Maskisuoja E90:een ?

E90, E91, E92, E93
Avatar
JP-76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
Auto: 2014 550iX
Paikkakunta: Kanta-Häme

Ironic32 kirjoitti:Askartelin eilen E90:n keulalle maskisuojat ihan kokeilumielessä. Pari päivää ollut ~ 20 - 25 asteen pakkasia ja n. 25km motaripyrähdyksellä lämmöt nousee loppumatkasta nippa nappa 80 asteen tuntumaan.

Motonetista hain mustan kuramaton 3,90 eur ja tallissa puolen tunnin näpräyksen jälkeen kuramatoista leikatut palaset parilla nippusiteellä / puoli kiinni ja rehellisesti sanottuna omaan silmään kohtuu asiallisen näköinen. Hieman kun näkisi leikkausjäljen kanssa vaivaa, niin kestäisi lähitarkasteluakin paremmin. Pistän illan päälle pari kuvatusta, mutta kustannukset siis 4 eur ja vaikutus: lämmöt nousi lähelle 90 saman motaripätkän jälkeen. Tosin pakkastakaan ei ollut kuin 12 astetta, mutta pitänee testailla lisää, kunhan kirii taas noihin parin kympin lukemiin.

Edit: Lisäsin pari kuvaa...
Ihan fiksun näköinen kyhäelmä, näyttää kauempaa siltä kun olisi jotkin kaihtimet vaan tuolla maskin takana :)
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Itse tein kokeeksi viimasuojat E46:een roudarimaailmasta tutulla mustalla "roudarinteipillä" eli gaffalla. Konepelti auki, ja teippiä munuaisten kehikon ympärille auton puolelle. On pysynyt hyvin ja gaffa ei tahmaa irroitettaessa toisin kuin ilmastointiteippi. Ja musta gaffa ei näy yhtään munuaisten takaa.
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Vähän aiheen vierestä mutta onko F30:ssä automaattisesti sulkeutuvat maskit, kuten huhuja olen kuullut? Eli onko tarvetta maskisuojille F30:ssä?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

salmol kirjoitti:Vähän aiheen vierestä mutta onko F30:ssä automaattisesti sulkeutuvat maskit, kuten huhuja olen kuullut? Eli onko tarvetta maskisuojille F30:ssä?
Ei ole. Näkisit ne, jos ne olisivat. Meinaan ne kaihtimet olisi aina pakkasilla ummessa vaikka auto kävisi joutokäyntiä. Jostain syysta niitä ei ole enää 3-sarjassa, mutta 5-sarjassa on.
JK79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 13
Liittynyt: 31 Tammi 2013, 22:41
Auto: 330e LCI

Mitenköhän nää kaihtimet oikeen menee näissä E9X kopissa?
E90 320d pre-LCI 2008 ja sitä edellisessä E46 320d LCI 2004 malleissa nämä olivat.
Mutta nyt 2012 E91 318d:ssä niitä ei ole?

Eikä tää uusin ole yhtään kylmempi, kuin vanhemmat autoni.
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

Ei ole tarkkaa tietoa mistä tuotannosta läpät ovat poistettu (varmaan kustannussyistä). Ainakin koko pre-lci ajan N47-koneella on aina ne läpät, faceliftissä ne poistuivat jossain vaiheessa.
- - -
Avatar
Rocky
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 11:33
Auto: 330D E90, 530D F10XDrive. Nyk. 320i F30XDrive

juki kirjoitti:Pre LCI mallissa ainakin helpoimmalla pääsee, kun käyttää neljä torx ruuvia irti puskurin yläreunasta ja taivuttaa puskuria vähän ulospäin. Välistä mahtuu laittamaan sitten pahvia tms munuaisten taakse. Ei ainakaan katkeile munuaisten kiinnitykset, jos pakkasessa pajottaa. Eilen oli 31 pakkasta, koneen lämmöt pyöri 88 asteen tienoilla maantieajossa.
Tämä oli kätevin ohje. Pahvit on helppo pujottaa munuaisten taakse kunhan ei leikkaa liian isoksi. Moottorin lämmöt -15 asteen pakkasessa nousivat 3-5 astetta juuri ja juuri yli 75 :n asteen eli termostaatit täytyy ilmeisesti laittaa vaihtoon. Jos termarit olisivat kunnossa niin ehkä pahveja ei tarvittaisi mutta ei niistä kyllä Suomen olosuhteissa haittaakaan ole. Sisätilan lämmöissä en huomannut minkäänlaista eroa. Sisätiloissa lämmintä on riittänyt vaikka moottori on käynyt alilämpöisenä. Todennäköisesti myös polttoaineen kulutus on alhaisempi lämpimällä moottorilla. Ilmeisesti termarit on näiden mallien heikko kohta.

Kiitos vinkistä !
Sturmback
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Tammi 2014, 23:51

Itse miettisin pitkään, että mikä olisi fiksuimman näköinen ratkaisu munuaisiin. Päädyin muoviseen "pahviin", joka on riittävän jäykkää. ko. materiaalia käytetään paljon kylteissä ym.
Leikkasin pahvin munuaisten muotoon ja lovesin reunat ritilöiden kohdalta (alhaalta n.10mm & ylhäältä n.30mm)
Nippareilla kiinni ja avot!

Linkki kuvaan: http://postimg.org/image/qkh1dxxtt/" onclick="window.open(this.href);return false;
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Sturmback kirjoitti:Itse miettisin pitkään, että mikä olisi fiksuimman näköinen ratkaisu munuaisiin. Päädyin muoviseen "pahviin", joka on riittävän jäykkää. ko. materiaalia käytetään paljon kylteissä ym.
Leikkasin pahvin munuaisten muotoon ja lovesin reunat ritilöiden kohdalta (alhaalta n.10mm & ylhäältä n.30mm)
Nippareilla kiinni ja avot!

Linkki kuvaan: http://postimg.org/image/qkh1dxxtt/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ihan siisti. Et sitten suojannut alamaskia ollenkaan...Ei tosta ole paljon hyötyä, kun alamaski on auki. Se suojaaminen on vielä tärkeämpää.
pistola
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Joulu 2013, 14:00

J1978 kirjoitti:
Sturmback kirjoitti:Itse miettisin pitkään, että mikä olisi fiksuimman näköinen ratkaisu munuaisiin. Päädyin muoviseen "pahviin", joka on riittävän jäykkää. ko. materiaalia käytetään paljon kylteissä ym.
Leikkasin pahvin munuaisten muotoon ja lovesin reunat ritilöiden kohdalta (alhaalta n.10mm & ylhäältä n.30mm)
Nippareilla kiinni ja avot!

Linkki kuvaan: http://postimg.org/image/qkh1dxxtt/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ihan siisti. Et sitten suojannut alamaskia ollenkaan...Ei tosta ole paljon hyötyä, kun alamaski on auki. Se suojaaminen on vielä tärkeämpää.
Juurikin näin. Itellä on pelkässä alamaskissa suoja ja ainakin näillä pakkasilla ollut aivan riittävä.
Sturmback
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Tammi 2014, 23:51

J1978 kirjoitti:
Sturmback kirjoitti:Itse miettisin pitkään, että mikä olisi fiksuimman näköinen ratkaisu munuaisiin. Päädyin muoviseen "pahviin", joka on riittävän jäykkää. ko. materiaalia käytetään paljon kylteissä ym.
Leikkasin pahvin munuaisten muotoon ja lovesin reunat ritilöiden kohdalta (alhaalta n.10mm & ylhäältä n.30mm)
Nippareilla kiinni ja avot!

Linkki kuvaan: http://postimg.org/image/qkh1dxxtt/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ihan siisti. Et sitten suojannut alamaskia ollenkaan...Ei tosta ole paljon hyötyä, kun alamaski on auki. Se suojaaminen on vielä tärkeämpää.
Kärry lämpenee ilman mitään suojiakin kohtuu hyvin. Munuaisiin laitoin suojat siinä toivossa, että lämmöt nousisivat hieman noeammin. Tietysti se syylärin suojaaminen on tehokkain tapa nopeuttaa sisäilman lämpenemistä. :thuup:
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Sturmback kirjoitti:
J1978 kirjoitti:
Sturmback kirjoitti:Itse miettisin pitkään, että mikä olisi fiksuimman näköinen ratkaisu munuaisiin. Päädyin muoviseen "pahviin", joka on riittävän jäykkää. ko. materiaalia käytetään paljon kylteissä ym.
Leikkasin pahvin munuaisten muotoon ja lovesin reunat ritilöiden kohdalta (alhaalta n.10mm & ylhäältä n.30mm)
Nippareilla kiinni ja avot!

Linkki kuvaan: http://postimg.org/image/qkh1dxxtt/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ihan siisti. Et sitten suojannut alamaskia ollenkaan...Ei tosta ole paljon hyötyä, kun alamaski on auki. Se suojaaminen on vielä tärkeämpää.
Kärry lämpenee ilman mitään suojiakin kohtuu hyvin. Munuaisiin laitoin suojat siinä toivossa, että lämmöt nousisivat hieman noeammin. Tietysti se syylärin suojaaminen on tehokkain tapa nopeuttaa sisäilman lämpenemistä. :thuup:
Niin ja välijäädy on kait tuolla alhaalla. Ajoviima ja pöllyvä lumi tekee sille höpöä ja voi rikoa paikkoja, joten todellakin suosittelen tuon alaosan suojaamista! En sisäilman lämpöjen takia, vaan siksi ettei auto hajoa!

F30/F31:ssä se on hankalaa, koska puskurin keskiritilä on alhaalla sellainen, ettei sen suojaaminen oikein onnistu.
Vastaa Viestiin