Akkulämmitin ja BMW
Kaikki myös täällä ok. F11 530dx eikä yhtään akkuherjaa 2v omistuksen aikana. Ajo aamuin illoin 12km. Jos aamulla piuhassa (lohkolämmitin jne.) ei tarvitse istuinlämmitystä. Jos ei, täydellä teholla muutamia minuutteja. Ainoat herjat joskus -20 pakkasilla Adaptive Driven "Cornering ability restricted".
Pitäisiköhän tätä ketjua herätellä, nyt on sen verran paljon ollut akkuongelmia bemaristeilla, ja muilla. Joku tuollainen akkulämmitin olisi hyvä, mutta siten että se toimisi vain ajon aikana eikä vaatisi ulkopuolista virtaa. Tästä ei selvinnyt nopeasti ottaako tuo virran seinästä vai akusta.
http://www.arcticheat.fi/arctic-battery-heater.html
https://www.youtube.com/watch?v=w2eJpuqBLBg
http://www.arcticheat.fi/arctic-battery-heater.html
https://www.youtube.com/watch?v=w2eJpuqBLBg
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Saa olla aika pitkä jatkojohto:salmol kirjoitti:Pitäisiköhän tätä ketjua herätellä, nyt on sen verran paljon ollut akkuongelmia bemaristeilla, ja muilla. Joku tuollainen akkulämmitin olisi hyvä, mutta siten että se toimisi vain ajon aikana eikä vaatisi ulkopuolista virtaa. Tästä ei selvinnyt nopeasti ottaako tuo virran seinästä vai akusta.
http://www.arcticheat.fi/arctic-battery-heater.html
https://www.youtube.com/watch?v=w2eJpuqBLBg
"automaattinen ajonaikainen akun lämmitin"
Noh, läppä sikseen, tommonen vois kyllä olla hyvä. Mitähän maksaa? Kysyppä sää, niin muutkin saa tietää
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 162
- Liittynyt: 05 Elo 2010, 10:37
- Auto: BMW 530e M-Sport -19,
BMW 330e M-Sport -19
Satasen pintaan: http://m.motonet.fi/fi/tuote/455081/Arc ... -V-akuillesalmol kirjoitti:Pitäisiköhän tätä ketjua herätellä, nyt on sen verran paljon ollut akkuongelmia bemaristeilla, ja muilla. Joku tuollainen akkulämmitin olisi hyvä, mutta siten että se toimisi vain ajon aikana eikä vaatisi ulkopuolista virtaa. Tästä ei selvinnyt nopeasti ottaako tuo virran seinästä vai akusta.
http://www.arcticheat.fi/arctic-battery-heater.html
https://www.youtube.com/watch?v=w2eJpuqBLBg
Omassa X5:ssa on tuommoinen ollut nyt kolme talvea ja on ollut toimiva ratkaisu. Discharge herjat väheni ja akku ei ole tyhjäksi päässyt vaikka webastoa on käytetty reilulla kädellä.
Täällä myös akkuherjoja näiden paukkupakkasten kestäessä: auto (BMW X3 F25) oli kylmässä tallissa käyttämättä pari päivää. Käynnistyi kuitenkin eilen suht. normaalisti mutta sammutettaessa valitti vähäisestä akun varauksesta. Ei auttanut, vaikka ajoin yli tunnin lenkin: akkuherja pysyi päällä. Pakkasta oli tässä kohtaa n. -23 astetta ja ajoin auton takaisin kylmään talliin ja laiton akkulaturin (CTEK) kiinni. Mutta laturi ei saanut puskettu kylmään akkuun kuin n. 1.8 A, joten oli selvää, että noin pienellä latauksella akku on täynnä vasta ensi kuussa.
Eli tarvitaan akkulämmitintä, mutta edellä viitattujen lämmittimien virittely ja asennus kylmässä tallissa näillä keleillä ei innostanut. Siispä tarvittiin tilapäinen ratkaisu, jolla akku saadaan taas kuntoon:
X3:ssa on akku tavaratilan pohjalla niin kuin BMW:ssä on nykysin tapana ja onnekkaasti akun oikealla puolella on iso, tyhjä tila, johon mahtuu vaikka pieni sisätilan lämmitin. Laiton siis tuohon tyhjään tilaan pienehkön lämmittimen puhaltamaan 550W teholla (lämmitin on vanhahko Modernum 1200/550 W, mitat: LxSxK cm: 17 x 19 x 7). Sitten akkulaturi kiinni ja kas: akku latautui nyt yhä paremmin, kun sen lämpötila alkoi nousta. Pienempitehoinen puhallinkin varmaan riittäisi, mutta näillä paukkupakkasilla 550 wattia ei tuntunut yhtään liian suurelta teholta (.. jätin akkutilan päällä olevia kannen osin avoimeksi ilmankierron varmistamiseksi). Akkuherjat olivat poissa, kun otin auton ajoon n. 6 tunnin lataus- ja akunlämmityssession jälkeen. Kun akku tässä kohtaa oli vielä sopivasti lämmin, myös auton oma laturi pystyi täydentämään akun varaustilannetta entisestään. Kaikkiaan tuon lämmittimen tunkeminen akkutilaan onnistuu suhteellisen nopeasti ja vaivattomasti, joten homman voi helposti uusia tarvittaessa.
Ohessa muutama kuva asiaan liittyen:
Eli tarvitaan akkulämmitintä, mutta edellä viitattujen lämmittimien virittely ja asennus kylmässä tallissa näillä keleillä ei innostanut. Siispä tarvittiin tilapäinen ratkaisu, jolla akku saadaan taas kuntoon:
X3:ssa on akku tavaratilan pohjalla niin kuin BMW:ssä on nykysin tapana ja onnekkaasti akun oikealla puolella on iso, tyhjä tila, johon mahtuu vaikka pieni sisätilan lämmitin. Laiton siis tuohon tyhjään tilaan pienehkön lämmittimen puhaltamaan 550W teholla (lämmitin on vanhahko Modernum 1200/550 W, mitat: LxSxK cm: 17 x 19 x 7). Sitten akkulaturi kiinni ja kas: akku latautui nyt yhä paremmin, kun sen lämpötila alkoi nousta. Pienempitehoinen puhallinkin varmaan riittäisi, mutta näillä paukkupakkasilla 550 wattia ei tuntunut yhtään liian suurelta teholta (.. jätin akkutilan päällä olevia kannen osin avoimeksi ilmankierron varmistamiseksi). Akkuherjat olivat poissa, kun otin auton ajoon n. 6 tunnin lataus- ja akunlämmityssession jälkeen. Kun akku tässä kohtaa oli vielä sopivasti lämmin, myös auton oma laturi pystyi täydentämään akun varaustilannetta entisestään. Kaikkiaan tuon lämmittimen tunkeminen akkutilaan onnistuu suhteellisen nopeasti ja vaivattomasti, joten homman voi helposti uusia tarvittaessa.
Ohessa muutama kuva asiaan liittyen:
- Liitteet
-
- BMWX3-F25-Akkutila.jpg (254.75 KiB) Katsottu 13683 kertaa
-
- BMWX3-F25-Lämmitin akkutilassa1.jpg (236.98 KiB) Katsottu 13683 kertaa
-
- BMWX3-F25-Lämmitin akkutilassa2.jpg (198.31 KiB) Katsottu 13683 kertaa
-
- Akkutilan lämmitin.jpg (223.85 KiB) Katsottu 13683 kertaa
Mullakin on Arctic Battery Heater paketissa tallissa sulavan auton päällä. Mietin kovasti onko 230V vai 12V lämmitin parempi, 12-volttiseen päädyin ettei tarvitse vetää virtasyöttöä auton päästä päähän tai laittaa puskuripistorasiaa hassusti takapuskuriin. 10A Defa-laturi menee nyt siis etupuskuriin antamaan ABH:lle ytyä.
Onko tätä saatavilla asennettuna jostain??Wonderi kirjoitti:Mullakin on Arctic Battery Heater paketissa tallissa sulavan auton päällä. Mietin kovasti onko 230V vai 12V lämmitin parempi, 12-volttiseen päädyin ettei tarvitse vetää virtasyöttöä auton päästä päähän tai laittaa puskuripistorasiaa hassusti takapuskuriin. 10A Defa-laturi menee nyt siis etupuskuriin antamaan ABH:lle ytyä.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1
- Liittynyt: 09 Tammi 2016, 09:35
Onhan tuo surkuhupaisaa että BMW ei "keksi" ratkaisua akkuongelmaan, mielestäni ei ole hyvin erikoista jos pakkasta on yli 20 astetta talvella. Minulla E84 vajaa vuoden vanha ja sama ongelma muutaman pakkaspäivän jälkeen. Naurettavaa BMW. Minulla oli aikaisemiin MB E ,siinä akku täsmälleen samassa paikassa, voisko bemari vaikka tutkia miten tuossa autossa on homma ratkaistu.? Itse tulen vaatimaan että BMW tulee todellakin jotain ongelman eteen tekemään, pelkällä toteamiselle se ei ole hyvä eikä toisaalta ikinä ratkea. Increased Battery discharge häiriön aikana, mm puhaltimen teho laskee niin että ikkunat huurtuu, sehän on jo suuri turvallisuusriski jos autosta ei ulos näe kun sitä ajetaan.Freeze kirjoitti:Käykääpä http://www.arcticheat.fi" onclick="window.open(this.href);return false; sivuilla katsomassa miten akkuun saadaan virtaa pakkasillakin. BMW:n takakontissa
akkulämmitin asennettuna akkuun. Auton omistaja oli saanut avun akkuongelmaan. Aika fiksua näin kahden pakkastalven jälkeen ajateltuna. Näyttäs uutta pakkasta pukkaavan pohjoisesta.
http://www.arcticheat.fi/kuvagalleria.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Kun niitä erillaisia akun "lämmön lähteitä" virittelette,niin kannattaa kuitenkin huomioida vakuutusyhtiön kanta lämmittimeen ja sen paloturvallisuuteen,jos sattuu auto palamaan.Syystä tai toisestakin.Esim.sisätila lämppärin tuominen akun viereen,ei varmasti "täytä normeja".
Viimeksi muokannut Heguli31, 09 Tammi 2016, 12:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Varmaksi en sano, mutta kysy Uudenmaan Autovarustelusta Konalasta. Ainakin vielä reilu vuosi sitten oli varsin asiallisen oloinen paikka.salmol kirjoitti:Onko tätä saatavilla asennettuna jostain??
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Jos minä sen osaan asentaa niin osaa mikä tahansa ammattikorjaamo. Liimataan vain lämmityskelmu akun kylkeen ja 5mm eriste sen päälle. Ja virtajohdot mukana tulevan sulakkeen kautta akkuun kiinni (maa Bemarissa koriin).
12V versio lämmittää siis moottorin käydessä tai Defa/Calix/Ctek/jne-laturin ladatessa, lämmittää kun jännite on yli 13,4V ja akun lämpö on alle +20C. Pelkästään ajon aikana akkua lämmittäen ei suurta vaikutusta saa jos ajomatkat on lyhyitä. Lämmitystehoa kuitenkin vain 50W.
12V versio lämmittää siis moottorin käydessä tai Defa/Calix/Ctek/jne-laturin ladatessa, lämmittää kun jännite on yli 13,4V ja akun lämpö on alle +20C. Pelkästään ajon aikana akkua lämmittäen ei suurta vaikutusta saa jos ajomatkat on lyhyitä. Lämmitystehoa kuitenkin vain 50W.
Täälläkin pukkasi aamulla F25 akkuherjaa. Normaalisti käynnistyi. Vielä sammuttessakin väitti akun olevan heikossa varauksessa. Akkujännite konetilan pisteistä kuitenkin 12.65V muutaman tunnin seisottamisen jälkeen , joten herjasta ei tarvinne sen kummemmin viälittää ?
No varmaan tuosta vähän pitää huolestua. Akku ehkä 50% täynnä mutta juuri jonkin artikkelin mukaan kapasiteetista voi olla jopa vain viidennes käytössä kovilla pakkasilla.
Eli jos esim 70Ah akku on puolillaan, niin kylmässä käytettävissä on vain viidennes 35Ah:sta, eli jotain 7Ah (ampeerituntia). Kun startti saattaa käyttää hetkellisesti jopa 300A virtaa niin sille riittää tuosta 7Ah jäljellä olevasta virrasta höökää vain reiluksi minuutiksi. Eli jos auto ei minuutissa lähde käymään, niin peli loppui siihen. Ja tämä esimerkki oli niin että akku oli puolillaan. Tyhjemmällä akulla tilanne katastrofaalisempi.
Myös olettaen että akku pystyy luovuttamaan virtaa noin paljon ja noin nopeasti. Tämän takia itse varoisin ostamasta halpis-akkuja.
Eli jos esim 70Ah akku on puolillaan, niin kylmässä käytettävissä on vain viidennes 35Ah:sta, eli jotain 7Ah (ampeerituntia). Kun startti saattaa käyttää hetkellisesti jopa 300A virtaa niin sille riittää tuosta 7Ah jäljellä olevasta virrasta höökää vain reiluksi minuutiksi. Eli jos auto ei minuutissa lähde käymään, niin peli loppui siihen. Ja tämä esimerkki oli niin että akku oli puolillaan. Tyhjemmällä akulla tilanne katastrofaalisempi.
Myös olettaen että akku pystyy luovuttamaan virtaa noin paljon ja noin nopeasti. Tämän takia itse varoisin ostamasta halpis-akkuja.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
salmol kirjoitti:No varmaan tuosta vähän pitää huolestua. Akku ehkä 50% täynnä mutta juuri jonkin artikkelin mukaan kapasiteetista voi olla jopa vain viidennes käytössä kovilla pakkasilla.
Eli jos esim 70Ah akku on puolillaan, niin kylmässä käytettävissä on vain viidennes 35Ah:sta, eli jotain 7Ah (ampeerituntia). Kun startti saattaa käyttää hetkellisesti jopa 300A virtaa niin sille riittää tuosta 7Ah jäljellä olevasta virrasta höökää vain reiluksi minuutiksi. Eli jos auto ei minuutissa lähde käymään, niin peli loppui siihen. Ja tämä esimerkki oli niin että akku oli puolillaan. Tyhjemmällä akulla tilanne katastrofaalisempi.
Myös olettaen että akku pystyy luovuttamaan virtaa noin paljon ja noin nopeasti. Tämän takia itse varoisin ostamasta halpis-akkuja.
Öö , eikö tuo 12,65V 5 tunnin pakkasessa seisottamisen jälkeen osoita , että akun varaustilanne on kutakuinkin normaali , eli akku olisi yli 90% täynnä ??
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
- Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d
Täällä esim. taulukko josta näkee AGM akun jännitettä lämpötilan ja varausasteen muuttuessa.
Sama taulukko löytyy myös perinteiselle lyijyakulle.
On jonkin verran eroa.
http://jgdarden.com/batteryfaq/carfaq4.htm#mf_soc
-p
Sama taulukko löytyy myös perinteiselle lyijyakulle.
On jonkin verran eroa.
http://jgdarden.com/batteryfaq/carfaq4.htm#mf_soc
-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 222
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
- Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09 - Paikkakunta: Tuusula
Olen tutkiskellut tätä ABH:n lämmitintä jos sen laittais samalla kun ostan uuden akun, mutta aika hankalaksi tuntuu menevän. Motonetissä on vain nesteakuille tarkoitettu lämmitin ja valmistajalta saamani tiedon mukaan sitä ei saa asentaa AGM:lle (tietääkö kukaan miksi ei voisi?) ja vastaavasti valmistajan verkkokaupassa sanotaa, että lämmittimelle vaaditaan vähintään 6A laturi paikallaan ollessa ja en viitsis satsata lisäksi uuteen laturiin 5A ctek:n rinnalle.
Millaisilla ratkaisuilla olette oikein menneet AGM akuille? Riittääkö 5A kuitenkin? Itselle alkaa tuntuu hyöty pienenevän kohtuu paljon..
Millaisilla ratkaisuilla olette oikein menneet AGM akuille? Riittääkö 5A kuitenkin? Itselle alkaa tuntuu hyöty pienenevän kohtuu paljon..
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17