Mitä uutta opit autostasi?

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Raimo Miettinen kirjoitti:^^Penkinlämmityksen nappia painamalla pitkään se sammuttaa sen suoraan eikä tarvitse "hyppiä" eri lämpötasojen yli yksi kerrallaan. Joskus tuli harmiteltua, kun ajossa huomaa takamuksen alkavan palaa 3-tasolla ja sitten samalla liikennettä seuratessa yrittää painaa sen sammuksiin oikealla määrällä painalluksia. Hetken päästä huomaa taas, että onkin painanut lämmityksen takaisin kolmoselle.

T. ohjekirja saksaksi
Mitä helvettiä... en ole koskaan tajunnut :lol: Uudessa ykkösessä ja kolmosessa olen harmitellut kun näppäimessä tuntuu olevan pieni viive ja helposti tulee näpättyä kerran liikaa. Pitääkin kokeilla miten tuo pitkään painaminen auttaa.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Raimo Miettinen kirjoitti:^^Penkinlämmityksen nappia painamalla pitkään se sammuttaa sen suoraan eikä tarvitse "hyppiä" eri lämpötasojen yli yksi kerrallaan. Joskus tuli harmiteltua, kun ajossa huomaa takamuksen alkavan palaa 3-tasolla ja sitten samalla liikennettä seuratessa yrittää painaa sen sammuksiin oikealla määrällä painalluksia. Hetken päästä huomaa taas, että onkin painanut lämmityksen takaisin kolmoselle.
Jaa ei mitään tietoa koskaan tuosta. Ja ajettuna BMW:llä vain päälle 300 000 km näpytellen niitä näppylöitä tarpeellista määrää. Kiitos infosta.

Muistaakos muuten porukka, että siinä vanhanmallisessa iDrivessa pääsee suoraan säädintä pitkään suuntaansa pitämällä takaisin alavalikon kohtaan mistä lähdettiin? Eli jos vaikka selaat kappaleita, käyt vaikka navia säätämässä ja haluat takaisin vaihtamaan musabiisiä, ensin päänäppäimellä menuun sieltä navista ja sitten ohjain sinne musan suuntaan. Pidetään pohjassa niin pitkään että vaihtuu ja menee nimenomaan siihen toimintoon, mihin viimeksi jäätiin kun lähdettiin sieltä valikoista. Jos normaalisti näppää yhden kerran haluttuun suuntaan, valikko vaihtuu vain siihen päätasolle, mistä pitää sitten näpsyttää useamman kerran että ollaan vaikka sen biisin vaihtovalikossa. Tuolla komennolla pääsee suoraan takaisin siihen mihin jäätiin, aika näppärä.
bemunainen530xd
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 07 Elo 2011, 09:40
Auto: 530xd -07, E61

Tässä yks päivä huomasin puolivahingossa, että saan taukolämmittimen yhtä nappia painamalla päälle. :blush:
bemunainen530xd
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 07 Elo 2011, 09:40
Auto: 530xd -07, E61

Toinen, minkä oon oppinut autostani on aivan mahtavaa; ettei YHTÄÄN mitään "kunnon" vikaa ole koko aikana ollut autossa (reilut toista vuotta mitä ollut!). Ainoastaan joku vikakoodi esim rengaspaine herjannut hetkellisesti muttei muuta. Volvojen ja lukuisten vikojen jälkeen (lue kalliiden korjausten) tunne on eufoorinen ja toivottavasti jatkuu kauan....
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Aivan äskettäin vasta huomasin(Bemussa jossa on sähköisesti taittuvat peilit),että ne saa käännettyä myös avaimen BMW-merkkiä painamalla hieman pitempään.
Samallahan sulkeutuvat myös mahdollisesti auki olevat ikkunat ja kattoluukku.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

gestapo kirjoitti:Aivan äskettäin vasta huomasin(Bemussa jossa on sähköisesti taittuvat peilit),että ne saa käännettyä myös avaimen BMW-merkkiä painamalla hieman pitempään.
Samallahan sulkeutuvat myös mahdollisesti auki olevat ikkunat ja kattoluukku.
Toimivat myös niin, että kun ajaa eteenpäin ja vauhti nousee yli 40km/h, niin ne kääntyvät automaattisesti normaaliin asentoon.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

J1978 kirjoitti:
Toimivat myös niin, että kun ajaa eteenpäin ja vauhti nousee yli 40km/h, niin ne kääntyvät automaattisesti normaaliin asentoon.
Kiitti tiedosta!
Erikoista että käyttöohje ei noita kaikkea kerro(ainakaan F30),vai eikö viitsitä suomentaa...
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Opin autostani sen että puhelimen (professional hifi) tiedot näkyvät myös mittaristosta ja että kun käyttää ratin oikean käden rullaa voi soittaa viimeisimpien puheluiden numeroihin.

Myös radion kanavan, cd:n tai usb-tikun kappaleen vaihto ja selaus onnistuu kätevästi tuolla rullalla ja mittaristolla, voi pitää ison näytön pimeänä esim. yöllä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

bemunainen530xd kirjoitti:Tässä yks päivä huomasin puolivahingossa, että saan taukolämmittimen yhtä nappia painamalla päälle. :blush:
Testasin tuota ja en saa tuota toimimaan omassa autossani. IDriven kautta toimii kyllä mutta painamalla puhallusta isommalle radiovirroilla ei käynnistä taukolämmitintä. Miten itse sen teet?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

gestapo kirjoitti:
J1978 kirjoitti:
Toimivat myös niin, että kun ajaa eteenpäin ja vauhti nousee yli 40km/h, niin ne kääntyvät automaattisesti normaaliin asentoon.
Kiitti tiedosta!
Erikoista että käyttöohje ei noita kaikkea kerro(ainakaan F30),vai eikö viitsitä suomentaa...
Toi luki ohjekirjassa ja oli ihan pakko kokeilla miten se toimii :) Hyvin näköjään.

Oven sisäpuolella olevien oven "viiruvalojen" kirkkautta voi näköjään säätää iDrivellä. Eli siis sen valon mikä on ovenkahvan yläpuolella. Sen huomasin perjantaina.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

salmol kirjoitti:Opin autostani sen että puhelimen (professional hifi) tiedot näkyvät myös mittaristosta ja että kun käyttää ratin oikean käden rullaa voi soittaa viimeisimpien puheluiden numeroihin.

Myös radion kanavan, cd:n tai usb-tikun kappaleen vaihto ja selaus onnistuu kätevästi tuolla rullalla ja mittaristolla, voi pitää ison näytön pimeänä esim. yöllä.
Joo esim. cd-levyltä saa näköjään tiedot siihen laajennetun mittariston keskinäyttöön ja rullalla voi sitten selailla. Huomattu myöskin perjantaina.
AP0712
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 23:47

Minulla on -08 vuoden E90 malli ja yritin saada saattovaloja toimimaan. Kävin valikosta laittamassa ne 40sekuntiin, sammutin auton moottorin ja vilkautin pitkiä valoja valoviiksestä sekä eteen (normipitkät) että taakse (pitkien valojen vilautus) mutta niitä saattovaloja ei syttynyt. Voisiko niissä olla joku vika vai kuuluvatko ne johonkin tiettyyn pakettiin?
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

AP0712 kirjoitti:Minulla on -08 vuoden E90 malli ja yritin saada saattovaloja toimimaan. Kävin valikosta laittamassa ne 40sekuntiin, sammutin auton moottorin ja vilkautin pitkiä valoja valoviiksestä sekä eteen (normipitkät) että taakse (pitkien valojen vilautus) mutta niitä saattovaloja ei syttynyt. Voisiko niissä olla joku vika vai kuuluvatko ne johonkin tiettyyn pakettiin?
Olihan sulla avain pois kolostaan?
Kytkeytyvät valoviiksestä taaksepäin vetämällä.
Kyllähän niitten pitäis toimia jos kerran valikosta pystyy aikaa säätämään.
Muuten onkos tuossa systeemissä jokin hämärässä toiminta edellytys,vaatiiko pimeää että toimii?
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
hege
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 172
Liittynyt: 27 Loka 2012, 10:44
Auto: G30 530e Luxury Line
Paikkakunta: Espoo

gestapo kirjoitti:
AP0712 kirjoitti:Minulla on -08 vuoden E90 malli ja yritin saada saattovaloja toimimaan. Kävin valikosta laittamassa ne 40sekuntiin, sammutin auton moottorin ja vilkautin pitkiä valoja valoviiksestä sekä eteen (normipitkät) että taakse (pitkien valojen vilautus) mutta niitä saattovaloja ei syttynyt. Voisiko niissä olla joku vika vai kuuluvatko ne johonkin tiettyyn pakettiin?
Olihan sulla avain pois kolostaan?
Kytkeytyvät valoviiksestä taaksepäin vetämällä.
Kyllähän niitten pitäis toimia jos kerran valikosta pystyy aikaa säätämään.
Muuten onkos tuossa systeemissä jokin hämärässä toiminta edellytys,vaatiiko pimeää että toimii?
Ei vaadi pimeää, saa päälle missä kirkkaudessa vain.
Ex: F10 530d M Sport, E90 LCI 320d
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Pitkis kirjoitti:Muistaakos muuten porukka, että siinä vanhanmallisessa iDrivessa pääsee suoraan säädintä pitkään suuntaansa pitämällä takaisin alavalikon kohtaan mistä lähdettiin? Eli jos vaikka selaat kappaleita, käyt vaikka navia säätämässä ja haluat takaisin vaihtamaan musabiisiä, ensin päänäppäimellä menuun sieltä navista ja sitten ohjain sinne musan suuntaan. Pidetään pohjassa niin pitkään että vaihtuu ja menee nimenomaan siihen toimintoon, mihin viimeksi jäätiin kun lähdettiin sieltä valikoista.
Ymmärsinköhän oikein, että tuossa em olisi yksi turha toimenpide.
Eli, jos on vaikka entertainment osassa ja tulee tarve mennä naviin. tarvitsee ainoastaan siirtää pylpyrä oikeaan reunaan ja pitää sitä siinä niin kauan, että siirtyy naviin. Sitten, kun navijutut on valmiit, siis ollaan koko ajan navivalikossa, siirretään pylpyrä alareunaan, ja odotetaan kunnes ollaan takaisin entertainment osassa, ja esim jos oltiin radiopuolella, ollaan nytkin suoraan niin, että pylpyrää pyörittämällä voi vaihtaa kanavaa.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Bimmeristi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 30 Tammi 2011, 17:36
Auto: F20 116dA
Paikkakunta: Pk-seutu

Tänään tuli esiin mielenkiintoinen "ominaisuus". Yrittäessäni käynnistää autoa avain kuljettajan puoleisessa ovilokerossa oven ollessa auki, herjasi auto, ettei löydä avainta. Tästä innostuneena laitoin avaimen takakonttiin ja samainen ilmoitus tuli.. Muilla ollut samanlaisia havaintoja?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Bimmeristi kirjoitti:Tänään tuli esiin mielenkiintoinen "ominaisuus". Yrittäessäni käynnistää autoa avain kuljettajan puoleisessa ovilokerossa oven ollessa auki, herjasi auto, ettei löydä avainta. Tästä innostuneena laitoin avaimen takakonttiin ja samainen ilmoitus tuli.. Muilla ollut samanlaisia havaintoja?
No eikäs tuo toimi juuri noin oikein? Eli jos avain on liian kaukana ohjauspylväästä niin valittaa tuosta. Avain vaan keskikonsolin lokeroon ja jo toimii.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Bimmeristi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 144
Liittynyt: 30 Tammi 2011, 17:36
Auto: F20 116dA
Paikkakunta: Pk-seutu

salmol kirjoitti:No eikäs tuo toimi juuri noin oikein? Eli jos avain on liian kaukana ohjauspylväästä niin valittaa tuosta. Avain vaan keskikonsolin lokeroon ja jo toimii.
Oikeinhan tuo toimii, enkä minä sitä ihmettele. Mielenkiintoista vaan on, että kyllähän avain on lähempänä ohjauspylvästä sen ollessa kuljettajan ovessa kuin esim. takapenkillä. Takapenkillä ollessa tällaista herjausta ei tule. Varsin tarkka tuo siis on avaimen sijainnista. Pitää olla auton sisällä - pelkkä etäisyys ohjauspylväästä ei mielestäni riitä.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Bimmeristi kirjoitti:Oikeinhan tuo toimii, enkä minä sitä ihmettele. Mielenkiintoista vaan on, että kyllähän avain on lähempänä ohjauspylvästä sen ollessa kuljettajan ovessa kuin esim. takapenkillä. Takapenkillä ollessa tällaista herjausta ei tule. Varsin tarkka tuo siis on avaimen sijainnista. Pitää olla auton sisällä - pelkkä etäisyys ohjauspylväästä ei mielestäni riitä.
Eli varmaan se avaimen tunnistin on ohjauspylvään oikealla puolella jolloin se jää piiloon kun avain on ovitaskussa mutta jää näkyviin kun avain on takapenkillä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

salmol kirjoitti:
Bimmeristi kirjoitti:Oikeinhan tuo toimii, enkä minä sitä ihmettele. Mielenkiintoista vaan on, että kyllähän avain on lähempänä ohjauspylvästä sen ollessa kuljettajan ovessa kuin esim. takapenkillä. Takapenkillä ollessa tällaista herjausta ei tule. Varsin tarkka tuo siis on avaimen sijainnista. Pitää olla auton sisällä - pelkkä etäisyys ohjauspylväästä ei mielestäni riitä.
Eli varmaan se avaimen tunnistin on ohjauspylvään oikealla puolella jolloin se jää piiloon kun avain on ovitaskussa mutta jää näkyviin kun avain on takapenkillä.
Eli riittääkö jos avain on kuljettajan taskussa?
Vastaa Viestiin