E91 330d päätermarin vaihto

Tee-se-itse ohjeita eri malleille.
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Moro,

tässä ohjeet E91 330d päätermarin vaihtoon. Tein itse homman aikalailla ummikkona, joten suuntaan ohjeet samanlaiselle palikkamekaanikolle kuin itsekin olen. Kokeneille konkareille voi siten olla paljon turhaakin asiaa, mutta ei kai se haittaa. Pistäkää viestiä jos joku vaihe on tehty hölmösti tai olisi helpompiakin tapoja tehdä asia. Voin päivitellä sitten ohjetta. EGR-termarin jouduin itse irroittamaan samalla, joten se on helppo vaihtaa tässä samalla.

Itse tein homman autotallissa montun päällä. Homma onnistuu varmaan myös vaikka ramppien päällä jos saa vähän auton etupäätä nostettua ylöspäin. Työkaluina hyvä olla perustyökalut ja kunnon hylsysetti, torx-setti ja sopivat räikät ja niihin jatkovarsia. Sopivasti kun on palikoita itsellä niin saa työkalut hyviin asentoihin ja homma nopeutuu. Termarin tilasin itse orkkisosana Saksasta Genuinepartsilta. Tarviketermareista on kuulunut netissä vähän hyvää ja huonoa, en tiedä pelaavatko miten pitkässä juoksussa vai saako olla kokoajan vaihtamassa.

EDIT: Tässä vaiheessa erään ohjeen mukaan kannattaa pistää virrat päälle, puhallin pienelle ja lämmöt maksimiin. Näin pitäisi aueta lämppärin kennolle reitti ja sieltä saa valutettua hieman enemmän jäähdytysnestettä pois.

1. Muovisuojat pois + akun johto irti

-Irroitin akun miinusnavan, eipähän tule vahingossa oikosulkua jos tökkäilee työkaluilla vääriin paikkoihin.
-Irroitin moottorin alta alusmuovit, ruuvit oli muistaakseni 8mm tai 10mm hylsyllä lähteviä.

-Punaisella merkattu kuusiokoloruuvit, jotka avaamalla muovisuoja lähtee pois. Magneettityökalulla helppo onkia pois kuopista.
-Vihreällä merkattu jonkinlainen johtoputkilo, jonka voi liu'ttaa pois hahloista. Näin pääsee paremmin käsiksi takimmaisiin kuusiokoloruuveihin.
egr1.jpg
egr1.jpg (311.7 KiB) Katsottu 52893 kertaa
2. EGR-termari pois

-EGR-termarin poistaminen tieltä. Saattaisi onnistua vääntämällä EGR-termari vaan tieltä pois, mutta itse poistin kokonaan niin ei ole osia heilumassa edessä. Tässä tarkemmat ohjeet siihen: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f=69&t=2937
egr2.jpg
egr2.jpg (346.88 KiB) Katsottu 52893 kertaa
Viimeksi muokannut Hiace, 02 Heinä 2012, 14:12. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

3. Ilmanottoputkia pois

-Ilmanottoputket (tai mitkä lie) pois tuulettimen päältä. Ovat kiinni muistaakseni 3 torxiruuvilla (T20?)
term1.JPG
term1.JPG (460.49 KiB) Katsottu 52885 kertaa
-Ja sitten pitäisi näyttää tältä. Laitoin kuvaan huvikseni mitä palikoita sieltä tunnistin. Sanokaa jos olen väärässä :)
term2.jpg
term2.jpg (502.44 KiB) Katsottu 52885 kertaa
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

4. Imusarjan ilmaputki pois

-Seuraavaksi otin pois imusarjaan menevän ilmaputken, joka tulee alhaalta välijäähyttimeltä. Syynä se, että en saanut tuuletinta muuten irti koska ei ollut tilaa. Ja tuuletin taas on pakko ottaa, että saa tilaa muitten osien ja termarin irroitukseen... Oli aika siinä ja siinä joten päätin ottaa putken poijes niin mahtui suhraamaan. Putki on kiinni molemmista päistään u:n muotoisilla metalliklipseillä, lähtee helposti meisselillä (ruuvi- siis) irti.
term4a.jpg
term4a.jpg (489.11 KiB) Katsottu 52884 kertaa
term4b.JPG
term4b.JPG (384.61 KiB) Katsottu 52884 kertaa
term4c.JPG
term4c.JPG (529.9 KiB) Katsottu 52884 kertaa
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

5. Tuulettimen poisto

-Tuuletin pois, että saa tilaa ährätä. Tätä ei kai tarvitse tehdä 20d-moottoreilla jos tilaa vaan riittää. Tuuletin oli kiinni vain yhdellä ruuvilla (T25?) vasemmalta ylhäältä. Lisäksi oikealla oli sellainen liukuklipsi, joka piti irroittaa.
term5a_tuuletin.JPG
term5a_tuuletin.JPG (279.66 KiB) Katsottu 52882 kertaa
-Yritin irroittaa tuulettimen sähköjohtoa, mutta älykapasiteetti ei riittänyt irroittamaan johtoa. Siellä lienee jotkut klipsit jotka pitää ruuvimeisselillä vapauttaa. Päätin laittaa sen odottamaan kauniisti moottorin päälle, laitoin alle toki suojat ettei maalit naarmuunnu.
-Putsailin kans tuuletinta, oli päässyt vähän kuraantumaan.
term5b_tuuletin.JPG
term5b_tuuletin.JPG (279.92 KiB) Katsottu 52882 kertaa
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

6. Välijäähdytin (intercooler) pois

-En keksinyt muuta keinoa jäähdytysnesteiden valuttamiseen joten irroitin välijäähdyttimen. Alta paljastui vihreä syylärin valutusruuvi, josta sai nesteet kätevästi pois. En tiedä olisiko muuta keinoa ollut? Välijäähdytin oli ihan kiinni syylärissä, joten ruuvi oli täysin siellä alla.

-Välijäähdytin oli kiinni kahdella torxruuvilla (T25 muistaakseni). Lisäksi piti irroittaa toinen ilmaputki apukuskin puolelta, tulikohan se nyt turbolta vai mistä lie.

-Jäähdytysnesteet vaihdoin samalla joten ne siis valuttelin pois. Valuttelun jälkeen valutusreiän ruuvi on hyvä kiinnittää takaisin, eipähän unohdu sitten takaisinlaitossa. Se olis kiva huomata viimeiseksi ylijääneeksi ruuviksi koko homman jälkeen...
term6a_valijaahy.JPG
term6a_valijaahy.JPG (252.35 KiB) Katsottu 52877 kertaa
-Siinäpä syyläri, repäisin nuo ohuet paperinauhat pois kun repsottivat. Tuskin suurta merkitystä noilla...
term6b_valijaahy.JPG
term6b_valijaahy.JPG (242.65 KiB) Katsottu 52877 kertaa
term6c_valijaahy.JPG
term6c_valijaahy.JPG (241.86 KiB) Katsottu 52877 kertaa
Viimeksi muokannut Hiace, 27 Maalis 2012, 15:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

7. EGR-cooleri irti

-Sitten irti EGR-termari jos ei jo ole ja sen jälkeen EGR-cooleri. Itse irroitin kuvassa näkyvät pultit ja klemmarit. Alta piti irroittaa vielä yksi jäähdytysnesteen kumiletku, minkä unohdin kuvaan laittaa. Jos tuntuu että cooleri ei irtoa, niin tuon s:n muotoisen putken välistä voi löysyttää toista klemmaria, jolloin putki taipuu paremmin.

-Ongelmapaikka tuossa itsellä tuli punaisella merkatin putken suhteen, jota en saanut jostain syystä irti. Ylhäällä näkyy ruuvi, jonka löysytin mutta älyni ei riittänyt siihen, mikä siellä on vielä kiinni. Todennäköisesti joku klipsi otti vastaan mutta putki ei hievahtanutkaan... tähän voidaan ottaa vinkkejä jos jollain on :cools:

-Vasemmanpuolimmaiset pultit oli muistaakseni T45, ja muut 6mm kuusiokoloruuveja. Kuusiokolohylsy oli kätevä tässä tilanteessa, helposti lähti sillä irti.

-No tuo putki aiheutti sen ongelman, että EGR-coolerin 2 vasemmanpuolista pakosarjaan tulevaa pulttia oli tosi hankalassa paikassa. Irroitus oli suht helppoa, mutta takaisinlaittamiseen taisin käyttää näihin pultteihin noin 1.5 tuntia... väliin mahtui juuri ja juuri räikkä ruuveineen mutta sormia ei. Vähän pelotti että tiputan pultin jonnekin moottoritilaan. Yritin magneettityökalun avulla saada pulttia pysymään kiinni, mutta sepä ei juuri ollut magnetisoituva. Pienellä teippivirityksellä sain pultin pysymään työkalussa kiinni ja turvallisesti alkukierteille. Ehkä tuo putken irroittaminen olisi ollut sittenkin helpompi reitti...

[EDIT: EGR-coolerin vasemmanpuoleisia pakosarjan pultteja ei välttämättä tarvitse irroittaa. Voi kokeilla voiko taivutttaa coolerin sivuun. Kiitos Ironic32 vinkistä!]
term7a_egrterm.jpg
term7a_egrterm.jpg (282.32 KiB) Katsottu 52781 kertaa
-Siinä osa irroitettuna. Ilmeisesti jäähdytysnesteellä noita takaisinkierrätettyjä pakokaasuja viilennetään ennen takaisin imusarjaan syöttämistä...ihan loogista oikeastaan :)
term7b_egrterm.JPG
term7b_egrterm.JPG (217.7 KiB) Katsottu 52781 kertaa
Viimeksi muokannut Hiace, 27 Maalis 2012, 20:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

8. Päätermarin vaihto

-Sittempä vihdoin itse päätermarin kimppuun. Moottorin päällä näkyy uusi osa. Vanhasta pitäisi irroittaa 2 kumiletkua nuolien kohdasta, ovat kiinni u:n muotoisilla metalliklipseillä. Sen jälkeen voi aukoa 4 pulttia irti, niiden paikat näkyy helposti uudesta termarista. Pultit irtosi suht helposti, ovat sopivassa kulmassa että työkalut mahtuu pulttiin.

-Tässä vaiheessa en itse tajunnut, että termarista alkaa tippumaan aika paljon jäähdytysnestettä kun alempia ruuveja aukoo. Ja nestehän tippuu suoraan hihnoille....

Eli hyvä olisi olla esim. pieni muovipurkki jonka voi asemoida termarin alle. Sitten saa nesteet kerättyä talteen eivätkä tipu ties minne. Ehkä iso rättikin voisi toimia. Ens kerralla sitten nesteet talteen :drink:
term8a2.JPG
term8a2.JPG (198.24 KiB) Katsottu 52778 kertaa
-Siinäpä irroitettu termari ja miltä sitten näyttää. Tuossahan on muuten vesipumpun käyttöpyörä ja päätermari tulee kiinni vesipumppuun. Eli pienellä lisätyöllä vesipumpunkin saisi ehkä vaihdettua?
term8b.JPG
term8b.JPG (153.95 KiB) Katsottu 52778 kertaa
-Uusi termari paikoilleen ja letkut kiinni. Pultit kiristin ristiin varovasti että tiiviste asettuu tasaisesti. Oikeata vääntömomenttia en tiedä, mutta käsituntumalla pistin sopivalta tuntuvaksi.
term8c.JPG
term8c.JPG (167.14 KiB) Katsottu 52778 kertaa
-Siellä lepää!!! :drink:
term8d.JPG
term8d.JPG (151.63 KiB) Katsottu 52778 kertaa
-Päätermarin tiivisteeseen sivelin hyvin ohuen kerroksen tälläistä silikonitiivistettä, joka oli tarkoitettu nimenomaan jäähdytysjärjestelmiin ym. En tiedä olisiko tarvittu välttämättä, mutta pitääpähän tiiviste paremmin....ehkä.

[EDIT: Ainakin merkkitermarin tiiviste pitää ilman silikonia, eli ei välttämätöntä laittaa mitään väliin. Kiitos Ironic32 jälleen vnkistä]
term8e.JPG
term8e.JPG (159.98 KiB) Katsottu 52778 kertaa
Viimeksi muokannut Hiace, 27 Maalis 2012, 20:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

9. Palikat takaisin + järjestelmän ilmaus

-Sitten vaan osat takaisin käänteisessä järjestyksessä. Koneen muovisuoja kannattaa jättää vielä laittamatta, että voi ilmata EGR-termarin ruuvista järjestelmän. Ja toivotaan että hirveästi osia ei jäisi kasauksessa yli...

-Jäähdytysjärjestelmä kaipaa vielä nestettä, itse laitoin 50/50 suhteessa Motonetistä ostettua Febi Bilsteinin BMW/Mersu-nestettä, noin kympin per 1.5 l pullo. Vedeksi laitoin motonetin akkuvettä, siinä toivossa että mahdollinen ruostuminen putkistoissa vähenisi. En tiedä onko käytännön eroa.

-Jäähdytysnesteen kaadoin varovasti pienissä erissä paisuntasäiliöön. Kun tuntuu, että nestettä ei mene enää sisälle, kone käyntiin. Tässä vaiheessa olisi hyvä olla kaveri mukana, joka tsekkailee salavalikosta nesteen lämpötilaa, ettei kone vahingossa ylikuumene jos neste ei jokapaikassa kierrä. Jossain nettilinkissä oli vinkki, että kannattaa laittaa ilmastoinnin lämpötilapyyntö täysille ja puhallin manuaaliasentoon, jolloin pitäisi aueta sisätilan lämppärin kenno jäähdytysnesteelle.

-Sitten kuvan ilmausruuveista vähän ruuvia auki, kun tulee pelkkää jäähdytysnestettä ulos, ruuvi kiinni. Jos paisuntasäiliössä pinta vajoaa, lisäilee nestettä. Jos tuntuu että lämmöt nousee niin heti moottori kiinni.

-Kun tuntuu että ilmaus on kunnossa eikun koeajolle. Itse laitoin salavalikon lämmöt näkyviin ja tarkkailin niitä ajossa jos systeemiin on jäänyt vielä ilmaa. Jos ei tule lämmintä kabiiniin, on saattanut jäädä systeemiin vielä ilmaa ja eikun uudestaan ilmaus.
term9c.jpg
term9c.jpg (210.75 KiB) Katsottu 52776 kertaa
-Pari kuvaa vielä asennusolosuhteista...
term9a.JPG
term9a.JPG (239.49 KiB) Katsottu 52776 kertaa
term9b.JPG
term9b.JPG (159.51 KiB) Katsottu 52776 kertaa
Mutta se on siinä! Pistäkäähän kommenttia ja vinkkiä tulemaan jos tulee mieleen :thup:
Ja sitten se tärkein, esimerkiksi näin:
pilsner.jpg
pilsner.jpg (14.32 KiB) Katsottu 52776 kertaa
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Toni.S
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 174
Liittynyt: 24 Marras 2011, 13:28
Auto: - F11 520xda LCI
- Supra mk4 LHD 6mt Single
Paikkakunta: Helsinki

Hyvät ohjeet oot jaksanu väsäillä. :thup:
Itsekkin tulee räpsittyä kuvia aina huolloista/rempoista, mutta sen DIY tarinan oksentaminen on aina ollut se LIIAN työläs vaihe.
Kuva
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Erinomaiset ohjeet!

Tuon silikonin jättäisin kyllä suosiolla itse pois. Kyllä se tiiviste pitää nesteet sisällä (varsinkin, jos on OEM osa). Tuossa 528ssa oli joku kyläseppä vetänyt jonkin sortin liimamassaa termarikotelon pohjaan ja ongelma oli siinä, ettei se ollut levinnyt kovinkaan tasaisesti ja kauhea homma oli puhdistaa sinänsä muuten ehjä ja suora kotelo. Sain kuitenkin puhtaaksi ja uudella tiivisteellä on hyvin pysynyt tiiviinä. Tuossa 528ssa itse termari ja kotelo ovat erillisiä osia.

Edit: Niin ja tuossa 7. kohdan kuvan "term7a_egrterm.jpg" punaisella merkatussa putkessa on edestä päin katsoen toinen samanlainen kiinnitysruuvi oikeassa alareunassa (putken ja koneen välissä).

Lähtikö muuten kohtuudella tuo egr-cooleri irti pakosarjan päästä? Itse jätin sen sieltä kiinni, kun näytti niin lämmenneiltä pultit. Tuo joustava osa antoi sen verran periksi, että termariin pääsi käsiksi taivuttamalla egr-cooleria pois edestä.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Toni.S kirjoitti:Hyvät ohjeet oot jaksanu väsäillä. :thup:
Itsekkin tulee räpsittyä kuvia aina huolloista/rempoista, mutta sen DIY tarinan oksentaminen on aina ollut se LIIAN työläs vaihe.
Jeps :) olihan tuossa yllättävän iso työ. Luulin että eihän se oo kun kirjottaa mutta pitikin oikeen miettiä mitä tuli tehtyä...
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Ironic32 kirjoitti:Erinomaiset ohjeet!

Tuon silikonin jättäisin kyllä suosiolla itse pois. Kyllä se tiiviste pitää nesteet sisällä (varsinkin, jos on OEM osa). Tuossa 528ssa oli joku kyläseppä vetänyt jonkin sortin liimamassaa termarikotelon pohjaan ja ongelma oli siinä, ettei se ollut levinnyt kovinkaan tasaisesti ja kauhea homma oli puhdistaa sinänsä muuten ehjä ja suora kotelo. Sain kuitenkin puhtaaksi ja uudella tiivisteellä on hyvin pysynyt tiiviinä. Tuossa 528ssa itse termari ja kotelo ovat erillisiä osia.

Edit: Niin ja tuossa 7. kohdan kuvan "term7a_egrterm.jpg" punaisella merkatussa putkessa on edestä päin katsoen toinen samanlainen kiinnitysruuvi oikeassa alareunassa (putken ja koneen välissä).

Lähtikö muuten kohtuudella tuo egr-cooleri irti pakosarjan päästä? Itse jätin sen sieltä kiinni, kun näytti niin lämmenneiltä pultit. Tuo joustava osa antoi sen verran periksi, että termariin pääsi käsiksi taivuttamalla egr-cooleria pois edestä.
Ole hyvä! :) Tuota silikonia mietin laitanko vai en, mutta nyt tuli laitettua. Tuo ei pitäisi olla mitään liimaavaa ja laitoin tosi vähän, joten toivottavasti ei aiheuta ongelmia.

Punaista putkea tutkin aika tarkkaan, mutta oisko jäänyt joku ruuvi huomaamatta. Saatto olla että siinä vaiheessa iltaa oli jo silmät niin kierossa joten ei enää tarkennus toiminu :)

EGR-cooleri irtosi ihan nätisti kunhan pultit sai vaan irti. Ihan hyvä vinkki muuten tuo taivutus, ois saattanu itelläkin riittää...
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
henripit
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 28 Maalis 2011, 18:38
Auto: e90 330dA -06
Paikkakunta: Vantaa

Paljonko muuten kannattaa varata jäähdytysnestettä, ettei tartte pelkkää vettä lorottaa sisään?
- Vähempi parempi -
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Eikös tuo 330d jäähdytysnesteen kokonaistilavuus ole jotain 10 ltr luokkaa? 50:50 suhteessa kun lantraa originaalia nestettä, niin kestää -40C.
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Joo, 10 litraa on minunkin mielestäni tuo koko järjestelmän tilavuus.

Itse ostin muistaakseni 3 x 1,5 litran jäähdytysnestepulloa, motonetistä Febi Bilstein-merkkistä joka ilmeisesti vastaa tuota BMW:n omaa litkua. Vetenä käytin akkuvettä, jota sai halvalla 5l putelin samasta paikkaa. Vähän jäi nestettä yli, joten ihan tyhjäksi tuota järjestelmää ei taida saada syylärin kautta.

Osa netin vinkeistä suosittaa akkuvettä jäähdytysjärjestelmään ja osa tuntuu käyttävän ihan hanavettä Akkuvedestähän on tislaamalla tai muulla menetelmällä poistettu kaikki metallit ym. ionit, joten ruostumisvaara pitäisi olla pienempi akkuvettä käyttämällä. Tämän vuoksi tuikkasin akkuvettä järjestelmään, kun ei montaa euroa maksanut. Sekoittelin jäähdytysnesteen 50/50 suhteessa akkuveteen ensin toiseen pulloon, ja sitten varovasti valuttelin sisään systeemiin.

Netistä löytyi äsken muutamassa diy-ohjeessa muutama uusi niksi:
-Ennen homman alkua kannattaisi laittaa virrat päälle, puhallin pienelle ja lämmöt täysille. Näin jäähdytysnesteitä valuttaessa pitäisi myös lämppärin kennosta valua nestettä.
-Ainakin E46 330d:ssä pitäisi olla myös moottorinlohkossa jäähdytysnesteen valutusproppu. Sieltä kuulemma tulee vielä pari litraa nestettä, mikä ei syylärin kautta valu pois. Ootteko itse löytäny tuota proppua?
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Kyllä minun mielestä ainakin E6x 530d:ssä on joku proppu koneen kyljessä (vai sekoitankohan nyt tuohon E39 528iin :conf: )
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
BillyJoe
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 23 Loka 2013, 12:31
Paikkakunta: Italia

Kiitos loistavista ohjeista! Vaihdoin juuri E70 päätermarin koska lämmöt olivat siinä 75 asteen paikkeilla. Vaihdon jälkeen 90 astetta. Jos joutuu seuraavan kerran vielä tekemään saman homman niin varmasti hankin työkalut, joilla pääsee irroittamaan tuon alipainepumpun vasemmalla puolella olevan muovin paikaltaan. EGR cooleri on todella hankalasti tiellä koko ajan. Nyt täytyy seurata vaikuttaako kulutukseen. Kulutus ollut tietokoneen mukaan 12,6 litraa/100km työmatkaajossa. 15 km suunta taajamassa josta 6 km motaria. Tuntuu vähän paljolta.. Kiitos vielä kerran!
Entisiä: BMW 320i 2005 Sedan, BMW 120i 2005, BMW 325 iA 2006 Touring
Nykyinen: BMW X5 3,0d 2008
Sakke1002
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 45
Liittynyt: 04 Helmi 2014, 20:10

No niin termostaatin vaihto tuli suoritettua e90:seen ja täytyypä välittää kiitokset ohjeiden tekijälle. Täytyy myöntää, että aikaa olisi varmasti kulunut useampi tunti enemmän ellei ohjeet olisi ollut näin selkeät.

Pieni lisäys vielä, että tarkkana saa olla kun kiinnittää paksun punaisen letkun välijäähdyttimeen. Oli itsellä mennyt jotenkin huonosti kiinni ja näin ollen auto oli melkoisen nuhaisen oloinen. Papukaijapihdeillä kannattaa varmistaa, että letku on pohjassa ja "lukituspinni" varmasti urassaan.
Vastaa Viestiin