Tervehdys, mitkään pohjois-eurooppaan tarkoitetut talvirenkaat eivät toimi ajonvakatuksen kanssa. Tämän huomasin heti kun auton sain, maahantuoja ja myyjä vaan voivottelevat. Kitkat vain pahentavat tilnannetta, kitkat ovat vielä pehmeämpää seosta kuin nastat. Ainoastaan keski-euroopan markkinoille tarkoitetut pelittävät, tosin niissä pito on huomattavasti heikompi huonon kelien sattuessa kohdalle. Asia jota olen odottanut on, että saisi tuo ajonvakautuksen kytkettyä pois ja silti vakkari toimisi, näinhän on ollyut vanhemissa malleissa.
Itse olen nyt tällä Baijerin himmeällä timantilla ajanut 38t km, ja talvella siitä noin puolet. Vakkarin toiminta parani huomattavasti kun takaluukkuun heitti 75kg painoa, ei ollut enää niin herkkä.
Tarkennuksena, kirjoitin siis takavetoisen, automaattivaihteisen F20 ominaisuudesta.
Minkälaiset talvirenkaat pelaavat satavarmasti???
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 20 Loka 2010, 18:55
- Auto: 118i sportline business 2012
Nyt on sitten tallissa Michelin Xi3:set (X-Ice 3) eli siis uusimmat nastattomat talvirenkaat 205/55/16-koossa. Tulleet rengasliikkeeseen kesäkuussa, joten ovat todennäköisesti aika tuoreet, eikä uusi rengasmalli voi kovin vanha ollakaan. Vanteiksi valitsin Brock RC21:set. Kuuleman mukaan Xi2 toimii Bemarissa parhaiten, joten toivottavasti uusi rengasmalli on sitten vieläkin parempi.
Mutta kaikki ei mennyt niin kuin Strömsössä. Pikainen kokeilu paljasti, että BMW:n omien kevytmetallivanteiden pultit eivät yllättäen sopineetkaan talvivanteisiin, koska lukkopultin vastakappaletta ei saa kiristettyä loppuun asti (Brockin pulttireikä on suippomaisempi kun taas BMW:n vanteissa on pohjaltaan tasaisempi reikä). Pitänee siis ensi tilassa hankkia oma pulttisarja talvirenkaita varten. Tuskin maksaa paljoa???
Mutta kaikki ei mennyt niin kuin Strömsössä. Pikainen kokeilu paljasti, että BMW:n omien kevytmetallivanteiden pultit eivät yllättäen sopineetkaan talvivanteisiin, koska lukkopultin vastakappaletta ei saa kiristettyä loppuun asti (Brockin pulttireikä on suippomaisempi kun taas BMW:n vanteissa on pohjaltaan tasaisempi reikä). Pitänee siis ensi tilassa hankkia oma pulttisarja talvirenkaita varten. Tuskin maksaa paljoa???
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 50
- Liittynyt: 04 Maalis 2011, 23:00
- Auto: 116d A Business 2012
Ajattelin tilailla autooni Continentaalin Ice Contactit,
voittivat näemmä viime talven rengasvertailun.
Toimivatko vai ei, se jää nähtäväksi.
voittivat näemmä viime talven rengasvertailun.
Toimivatko vai ei, se jää nähtäväksi.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 582
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:01
- Auto: F30 320iA Sportline
Edelliset:
E92 325iA
E81 118i
Ainakin edellisessä 1-sarjassa toimivat loistavasti.Rakennusmetsuri kirjoitti:Ajattelin tilailla autooni Continentaalin Ice Contactit,
voittivat näemmä viime talven rengasvertailun.
Toimivatko vai ei, se jää nähtäväksi.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 50
- Liittynyt: 04 Maalis 2011, 23:00
- Auto: 116d A Business 2012
Hieno juttu!E81 kirjoitti: Ainakin edellisessä 1-sarjassa toimivat loistavasti.
Liekö tuo ajonvakautus ollut tuossa mallissa yhtä herkkä kuin tässä uudessa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 20 Loka 2010, 18:55
- Auto: 118i sportline business 2012
Itselleni ainakin maahantuoja ja myyjä väittivät, että ongelma koskee juuri nastarenkaita. Ja jos on tavallistakin pehmeämpi kitka niin voi olla niin ikään ongelmia. Juuri siksi päädyin Xi3:iin. Norjan pojat ainakin kertoivat, että Xi2:t toimivat ok myös vakkarin kanssa pahimmissa talvikeleissä. No, joulukuussahan asiasta tulee viimeistään selkoa...Rakennusmetsuri kirjoitti:Hieno juttu!E81 kirjoitti: Ainakin edellisessä 1-sarjassa toimivat loistavasti.
Liekö tuo ajonvakautus ollut tuossa mallissa yhtä herkkä kuin tässä uudessa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Ehkä tämä 1-sarjalainen on monelle ensimmäinen takaveto ja tästä syystä järjestelmä viritetty herkäksi ja pohjololan talveen yliherkäksi. Auttaisikohan 18" vanne ja leveämpi rengaskoko pito-ongelmiin, mutta toisaalta leveys voi tuoda joissain tilanteissa yllättävät ajo-ominaisuudet. Parasta vaan ajella ilman ajonvakautusta kaupunkialueella ja maantiellä puoliasennossa. Kyllä ainakin 3-ja 5-sarjassa samoilla tehoilla ongelmat on saatu hoidettua.mikaxmoto kirjoitti: Tarkennuksena, kirjoitin siis takavetoisen, automaattivaihteisen F20 ominaisuudesta.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Ajonvakautuksen toiminta ei ole liukkaan kelin ongelma eikä ykkösessä mielestäni pito-ongelmiakaan ole. Silloinhan sen toki pitääkin toimia ja puuttua yksittäisten pyörien nopeuden muutoksiin.
Suurin ongelma on se, että tietyt renkaat aiheuttavat ajonvakautukselle ongelmia täysin kuivalla asfaltilla eli rengas antaa myöden ja ja ESP luulee pyörän kiihtyvyydestä sen sutivan ja vähentää momenttia. Kiihdytyksessä esiintyy "puutumista", koska moottorin momenttia rajoitetaan.
Ärsyttävin ongelma itselle oli se, että vakionopeudensäädin tiputtaa pois ja näytössä vilkkuu huomautukset liukkaasta kelistä, vaikka ajaa täysin kuivalla tiellä auringonpaisteessa. Normaalilla muutaman sadan kilometrin pätkällä saattaa tehdä sen neljä viisikin kertaa.
Kesärenkaalla ko. ominaisuutta ei ilmene, eikä vakkari ole itselläni tiputtanut kertaakaan pois päältä. Eikä muilla talvirenkaillakaan, tämän palstan perusteella, kuin Nokian Runflat kitkoilla sekä saman valmistajan nastoilla. Noista edellisistä on molemmista kokemusta viime talvesta ja ongelmaa on tosiaan sekä kitkassa että nastassa ja molemmissa yhtä paljon.
Suurin ongelma on se, että tietyt renkaat aiheuttavat ajonvakautukselle ongelmia täysin kuivalla asfaltilla eli rengas antaa myöden ja ja ESP luulee pyörän kiihtyvyydestä sen sutivan ja vähentää momenttia. Kiihdytyksessä esiintyy "puutumista", koska moottorin momenttia rajoitetaan.
Ärsyttävin ongelma itselle oli se, että vakionopeudensäädin tiputtaa pois ja näytössä vilkkuu huomautukset liukkaasta kelistä, vaikka ajaa täysin kuivalla tiellä auringonpaisteessa. Normaalilla muutaman sadan kilometrin pätkällä saattaa tehdä sen neljä viisikin kertaa.
Kesärenkaalla ko. ominaisuutta ei ilmene, eikä vakkari ole itselläni tiputtanut kertaakaan pois päältä. Eikä muilla talvirenkaillakaan, tämän palstan perusteella, kuin Nokian Runflat kitkoilla sekä saman valmistajan nastoilla. Noista edellisistä on molemmista kokemusta viime talvesta ja ongelmaa on tosiaan sekä kitkassa että nastassa ja molemmissa yhtä paljon.
Viime viikonloppuna vaihdoin alle uudet talvirenkaat ja viime talviset ESP-sekoilut on mennyttä!! Onneksi! Olen yrittänyt oikein hakea ja kiihdytellä sekä nostaa nopeutta vakionopeussäätimellä enkä ole saanut ESP-valoa vilkkumaan tai vakionopeussäädintä tippumaan pois päältä. Ajelin tällä viikolla n. 1500 km todella huonossakin säässä ja 98% tuosta ajosta vakionopeussäätimellä. Kaikki mahdolliset nopeuden nostot tein vakkarilla.jasep kirjoitti:Ajonvakautuksen toiminta ei ole liukkaan kelin ongelma eikä ykkösessä mielestäni pito-ongelmiakaan ole. Silloinhan sen toki pitääkin toimia ja puuttua yksittäisten pyörien nopeuden muutoksiin.
Suurin ongelma on se, että tietyt renkaat aiheuttavat ajonvakautukselle ongelmia täysin kuivalla asfaltilla eli rengas antaa myöden ja ja ESP luulee pyörän kiihtyvyydestä sen sutivan ja vähentää momenttia. Kiihdytyksessä esiintyy "puutumista", koska moottorin momenttia rajoitetaan.
Ärsyttävin ongelma itselle oli se, että vakionopeudensäädin tiputtaa pois ja näytössä vilkkuu huomautukset liukkaasta kelistä, vaikka ajaa täysin kuivalla tiellä auringonpaisteessa. Normaalilla muutaman sadan kilometrin pätkällä saattaa tehdä sen neljä viisikin kertaa.
Kesärenkaalla ko. ominaisuutta ei ilmene, eikä vakkari ole itselläni tiputtanut kertaakaan pois päältä. Eikä muilla talvirenkaillakaan, tämän palstan perusteella, kuin Nokian Runflat kitkoilla sekä saman valmistajan nastoilla. Noista edellisistä on molemmista kokemusta viime talvesta ja ongelmaa on tosiaan sekä kitkassa että nastassa ja molemmissa yhtä paljon.
Tämä oli Nokian renkailla viime talvena täysin mahdoton yhtälö. Pelkästään nopeuden nosto vakkarille kuivalla asfalttipinnalla aiheutti ESP:n puuttumisen peliin ja sitä kautta momentin vähennyksen ja vakionopeussäätimen tippumisen pois.
Myöskään tämä "viat ja ongelmat" osiossa keskusteltu ohjauksen "muljahtelu" ei esiinny näillä renkailla, kuten ei esiintynyt kesärenkaillakaan.
Eli yllä mainitun perusteella uskallan väittää, että Nokian 7 tai R talvirenkaat ei toimi ainakaan koossa 205/55/16 ja RunFlattinä 1-sarjassani. Renkaina nyt siis GoodYearin Ultra Grip Ice+ ei-runflat versiona.
Ajattelin laittaa Nokian Renkaille viestiä aiheesta. Kannattaisi ehkä käyttää muitakin koeajoautoja kuin Audia, jota näyttää kaikki heidän autonsa olevan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 448
- Liittynyt: 11 Touko 2010, 20:18
- Auto: G31 520da -17
- Paikkakunta: Pohojanmaa
No niin nyt on sitte tämä ongelma minullakin! Eilen laitoin alle continentalin uudet kitkat ja vakiokoolla. Nyt sitten vilkuttaa luistoneston valoa paljaalla kuivalla asfaltilla! jep jep! nyt jo ottaa niin kovaa päähän,on nimittäin aika nihkeää menoa kun esim ohittaa auton! Onko tähän nyt mitään apua mistään saatavilla? Ohjelmisto päivitystä tai jotain? Autoni on F30,eli näyttää vaivaavan sama asia uutta 3-sarjaa.
On teoriassa mahdollista, koska ilmastoinnin ohjainlaite on päivitetty elokuussa. Uskoisen enemmän kuitenkin renkaiden sopimattomuuteen, koska kesäkumeilla ei tätä ongelmaa ollut ja palstalla on monia, joita ko. ongelma ei eri renkailla viime talvena vaivannut.Autoholic kirjoitti:^ Onko auto muuten käynyt ohjelmistopäivityksessä sitten viime talven "esp-sekoilujen"? Tuli vaan mieleeni, josko myös BMW:n puolelta olisi tehty jotain ikään kuin pyytämättä.
Todella hyvä, että nyt toimii, koska tuo ongelma oli todella ärsyttävä eikä todellakaan mitenkään perusteltavissa, että ESP pitää ottaa talvella pois, jotta autolla voisi ohittaa kuivalla asfaltilla, varsinkin kun tehoakin on huimat 115 heppaa.
- alesi
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 53
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:37
- Auto: F30 318dA M-Sport Alpine White
Todella ikävä ominaisuus, itsellä ollut nyt kolme päivää alla Nokian R-kitkat ja yllättävän vähän laittaa luistonesto hanttiin kiihdyttäessä. Tottakai valo vilkkuu säännöllisesti mutta ei kuitenkaan sen enempää kuin aikasemmissa bemareissa mm. E90,E92,X1. Niin ja auto on F30 318da.BMW e90 kirjoitti:No niin nyt on sitte tämä ongelma minullakin! Eilen laitoin alle continentalin uudet kitkat ja vakiokoolla. Nyt sitten vilkuttaa luistoneston valoa paljaalla kuivalla asfaltilla! jep jep! nyt jo ottaa niin kovaa päähän,on nimittäin aika nihkeää menoa kun esim ohittaa auton! Onko tähän nyt mitään apua mistään saatavilla? Ohjelmisto päivitystä tai jotain? Autoni on F30,eli näyttää vaivaavan sama asia uutta 3-sarjaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 20 Loka 2010, 18:55
- Auto: 118i sportline business 2012
Kylläpä tuota itsellänikin vilkautti taannoin ihan paljaalla moottoritiellä ajonvakautuksen valoa, kun painaisin pikkaisen reippaammin kaasua noin satasen vauhdista kuutosvaihteella. Jep jep. Saas nähdä millaiseksi talviajo vielä kehittyy. Katsellaan rauhassa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 20 Loka 2010, 18:55
- Auto: 118i sportline business 2012
No eipä nuo Misukan Xi3:set näytä sittenkään temppuilevan paljaalla ja kuivalla asfaltilla. Tuli viikonloppuna ajeltua aikas paljon, eikä mitään isompia ongelmia enää ilmennyt (paineet mittarin mukaan 2,8 edessä ja 3,0 takana). Liukkaalla vähän vilkuttelee mutta eteneminen sujuu kyllä tosi hienosti, itse asiassa paremmin kuin etukäteen pelkäsin. Etenkin lauantai-iltana oli todella liukasta kun lunta satoi hienoksi hiotuneen jääkerroksen päälle, mutta hienosti kaikki toimi siitäkin huolimatta.
Ja tuo traction-ajotila on kieltämättä aika hauska mutta todennäköisesti sille on oikeaakin tarvetta sitten kun ajokilometrejä ja -kokemuksia kertyy monipuolisemmin.
Pitää vielä erikseen kehaista noiden Misukoiden jääpitoa. Nätisti pysähtyvät ja liikkeellekin pääsee punastumatta, ihan tarpeeksi rivakastikin. Sivuttaispitoakin on riittävästi ainakin tällaiselle nopeusrajoituksia noudattavalle perusautoilijalle. Se pahin koetinkivi, eli hienoksi hioutunut kiertoliittymä, on tosin vielä kokematta. Eikä vielä voi sanoa mitään loskassa etenemisestä, ylämäkeen pysäköimisestä tai muista itselleni vähän erikoisemmista käyttötilanteista. Mutta eiköhän talvi opeta.
Ja tuo traction-ajotila on kieltämättä aika hauska mutta todennäköisesti sille on oikeaakin tarvetta sitten kun ajokilometrejä ja -kokemuksia kertyy monipuolisemmin.
Pitää vielä erikseen kehaista noiden Misukoiden jääpitoa. Nätisti pysähtyvät ja liikkeellekin pääsee punastumatta, ihan tarpeeksi rivakastikin. Sivuttaispitoakin on riittävästi ainakin tällaiselle nopeusrajoituksia noudattavalle perusautoilijalle. Se pahin koetinkivi, eli hienoksi hioutunut kiertoliittymä, on tosin vielä kokematta. Eikä vielä voi sanoa mitään loskassa etenemisestä, ylämäkeen pysäköimisestä tai muista itselleni vähän erikoisemmista käyttötilanteista. Mutta eiköhän talvi opeta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 36
- Liittynyt: 24 Heinä 2012, 22:38
- Auto: i3 60ah
- Paikkakunta: Kerava
Saattaa johtua 116d:n pienistä voimavaroistakin mutta Michelinin x-ice nastat tuntuis toimivan täysin moitteettomasti, niillä on nyt takana noin 1000km kuivalla-, märällä- ja jäisellä asfaltilla eikä mitään ongelmia ole ollut cruisen kanssa eikä muutenkaan. Yllätys oli se, että suuntavakavuus ei juurikaan kärsinyt talvirenkaista, auto menee edelleen kiitettävän suoraan paimentamatta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 50
- Liittynyt: 04 Maalis 2011, 23:00
- Auto: 116d A Business 2012
Liekö kellään kokemusta Continentalin Conti Ice Contactien toimivuudesta?
Minulla jäi tuollaiset talliin täysin uusina ja käyttämättöminä BMW:n orggis levyvanteilla kun autoni haluttiin ostaa käsistä.
Laitoin setin tuonne myyntipalstalle varsin kohtuulliseen hintaan pois haettaviksi, mikäli jotakuta kiinnostaa useita testejä voittaneet uudet nastarenkaat vanteilla.
Minulla jäi tuollaiset talliin täysin uusina ja käyttämättöminä BMW:n orggis levyvanteilla kun autoni haluttiin ostaa käsistä.
Laitoin setin tuonne myyntipalstalle varsin kohtuulliseen hintaan pois haettaviksi, mikäli jotakuta kiinnostaa useita testejä voittaneet uudet nastarenkaat vanteilla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 44
- Liittynyt: 03 Helmi 2011, 09:12
- Auto: 320dALBE. Rallia M3 e36.
Mulla on e90 noilla conteilla. Todella hyvät renkaat, varsinkin jäällä suorastaan hämmästyttävä jarrutus- ja vetopito, mutta sivuttaispito aika keskinkertainen.
Mutta tämän luistonesto-ongelman suhteen nämäkin ovat täysin toivottomat. Kokeilin ajaa luistonesto päällä eilen Turku -Hki -välin, ja vakkari putosi päältä 6 kertaa. Ei hyvä.
Mutta tämän luistonesto-ongelman suhteen nämäkin ovat täysin toivottomat. Kokeilin ajaa luistonesto päällä eilen Turku -Hki -välin, ja vakkari putosi päältä 6 kertaa. Ei hyvä.
- tommiristo
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 128
- Liittynyt: 31 Heinä 2012, 21:28
- Auto: F30 316da
F20 120da
F25 Xdrive 2.0da
Rakennusmetsuri kirjoitti:Liekö kellään kokemusta Continentalin Conti Ice Contactien toimivuudesta?
Minulla jäi tuollaiset talliin täysin uusina ja käyttämättöminä BMW:n orggis levyvanteilla kun autoni haluttiin ostaa käsistä.
Laitoin setin tuonne myyntipalstalle varsin kohtuulliseen hintaan pois haettaviksi, mikäli jotakuta kiinnostaa useita testejä voittaneet uudet nastarenkaat vanteilla.
Mitä, vastahan sä uuden ykkösen laitoit? Meinasitko vielä 1-sarjalaisen seuraavaksi vai ostatko isomman?
Michelinin x-ice nastat - ei mitään ongelmia näillä syyskeleillä. Talvea odotellessa.
Nyt testattu myös lumella ja jäällä - Toimivat todella hyvin!
Nyt testattu myös lumella ja jäällä - Toimivat todella hyvin!
Viimeksi muokannut masaola, 02 Joulu 2012, 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.