Kokemuksia 100-sarjalaisista?
Noniin nyt tuli hankittua tollanen bmw 116d E87 Hatchback 5-ov Business ja vuosimallia 2010 mittarissa 54000 km ja sisällä nahkasisusta ja kaikkea muuta pientä , no värikin musta sattui kohdalleen ......... nyt kokemuksia ym jos jollakin jotain muistissa kaikki tieto otetaan ilolla vastaan
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2
- Liittynyt: 26 Elo 2013, 08:32
Hei,
olempa uusi foorumilla ja en ainakaan äkkiseltään löytänyt suoraa vastausta tähän kysymkseeni:
Eli erittäin vakavassa harkinnassa BMW 1-sarjalainen viisiovisena vuosimallia 2007 tai uudempi. Kysymykseni koskee foorumilaisten kokemuksia auton kulutuksesta. Paljonko teillä on matka-ajossa kulutus bensakoneilla 116i, 118i tai 120i, tai vastaavanlaisesti diisseli koneilla?
Lähinnä mietin että jos ajoa tulee noin 25tkm vuodessa, onko mitään järkeä ostaa bensamallin autoa. Dieseleitä omassa hintahaarukassa on niukanlaisesti, kun taas tuntuu että bensamalleja on myynnissä joka paikassa ja paljon. Autowiki tietää sanoa että pienemmillä bensakoneilla yhdistetty 5,8-5,9l/100km, pitääkö miltään osin paikkaansa?
olempa uusi foorumilla ja en ainakaan äkkiseltään löytänyt suoraa vastausta tähän kysymkseeni:
Eli erittäin vakavassa harkinnassa BMW 1-sarjalainen viisiovisena vuosimallia 2007 tai uudempi. Kysymykseni koskee foorumilaisten kokemuksia auton kulutuksesta. Paljonko teillä on matka-ajossa kulutus bensakoneilla 116i, 118i tai 120i, tai vastaavanlaisesti diisseli koneilla?
Lähinnä mietin että jos ajoa tulee noin 25tkm vuodessa, onko mitään järkeä ostaa bensamallin autoa. Dieseleitä omassa hintahaarukassa on niukanlaisesti, kun taas tuntuu että bensamalleja on myynnissä joka paikassa ja paljon. Autowiki tietää sanoa että pienemmillä bensakoneilla yhdistetty 5,8-5,9l/100km, pitääkö miltään osin paikkaansa?
Voisin kuvitella että noin isoilla kilometrimäärillä kannattaisi diesel ostaa. Tietysti lähtöhinta on vastaavaa bensavehjettä korkeampi mutta niin on myös hyvitys kun vaihdat tai myyt sen.
Käsittääkseni noin 10 tkm vuodessa on rajapyykki jonka jälkeen diesel tulee halvemmaksi kuin bensa. Tämä perustuu edullisempaan polttoaineen hintaan ja pienempään kulutukseen jotka kompensoivat vuotuiset verot ja korkeamman ostohinnan.
Tämän lisäksi dieselin eduksi voitaneen laskea väännökkäämpi kone ja näin parempi voima normaalitilanteissa.
Käsittääkseni noin 10 tkm vuodessa on rajapyykki jonka jälkeen diesel tulee halvemmaksi kuin bensa. Tämä perustuu edullisempaan polttoaineen hintaan ja pienempään kulutukseen jotka kompensoivat vuotuiset verot ja korkeamman ostohinnan.
Tämän lisäksi dieselin eduksi voitaneen laskea väännökkäämpi kone ja näin parempi voima normaalitilanteissa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 20
- Liittynyt: 05 Touko 2013, 12:04
- Auto: BMW 116i E81 '2008
- Paikkakunta: Uusimaa
Mulla on itsellä 116i 1,6 bensakoneella, vm. 2008. Ajelen päivittäin reilu 100km töihin PK-seudulla, Tuusulanväylää ja Kehiä, pääosin kahdeksankympin ja satasen alueita, noin 10km kuudenkympin aluetta. Liikun ruuhkattomina aikoina, eli ei ole ruuhkissa kökkimistä.Viljanteri kirjoitti:Hei,
olempa uusi foorumilla ja en ainakaan äkkiseltään löytänyt suoraa vastausta tähän kysymkseeni:
Eli erittäin vakavassa harkinnassa BMW 1-sarjalainen viisiovisena vuosimallia 2007 tai uudempi. Kysymykseni koskee foorumilaisten kokemuksia auton kulutuksesta. Paljonko teillä on matka-ajossa kulutus bensakoneilla 116i, 118i tai 120i, tai vastaavanlaisesti diisseli koneilla?
Lähinnä mietin että jos ajoa tulee noin 25tkm vuodessa, onko mitään järkeä ostaa bensamallin autoa. Dieseleitä omassa hintahaarukassa on niukanlaisesti, kun taas tuntuu että bensamalleja on myynnissä joka paikassa ja paljon. Autowiki tietää sanoa että pienemmillä bensakoneilla yhdistetty 5,8-5,9l/100km, pitääkö miltään osin paikkaansa?
Normaalilla rajoitusten mukaan ajolla ja taloudellisilla vahdoilla itsellä näyttää 5,6...6 litraa satasella. Ruuhkassa kiihdyttelystä ja jarruttelusta jotain kokemuksia, 6,5 litraan taitaa mennä sillon.
Pitänee hyvin paikkaansa, ainakin bensalaskujen mukaan...
Dieseli vois olla noilla kilsoilla jo ok, mutta tästä ykkössarjasta tuntuu tuo bensa turvallisemmalta konepuolen suhteen.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2
- Liittynyt: 26 Elo 2013, 08:32
Kiitos vastauksistanne! Olen tosiaan aika pihalla näistä ykkösten moottorihuolista. Onko tämä yksilö (http://www.nettiauto.com/bmw/118/5609864 ) niitä jakopääongelmaisia? Tuo yksilö Saksanmaalta kiinnostaisi muuten, vaikkei siinä vakionopeudensäädintä ole.
Noniin ensimmäinen BMW ostettu, tunnin päästä hakemaan autoliikkeestä
eli 2010 vuosimallinen 120d, jännä nähdä onko tästä enää ikinä paluuta nissaneihin yms :D
toivottavasti tiedossa on huolettomia kilometrejä ja ehkä muutama sivuluisu kun talvi tulee..
eli 2010 vuosimallinen 120d, jännä nähdä onko tästä enää ikinä paluuta nissaneihin yms :D
toivottavasti tiedossa on huolettomia kilometrejä ja ehkä muutama sivuluisu kun talvi tulee..
Onnea uudelle autolle. Nissaneita ei tule ikävä kuin ehkä liukkailla, ei takavetoisista ole etuvetoisten voittajaksi suomen talvessa.ellis kirjoitti:Noniin ensimmäinen BMW ostettu, tunnin päästä hakemaan autoliikkeestä eli 2010 vuosimallinen 120d, jännä nähdä onko tästä enää ikinä paluuta nissaneihin yms :D toivottavasti tiedossa on huolettomia kilometrejä ja ehkä muutama sivuluisu kun talvi tulee..
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Jos ratti pysyy käsissä, BMW on todella nautinnollinen auto talvella. Taasen jos talviajo on suoriutumista niin sitten pitää valita joku muu vetotapaellis kirjoitti:toivottavasti tiedossa on huolettomia kilometrejä ja ehkä muutama sivuluisu kun talvi tulee..
Bemarilla se on suoriutumista verrattuna etuvetoon. Takaveto yhdistettynä neuroottiseen luistonestoon on vaan ihan paska. Piste. Kyllä minäkin osaan autolla leikkiä mutta vituttaa lähteä jään kirkastamista liikennevaloista Helsingissä ja mitään ei tapahdu kuin että luistoneston valo vilkkuu ja Volvot lähtee viivalta horisonttiin. Ja Volvoista kokemusta muutaman auton verran. Joo joo, luistoneston saa pois, mutta voisko Saksan insinöörit osata hommansa paremmin? No voisi.pena69 kirjoitti:Jos ratti pysyy käsissä, BMW on todella nautinnollinen auto talvella. Taasen jos talviajo on suoriutumista niin sitten pitää valita joku muu vetotapaellis kirjoitti:toivottavasti tiedossa on huolettomia kilometrejä ja ehkä muutama sivuluisu kun talvi tulee..
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Reilu viikko ja ensimmäiset 1000km 120d:llä takana. Eipä tuosta mitään pahaa sanottavaa oikein meinaa keksiä. Almeraan verrattuna alusta on mukavan jäykkä ja tehoa löytyy (177hv) enemmän kuin tarpeeksi omaan käyttöön Kulkee vakaasti eikä täristä tai muutakaan. Kulutus pysyy siellä kuuden molemmilla puolin helposti.
Sisusta on omaan silmään juuri tarpeeksi yksinkertainen ja tyylikäs, kaikki vaikuttaa laadukkaalta ja loppuun asti mietityltä. Ainoa pienen pieni miinus on stereoiden taso. Näinkin uudeksi autoksi olisin odottanut niissä olevan vähän enemmän jytyä, mutta näillä mennään mitä on.
Seuraavaksi olisi vielä edessä webaston jälkiasennus kun taloyhtiöltä ei ole mahdollisuutta saada edes tolppapaikkaa.. En ole ennen omistanut dieseliä, mutta olettaisin että aivan kylmänä tuon käynnistäminen ei ole mitään herkkua 25 asteen pakkasessa.. Jos edes käynnistyy?
Onko kokemuksia tai mielipiteitä että millainen lämmitin tuohon kannattaa laittaa? Orkkikset maksaa varmaan hunajaa merkkiliikkeessä laitettuna, mutta onko se silti järkevin tai jopa ainoa vaihtoehto?
Sisusta on omaan silmään juuri tarpeeksi yksinkertainen ja tyylikäs, kaikki vaikuttaa laadukkaalta ja loppuun asti mietityltä. Ainoa pienen pieni miinus on stereoiden taso. Näinkin uudeksi autoksi olisin odottanut niissä olevan vähän enemmän jytyä, mutta näillä mennään mitä on.
Seuraavaksi olisi vielä edessä webaston jälkiasennus kun taloyhtiöltä ei ole mahdollisuutta saada edes tolppapaikkaa.. En ole ennen omistanut dieseliä, mutta olettaisin että aivan kylmänä tuon käynnistäminen ei ole mitään herkkua 25 asteen pakkasessa.. Jos edes käynnistyy?
Onko kokemuksia tai mielipiteitä että millainen lämmitin tuohon kannattaa laittaa? Orkkikset maksaa varmaan hunajaa merkkiliikkeessä laitettuna, mutta onko se silti järkevin tai jopa ainoa vaihtoehto?
Oikein tehty esilämmitys on kyllä hyväksi autolle, mutta voin sanoa että kyllä ainakin tämä minun auto lähtee käyntiin vaikka olisi seissyt pihassa ilman lämmitystä -25c pakkasessa koko viikonlopun. On ne ensimmäiset sekunnit tietysti aika äänekkäitä ennenkuin öljyt rupeavat kunnolla kiertämään ja kone lämpiämään. Mutta jos ei pientä mekkalaa ota huomioon, niin lähtee kuin palmun alta käyntiin ihan ilman esilämmityksiäkin.ellis kirjoitti:Seuraavaksi olisi vielä edessä webaston jälkiasennus kun taloyhtiöltä ei ole mahdollisuutta saada edes tolppapaikkaa.. En ole ennen omistanut dieseliä, mutta olettaisin että aivan kylmänä tuon käynnistäminen ei ole mitään herkkua 25 asteen pakkasessa.. Jos edes käynnistyy?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Ahaa no hienoa kuulla! Ja varmaan ilman esilämmitystä on ihan hyvä antaa hetken käydä tyhjäkäynnillä ennen kuin lähtee liikenteeseen? Ei sillä, meinaan tuon webaston jokatapauksessa asentaa jo ihan oman mukavuudenhalun takia :P
- Raimo Miettinen
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 753
- Liittynyt: 04 Marras 2010, 20:03
- Auto: BMW 525dA F10 ex. 320dA M-Sport E91, 120da
Jos ei lähde kylmänä kaikilla pytyillä käyntiin samantien niin saattaa olla hehkuja pimeenä tai niiden ohjausyksikkö.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Tästähän on kahdenlaista koulukuntaa:ellis kirjoitti:Ahaa no hienoa kuulla! Ja varmaan ilman esilämmitystä on ihan hyvä antaa hetken käydä tyhjäkäynnillä ennen kuin lähtee liikenteeseen?
toisen mukaan öljyjen pitää ensin antaa vähän norjistua, että voitelu toimisi paremmin. Miinuksena, kone käy pidempään kylmänä = väärillä välyksillä optimiin nähden
Toisen koulukunnan (useat autoalan asiantuntijat) mukaan autolla pitää lähteä välittömästi liikkeelle, toki kohtuu kierroksilla. Näin moottori lämpenee, kuormituksesta johtuen, huomattavasti nopeammin, jolloin moottori saavuttaa optimivälykset tietysti nopeammin.
Nykyöljyt (ainakin kaikki laatuöljyt) ovat niin laadukkaita ja juoksevia kylmänäkin, että, olen siirtynyt ajat sitten tuon jälkimmäisen koulukunnan edustajaksi. Mutta, kukin tavallaan.
Asiasta ykköseen: en muistanutkan kuinka helkutin hauska ykkössarjalainen on ajaa, kun tuli tuollainen alkupään 120d haettua
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Teoriassa auton tekniikkaa ja päästöjä ajatellen juuri näin. Mutta käytännössä 100% tärkeäpää on liikenteeseen lähtö vasta sitten kun auto on siihen valmis. Tarkoitan lähinnä näkyvyyttä.jaki kirjoitti:Tästähän on kahdenlaista koulukuntaa:ellis kirjoitti:Ahaa no hienoa kuulla! Ja varmaan ilman esilämmitystä on ihan hyvä antaa hetken käydä tyhjäkäynnillä ennen kuin lähtee liikenteeseen?
toisen mukaan öljyjen pitää ensin antaa vähän norjistua, että voitelu toimisi paremmin. Miinuksena, kone käy pidempään kylmänä = väärillä välyksillä optimiin nähden
Toisen koulukunnan (useat autoalan asiantuntijat) mukaan autolla pitää lähteä välittömästi liikkeelle, toki kohtuu kierroksilla. Näin moottori lämpenee, kuormituksesta johtuen, huomattavasti nopeammin, jolloin moottori saavuttaa optimivälykset tietysti nopeammin.
Nykyöljyt (ainakin kaikki laatuöljyt) ovat niin laadukkaita ja juoksevia kylmänäkin, että, olen siirtynyt ajat sitten tuon jälkimmäisen koulukunnan edustajaksi. Mutta, kukin tavallaan.
Itse kun en tallia omista, ei välitön liikkeellelähtö ole hyvä eikä edes turvallinen tapa. Itsesuojeluvaisto jo sanoo, että pitää sen verran tuulilasista nähdä ennenkuin pihasta poistuu, ettei kaikkien naapurin lapsien yli sentään aja. Niin tärkeää moottorin optimaalinen käsittely ei kuitenkaan saa olla.
Ymmärrän tuon edellisen pointin kyllä, onhan esim joillakin tallit, lämmittimet ja pelit ja vehkeet, mutta kokonaisuus ratkaisee, ei pelkästään öljyn ominaisuudet ja co-minimointi.
Hyvä pointti, täytyy itse miettiä tuota myös kun ei ole webastoa pirssissä. Itse jos olen talvella mökillä, olen laittanut auton käyntiin muutama minuutti ennen lähtöä mutta täytyy harkita tuota uudelleen. Plus jotkut ovat sitä mieltä että tyhjäkäynti on myrkkyä jakopäälle. Tiedä sitten onko noin. Mutta ehkä jatkossa lähden suoraan liikenteeseen ilman tyhjäkäyntiä.jaki kirjoitti:Tästähän on kahdenlaista koulukuntaa:ellis kirjoitti:Ahaa no hienoa kuulla! Ja varmaan ilman esilämmitystä on ihan hyvä antaa hetken käydä tyhjäkäynnillä ennen kuin lähtee liikenteeseen?
toisen mukaan öljyjen pitää ensin antaa vähän norjistua, että voitelu toimisi paremmin. Miinuksena, kone käy pidempään kylmänä = väärillä välyksillä optimiin nähden
Toisen koulukunnan (useat autoalan asiantuntijat) mukaan autolla pitää lähteä välittömästi liikkeelle, toki kohtuu kierroksilla. Näin moottori lämpenee, kuormituksesta johtuen, huomattavasti nopeammin, jolloin moottori saavuttaa optimivälykset tietysti nopeammin.
Nykyöljyt (ainakin kaikki laatuöljyt) ovat niin laadukkaita ja juoksevia kylmänäkin, että, olen siirtynyt ajat sitten tuon jälkimmäisen koulukunnan edustajaksi. Mutta, kukin tavallaan.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Sorry, minua ei kylmä CO kiinnosta pätkän vertaa, ajattelen ainoastaan mikä on moottorille parasta.Havis kirjoitti:
Teoriassa auton tekniikkaa ja päästöjä ajatellen juuri näin. Mutta käytännössä 100% tärkeäpää on liikenteeseen lähtö vasta sitten kun auto on siihen valmis. Tarkoitan lähinnä näkyvyyttä.
Itse kun en tallia omista, ei välitön liikkeellelähtö ole hyvä eikä edes turvallinen tapa. Itsesuojeluvaisto jo sanoo, että pitää sen verran tuulilasista nähdä ennenkuin pihasta poistuu, ettei kaikkien naapurin lapsien yli sentään aja. Niin tärkeää moottorin optimaalinen käsittely ei kuitenkaan saa olla.
Autollahan voi lähteä heti liikkellee, kun laittaa oikena käden joko ns devil's horn asentoon ja tökkää tuulilasiin kaksi sulanutta kohtaa. Jos silmät ovat lähempänä toisiaan, sama tehdään V- asennolla, siis etu- ja keskisormella
Asiaan: olet oikeassa: että tokihan lumet/jäät pitää olla putsattu. Itse puhdistan nuo ennen kuin käynnistän auton. Ainoa ongelma on ilmakanavaan mennyt lumi, joka sulaessaan huuruttaa lasit. Siihen ei oikein muuta lääkettä ole kuin joku peitto eteen parkissa. Mutta kyllä BMW:eissä on melko tehokkaat puhaltimet olleet kaikissa, eipä sitä huurua, poikkeustapauksia lukuunottamatta, ole kovin usein haitaksi ollut.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
jaki kirjoitti:alkupään
Olen samaa mieltä, ykkönen on magee ajettava! Kääntyy näppärästi mutkiin ja on jämäkkä ajettava maanteilläkin. Toinen bemarimme on F11 M-sport, joka on myös todella hyvä ajettava. Jämäkkä, tarkka alusta, joka on tehty suuriin nopeuksiin, mutta jos haluu hauskuutta valinta on e87... ;-) Lyhyt akseliväli tuolla alustalla.....jaki kirjoitti:asta ykköseen: en muistanutkan kuinka helkutin hauska ykkössarjalainen on ajaa,
Meillä on ollut tämä sama 120d yli kahdeksan vuotta... juurinkin tästä syystä....
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 128
- Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
- Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20 - Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Mielestäni ykkösen kertakaikkiaan surkein ominaisuus on tuo _todella_ holhoava DSC systeemi. Nyt kun talvi on taas tuloillaan niin jopa vaimo valittaa tuolla autolla ajamisesta talvirenkailla, kun DSC:n valo vilkkuu jos koskeekaan kaasupolkimeen. Kyseessä on kumminkin vain 118d. Aiempina talvina on vain tullut todettua että vanhan E39 530d touringin ja tuon F20 118d:n välillä on ihan julmettu ero DSC:n kanssa. E39:ssä tuo DSC toimii juuri niinkuin pitääkin, vasta sitten kun luistoa alkaa tulla todellakin hieman liikaa, kun taas F20:ssa pitä muistaa joka liikkelle lähdössä ottaa DTC pois päältä ettei mene hermot ensimmäisessä kiihdytyksessä/mutkassa/tms.
Odottelen ihan mielenkiinnolla, miten tuon F10:n DSC toimii verrattuna tuohon F20:een. Toivon hartaasti että tuo DSC muutettaisiin 1-sarjassakin toimimaan enemmänkin 5-sarjan tyyliin, jotta se toimisi talvellakin säällisesti.
Ymmärtääkseni tuo DSC:n toiminta ei 1-sarjassa paljoa parane vaikka alla olisi 17" renkaat/vanteet vrt nämä vakiot 16".
Odottelen ihan mielenkiinnolla, miten tuon F10:n DSC toimii verrattuna tuohon F20:een. Toivon hartaasti että tuo DSC muutettaisiin 1-sarjassakin toimimaan enemmänkin 5-sarjan tyyliin, jotta se toimisi talvellakin säällisesti.
Ymmärtääkseni tuo DSC:n toiminta ei 1-sarjassa paljoa parane vaikka alla olisi 17" renkaat/vanteet vrt nämä vakiot 16".
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03