Korjatkaa viisaammat, jos ohjeissa on jotain väärin tai huonosti kerrottu. Toki omalla vastuulla hommaan, itse en ota vastuuta jos moottorinne räjähtää.

Koko hommaan meni rauhallisesti tehtynä reilu tunti. Kokonaisuutena homma oli tosi helppo, asteikolla 1-10 ehkä kolmonen. Jos ykkönen on rengaspaineiden tarkastus ja 10 moottorin kokoaminen palasista. Kunhan jokunen työkalu pysyy kädessä niin homma onnistuu varmasti jokaiselta. Tarvittavat osat kannattaa tsekata Realoem:stä tai Bmwfans.infosta jos tilailee Saksan maalta.

PS. Kirjoitan tätä mokkulalla, joten täytyy tehdä joka kuvasta oma viesti. Tuppaa yhteys katkeilemaan, joten en voi liian pitkiä viestejä kirjoitella.

1.

-Irroitin varulta irti akun miinusnavan, eipähän tule vahingossa oikosulkuja jos tökkii vääriin paikkoihin työkaluilla.

-Punaisella merkattu kuusiokoloruuvit, jotka avaamalla muovisuoja lähtee pois. Magneettityökalulla helppo onkia pois kuopista.
-Vihreällä merkattu jonkinlainen johtoputkilo, jonka voi liu'ttaa pois hahloista. Näin pääsee paremmin käsiksi takimmaisiin kuusiokoloruuveihin.
egr1.jpg
egr1.jpg (311.7 KiB) Katsottu 36720 kertaa
Viimeksi muokannut Hiace, 25 Maalis 2012, 22:08. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

2.

-Vihreillä nuolilla merkattu, mistä kohden EGR-termaria täytyy ruuvailla, että se lähtee irti.
-Sinisen nuolen kohdalta täytyy irroittaa torx-ruuvi, että EGR-termarin päällä olevaa kumiputkea saa hieman siirrettyä edestä pois.
egr2.jpg
egr2.jpg (346.88 KiB) Katsottu 36718 kertaa
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

3.

-Sinisen nuolen kohdalta pitää irroittaa T-20 torx-ruuvi. Kumiputkea voi varovasti liu'uttaa oikealle kuvassa, jonka jälkeen koko höskää saa varovasti väännettyä ylöspäin.
-Sen jälkeen vihreällä merkatut 10mm pultit on helppo irroittaa
-Keltaisten nuolten kohdalta tulee jonkin verran jäähdytysnestettä, kun EGR-termarin nostaa pois. Jos haluaa niin voisi ehkä jollain rätillä ottaa tipat talteen, niin eivät tipu alemmas. Niinkuin minulla kävi...
egr3.jpg
egr3.jpg (201.13 KiB) Katsottu 36717 kertaa
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

4.

-Tässä näkyy vielä, kuinka vihreän nuolen pulttiin pääsee käsiksi. Keltasen nuolen suuntaan kun varovasti vääntää kumiputkihökötystä niin homma onnistuu.
egr4.jpg
egr4.jpg (297.34 KiB) Katsottu 36716 kertaa
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

5.

Vanha EGR-termari lähes irti. Tuohon punaisen nuolen metalliklipsiin ei kannata koskea. Itse otin sen irti, kun luulin että liittyy jotenkin kumiputken kiinnitykseen. Termarihan meinas ponkasta ties minne, kun sieltä sisältä rupesi jousiviritykset purkautumaan. Älä siis koske, ellet halua jännitystä elämään... :cools:
egr5.jpg
egr5.jpg (235.93 KiB) Katsottu 36714 kertaa
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

6.

Tässäpä uusi termari. Sen mukana ei tullut tuota keltaista tiivistettä, joten sen tilasin erikseen Genuinepartsilta. Vanhakin tiiviste saattaapi toimia, näytti ainakin päällisin puolin ihan ehjältä.
egr6.jpg
egr6.jpg (259.05 KiB) Katsottu 36714 kertaa
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

7.

Uusi termari paikoilleen. Varo, ettet tiputa tiivistettä jonnekkin. Huom, itse en onneksi tiputtanut.
-Keltaisen tiivisteen juuresta kannattaa pyyhkäistä karstat pois rätillä, että liitoksesta tulee tiiviimpi (kiitos Spetkelle!)
-Vihreällä merkatut pultit kiinni.
-Keltaisella merkattu torxi paikoilleen.
-Kumiputken hinkutus paikoilleen ja punaisella merkattu klemmari kiinni.
egr7.jpg
egr7.jpg (191.95 KiB) Katsottu 36714 kertaa
Viimeksi muokannut Hiace, 05 Maalis 2012, 11:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

8.

Siinähän se. Iloinen EGR-termari valmiina palvelemaan. Vielä koneen muovisuoja paikoilleen ja testaamaan. Jäähdytysnesteen tasoa on varmaan hyvä tarkkailla, jos sieltä reiästä tiputti enemmänkin nestettä pihalle.

Järjestelmän ilmaus vielä Spetken ohjeen mukaan, eli kone käyntiin, EGR-termarin ilmausruuvia varovasti auki ja kun tulee vain jäähdytysnestettä, ruuvi kiinni. Ja lisää vielä jäähdytysnestettä jos tuntuu että pinta on vajonnut.
egr8.jpg
egr8.jpg (311.82 KiB) Katsottu 36714 kertaa
Viimeksi muokannut Hiace, 08 Maalis 2012, 18:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
spetke
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 109
Liittynyt: 16 Marras 2011, 08:46

-Kannattaa myös pyyhkäistä rätillä "karstat" pois itse egr jäähdyttimen ympäriltä siitä reiänsuulta mihin keltainen tiivisterengas tiivistyy ettei jää tiiviste vuotaan.
-Ja kun homma on tehty tuohon asti niin avaa egr termostaatin ilmaruuvin ja lisää paisariin nestettä niin, että egr termostaatin reiästä lirisee neste tasaista tahtia ulos. Näin järjestelmä ilmaantuu.
Sitten ruuvi kiini ja paisariin oikea määrä nestettä.
Avatar
henripit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2011, 18:38
Auto: e90 330dA -06
Paikkakunta: Vantaa

Kiitos ohjeista :thuup: Tulikin jo eilen ostettua EGR-termari ja vaihdettua uuteen. Valitettavasti ei ollut apua (lämmöt edelleen n.70c). Kävin ostamassa jo päätermarin ja voisin vastavuoroisesti ottaa siitä kuvat kun vaihdan. Todennäköisesti jo tällä viikolla :cloeye:
- Vähempi parempi -
Avatar
Raimo Miettinen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 753
Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da

Itsellä vaihdettiin juuri perjantaina kummatkin termarit ja nyt nousee upeasti lämmöt. Onneksi tiesin foorumin ansiosta varata huollon kummankin termarin vaihdolle. Huollossa aluksi jopa väittivät autossa olevan vain yksi termari.
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

henripit kirjoitti:Kiitos ohjeista :thuup: Tulikin jo eilen ostettua EGR-termari ja vaihdettua uuteen. Valitettavasti ei ollut apua (lämmöt edelleen n.70c). Kävin ostamassa jo päätermarin ja voisin vastavuoroisesti ottaa siitä kuvat kun vaihdan. Todennäköisesti jo tällä viikolla :cloeye:
Ole hyvä! Päätermaristakin tuli otettua kuvia, joten voin itekin väsätä diy-ohjeen. Kumpi kerkee ekana :)
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
henripit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2011, 18:38
Auto: e90 330dA -06
Paikkakunta: Vantaa

Hiace kirjoitti: Ole hyvä! Päätermaristakin tuli otettua kuvia, joten voin itekin väsätä diy-ohjeen. Kumpi kerkee ekana :)
No mä yritin jo sitä vaihtaa, mutta en edes löytänyt koko termaria autosta :blush: Realoem oli tietenkin samaan aikaan jumissa joten siitäkään ei ollut apua :thdw: Nyt kun sain Realin toimimaan niin tiedän että se on jossain vesipumpun kyljessä? Joten jos vaihdat, niin mielelläään luen taas valmiita ohjeita ja jätän ajattelemisen muille..
- Vähempi parempi -
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

henripit kirjoitti:
Hiace kirjoitti: Ole hyvä! Päätermaristakin tuli otettua kuvia, joten voin itekin väsätä diy-ohjeen. Kumpi kerkee ekana :)
No mä yritin jo sitä vaihtaa, mutta en edes löytänyt koko termaria autosta :blush: Realoem oli tietenkin samaan aikaan jumissa joten siitäkään ei ollut apua :thdw: Nyt kun sain Realin toimimaan niin tiedän että se on jossain vesipumpun kyljessä? Joten jos vaihdat, niin mielelläään luen taas valmiita ohjeita ja jätän ajattelemisen muille..
Päätermari tuli vaihdettua joten ehkä voisin tänään väsätä ohjeen. Pääpiirteittäin täytyy irroittaa autosta egr-termari, egr-cooleri, tuuletin, muutamia ilmaletkuja ja välijäähdytin jos vaihtaa jäähdytysnesteet samalla. Päätermari on siinä vesipumpun kyljessä hieman vasemmalla alhaalla kun katsoo konetta. Muuten, jos RealOem ei toimi, kannattaa kokeilla Bmwfans.info -sivustoa. Itse oon siitä tykännyt enemmän.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Egr-cooleria ei tarvi kokonaan irrottaa, vaan riittää, että kiinnityspultit irrottaa ja kääntelee vähän edestä pois. Miksi välijäähy pitää ottaa nesteiden vaihdossa irti? Saa kait tuosta valutettua nesteet muutenkin pois.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Ironic32 kirjoitti:Egr-cooleria ei tarvi kokonaan irrottaa, vaan riittää, että kiinnityspultit irrottaa ja kääntelee vähän edestä pois. Miksi välijäähy pitää ottaa nesteiden vaihdossa irti? Saa kait tuosta valutettua nesteet muutenkin pois.
Hyvä tietää. Itse tein hommaa eka kertaa joten tuli vähän tutkailtua...välijäähyn otin irti, niin alta löytyi syyläristä virallinen nesteidenvalutusruuvi. Kai ne saisi alavesiletkustakin valutettua...
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Joo, mietin vaan, että pääsee kait tuohon tyhjennysruuviin käsiksi myös välijäähyä irrottamatta. Ainakin tuossa E61:ssä olisi päässyt. Otin kuitenkin "imurilla" nesteet ulos koneesta, joten 5-6 litraa meni uutta nestettä, vaikken valuttanut erityisesti kaikkia pois.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Ironic32 kirjoitti:Joo, mietin vaan, että pääsee kait tuohon tyhjennysruuviin käsiksi myös välijäähyä irrottamatta. Ainakin tuossa E61:ssä olisi päässyt. Otin kuitenkin "imurilla" nesteet ulos koneesta, joten 5-6 litraa meni uutta nestettä, vaikken valuttanut erityisesti kaikkia pois.
Jeps. Ainakin omassa 330d:ssä välijäähy oli aivan syylärin alla ilman mitään väliä, joten ruuviin ei päässyt muuten käsiksi. Välijäähy irtosi kuitenkin helposti, 2 ruuvia ja letkut vaan irti.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Reiska79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Marras 2013, 12:27

Mistäs löytyisi se yhtä pätevä ohje päätermarin vaihtoon? Itselläni olisi viikonloppuna edesäs molempien termarien vaihto 320 D:hen (E91). Tuon EGR-termarin kerran jo E39iin heittänyt paikoilleen. Tuolloin tosin jäi "jokin turbon letku vähän löysälle". Katos muutamaa viikkoa myöhemmin yllättäen väännöt koneella tien päällä, mutta aika äkkiä vika löytyi...
Vastaa Viestiin