EUROPlus takuu

Yleistä keskustelua, uutisia ja linkkejä autoilusta sekä liikenteestä
avl
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 16 Joulu 2013, 20:05

Mulla on käytännössä kokemusta "europlus takuusta" saksasta tuodussa autossa tosin itsellä se olikin nimellä MENEKS.
Vein auton autokeskuksen huoltoon ja maksoin etukäteen, jälkikäteen hoidin asian sähköpostilla meneksin kanssa ja he maksoivat tilille rahat sen jälkeen kun olin lähettänyt heille Saksaan tavallisessa postissa laskut. 90% tuli tilille yli 1700€ laskusta joten onnellinen loppu itsellä, olisi ollut aika ikävä lasku maksettavaksi kun tämä vielä tapahtui melkein heti auton oston jälkeen.
Tässä oli pientä säätämistä laskupaperien kanssa, ensin kun maksoin laskut huollolle niin laskuissa oli tietenkin oma nimeni mutta meneks halusi että laskuissa on heidän nimensä joten se piti jälkikäteen käydä vaihdattamassa niihin. Sen jälkeen ei ongelmia.
Toivottavasti homma selviää.
romata
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 22 Elo 2013, 13:29

Vastaus kulutuoikeusneuvojalta

Mikäli tämän suomalaisen valtuutetun piirimyyjän/merkkihuollon toimintatapa on merkin suomalaisen maahantuojan (valmistajan edustajana) vastainen, niin voitte riitauttaa asian heidän korjauslaskunsa osalta valtakunnallisessa Kuluttajariitalautakunnassa nyt saatuanne reklamaatioonne kielteisen vastauksen. Osoitteesta http://www.kuluttajariita.fi" onclick="window.open(this.href);return false; löytyy kaikki tarvittava ja käsittely päätöksineen on maksuton. Tuo ”mikäli”-toteamus siitä, että jos tuo ratkaiseva ohjeistus löytyy toimittamastanne englanninkielisestä liitteestä, niin emme tässä viranomaistoiminnassa voi virkavastuulla lähteä omatoimisesti kääntämään ja tulkitsemaan tällaista juridiseen kaupanvastuuseen liittyvää aineistoa Suomen virkakielien ollessa suomi ja ruotsi, vaan tuollaisessa tapauksessa asiakkaan pitää itse hankkia vetoamastaan aineistosta virallinen käännös. Tämä ei silti estä asian jättämistä tässä vaiheessa tuonne lautakuntaan. Lautakunnassa ei voida käsitellä myöskään muuta kuin tuo Suomessa tapahtunut. Mikäli Teillä on jotain vaateita saksalaisia osapuolia kohtaan, näiden osalta saatte menettelyohjeita Euroopan kuluttajakeskuksen neuvonnasta (EU-maiden osalta) osoitteesta http://www.ecc.fi" onclick="window.open(this.href);return false;.

Joten nyt kuluttajariitalautakuntaan.
romata
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 22 Elo 2013, 13:29

Nyt lähti postia kuluttajariitalautakuntaan. Katsotaan mitä tuleman pitää? On kuulemma usean kuukauden käsittelyajat, mutta tässä välissä voi vielä sovitella, kunhan toinen osapuoli saa tekemästäni valituksesta kopion ja tiedon.
romata
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 22 Elo 2013, 13:29

Tänään kolahti postilaatikkoon vahvistus siitä, että valitus on saapunut kuluttajariitalautakuntaan. Arvioitu käsittelyaika 14 kuukautta. Jäämme odottelemaan.
romata
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 22 Elo 2013, 13:29

Hartikainen Oy asiamiehen " juristin "vastinen kuluttariitalautakunnalle

Vastaus


Vastaaja kiistää valituksessa esitetyt vaatimukset perusteeltaan ja pyytää
kuluttajariitalautakuntaa hylkäämään valituksen kokonaisuudessaan.

Perustelut

Valittaja on ostanut 14.08.2013 Saksasta Autohaus Heuchertilta BMW-
merkkisen henkilöauton, ja ottanut autolle Europlus-vakuutuksen tai
takuun ajalle I 6. 8.20 I 3- I 5.8.20 I 4.

Valittaja on tuonut auton BMW-merkkihuoltamona toimineen vastauksen
antajan Kuopion toimipisteeile huollettavaksi käynnistysongelmien
vuoksi 17.12.2013. Huollon ajankohdaksi on tuolloin sovittu 23.12.2013,
jolloin autossa ollut vika on korjattu.

Valittaja vaatii korvaamaan hänelle auton hehkujen ja hehkujen säätimen
korjauksesta 23.12.2013 aiheutuneen laskun 515,40 euro, koska
EuroPlus ei ole korvannut korjauskustannuksia. Valittaja perustelee
vaatimustaan sillä, että vastauksen antaja olisi ennen toimeksiannon
vastaanottamista tullut sevittää, miten asiassa tuli toimia, jotta
korjauskustannukset olisi saatu korvatuiksi valittajan ottamasta Europlusvakuutuksesta
tai takuusta.

Vastauksen antaja kiistää olevansa korvausvastuussa valittajalle
aiheutuneista kustannuksista. Auton vikojen korjaus suoritettiin
asianmukaisesti. Korjauksen tilanneena valittaja on ollut vastuussa
korjauskustannuksista. Myös Europlus-ehtojen mukaan asianosainen
maksaa korjauskustannukset ensivaiheessa itse.

Vastauksen antaja korostaa, että yhtiön palveluksessa oleva
huoltoneuvoja ei ole antanut asiassa virheellisiä neuvoja. Huoltoneuvoja
ei ole antanut valittajalle mitään ohjeistusta tai neuvoa sen suhteen,
kuinka Europrus-tuotteen kanssa tulee korvausten saamiseksi tai
hakemiseksi toimia. Huoltoneuvoja on kehottanut valittajaa olemaan itse
yhteydessä yhtiöön asiassa. On huomattava, että Europlus-ehtojen
menettelysääntöjen mukaan korjauskustannusten korvauskelpoisuus ei
ole edellyttänyt huoltoliikkeen yhteydenottoa yhtiöön, vaan valittaja olisi
sopijapuolena itse voinut tehdä ilmoituksen yhtiölle.

Valittajan näkemyksen mukaan huoltoneuvojan olisi tullut kertoa, ettei
vastauksen antajan Kuopion toimipisteellä ole tehty yhtään korjausta,
jossa olisi ollut kyse Europlus-tuotteen piiriin kuuluvista ajoneuvosta.
Tällainen velvollisuus ei perustu lakiin, eikä huoltoneuvojalla voida
katsoa mainittua velvollisuutta olevan muullakaan perusteella.

Vastauksen antaja katsoo, että sillä ei ole ollut velvollisuutta selvittää
valittajan ja yhtiön välisen sopimuksen ehtojen sisältöä. Ehtojen sisältö
menettelytapaohjeineen on tullut olla valittajan itsensä tiedossa kun hän
on palvelutuotteen ottanut itselleen. Vastauksen antaja
sopimussuhteeseen nähden sopimuksen ulkopuolinen kolmas taho, jota ei
voida valittajan ja yhtiön välisessä sopimuksessa velvoittaa
noudattamaan ko. sopimuksessa määriteltyjä menettelytapaohjeita.

Vastauksen antaja katsoo, että asiassa on kyse valittajan ja yhtiön
välisestii asiasta, ja valittajan olisi tullut kohdistaa vaatimuksensa
sopijapuoltaan kohtaan.

Edellä lausutuilla perusteilla vastauksen antajan menettelyä asiassa ei
voida pitää virheellisenä eikä se ole velvollinen suorittamaan korvausta
asiassa.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

romata kirjoitti:Hartikainen Oy asiamiehen " juristin "vastinen kuluttariitalautakunnalle

Vastaaja kiistää valituksessa esitetyt vaatimukset perusteeltaan ja pyytää
kuluttajariitalautakuntaa hylkäämään valituksen kokonaisuudessaan.

Perustelut

Valittaja on os jee jee jee, bla bla bla........
*#/tu, että pistää vihaksi. En muista, oletko ollut BMW Suomeen yhteydessä?
Mikä helvetti tuossa on, että sitä ei saada Suolessa kuntoon? Edelleen: ymmärtäisin, jos EP toimisi vain esim Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä ja ehkä UK:ssa tms. Mutta se kun toimii jopa entisissä ryssävaltioissa kuten Puola, Unkari ja oliko Romaniakin listalle... mutta ei täällä.
Jos BMW Suomella olisi yhtään munaa (ei ole) ne laittaisi kipakan postin tuonne härtikäiselle hetimiten ja käskisivät maksaa itse laskunsa. Ja sitten pitäisivät Vantaalla kurssin joka ikiselle merkkiliikkeelle ja jokaiselle joka sen statuksen haluaa vielä pitää. Kurssilla käytäissin tuo EP läpi ja miten menetellä. Varmaan Münchenistä voisi tulla joku opettamaan. Jos sieltä ei kukaan jouda, voin minäkin sen vetää. Siinä ei montaa tuntia menisi.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Hyvinhän tuo on itsellä toiminut, kun on tehnyt niin kuin sopimuksessa lukee. Yksikin e39 oli oikea murheenkryyni, ja tuhansia euroja tuli kiltisti EP:ltä. Mulle jäi vähän epäselväksi, miksei tässä tapauksessa toimittu niin? Toki joku tiskijamppa on jotain höpissyt, mutta ne EP-sopimuspaperit ovat auton omistajalla. Tapana on katsoa, millaiseen soppariin nimensä laittaa ja mitä se tarkoittaa.

Nythän tässä haetaan goodwillia, kun on toimittu sopparin vastaisesti. Tsäänssit on, että häviät keikan.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Juha kirjoitti:Hyvinhän tuo on itsellä toiminut, kun on tehnyt niin kuin sopimuksessa lukee.
Niin, siis tuo Härtikäinen ei toiminut kuten sopimuksessa lukee.
Tapana on katsoa, millaiseen soppariin nimensä laittaa ja mitä se tarkoittaa.
Juuri näin. Tarkoitit varmaan tuota Härtikäistä, joka ei tiennyt mihin nimensä laittoi, kun teki sopimuksen BMW autojen virallisesta jälleenmyynnistä ja merkkihuollosta.
Nythän tässä haetaan goodwillia, kun on toimittu sopparin vastaisesti. Tsäänssit on, että häviät keikan.
Juuri näin, eli Härtikäinen kärsiköön nahoissaan, kun ei tee kuten sopimuksissa lukee.
Häviäjä nyt vaan meni väärin. Haviäjä on tietysti tuo Härtikäisen verstas.

Olen melkoisen varma, että BMW Suomella ei ole mitään erivapautta sopimuksissaan mitä Münchenissä tehdään ja sitä kautta jälleenmyyjien sopimuksetkin menee. Miksi helvetissä Kieltolassa (no nimikin sen jo kertoo) olisi EP sopimukset erilailla kuin muissa, sivistysmaissa (ja taas, tuossahan se selvisi).
Veikkaan vaan, että koko EP pykälä on jotenkin "unohtunut" tuolta takatukkajengiltä. Oikeastaan epäilen, että joku Laakkonen tms on käynyt uhkailemassa Vantaalla, että tänne ei mitään eurotakuita aleta hoitamaan. Sehän aiheuttaisi tuontitulvan ja meidän Suoliromut jäisi käsiin.

Juhalle: eikö sinusta ole yhtään ihmeellistä, että kaikissa muisa länsimaissa jälleemyyjäliike hoitaa tuon koko jumpan alusta loppuun?
Tietojen mukaan aina tasaisin väliajoin BMW Suomi on "saanut EP asian kuntoon". Mutta mitään ei koskaan tapahdu.
Ja: tottakai tiedän miten EP Suomessa menee. Olen sen kanssa ollut tekemisissä ensimmäisen kerran jo vuonna 2003 ja tuonut useammankin auton takuulla. Ja korjauttanut niitä takuuseen Laakkosella useita kertoja.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Kurkkasin jotain vanhaa EP-sopimusta, joka oli jäänyt kirjoituspöydän laatikkoon. Soppari oli mun ja Europlussan välinen. Ei siinä "Härtikäisestä" mitään puhuttu.

Sun pitää Jaki, päättää, vihaatko pelkästään minua, BMW Suomea vai koko yhteiskuntaa. Suomi24 sopii paremmin tuohon henk. koht. ahdistusten purkuun.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Juha kirjoitti:Kurkkasin jotain vanhaa EP-sopimusta, joka oli jäänyt kirjoituspöydän laatikkoon. Soppari oli mun ja Europlussan välinen. Ei siinä "Härtikäisestä" mitään puhuttu.
[/quote}

Mutta vastaa nyt kysymykseen, miksi muissa maissa jälleenmyyjä hoitaa koko hommanj a hoitaahan Suomessakin ainakin yksi. Edelliseää sivulla mainittu jälleenmyyjä. Eli on se mahdollista, jos haluaa.
Sun pitää Jaki, päättää, vihaatko pelkästään minua, BMW Suomea vai koko yhteiskuntaa. Suomi24 sopii paremmin tuohon henk. koht. ahdistusten purkuun.
Mistäs nyt puristaa, ihan asiallisesti kysyin, miksi ei tehdä niin kuin pitäisi, vai osuiko arkaan paikkaan, oletko jollakin BMW jälleenmyyjällä töissä? Miksi otat henkilökohtaisesti, kun arvostelen liikkeiden toimintatapaa.
Tiedän, että BMW Suomi lukee tätä palstaa. Jos ei lukisi, kirjoittaisin kiltimmin :)

OT: kirjoitin aikoinaan todella kipakasti autoverotuksesta ja kaikkeen siitä liittyvästä. Opastin kaikkia ketkä kehtasi kysyä valitusten teossa jne. Tuli silloinkin joiltakin tupaan, mutta niin moni on myöhemmin taputtanut selkään kiitokseksi, kun on rahat ropisseet tilille, että eipä kaduta pätkääkään :tong:
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Nojoo, menee ot:ksi. Jos olet julkisesti haukkunut mua paviaaniksi tällä forumilla, niin ei sun juttuihin oikein jaksa innostua.

Ihmetyttää vaan joskus asenne, että aina on syy jossain muualla kuin itsessä.

En ole autoalalla.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Rauha maahan. Olen Juhan linjoilla siitä että sopimus on sopimuksen allekirjoittajan ja EP välinen eikä Härtikainen liity siihen mitenkään. Kyllä pitää osata noudattaa sopimuksen ehtoja ihan itse tai varautua että sopimus ei sitten päde.

Toki otan osaa harmiin että ei mennyt takuuseen, mutta tässä tapauksessa en kuitenkaan ihmettele miksei mennyt.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

salmol kirjoitti:Rauha maahan. Olen Juhan linjoilla siitä että sopimus on sopimuksen allekirjoittajan ja EP välinen eikä Härtikainen liity siihen mitenkään. Kyllä pitää osata noudattaa sopimuksen ehtoja ihan itse tai varautua että sopimus ei sitten päde.
Kun asiaa katsoo juridisesti, eikä miten sen pitäisi olla (kuten itse enemmän kirjoitin) niin taitaa se asia mennä kuten kirjoitit. Jutun aloittaja tai kuluttajaviranomainen ei tasan varmaan saa käsiinäsä BMW Suomen ja Münchenin välisiä tai BMW Suomen ja jälleenmyyjän väliisä sopimuksia tutkittavakseen. Ja, onhan toki mahdollista, että niistä on EP jutut "tussattu" yli :blush:
Mutta itse asia pitää olla esillä: sivystysvaltion meninki tännekin, eiköhän kaikki ole samaa mieltä siitä.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
romata
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 22 Elo 2013, 13:29

Voihan se olla, että olisi pitänyt selvittää itse sen takuun pelisäännöt, ennen kuin annoin toimeksiannon kyseiselle merkkihuollolle, mutta toisaalta ajattelen myös niin, että nykyisin ihmiset tuovat autoja euoroopasta paljon ja useassa autossa on varmaan jos jonkinlainen takuu tai vakuutus, joten luulisi huoltofirmojen huoltoneuvojien olevan tietoisia niistä ja niiden menettelytavoista? Mutta toivon ettei tämän viestiketjun vuoksi kenenkään foorumilaisen tarvitse poltella hihojaan. Hyvää kevättä :)
romata
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 22 Elo 2013, 13:29

Lisäystä tekemääni valitukseen ja vastauksen antajan vastaukseen kuluttajariitalautakunnalle.

Valittaja on tutustunut asiassa xxxx/xx/2014 saamaan vastaajan vastaukseen ja valittaja haluaa tarkentaa joiltakin osin vastaajan vastauksessa olevia asioita ja asiayhteyksiä.

1. Perusteluissaan vastaajan asiamies kirjoittaa " ja ottanut autolle EuroPlus-vakuutuksen tai takuun "

Valittaja ei ottanut vakuutusta tai takuuuta, vaan takuun otti ja antoi myyjäliike. Tässä kyseisessä tapauksessa sen otti ja antoi Autohaus Heuchert, kuten lähettämissäni dokumenteistä näkyy kts. Takuutodistus.

2. " Ei ole antanut asiassa virheellisiä neuvoja. Huoltoneuvoja ei ole antanut valittajalle mitään ohjeistusta tai neuvoa sen suhteen, kuinka EuroPlus-tuotteen kanssa tulee korvausten saamiseksi tai hakemiseksi toimia ".

Valittaja korostaa, että valittaja kävi merkkihuollossa yhteensä kolme eri kertaa ja sai huoltoneuvojalta ohjeistusta jäljenpänä kerrotulla tavalla.

Ensin valittaja kävi viikolla 50/2013, jolloin huoltoneuvoja antoi huoltoajan 17.12.2013 ja samalla valittaja kertoi merkkihuollon huoltoneuvojalle, että auto on ostettu Saksasta ja tässä on EuroPlus-vakuutus ja kysyi kuinka asiassa toimitaan. Huoltoneuvoja ohjeisti valittajaa sanomalla " katsotaan nyt ensin mikä vika tässä autossa on ".
Valittaja vei auton merkkihuoltoon, kuten oli sovittu 17.12.2013. Valittaja sanoi taas huoltoneuvojalle tässä autossa on EuroPlus-takuu ja antoi samalla takutodistuksen huoltoneuvojalle.
Autoa ei voitu korjata, koska tarvittavia varaosia ei ollut. Uudeksi huoltoajaksi sovittiin 23.12.2013.
Valittaja vei auton merkkihuoltoon sovitusti 23.12.2013 ja valittaja kertoi jälleen huoltoneuvojalle, että tässä on EuroPlus-takuu ja antoi takuutodistuksen huoltoneuvojalle ja valittaja kysyi samalla kuinka asiassa menetellään. Huoltoneuvoja ohjeisti valittajaa sanomalla "meillä on toimittu yleensä niin, että asiakas maksaa ensin itse ja hakee sitten korjauskulut takuusta/vakuutuksesta". Näin meneteltiin.'

Valittaja korostaa, että valittaja on saanut näistä huoltoneuvojan ohjeistuksista sen kuvan, että heillä on toimittu EuroPlus-takuu/vakuutus tapauksissa yleensä näin.
Valittaja on luottanut merkkihuollon huoltoneuvojan ohjeistuksiin, eikä siksi ole ottaanut etukäteen selvää EuroPlus-takuuehdoista.

3. " Huoltoneuvoja on kehottanut valittajaa olemaan itse yhteydessä yhtiöön asiassa ".

Valittajan mielestä huoltoneuvoja ohjeisti valittajaa sanomalla "meillä on toimituu yleensä niin, että asiakas maksaa ensin itse ja hakee sitten korjauskulut takuusta/vakuutuksesta ".

4. " valittaja olisi sopijaosapuolena itse voinut tehdä ilmoituksen yhtiölle ".

Valittaja korostaa vielä sitä, että hän sai huoltoneuvojan ohjeistuksesta sellaisen kuvan, että heillä on toimittu EuroPlus-tapauksissa yleensä niin, että asiakas maksaa ensin itse ja sitten hakee takuusta/vakuutuksesta korjauskulut pois.

Lisäksi valittaja korostaa, että valittaja on ollut heti yhteydessä takuu/vakuutuksen ottajaan eli tässä tapauksessa Authaus Heuchert ja sieltä asia on lähetetty käsiteltäväksi EuroPlus-yhtiöön. Mutta korvaus on evätty, koska merkkikorjaamolla ei ollut takuuyhtiön antamaa korjaulupaa.

5. " Tällainen velvollisuus ei perustu lakiin, eikä huoltoneuvojalla voida katsoa mainittua velvollisuutta olevan muullakaan tapaa "

Valittaja korostaa vielä, että huoltoneuvoja ohjeisti ja siten antoi omilla lausunnoillaan valittajalle sellaisen mielikuvan, että heillä on yleensä toimittu EuroPlus-tapauksissa siten, että asiakas maksaa ensin itse ja hakee sitten pois EuroPlus-takuusta.

Valittaja ihmettelee sitä, että liike-elämä voi antaa ja luoda asiakkaille sellaisia virheellisiä mielikuvia joista asiakkaalle syntyy vahinkoa.

6. " Ehtojen sisältö menettelytapaohjeineen on tullut olla valittajan itsensä tiedossa kun hän on palvelutuotteen ottanut itselleen ".

Valittaja korostaa viellä, ettei valittaja itse ottanut palvelutuotetta vaan tuotteen otti auton myynyt autoliike tässä kyseisessä tapauksessa se oli Autohaus Heuchert Saksa johon valittaja oli lähes välittömästi yhteydessä korvauksen saamiseksi.

Autosta on maksettu veroina valtiolle yli 10 000,00 € ja valittaja toivoo, että kuluttajariitalautakunta ottaisi kantaa siihen kuinka vastaavissa tapauksissa tulisi suomalaisten autoliikkeiden ja merkkikorjaamoiden toimia, jotta kuluttajat välttyisivät vastaavanlaisilta ongelmilta olipa päätöksen sisältö sitten mikä hyvänsä.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Ansiokasta vääntöä :thuup:

Tämä kohta on ehkä vähän ihmeellinen: "valittaja toivoo, että kuluttajariitalautakunta ottaisi kantaa siihen kuinka vastaavissa tapauksissa tulisi suomalaisten autoliikkeiden ja merkkikorjaamoiden toimia, jotta kuluttajat välttyisivät vastaavanlaisilta ongelmilta olipa päätöksen sisältö sitten mikä hyvänsä."

Sehän lukee siinä takuupaperissa, miten pitää toimia:

1. kustannusarvio korjaamolta
2. arvio EP:lle
3. korjauslupa
4. auto kuntoon
5. asiakas maksaa korjaamolle
6. kuitit EP:lle
7. EP tilittää rahat asiakkaan tilille.

Tämä on siis yksityinen, vapaaehtoinen takuu ja noin EP haluaa sen toimivan. Ei kai kuluttajariitalautakunnan sitä tarvitse uudelleen todeta?

Tämä koko ruljanssi johtuu nyt vain siitä, ettet lähettänyt kustannusarviota EP:lle etukäteen niinkuin sopparissa lukee.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Avatar
TJJ
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 16:19
Auto: E39 528iA

Onko valituksessa/vastineessa sanottu selvästi sitä, että Europlus on BMW:n virallisesti käyttämä takuu ja siksi BMW-merkkihuollon missä tahansa Euroopan alueella pitäisi osata toimia oikein sen hoitamisessa?
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

TJJ kirjoitti:Onko valituksessa/vastineessa sanottu selvästi sitä, että Europlus on BMW:n virallisesti käyttämä takuu ja siksi BMW-merkkihuollon missä tahansa Euroopan alueella pitäisi osata toimia oikein sen hoitamisessa?
Hyvä pointti.
Itse olisin tuossa valituksessa erityisesti korostanut sitä, että tuo Härtikäinen on virallinen BMW merkkiorganisaatio, joka itsekin myy EP autoja. No, en tiedä tuosta putiikista, mutta Laakkonen ainakin. Eli minusta voidaan olettaa, että, kun asiakas menee merkkihuoltoon, siellä osataan merkkihuoltoasiat (huutonaurua.. :tong: ).
Pitää muistaa, että tuon huoltoviisastelijan olisi pitänyt sanoa: "mitä siinä sopimuksessa sanotaan, katso sieltä toimintaohjeet". Nythän se sanoi, että homma hanskassa.
Ihmettelen, etä jotkut ovat tuon Härskin puolella. Jos huoltoneuvoja olisi sanonut, kuten edellä, tilanne olisi ollut täysin toinen.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Näissä keisseissä on ihan turha miettiä, miten asioiden pitäisi kivasti järjestyä. Sopimukset on sopimuksia.

Olen tismalleen samaa mieltä kuin raati, että Hartikaisen toiminta on asiakkaan kannalta luokatonta, jos joku ääliö huoltoneuvoja kommentoi prosessia, josta ei tiedä mitään. Että en ainakaan minä ole "Härskin puolella", kuten rivien välistä Jaki esittää.

Semmosta se elämä vaan on. Vaikka kuinka kiukuttaisi...

Sittenhän asia olisi toinen, jos kyseessä olisi sopimusrikkomus. Mutta eipä tämä asia nettivääntämisellä kuntoon tule.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Juha kirjoitti:Että en ainakaan minä ole "Härskin puolella", kuten rivien välistä Jaki esittää.
Ei tarvitse otta itseenaä, kun en edes sinua arvostellut.
Semmosta se elämä vaan on. Vaikka kuinka kiukuttaisi...
Sittenhän asia olisi toinen, jos kyseessä olisi sopimusrikkomus. Mutta eipä tämä asia nettivääntämisellä kuntoon tule.
Kuten edellä kirjoitin, pahoin pelkään, että, kun asiaa tarkastellaan vain ja ainoastaan juridisin peruistein, asiakas häviää tässä. Vaikka huoltoselittelijä on kertonut omiaan, ei taida asiaa silti muuttaa :thdw:

Kymmenennen kerran: jos BMW Suomella olisi munaa, joku sieltä kävisi antamassa henkilökohtaisesti tukkapöllyä tuolle tiskin takana istuvalle sanataiteilijalle ja sen jälkeen kertoisi ko vertstaan päällikkölle, että maksakaapas itse koko lysti, koska tämä on virallinen merkkkihuolto eikä mikään satukerho.. Näin ei kuitenkaan tule käymään.
BMW kerhon puolella oli tapaus, jossa Saksassa ollut jälleenmyyjä oli mennyt konkkaan ja se vaikutti siten, että tuo liike oli jättänyt jotain papereita lähettämättä EP konttoriin. Eli takuu ei olisi ollut voimasassa ollenkaan. Asiakas oli tiukka ja monen väännön jälkeen BMW maksoi kiltisti laskut.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Vastaa Viestiin