F30 Adaptiivinen kaukovaloassistentti

F30, F31, F32, F33, F34, F36
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Eilen illalla kokeilin n.40km:n lenkillä noita adaptiivisia kaukovaloassistentillä varustettuja valoja.
Henkilöautoja tuli vastaa muutamia ja välittömästi kun auto tuli näkyviin vasen valo käänsi itseään vasemalle ikään kuin ohi vastaantulijasta samalla lyhentäen kantamaa kun auto lähestyi.Oikean puoleinen valo näytti kokoajan, jopa ohi tuon vastaantulijan.
Rekan vastaantullessa kun rekka räppäsi jo pirun kaukaa nuo pitkät(katto)valot pois,meikäläisen valot kantoivat aivan sen eteen tehden ikäänkuin "pimeän" alueen rekan eteen.Mahtoi kuski hämmästellä kun valaistua latua köytyi myös hänelle.
Kun rekka oli tarpeeksi lähellä,niin vasen valo taas käänsi vasemmalle ohi rekan.

Tullessa matkalla olevaan pieneen kylä taajamaan katuvalojen kohdalla järjestelmä vaihtoi lyhkäiset pääle.Eli sininen kaukovalo merkki sammui(aikaisemmin se oli palanut kokoajan).
Taajamassa eteen kääntyi henkilöauto ja kun katuvalot sammuivat,edellä oleva nosti nopeutta reilusti.
Minun valot lähtivät seuraamaan sitä kuin yrittäen ottaa sitä kiinni.Etäisyys pysyi nähtävästi tarpeeksi pienenä, koska sininen merkkivalo ei syttynyt vasta kun ohitin tuon edellä ajaneen auton.

Täytyy kyllä todeta että nuo tosiaankin toimii.Itse asiassa vastaantulijan ja meikäläisen välillä ei ollut yhtään edes vähän valaistua aluetta.
Tällä saitillakin jossain osiossa tais olla juutupe video uuden seiskan led-valoista.Nämäkin toimivat samalla lailla valotehon ollessa tietenkin heikompi.

Jos vaan ajelette pitkiä matkoja,niin adaptiivisetvalot ovat suositeltava vaihtoehto.Hintaan sisältyyn kaukovalo assistentti.
Suosittelen!

Kaupunki ja moottoritie kokemusta tulee kokeiltua jo huomenillalla Tampereella päin,saas nähdä miten ne pelittävät sielläpäin liikenteen ollessa jonkinverran vilkkaampaa kuin täällä maaseudulla...
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Oli sen verran hyvin kirjoitettu käyttökokemus, että laitoin kokonaan omaan topikkiin niin on helpommin löydettävissä :)
Avatar
masiaro
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1240
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 10:45
Paikkakunta: Helsinki

Kuulostaa hienolta tuo toimiva systeemi toisin kuin E9X ja E6X aikoina, joskus ne toimivat oudosti. Autossasi taitaa olla "videokamera" tuulilasissa? Itse olen todennut, että F10:ssäni on videokamera tuulilasissa ja kaukovaloassistentti toimii paljon paremmin ja pitkät kytkeytyvät takaisin päälle tarpeeksi nopeasti kun vastaantuleva on ohittanut kuin se vanhempi hidas tunnistin. Vaikka joissakin F1x-malleissa saattaa olla yhä se vanhempi tunnistin, olen itse nähnyt muutama.

Kuva
- - -
Avatar
Vice
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 881
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 20:45
Auto: ex - F11 520d M Sport A

Hyvin on omassa F11 toiminut kaukovaloassari (on/off toiminen).

Mutta gestapo:n kirjoituksen perusteella on todettava, adaptiivinen kaukovaloassistentti on kyllä vielä aivan toista luokkaa (10 askelta edistystä). Hyvä tietää sen toimivan noin hyvin.

Pääsee seuraavan auton varusteiden ostoslistalle, jossa jo HUD on myös.
Avatar
JiiJii71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Joulu 2011, 12:42
Auto: keltainen tsekkiverrari
Paikkakunta: Imatra

Noita adaptiivisia valoja on tänä talvena tullut muutama pimeällä vastaan. Merkeistä en ole ihan varma, mutta olisikohan umpioista päätellen uudessa A-mesessä tuollainen ominaisuus. Jännä tunne kun näkee olevansa valaistettu ympäriltä, muttei häikäistynyt.

Vanha äitimuorini teki ihan autonhankinta päätöksen noiden adaptiivisten valojen vuoksi. Hän koki, ettei hieman "kaihisilla" ja leikatuilla silmillään hahmottanut pimeällä pitkiltä lyhyelle vaihdettaessa kunnolla tienreunoja. Kun sitten autossa piti olla vielä neliveto, bensamoottori ja jonkin näköinen kontti lätkävermeitään varten (eikö kaikki 63 -vuotiaat mummot pelaakkaan lätkää..?) hintaluokkaan kymmenen vuotta vanha Touareg plus max noin kolkyt tonnia rahnaa valinta päätyi sitten F31:seen.
- mie voin lähtee Karjalast, mut Karjala ei lähe miust -
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Kameran linssi siinä taustapeilin varressa on,kuten tuossa masiaro:n linkittämässä kuvassa,itseasiassa aivan saman-näköinen systeemi.

Kun edellä ajanut on sivuttanut minut,niin vasen valo kääntyy välittömästi näyttää tien keskelle.Oikeastaan viive on olematon.Ja tosiaan voit myös itse hoitaa tuon vaihtamisen manuaalisesti jos haluat,assari kytkeytyy silloin pois(jos oli kytkettynä).

Nyt kun tulee tuo MB E:n facelift kesällä myyntiin,niissä on PremiunBuss.malleissa vakiona samanlainen systeemi Led-valoilla varustettuna.Voi olla makeen näköinen tullessa vastaan pimeän aikaan.
(Mersun E:n hinnaston mukaan noiden valojen plus assarin hinta on alkaen n.2600€!)

Niin,ja tosiaan vitosen faceenhan on tulossa myös Led-valoilla varustettuna tuo systeemi.
Oletan että mukavaan lisähintaan BMW:n tuntien...
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Nyt on ajettu ensimmäinen hieman pidempi matka(380km)sisältäen kaikennäköisiä teitä.
Tuo kakeavustin ei näköjään ensi hämärillä suostu toimimaan. Vaatii hieman pimeyttä enemmän kuin meikäläisen silmät.
Mutta jos ne maantie ajossa toimii kiitettävästi,niin pimeällä moottoritiellä ne on aivan ylivertaiset!
Sinulla on aina valaistu omakaista edellä olevaan asti,erittäin harvoin vaihto kokonaan pitkille kun se otti vastaantulijan puoleiset huomioon.
Valaistulla osuudella valo kääntyi vielä enemmän oikealle pientareelle,jos siellä ei isompia valoja näkynyt.
Ei tätä varustettua voi oikein enempää kuvailla,se pitää kokea!

Maantiellä oli huvittavaa kun saavutin edellä ajavan. Se joutui ikäänkuin U:n muotoisen valokuvion sisälle.
Tarkasti se seuraa esim.loivassa kaarteessa muita autoja:musta kuvio liikkuu tarkasti vastaantulijan/edessä ajavan kohdalla ja nappaa mahdollisesti muut tulijat mukaan.
Eiköhän nämä kommentit riittäne jos joku haluaa tästä asiasta tietoa.

Ja lopuksi:ei tarttenut kaukovaloviikseen pimeän tultua koskea kertaakaan,niin hyvin se toimi koko matkan.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
kukari
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 12 Touko 2013, 02:28
Auto: Mini Clubman S F54
Paikkakunta: Hausjärvi
Viesti:

kokeilin S60:ssa tuota Volvon kaukovaloassistenttia ja se ei kovin halukkaasti vaihtanut pitkille. Mä olisin käsin laittanut pitkät jo siinä hämärässä missä "assistentti" pakotti lyhyet päälle :curse: . Tuota ei pystynyt meinaan "overraidaamaan", pitkille ei saanut autoa millään. Päinvastoin kyllä, pitkiltä sai vipua vetämällä takaisin lyhyille.

Eli systeemeissä on eroa, Volvon systeemiä ei halua missään tapauksessa (tulee nykyään pakotettuna Driver Supportissa) mutta tuo BMW:n systeemi kuulostaa erinomaiselta. Toki sillä on pari tonnia hintaakin ainakin F30:ssa. :mus:
--
F54 Clubman S, ex. F30 320iA xDrive ja F20 116i
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Linkittäkääpäs nyt joku youtube mainos video, niin nähdään miten se toimii. Sen verran mielenkiintoisesta varusteesta nyt kyse, että tämä pitäisi nähdä.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Tässä Seiskan led-valoilla oleva systeemi on samanlainen kuin mitä nyt autossani on xenoneilla toteutettuna.
Toki tuo Led valot ovat paljon kirkkaammat,mutta periaate on sama.Tainnut olla tuo video jo jossain muualla tällä sivustoilla.

Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Pääsin eilen kokeilemaan ensimmäistä kertaa autoni adaptiivisia valoja pimeällä tiellä matka-ajossa ja voin allekirjoittaa gestapon kokemukset täysin. Parannus E90:n lcin adaptiivisiin valoihin on huikea. Valot toimii kuin ajatus eikä yksikään vastaantulija räpsytellyt pitkiä kuten aiemmin kävi entisellä autolla ajaessa.

Kun saavuttaa edellä menevän ajoneuvon, valot todellakin pysyvät kokoajan pitkillä jättäen edellämenevän kohdalle U-kirjaimen muotoisen valaisemattoman alueen. Kun vastaan tulee ajoneuvo, oikeanpuoleinen valo pysyy pitkillä kokoajan ja vain vasen valo vaihtaa hetkeksi lyhyille. Aivan loistava varuste, ei voi muuta sanoa.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Tekee pimeällä ajamisen mukavaksi.
Olen monta matkaa jo siirtänyt pimeälle...
Muutaman kerran vesisateella kun heijastus tienpinnasta korkea,niin on siirtänyt valokeilan ohi matalalla olevan liikennemerkin kohdalla.Mutta harvoin.

///Marko:Jos vastaan tulee suoralla auto,niin tuo vasen valo siirtyy vasemalle väistäen lähestyvää autoa ja sitten lähempänä vaihtaa lyhyelle valolle.Toki jossain tilanteessa suoraan lyhkäiselle.
Samoin tekee myös oikea valo(esim.mutkassa).
Mutta kuten sanoit:vastaantulijat eivät kertaakaan ole räpäyttäneet valojaan häikäisyn merkiksi.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Triple
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 11 Kesä 2013, 17:32
Auto: G31 530E xDrive Touring, MSport
Paikkakunta: HELSINKI

Olen itse päässyt kokeilemaan valoja vasta pimeällä ja sade kelillä ja toimivat erittäin hyvin.

Näkee hyvin pientareen vaikka auto edessä ja tulossa vastaan.

Olisi mielenkiintoista kokeilla kuivalla ja pimeällä mutkaisella runkotiellä missä liikenne olisi hiljaista mutta kuitenkin sitä olisi ja nopeus 80 tai 100 km/h. Tällöin oikeasti näkisi miten toimivat.

Uskon että toimivat hyvin ja hankala mennä taaksepäin :love:
ex -G31 530DA XDrive Luxury line, F10 528A XDrive, F30 320IA xDrive MSport
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Pari negatiivista asiaa noista valoista.
Kun ajat esim.montakilometriä pitkää pimeää suoraa,niin nämä valot alkavat välittömästi estämään vastaantulijan häikäisyä.Edessäsi on siten mustaa jonkin verran mutta tienreunat kylläkin valaistuvat hyvin.

Toinen asia kun rekka tulee mäennyppylän takaa vastaa ja sen katolla olevat apukaukovalot vaihtuvat hyvissäajoin(yleensä)lyhkäiseksi,niin meikäläisen valot räppäävät taas pitkät päälle samantien kunnes vaihtuvat lyhkäisiin oikeiden valojen kohdatessa.No rekkakuski tekee asian kyllä selväksi yleensä..
Mutta pieniä ovat murheet hyötyjen ollessa paljon paremmat.
Niin,ja voihan ko.tapauksessa käyttää valoja aivan normaalisti ilman automatiikkaa.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
koudihau
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 143
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:28
Auto: F10 520da xDrive LCI

Jaksu haleja.
ex- bemarit: F11, E46, E36, E30, E28
arriv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 06 Loka 2011, 22:12
Auto: F31 320iA xDrive

Mihin ajovalot pitäisi osoittaa hitaassa ajossa tai pysähdyksissä?
Ohjekirja sanoo, että etumatkustajan puolelle enemmän, mutta
omassa näyttää alas vasemmalle. :conf:
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Hitaassa ajossa valokeila on lyhyehkö,mutta leveä.
Pysähdyksessä taas mahdolliset pitkät valot vaihtuvat lähivaloiksi ja pitäis hieman siirtyä oikealla puolen. En ole oikein tuota ominaisuutta edes kokeillut.

Muuten, F10 adaptiiviset valot toimivat hunommin kuin aiemmin omistamani F30:n vastaavat.
Voi olla yksilövika. F30:ssä ne toimi täydellisesti.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
arriv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 06 Loka 2011, 22:12
Auto: F31 320iA xDrive

Kiitos! Eli ne pitkät valot siis siirtyvät sinne oikealle.
Enpä ole niitä vielä päässyt testaamaankaan.
Toivottavasti toimivat yhtä hyvin kuin kerroit.
f31320dTRWD
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 21 Maalis 2014, 21:27
Auto: F31 BMW 320dT 2013
Paikkakunta: Helsinki

Hyvä että tämä threadi on nostettu taas esille, nimittäin jokainen BMW-tilaus, jossa on tämä varuste on jäänyt ruksimatta mukaan, on suuri virhe.

Tämä syysiltojen pimentyminen adaptiivisten valojen kanssa on silkkaa iloa paljon autoilevalle, ja ennen kaikkea turvallisuutta.

Minusta varuste pitäisi olla pakollinen kaikissa autoissa, turvallisuussyistä.

Kun ajat pimeää maantietä tai moottoritietä, riippumatta vastaantulijoista ja edellä menevistä, (lähes) koko ajan oikean puoleinen pitkä on päällä ja kääntyilee liikennetilanteen ja tien muotojen mukaan, maksimoiden kaiken aikaa näkyvyyden mm. sinne, mistä hirvet hyppäävät tielle.. Montako hirvikolaria jäisi ajamatta, jos kaikissa autoissa olisi nämä valot!

Saavutettaessa edellä ajava, sinun oikeanpuoleinen valokeilasi ohittaa saavutettavan auton, joka mahtaa olla hämmentävä kokemus ohitettavalle, kun valkeus tuli! Lisäksi tästä oikeanpuoleisen pitkän päällä olemisesta johtuen ei synny missään tilanteessa vastaantulijan vuoksi aiheutuvaa sokkona ajamista kun tavallisilla valoilla pitää vaihtaa lyhyille.

Adaptiivisilla valoilla pitkät ovat tavallaan koko ajan päällä ja vasen pitkä ohjautuu sen mukaan ettei se (juuri ja juuri) häikäise vastaantulijaa. Ohitustilanteessa oikea pitkä on päällä aivan loppuun asti, ohitettavan auton takakulman kohdalla oikea pitkä putoaa alas ja pyyhkäisee ohitettavan auton alta, kunnes etukulman kohdalla taas riippumatta vastaantulijoista syttyvät pitkät päälle ja valaisevat voimakkaassa kulmassa ohitettavan auton keulasta alkaen koko oikean kaistan, pientareen ja metsikön.

Esimerkiksi pimeällä moottoritiellä valot tekevät koko ajan työtä ja hakevat optimaalista valokuviota, muutoksia valokuviossa tapahtuu ihan koko ajan ja voit ajella levollisin mielin tietäen että näkyvyys on koko ajan maksimaalinen ja vastaantulijat eivät häikäisty.

Hinta-käyttöarvosuhteeltaan ylivoimainen BMW -varuste minun mielestä.

Kertakaikkiseen ihmeellisen toimiva ja tärkeä varuste pikkurahalla. Suosittelen!
Vastaa Viestiin