F1x katsastustulokset

F10, F11, F07
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Avaan uuden keskustelun F1x katsastustuloksista, voi ehkä sopia myös yleiseen BMW keskusteluun mutta kaikissa malleissa on omat erikoispiirteensä.

Yllätyksenä ei liene kenellekään tullut että autoni meni tänään läpi, autolla ajettu hiukan alle 10 tkm.
Mutta se että katsastusmies kertoi että pakoputkista tuli lähes puhdasta ilmaa oli iloinen viesti :thup:
Kävin toki ennen katsastusta vetämässä Porvoon väylällä "vähän veryttelyä" noin 30 kilsaa, ihan varmuuden vuoksi.

Testin tulokset
EKY katsastus 21_5_2013.jpg
EKY katsastus 21_5_2013.jpg (352.58 KiB) Katsottu 16517 kertaa
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Uutisarvo?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Noin sanotaan monesta yli 20v bemaristakin. Eli toimiessaan pysyy optimaalisena todella pitkään.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Kun puhutaan uudehkon auton ensimmäisistä katsastuksista, ei liene ihme kun tulokset on hyviä. Niinhän se on valtaosa muiden merkkisten autojen kanssa. Ja näinhän se pitäisikin olla sen ensimmäisen 10v ajan, ja helposti senkin jälkeen. Poislukien Renault Laguna :)

Vasta sitten jos katsastuksen kanssa olisi poikkevaa ongelmaa, olisi tällaisen aiheen merkitys suurempi. Varsinkin jos samassa yhteydessä olisi ohje kuinka ongelman kanssa on paras toimia. Tämä kyllä palvelisi F1x omistajia/haltijoita. Mutta tällainen 'mulla on hieno ja VÄHÄN ajettu musta BMW jonka muutkin huomaa' ei kyllä palvele ketään :) Paitsi tietysti joidenkin itsensä esiin nostamisen himoa...

Ensimmäisenä katsastusongelmana on tälläkin foorumilla esiin tullut iskaritestin tulosten ala-arvoisuus -> katsastuksen hylsy. Varsinainen syy kun taitaa olla sittenkin RFT renkaat ja niiden antama vääristynyt testitulos. Lopputuloksena on vain paljon turhaan vaihdettuna iskareita ja toistuvaa juupas/eipäs kinaamista katsastuskonttorin kanssa siitä kuinka virheetön auto saadaan katsastettua.

Siis jos aiheen otsikkona olisikin F1x katsastuksen ongelmat ja niiden ratkaisut, olisi aiheella mahdollisesti enemmän käyttöä jatkossa.

Ja varsinkin jos olisi esim vaikkapa kerrottu näin (teoreettisena esimerkkinä):
Ongelma: RFT renkaat estävät hyväksytyn iskaritestin.
Korjaus: Laitetaan alhaiset rengaspaineet renkaiden vaikutuksen eliminoimiseksi.
Kennedy
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 27 Syys 2012, 12:51
Auto: Nissan Z31 Turbo, Ei käyttistä
Paikkakunta: Järvenpää

Yksi asia ihmetyttää. Sulla on 520d ja kuitissa lukee bensa päästömittaus + odb..


salmol kirjoitti:Uutisarvo?
0
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Havis kirjoitti: Ensimmäisenä katsastusongelmana on tälläkin foorumilla esiin tullut iskaritestin tulosten ala-arvoisuus -> katsastuksen hylsy. Varsinainen syy kun taitaa olla sittenkin RFT renkaat ja niiden antama vääristynyt testitulos. Lopputuloksena on vain paljon turhaan vaihdettuna iskareita ja toistuvaa juupas/eipäs kinaamista katsastuskonttorin kanssa siitä kuinka virheetön auto saadaan katsastettua.
Ongelma: RFT renkaat estävät hyväksytyn iskaritestin.
Korjaus: Laitetaan alhaiset rengaspaineet renkaiden vaikutuksen eliminoimiseksi.
Tulihan sieltä perustelut. Mutta on siellä paljon dataa asian ymmärtäville.
Katsastuksessa autoni alla olivat ei-RFT renkaat ja orkkis vanteet koossa 20".
Mainittakoot vielä että autossani on ollut Neste City Pro dieseliä tankissa viimeiset 1 500 km. (Perustelu.)

Ja ellei kukaan nuorempi huomannut niin dieselin K-arvot pitää olla alle 1,0 ja autossani ne olivat 0,03!
Viimeksi muokannut Ricracing, 24 Touko 2013, 00:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Havis kirjoitti:Mutta tällainen 'mulla on hieno ja VÄHÄN ajettu musta BMW jonka muutkin huomaa' ei kyllä palvele ketään :) Paitsi tietysti joidenkin itsensä esiin nostamisen himoa...
Hei Havis, mulle on tulossa pienoinen valkoinen 116iA... Kyllä sä sittenkin keskit syyn olla kateellinen.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Ricracing kirjoitti:
Havis kirjoitti: Ensimmäisenä katsastusongelmana on tälläkin foorumilla esiin tullut iskaritestin tulosten ala-arvoisuus -> katsastuksen hylsy. Varsinainen syy kun taitaa olla sittenkin RFT renkaat ja niiden antama vääristynyt testitulos. Lopputuloksena on vain paljon turhaan vaihdettuna iskareita ja toistuvaa juupas/eipäs kinaamista katsastuskonttorin kanssa siitä kuinka virheetön auto saadaan katsastettua.
Ongelma: RFT renkaat estävät hyväksytyn iskaritestin.
Korjaus: Laitetaan alhaiset rengaspaineet renkaiden vaikutuksen eliminoimiseksi.
Tulihan sieltä perustelut. Mutta on siellä paljon dataa asian ymmärtäville.
Katsastuksessa autoni alla olivat ei-RFT renkaat ja orkkis vanteet koossa 20".
Mainittakoot vielä että autossani on ollut Neste City Pro dieseliä tankissa viimeiset 1 500 km. (Perustelu.)

Ja ellei kukaan nuorempi huomannut niin dieselin K-arvot pitää olla alle 1,0 ja autossani ne olivat 0,03!
Olen edelleen sitä mieltä ettei uudehkon auton normaalien & hyväksyttyjen katsastustulosten esittely anna mitään uutta ja merkittävää tietoa tälle fooruumille ja sen lukijoille. Se palvelee vain omistajansa huomionhakuisuutta.

Eri asia olisi jos aiheessa keskityttäisiin mahdollisiin ongelmakohtiin ja niiden selvittelyyn. Hyväksytty katsastus uudehkossa autossa on itsestäänselvyys.
Viimeksi muokannut Havis, 24 Touko 2013, 07:16. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Ricracing kirjoitti:
Havis kirjoitti:Mutta tällainen 'mulla on hieno ja VÄHÄN ajettu musta BMW jonka muutkin huomaa' ei kyllä palvele ketään :) Paitsi tietysti joidenkin itsensä esiin nostamisen himoa...
Hei Havis, mulle on tulossa pienoinen valkoinen 116iA... Kyllä sä sittenkin keskit syyn olla kateellinen.
Kateellinen? Minä? Sinulle? Siitä että joku uusii autoaan lyhyin aikavälein? :) Pahasti puuttellisilla ja narsistisilla? päättelykyvyillä tehty virheellinen tulkinta. Ainoastaan kritisoin mielestäni tarpeettomia hypetys-kirjoituksiasi (joita tuntuu aina vaan puskevan joka nurkasta kuin rikkaruoho-lupiineja tienvarsilla :) ...).

Toistan jos menisi paremmin perille:

Olen edelleen sitä mieltä ettei uudehkon auton normaalien & hyväksyttyjen katsastustulosten esittely anna mitään uutta ja merkittävää tietoa tälle fooruumille ja sen lukijoille. Se palvelee vain omistajansa huomionhakuisuutta.

Eri asia olisi jos aiheessa keskityttäisiin mahdollisiin ongelmakohtiin ja niiden selvittelyyn. Hyväksytty katsastus uudehkossa autossa on itsestäänselvyys.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

+1
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
shoeshine
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 158
Liittynyt: 09 Loka 2010, 19:35
Auto: BMW F30 330e iPerformance
Paikkakunta: Helsinki

+1
Edelliset BMW:t: E34 525i 1993, E39 523iA 1996, E60 530d 2003, F11 520d Sport A Touring, F11 530dA xDrive Touring 2015
Major
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 532
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 12:52
Auto: 535xdta 2015 & F33 435iA Cab
Viesti:

Havis kirjoitti: Ja varsinkin jos olisi esim vaikkapa kerrottu näin (teoreettisena esimerkkinä):
Ongelma: RFT renkaat estävät hyväksytyn iskaritestin.
Korjaus: Laitetaan alhaiset rengaspaineet renkaiden vaikutuksen eliminoimiseksi.
Korostetaas että kyseessä oli teoreettinen ongema,
rtf:t ei kyllä aiheuta mitään ongemaa katsastuksessa...
Tuontiautoja avaimet käteen -- myös rahoitus ja vaihto -- http://www.viacar.fi
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Major kirjoitti:
Havis kirjoitti: Ja varsinkin jos olisi esim vaikkapa kerrottu näin (teoreettisena esimerkkinä):
Ongelma: RFT renkaat estävät hyväksytyn iskaritestin.
Korjaus: Laitetaan alhaiset rengaspaineet renkaiden vaikutuksen eliminoimiseksi.
Korostetaas että kyseessä oli teoreettinen ongema,
rtf:t ei kyllä aiheuta mitään ongemaa katsastuksessa...
Olen kyllä kuullut että jäykät, isot ja matalaprofiiliset renkaat voivat kyllä aiheuttaa hylkyjä autolle iskaritestissä vaikka iskarit olisivat täysin kunnossa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

salmol kirjoitti:
Major kirjoitti:
Havis kirjoitti: Ja varsinkin jos olisi esim vaikkapa kerrottu näin (teoreettisena esimerkkinä):
Ongelma: RFT renkaat estävät hyväksytyn iskaritestin.
Korjaus: Laitetaan alhaiset rengaspaineet renkaiden vaikutuksen eliminoimiseksi.
Korostetaas että kyseessä oli teoreettinen ongema,
rtf:t ei kyllä aiheuta mitään ongemaa katsastuksessa...
Olen kyllä kuullut että jäykät, isot ja matalaprofiiliset renkaat voivat kyllä aiheuttaa hylkyjä autolle iskaritestissä vaikka iskarit olisivat täysin kunnossa.
Toisaalla tällä foorumissa joku kirjoitti F1x:n katsastushylsystä (iskari antoi testissä arvon 0). Iskarit uusittiin, jonka jälkeen samanlainen hylsy (arvona taisi pakasta vedetyillä iskareilla olla alle 10 kun hylsyraja on kai minimi 40 tai jotain). Eli joku muu kuin iskari antaa testissä hylsyn. Jos RFT ei ole syyllinen niin sitten joku muu seikka, iskunvaimennin ei kuitenkaan. Olisi itse asiassa mielenkiintoista kuulla kuinka kyseinen keissi on saatu ratkaistua...

Eli ainakin tämän yhden tapauksen osalta aivan jotain muuta kuin teoreettinen ongelma (turha iskareiden uusiminen saattoi maksaa mukavasti...)
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Mainittakoot että esim Tekniikan Maailma jaottelee iskarit seuraavasti:
0 - 25 % huono, 26 - 45 % melko hyvä, 46 - 90 % erittäin hyvä ja yli 91 % liian jäykkä.

Luen tuon anteeksipyyntönä, Havis. Ei aina kannata dumata etukäteen näitä juttuja.
Tästä tulee vielä pitkä ketju, ellei uusia aloiteta... :mus:

Eli erittäin matalaprofiilisilla ei-RFT renkailla (katsastus)hylsyjä ei ihan heti tule uusille Bemareille... (Perustelu 2.)
Viimeksi muokannut Ricracing, 16 Kesä 2013, 00:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Mihin perustat väitteesi? Siihen että sinun *entinen* auto pääsi katsastuksesta läpi ja ei ollut rft-renkaita?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

salmol kirjoitti:Mihin perustat väitteesi? Siihen että sinun *entinen* auto pääsi katsastuksesta läpi ja ei ollut rft-renkaita?
Siihen että kovemmat 20" RFT-renkaat olisivat rasittaneet iskareita huomattavasti enemmän.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Fakta vai mutu? Iso ero.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

salmol kirjoitti:Fakta vai mutu? Iso ero.
Tietänet rakenne eron RF ja ei-RF renkaiden välillä...
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Ricracing kirjoitti:...Luen tuon anteeksipyyntönä, Havis. Ei aina kannata dumata etukäteen näitä juttuja.
...
??? Erikoinen ja virheellinen tulkinta

1. Kuinka tuosta on luettavissa jotain 'anteeksipyyntöä'? Esitän vain asiallisesti saman kantani taas kertaalleen
2. Miks minun pitäisi pyytää anteeksi mielipiteitäni?

Toistetaan kolmannen kerran, jos NYT menisi perille:

Olen edelleen sitä mieltä ettei uudehkon auton normaalien & hyväksyttyjen katsastustulosten esittely anna mitään uutta ja merkittävää tietoa tälle fooruumille ja sen lukijoille. Se palvelee vain omistajansa huomionhakuisuutta.

Eri asia olisi jos aiheessa keskityttäisiin mahdollisiin ongelmakohtiin ja niiden selvittelyyn. Hyväksytty katsastus uudehkossa autossa on itsestäänselvyys.
Vastaa Viestiin