F20 diesel automaatti talvikäytössä

F20, F21, F22, F23
Avatar
aavee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 291
Liittynyt: 16 Tammi 2012, 11:46
Auto: F31 320iA xDrive '14
Paikkakunta: Espoo

Tänään oli oikeastaan ensimmäinen talvinen aamu Helsingissä kun yö oli ollut mukavasti miinuksilla, joten auton tuulilasi oli tehokkaasti jäässä.
Tässä on tullut jonkin aikaa pähkäiltyä ennakkoon miten hyvin tuon Dieselkone lämpenee ja miten se mahtaa pystyä puhkumaan tuulilasia auki talvipakkasilla.
Yllätys oli melko suuri kun laitoin tuulilasinpuhallusnapin pohjaan ja lasi alkoi välittömästi sulaa. Todella tehokas tuo ilmakanavasassa oleva vastus kun välittömästi saa puhallettua tuulilasin sulaksi.
En tiedä oliko vaikutusta sillä että väänsin keskisuuttimien välistä ilmansekoittimen rullan punaiselle vai eikö, mutta tehokasta oli sulaminen.

Ensikosketus siis riiselillä talveen ja ensimmäinen positiivinen kokemus saatu ilman miinuksia.
Nyt kun vielä saisi hieman lunta ja jäätä maahan, niin pääsisi kokeilemaan miten tuo automaatti yhdistettyinä Michelinin XI2:siin kitkoihin toimii luonnossa.
Ex: F20 118dA
Pemari
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 23 Helmi 2011, 20:05
Auto: F10 520dA

Itsellä 2 talvea kokemusta ilman lohkolämppäriä / webastoja, eikä ole ollut mitään ongelmia. Kone lähtee käymään paukkupakkasillakin todella vaivattomasti ja lämmintä ilmaa alka tulla suuttimista parin, kolmen kilometrin ajon jälkeen. Penkilämmitin on tehokas ja paikkaa tuota esilämmityksen puutetta vallan mainiosti - tämänkin voi sammuttaa muutaman minuutin jälkeen, kun kankkua alkaa kuumottaa.

Ajan myös samoilla kitkoilla (18'') ja niistäkään ei ole mitään huonoa sanottavaa. Liikkeellelähdöt sujuvat ja luistoneston rajoittaminen parantaa etenemiskykyä silloin, kun alla on sohjoa tai irtonaista lunta.

Webasto / Eberi olisi tosin kiva, mutta vielä en ole saanut perusteltua sitä itselleni tarpeeksi hyvin.
Rakennusmetsuri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 50
Liittynyt: 04 Maalis 2011, 23:00
Auto: 116d A Business 2012

Taidan hankkia tuohon löpökinneriini pelkän sisätilalämppärin.
Webasto on turhan kallis ja sähköinen "säteilykeksintö" vastaa luetun perusteella lähinnä todella himmeää valohoitoa.

Pääasia että kuski ei palellu.
Avatar
ilpo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 225
Liittynyt: 01 Loka 2012, 09:56
Auto: Suzuki Intruder M1500
Paikkakunta: Jyväskylä

Pemari kirjoitti:Itsellä 2 talvea kokemusta ilman lohkolämppäriä / webastoja, eikä ole ollut mitään ongelmia. Kone lähtee käymään paukkupakkasillakin todella vaivattomasti ja lämmintä ilmaa alka tulla suuttimista parin, kolmen kilometrin ajon jälkeen. Penkilämmitin on tehokas ja paikkaa tuota esilämmityksen puutetta vallan mainiosti - tämänkin voi sammuttaa muutaman minuutin jälkeen, kun kankkua alkaa kuumottaa.

Ajan myös samoilla kitkoilla (18'') ja niistäkään ei ole mitään huonoa sanottavaa. Liikkeellelähdöt sujuvat ja luistoneston rajoittaminen parantaa etenemiskykyä silloin, kun alla on sohjoa tai irtonaista lunta.

Webasto / Eberi olisi tosin kiva, mutta vielä en ole saanut perusteltua sitä itselleni tarpeeksi hyvin.
Missäspäin pemari asuu? Avattarissasi lukee F10 ja tässähän kysellään F20 lämpimyydestä. Itse asun Jyväskylässä ja täällä voi ollajoskus aika kylmää ja tulossa F20dA helmikuussa.
Viimeksi muokannut ilpo, 26 Loka 2012, 13:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tuomas-82
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 24 Heinä 2012, 22:38
Auto: i3 60ah
Paikkakunta: Kerava

Tänä aamuna tuli mullekin ekat talvikokemukset F20:llä, autossa on vielä alla kesärenkaat kun talvirenkaat saan vasta viikon päästä, mutta ihan ihan hyvin pärjäsi lumisilla pikkuteillä ja peilijäässä olevalla maantiellä noinkin. Dsc on kyllä säädetty niin turvallisuushakuiseksi, että moni ei välttämättä huomaisi edes ajavansa takavetoista autoa, sen verran pehmeästi se toimii eikä kyllä salli luistoa käytännössä ollenkaan ja ihan hyvä niin. Siitä en kyllä päässyt selvyyteen pystyykö Dsc hoitelemaan moottorijarrutuksen aiheuttaman luiston, mäkisellä tieosuudella täytyi alkaa käyttämään käsin vaihteita kun automaatti teki liian kovia moottorijarrutuksia pienemmälle vaihtaessaan ja yritti lukita takarenkaita. Oikein liukkaissa olosuhteissa tämä voisi aiheuttaa kitkarenkaillakin ylimääräistä jännitystä.
Mutta sen verran positiivinen yllätys oli takavetoinen liukkaissa olosuhteissa ja vielä kesärenkailla, että jos vielä voisin, peruisin nastarengastilauksen ja vaihtaisin kitkoihin.

Pakkasta ei ollut kuin -4 astetta, joten lämpenemisestä ei voi vielä ihmeitä sanoa. Sähkövastuksen ansiosta haaleaa ilmaa alkoi tulemaan jo reilun kilometrin ajon jälkeen ja noin 20 kilometrin jälkeen piti laskea 23 asteessa ollutta lämpöpyyntöä kun alkoi tulla hiki. Penkinlämmitin vaikuttaa olevan ihan ok mutta ei mikään ihan extratehokas, puolisen tuntia pidin sen täysillä eikä missään vaiheessa tuntunut liian kuumalta.

Tälleen kylmemmillä keleillä on tosi hölmö juttu kun autossa ei ole moottorinlämpötilan mittaria... olis kiva nähdä koska moottori on käyntilämmin että tietää koska voi antaa autolle vähän ronskimmin kenkää.
Autoholic
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 20 Loka 2010, 18:55
Auto: 118i sportline business 2012

^ Ulkomailla olivat mittailleet noita lämpenemisnopeuksia (olisiko ollut F20 addicts). Yleinen konsensus oli se, että kone lämpiää noin 10-15 minuutissa, tietenkin ulkolämpötilasta vähän riippuen. En nyt muista oliko kyse bensasta vai disukasta, mutta tuossa luokassa joka tapauksessa liikutaan. Taitaa olla muillakin merkeillä samaa luokkaa nuo lämpenemisajat.

Toki kovemmilla pakkasilla ja täysin kylmästä käynnistettäessä tilanne on toinen. Tällöinhän autolla kuin autolla pitää ajaa lähes puolisen tuntia että joka paikka on lämpimänä ja että akku rupeaa tosissaan ottamaan varausta vastaan.
jasep
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 59
Liittynyt: 22 Loka 2011, 13:20

tuomas-82 kirjoitti:Dsc on kyllä säädetty niin turvallisuushakuiseksi, että moni ei välttämättä huomaisi edes ajavansa takavetoista autoa, sen verran pehmeästi se toimii eikä kyllä salli luistoa käytännössä ollenkaan ja ihan hyvä niin. Siitä en kyllä päässyt selvyyteen pystyykö Dsc hoitelemaan moottorijarrutuksen aiheuttaman luiston, mäkisellä tieosuudella täytyi alkaa käyttämään käsin vaihteita kun automaatti teki liian kovia moottorijarrutuksia pienemmälle vaihtaessaan ja yritti lukita takarenkaita. Oikein liukkaissa olosuhteissa tämä voisi aiheuttaa kitkarenkaillakin ylimääräistä jännitystä.
Mutta sen verran positiivinen yllätys oli takavetoinen liukkaissa olosuhteissa ja vielä kesärenkailla, että jos vielä voisin, peruisin nastarengastilauksen ja vaihtaisin kitkoihin.
DSC todella toimii F20:sessä hyvin ja säätää luiston niinkuin pitääkin. Aimo harppaus eteenpäin E-sarjalaisista. Hoitaa myös moottorijarrutuksessa vetävien pyörien lukkiutumisen moottorin momenttia nostamalla, joten ei hätää :thup:
japi2010
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1119
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 09:58
Auto: BMW 220d Xdrive F46 ja BMW 120Da Xdrive F20lci.
Paikkakunta: Tuusula

Toi oli muuten hyvä kysymys tuomas-82, joka pohti moottorijarrutuksen vaiukutusta ajonhallintajärjestelmiin. Itse ajan vielä kesäkummeilla ja tuli pe huomattua että on todella vaarallista ajaa esim. alamäkeä niin että tie on liukas ja jos erehtyy irrottamaan kaasun pois - silloin lähtee perä luisuun, en tiedä oikooko dsc sitä jossain vaiheessa vai ei mutta sitä ei ollut aikaa miettiä koska laitoin kaasun pintakaasulle ettei kone jarruta. Vaarallinen tilanne tulee helposti...
Avatar
JiiJii71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Joulu 2011, 12:42
Auto: keltainen tsekkiverrari
Paikkakunta: Imatra

japi2010 kirjoitti:Toi oli muuten hyvä kysymys tuomas-82, joka pohti moottorijarrutuksen vaiukutusta ajonhallintajärjestelmiin. Itse ajan vielä kesäkummeilla ja tuli pe huomattua että on todella vaarallista ajaa esim. alamäkeä niin että tie on liukas ja jos erehtyy irrottamaan kaasun pois - silloin lähtee perä luisuun, en tiedä oikooko dsc sitä jossain vaiheessa vai ei mutta sitä ei ollut aikaa miettiä koska laitoin kaasun pintakaasulle ettei kone jarruta. Vaarallinen tilanne tulee helposti...
Manuaalivaihteisella tuli kokeiltua tuota samaa ja ihmetyksekseni hommahan toimii kuin pitäsikin. Kovemmalla moottorijarrutuksella ja liukkaalla pinnalla auto annostelee kaasua lisää estääkseen perän lipeämistä.
- mie voin lähtee Karjalast, mut Karjala ei lähe miust -
tuomas-82
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 24 Heinä 2012, 22:38
Auto: i3 60ah
Paikkakunta: Kerava

japi2010 kirjoitti:Toi oli muuten hyvä kysymys tuomas-82, joka pohti moottorijarrutuksen vaiukutusta ajonhallintajärjestelmiin. Itse ajan vielä kesäkummeilla ja tuli pe huomattua että on todella vaarallista ajaa esim. alamäkeä niin että tie on liukas ja jos erehtyy irrottamaan kaasun pois - silloin lähtee perä luisuun, en tiedä oikooko dsc sitä jossain vaiheessa vai ei mutta sitä ei ollut aikaa miettiä koska laitoin kaasun pintakaasulle ettei kone jarruta. Vaarallinen tilanne tulee helposti...
Juuri samanlaisen tilanteen koin itsekin kesärenkailla, laskettelin alamäkeä alaspäin jalka pois kaasulta ja kun automaatti heitti pienempää vaihdetta sisään auton takapää lähti luistoon. Kytkintä kun ei ole niin tuli vaistomaisesti painettua hieman kaasua jolloin luisto loppui... täytyypä jossain vaiheessa kokeilla tuota uudestaan hieman turvallisemmassa paikassa, koska olisihan tuo ihme jos Dsc ei osaa ottaa moottorijarrutusluistoa huomioon myös automaattivaihteiden kanssa.
Pemari
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 23 Helmi 2011, 20:05
Auto: F10 520dA

ilpo kirjoitti:
Pemari kirjoitti:Itsellä 2 talvea kokemusta ilman lohkolämppäriä / webastoja, eikä ole ollut mitään ongelmia. Kone lähtee käymään paukkupakkasillakin todella vaivattomasti ja lämmintä ilmaa alka tulla suuttimista parin, kolmen kilometrin ajon jälkeen. Penkilämmitin on tehokas ja paikkaa tuota esilämmityksen puutetta vallan mainiosti - tämänkin voi sammuttaa muutaman minuutin jälkeen, kun kankkua alkaa kuumottaa.

Ajan myös samoilla kitkoilla (18'') ja niistäkään ei ole mitään huonoa sanottavaa. Liikkeellelähdöt sujuvat ja luistoneston rajoittaminen parantaa etenemiskykyä silloin, kun alla on sohjoa tai irtonaista lunta.

Webasto / Eberi olisi tosin kiva, mutta vielä en ole saanut perusteltua sitä itselleni tarpeeksi hyvin.
Missäspäin pemari asuu? Avattarissasi lukee F10 ja tässähän kysellään F20 lämpimyydestä. Itse asun Jyväskylässä ja täällä voi ollajoskus aika kylmää ja tulossa F20dA helmikuussa.
Jep,unohda. Lukihäiriö. Kokemukset vain F10:stä.
inspired
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 20 Syys 2018, 12:39

Näin uutena tulokkaana kyselen teiltä tietäviltä:
Harkinnassa BMW 116da -16, 1,5 l 3-pyttyinen kone siis. Autossa ei ole webastoa/eberiä eikä moottorilämmitintä/sisätilalämppäriä. Tuleeko autolla mukavasti toimeen Pirkanmaan seudulla ilman noita? Jos ei tule toimeen niin paljonko webasto tai lohko+sisätilalämppäri maksaa suurinpiirtein jälkiasennettuna?
oddis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 33
Liittynyt: 22 Syys 2011, 13:41

inspired kirjoitti: 20 Syys 2018, 12:43 Näin uutena tulokkaana kyselen teiltä tietäviltä:
Harkinnassa BMW 116da -16, 1,5 l 3-pyttyinen kone siis. Autossa ei ole webastoa/eberiä eikä moottorilämmitintä/sisätilalämppäriä. Tuleeko autolla mukavasti toimeen Pirkanmaan seudulla ilman noita? Jos ei tule toimeen niin paljonko webasto tai lohko+sisätilalämppäri maksaa suurinpiirtein jälkiasennettuna?
Yksi talvi takana tollaisella pk-seudulla ja en ole lämppäreitä kaivannut (=lue ei ole mitään asennettuna). Meillä on ohjauspyörän lämmitys ja se on kyllä mukava.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Ilman esilämmitystä pärjää varmaan mutta esilämmityksellä vielä paremmin. Esilämmitetyn auton edut on selkeät täällä eteläsuomessakin, ikkunat on kirkkaat, ei tarvii skrapailla eikä huurru heti kun lähtee liikkeelle, lämpimään autoon on mukava mennä kun jäinen penkki ei pistele persusta ja auto ei tunnu jääkaapilta, moottori lämpenee nopeammin ja alkaa työntää lämpöä sisälle aiemmin. Jossain lämppärikeskustelussa avauduin enemmän aiheesta ja edut esilämmitetyn auton puolesta on kiistattomat mukavuuden ja kulutuksen osalta.

Siitä tulikin mieleen että kohta on aika kaivaa sisälämppäri ja johto esille, yölämmöt kun putoaa +5 asteeseen niin auto piuhaan kiinni.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Moottorin käydessä näissä (oletan että ykkösessä samoin kuin kolmosessa) tarkenee erittäin hyvin, kun sähkölämmitys auttaa matkustamon lämmityksessä automaattisesti. Webastoa-Eberiä-Defaa-Calixia tarvitaan vain esilämmitykseen, jos haluaa nauttia valmiiksi lämpimästä sisätilasta, ajon aikana pärjää ilman.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Kyllä, B47 koneella ei tarvinnut palella viime talven pakkasilla kunhan sen ensin sai kabiinin lämpimäksi jos ei ollut muistanut laittaa piuhaa tolppaan. Ohjaamo lämpenee kovilla pakkasilla yhtä hitaasti kun Hiacessa...
Vastaa Viestiin