Avaan uuden keskustelun F1x katsastustuloksista, voi ehkä sopia myös yleiseen BMW keskusteluun mutta kaikissa malleissa on omat erikoispiirteensä.
Yllätyksenä ei liene kenellekään tullut että autoni meni tänään läpi, autolla ajettu hiukan alle 10 tkm.
Mutta se että katsastusmies kertoi että pakoputkista tuli lähes puhdasta ilmaa oli iloinen viesti
Kävin toki ennen katsastusta vetämässä Porvoon väylällä "vähän veryttelyä" noin 30 kilsaa, ihan varmuuden vuoksi.
Testin tulokset
F1x katsastustulokset
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 643
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
- Auto: Bimmer
Noin sanotaan monesta yli 20v bemaristakin. Eli toimiessaan pysyy optimaalisena todella pitkään.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Kun puhutaan uudehkon auton ensimmäisistä katsastuksista, ei liene ihme kun tulokset on hyviä. Niinhän se on valtaosa muiden merkkisten autojen kanssa. Ja näinhän se pitäisikin olla sen ensimmäisen 10v ajan, ja helposti senkin jälkeen. Poislukien Renault Laguna
Vasta sitten jos katsastuksen kanssa olisi poikkevaa ongelmaa, olisi tällaisen aiheen merkitys suurempi. Varsinkin jos samassa yhteydessä olisi ohje kuinka ongelman kanssa on paras toimia. Tämä kyllä palvelisi F1x omistajia/haltijoita. Mutta tällainen 'mulla on hieno ja VÄHÄN ajettu musta BMW jonka muutkin huomaa' ei kyllä palvele ketään Paitsi tietysti joidenkin itsensä esiin nostamisen himoa...
Ensimmäisenä katsastusongelmana on tälläkin foorumilla esiin tullut iskaritestin tulosten ala-arvoisuus -> katsastuksen hylsy. Varsinainen syy kun taitaa olla sittenkin RFT renkaat ja niiden antama vääristynyt testitulos. Lopputuloksena on vain paljon turhaan vaihdettuna iskareita ja toistuvaa juupas/eipäs kinaamista katsastuskonttorin kanssa siitä kuinka virheetön auto saadaan katsastettua.
Siis jos aiheen otsikkona olisikin F1x katsastuksen ongelmat ja niiden ratkaisut, olisi aiheella mahdollisesti enemmän käyttöä jatkossa.
Ja varsinkin jos olisi esim vaikkapa kerrottu näin (teoreettisena esimerkkinä):
Ongelma: RFT renkaat estävät hyväksytyn iskaritestin.
Korjaus: Laitetaan alhaiset rengaspaineet renkaiden vaikutuksen eliminoimiseksi.
Vasta sitten jos katsastuksen kanssa olisi poikkevaa ongelmaa, olisi tällaisen aiheen merkitys suurempi. Varsinkin jos samassa yhteydessä olisi ohje kuinka ongelman kanssa on paras toimia. Tämä kyllä palvelisi F1x omistajia/haltijoita. Mutta tällainen 'mulla on hieno ja VÄHÄN ajettu musta BMW jonka muutkin huomaa' ei kyllä palvele ketään Paitsi tietysti joidenkin itsensä esiin nostamisen himoa...
Ensimmäisenä katsastusongelmana on tälläkin foorumilla esiin tullut iskaritestin tulosten ala-arvoisuus -> katsastuksen hylsy. Varsinainen syy kun taitaa olla sittenkin RFT renkaat ja niiden antama vääristynyt testitulos. Lopputuloksena on vain paljon turhaan vaihdettuna iskareita ja toistuvaa juupas/eipäs kinaamista katsastuskonttorin kanssa siitä kuinka virheetön auto saadaan katsastettua.
Siis jos aiheen otsikkona olisikin F1x katsastuksen ongelmat ja niiden ratkaisut, olisi aiheella mahdollisesti enemmän käyttöä jatkossa.
Ja varsinkin jos olisi esim vaikkapa kerrottu näin (teoreettisena esimerkkinä):
Ongelma: RFT renkaat estävät hyväksytyn iskaritestin.
Korjaus: Laitetaan alhaiset rengaspaineet renkaiden vaikutuksen eliminoimiseksi.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Tulihan sieltä perustelut. Mutta on siellä paljon dataa asian ymmärtäville.Havis kirjoitti: Ensimmäisenä katsastusongelmana on tälläkin foorumilla esiin tullut iskaritestin tulosten ala-arvoisuus -> katsastuksen hylsy. Varsinainen syy kun taitaa olla sittenkin RFT renkaat ja niiden antama vääristynyt testitulos. Lopputuloksena on vain paljon turhaan vaihdettuna iskareita ja toistuvaa juupas/eipäs kinaamista katsastuskonttorin kanssa siitä kuinka virheetön auto saadaan katsastettua.
Ongelma: RFT renkaat estävät hyväksytyn iskaritestin.
Korjaus: Laitetaan alhaiset rengaspaineet renkaiden vaikutuksen eliminoimiseksi.
Katsastuksessa autoni alla olivat ei-RFT renkaat ja orkkis vanteet koossa 20".
Mainittakoot vielä että autossani on ollut Neste City Pro dieseliä tankissa viimeiset 1 500 km. (Perustelu.)
Ja ellei kukaan nuorempi huomannut niin dieselin K-arvot pitää olla alle 1,0 ja autossani ne olivat 0,03!
Viimeksi muokannut Ricracing, 24 Touko 2013, 00:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Hei Havis, mulle on tulossa pienoinen valkoinen 116iA... Kyllä sä sittenkin keskit syyn olla kateellinen.Havis kirjoitti:Mutta tällainen 'mulla on hieno ja VÄHÄN ajettu musta BMW jonka muutkin huomaa' ei kyllä palvele ketään Paitsi tietysti joidenkin itsensä esiin nostamisen himoa...
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Olen edelleen sitä mieltä ettei uudehkon auton normaalien & hyväksyttyjen katsastustulosten esittely anna mitään uutta ja merkittävää tietoa tälle fooruumille ja sen lukijoille. Se palvelee vain omistajansa huomionhakuisuutta.Ricracing kirjoitti:Tulihan sieltä perustelut. Mutta on siellä paljon dataa asian ymmärtäville.Havis kirjoitti: Ensimmäisenä katsastusongelmana on tälläkin foorumilla esiin tullut iskaritestin tulosten ala-arvoisuus -> katsastuksen hylsy. Varsinainen syy kun taitaa olla sittenkin RFT renkaat ja niiden antama vääristynyt testitulos. Lopputuloksena on vain paljon turhaan vaihdettuna iskareita ja toistuvaa juupas/eipäs kinaamista katsastuskonttorin kanssa siitä kuinka virheetön auto saadaan katsastettua.
Ongelma: RFT renkaat estävät hyväksytyn iskaritestin.
Korjaus: Laitetaan alhaiset rengaspaineet renkaiden vaikutuksen eliminoimiseksi.
Katsastuksessa autoni alla olivat ei-RFT renkaat ja orkkis vanteet koossa 20".
Mainittakoot vielä että autossani on ollut Neste City Pro dieseliä tankissa viimeiset 1 500 km. (Perustelu.)
Ja ellei kukaan nuorempi huomannut niin dieselin K-arvot pitää olla alle 1,0 ja autossani ne olivat 0,03!
Eri asia olisi jos aiheessa keskityttäisiin mahdollisiin ongelmakohtiin ja niiden selvittelyyn. Hyväksytty katsastus uudehkossa autossa on itsestäänselvyys.
Viimeksi muokannut Havis, 24 Touko 2013, 07:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kateellinen? Minä? Sinulle? Siitä että joku uusii autoaan lyhyin aikavälein? Pahasti puuttellisilla ja narsistisilla? päättelykyvyillä tehty virheellinen tulkinta. Ainoastaan kritisoin mielestäni tarpeettomia hypetys-kirjoituksiasi (joita tuntuu aina vaan puskevan joka nurkasta kuin rikkaruoho-lupiineja tienvarsilla ...).Ricracing kirjoitti:Hei Havis, mulle on tulossa pienoinen valkoinen 116iA... Kyllä sä sittenkin keskit syyn olla kateellinen.Havis kirjoitti:Mutta tällainen 'mulla on hieno ja VÄHÄN ajettu musta BMW jonka muutkin huomaa' ei kyllä palvele ketään Paitsi tietysti joidenkin itsensä esiin nostamisen himoa...
Toistan jos menisi paremmin perille:
Olen edelleen sitä mieltä ettei uudehkon auton normaalien & hyväksyttyjen katsastustulosten esittely anna mitään uutta ja merkittävää tietoa tälle fooruumille ja sen lukijoille. Se palvelee vain omistajansa huomionhakuisuutta.
Eri asia olisi jos aiheessa keskityttäisiin mahdollisiin ongelmakohtiin ja niiden selvittelyyn. Hyväksytty katsastus uudehkossa autossa on itsestäänselvyys.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 532
- Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
- Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
- Viesti:
Korostetaas että kyseessä oli teoreettinen ongema,Havis kirjoitti: Ja varsinkin jos olisi esim vaikkapa kerrottu näin (teoreettisena esimerkkinä):
Ongelma: RFT renkaat estävät hyväksytyn iskaritestin.
Korjaus: Laitetaan alhaiset rengaspaineet renkaiden vaikutuksen eliminoimiseksi.
rtf:t ei kyllä aiheuta mitään ongemaa katsastuksessa...
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
Olen kyllä kuullut että jäykät, isot ja matalaprofiiliset renkaat voivat kyllä aiheuttaa hylkyjä autolle iskaritestissä vaikka iskarit olisivat täysin kunnossa.Major kirjoitti:Korostetaas että kyseessä oli teoreettinen ongema,Havis kirjoitti: Ja varsinkin jos olisi esim vaikkapa kerrottu näin (teoreettisena esimerkkinä):
Ongelma: RFT renkaat estävät hyväksytyn iskaritestin.
Korjaus: Laitetaan alhaiset rengaspaineet renkaiden vaikutuksen eliminoimiseksi.
rtf:t ei kyllä aiheuta mitään ongemaa katsastuksessa...
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Toisaalla tällä foorumissa joku kirjoitti F1x:n katsastushylsystä (iskari antoi testissä arvon 0). Iskarit uusittiin, jonka jälkeen samanlainen hylsy (arvona taisi pakasta vedetyillä iskareilla olla alle 10 kun hylsyraja on kai minimi 40 tai jotain). Eli joku muu kuin iskari antaa testissä hylsyn. Jos RFT ei ole syyllinen niin sitten joku muu seikka, iskunvaimennin ei kuitenkaan. Olisi itse asiassa mielenkiintoista kuulla kuinka kyseinen keissi on saatu ratkaistua...salmol kirjoitti:Olen kyllä kuullut että jäykät, isot ja matalaprofiiliset renkaat voivat kyllä aiheuttaa hylkyjä autolle iskaritestissä vaikka iskarit olisivat täysin kunnossa.Major kirjoitti:Korostetaas että kyseessä oli teoreettinen ongema,Havis kirjoitti: Ja varsinkin jos olisi esim vaikkapa kerrottu näin (teoreettisena esimerkkinä):
Ongelma: RFT renkaat estävät hyväksytyn iskaritestin.
Korjaus: Laitetaan alhaiset rengaspaineet renkaiden vaikutuksen eliminoimiseksi.
rtf:t ei kyllä aiheuta mitään ongemaa katsastuksessa...
Eli ainakin tämän yhden tapauksen osalta aivan jotain muuta kuin teoreettinen ongelma (turha iskareiden uusiminen saattoi maksaa mukavasti...)
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Mainittakoot että esim Tekniikan Maailma jaottelee iskarit seuraavasti:
0 - 25 % huono, 26 - 45 % melko hyvä, 46 - 90 % erittäin hyvä ja yli 91 % liian jäykkä.
Luen tuon anteeksipyyntönä, Havis. Ei aina kannata dumata etukäteen näitä juttuja.
Tästä tulee vielä pitkä ketju, ellei uusia aloiteta...
Eli erittäin matalaprofiilisilla ei-RFT renkailla (katsastus)hylsyjä ei ihan heti tule uusille Bemareille... (Perustelu 2.)
0 - 25 % huono, 26 - 45 % melko hyvä, 46 - 90 % erittäin hyvä ja yli 91 % liian jäykkä.
Luen tuon anteeksipyyntönä, Havis. Ei aina kannata dumata etukäteen näitä juttuja.
Tästä tulee vielä pitkä ketju, ellei uusia aloiteta...
Eli erittäin matalaprofiilisilla ei-RFT renkailla (katsastus)hylsyjä ei ihan heti tule uusille Bemareille... (Perustelu 2.)
Viimeksi muokannut Ricracing, 16 Kesä 2013, 00:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Mihin perustat väitteesi? Siihen että sinun *entinen* auto pääsi katsastuksesta läpi ja ei ollut rft-renkaita?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Siihen että kovemmat 20" RFT-renkaat olisivat rasittaneet iskareita huomattavasti enemmän.salmol kirjoitti:Mihin perustat väitteesi? Siihen että sinun *entinen* auto pääsi katsastuksesta läpi ja ei ollut rft-renkaita?
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Tietänet rakenne eron RF ja ei-RF renkaiden välillä...salmol kirjoitti:Fakta vai mutu? Iso ero.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
??? Erikoinen ja virheellinen tulkintaRicracing kirjoitti:...Luen tuon anteeksipyyntönä, Havis. Ei aina kannata dumata etukäteen näitä juttuja.
...
1. Kuinka tuosta on luettavissa jotain 'anteeksipyyntöä'? Esitän vain asiallisesti saman kantani taas kertaalleen
2. Miks minun pitäisi pyytää anteeksi mielipiteitäni?
Toistetaan kolmannen kerran, jos NYT menisi perille:
Olen edelleen sitä mieltä ettei uudehkon auton normaalien & hyväksyttyjen katsastustulosten esittely anna mitään uutta ja merkittävää tietoa tälle fooruumille ja sen lukijoille. Se palvelee vain omistajansa huomionhakuisuutta.
Eri asia olisi jos aiheessa keskityttäisiin mahdollisiin ongelmakohtiin ja niiden selvittelyyn. Hyväksytty katsastus uudehkossa autossa on itsestäänselvyys.