Keskustelua talvirenkaista

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

traveller kirjoitti:
Squamish kirjoitti:
gestapo kirjoitti:^
Taisi olla Continentalin rengas. Ei ole nyt tuo lehti saatavilla, jotta voisin tarkistaa varmasti.
H-nopeusluokan kumminkin.
Contin TS850 voitti ADACin talvirengastestin 2013. Jos olisin hankkimassa ns. K-Euroopan kitkoja Suomen oloihin, niin painottaisin testeissä saatuja pisteitä jäällä ja siinä valossa esim. Dunlop SP Wintersport 4D olisi ehkä vielä parempi valinta. ADACin testitulokset esim. täällä.
Eikös tuo Dunlop ollut testin heikoimpia nimenomaan jäällä? Eli mitä pienempi arvosana, sitä parempi suoritus.

Michelinin pohjoismainen kitkarengaskin (X-Ice XI3) on muuten H-nopeusluokan kumi.
Erittäin hyvä korjaus, näinhän se pisteytys tietysti luetaan. I stand corrected :dumb:
Antti O
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 163
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 09:58

Harkinnassa E46 alle uudet 17" talvirenkaat. Vanteina 17x8 pyörät, nyt on 225/45/17 nastapyörät.
Suosituksia, mieli avoimena myös kitkarenkaille. Vuosittain ajan verrattain vähän, n. 10tkm. Pääasiassa Itä-Suomessa, taajamassa ja maantiellä.

Itse olen miettinyt kitkoista näitä:

Hakkapelitta R2
225/45/17
205/50/17?

Michelin ice xi 3
225/45/17
205/50/17?
BMW-vikakoodinlukua, vikakoodien nollausta, livedataa ja koodausta.
Avatar
Squamish
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 626
Liittynyt: 27 Joulu 2010, 21:58
Auto: F15 eDrive
Paikkakunta: Helsinki

Antti O kirjoitti:Harkinnassa E46 alle uudet 17" talvirenkaat. Vanteina 17x8 pyörät, nyt on 225/45/17 nastapyörät.
Suosituksia, mieli avoimena myös kitkarenkaille. Vuosittain ajan verrattain vähän, n. 10tkm. Pääasiassa Itä-Suomessa, taajamassa ja maantiellä.

Itse olen miettinyt kitkoista näitä:

Hakkapelitta R2
225/45/17
205/50/17?

Michelin ice xi 3
225/45/17
205/50/17?
Mulla oli E46:n alla Kumho KW22 koossa 225/45R17 ja ne toimi mielestäni erittäin hyvin - pitoa riittävästi, hiljaiset, ja jämäkät ajettavat. Sarjaa näyttää saavan alle 500 eurolla, mielestäni todella hyvä hinta/laatusuhde. Mallihan on jo vanha, mutta jos se ei haittaa niin voin suositella tätä rengasta. (uudempikin malli, WI31 löytyy, mutta siitä ei ole itselläni kokemuksia)
thebluenile
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 65
Liittynyt: 10 Syys 2012, 10:47
Auto: BMW 320 dA xDrive Touring, vm. 2010

Tällä hetkellä alla Hakkapeliitan neloset (eli Noormannit). Melu on hirveä, mutta kun ajoa on sen verran vähän, niin köyhän tarttee ilmeisesti näihin vielä tyytyä.

Tai sitten ostan uudet...

Jos aikaisempi koko on 225/55/16, niin ilmeisesti alle sopisi myös 205 leveät? Minulla on alla jotkut BMW:n alumiinivanteet.

Kumpaa leveyttä suosittelette? Ajotapa on rauhallinen, kaasujalkaa toimittaa lähinnä vakionopeussäädin..

Ei kai tämä ole vanteesta kiinni eli vanteille voinee laittaa kummat vaan?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Antti O
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 163
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 09:58

Päädyin nyt kuitenkin Hakkapelitta R2 kitkoihin 225/45/17
Kommentoidaan kun saan ne alle.
BMW-vikakoodinlukua, vikakoodien nollausta, livedataa ja koodausta.
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

thebluenile kirjoitti:Jos aikaisempi koko on 225/55/16, niin ilmeisesti alle sopisi myös 205 leveät? Minulla on alla jotkut BMW:n alumiinivanteet.

Kumpaa leveyttä suosittelette? Ajotapa on rauhallinen, kaasujalkaa toimittaa lähinnä vakionopeussäädin..

Ei kai tämä ole vanteesta kiinni eli vanteille voinee laittaa kummat vaan?
205 leveänä vastaava koko on 205/60-16, jolloin ympärysmitta vastaa 225/55-16 kokoa. Et kerro mitkä vanteet ovat kyseessä. Vanteen leveydestä on kiinni minkä levyisen kumin voi laittaa, mutta jos se on esimerkiksi 7" leveä niin molemmat käy.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
thebluenile
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 65
Liittynyt: 10 Syys 2012, 10:47
Auto: BMW 320 dA xDrive Touring, vm. 2010

http://www.bmwstylewheels.com/bmw/155" onclick="window.open(this.href);return false;

Taitaa olla tuo 155 style minulla. joten 7 tuumaa on leveyttä.

En tajunnutkaan, että tässä voi 16 tuumaisten osalta vielä profiili muuttua, jos haluaa kapeampaa rengasta.

Kiitos neuvoista!

Meneekö tuo jo hieman liian korkeaksi tuo profiili ajoominaisuuksien kannalta?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

thebluenile kirjoitti:Jos aikaisempi koko on 225/55/16, niin ilmeisesti alle sopisi myös 205 leveät? Minulla on alla jotkut BMW:n alumiinivanteet.

Kumpaa leveyttä suosittelette? Ajotapa on rauhallinen, kaasujalkaa toimittaa lähinnä vakionopeussäädin..

Ei kai tämä ole vanteesta kiinni eli vanteille voinee laittaa kummat vaan?
Vakiokoko E9X 320 d:lle on 205/55-16. Onko jotain erityistä syytä laittaa korkeampaa pyörää alle?

Vakiokoon kanssa vaihtoehtoinen rengas 225/50-16 menee kyllä myös 7" vanteelle, mutta saattaa olla vähemmän tarjontaa rengasmalleissa ja yleensä myös jonkin verran kalliimpi koko.
thebluenile
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 65
Liittynyt: 10 Syys 2012, 10:47
Auto: BMW 320 dA xDrive Touring, vm. 2010

Kiitos vastauksesta! Toden totta, katsoin oven karmissa olevaa tarraa ja tuota 225/55/16 kokoa ei siinä edes ole..

Mulla on xDrive mallia oleva auto, joten muistin tuon vakiokoon oleva normaalista poikkeava, mutta ei kai se niin sitten mene.

Mutta eikö tuo 55/50 ole siis se profiili eli renkaan korkeus katsottuna vanteen kehästä ulospäin? 50 sarjan rengas voi näyttää hieman pieneltä 16 tuuman vanteessa. Tuo 55 korkea näyttää visuaalisesti just oikealta.

Onko 205 leveä paljonkin "epävakaampi" kuin 225 leveä? 16 tuuman rengaskokoon olen nyt sidottu, kun ei rahat riitä uusien vanteiden ostoon...

Mikähän koko olisi sitten se ideaali, jos 205 jonkun mielestä on liian kapea?


traveller kirjoitti:
thebluenile kirjoitti:Jos aikaisempi koko on 225/55/16, niin ilmeisesti alle sopisi myös 205 leveät? Minulla on alla jotkut BMW:n alumiinivanteet.

Kumpaa leveyttä suosittelette? Ajotapa on rauhallinen, kaasujalkaa toimittaa lähinnä vakionopeussäädin..

Ei kai tämä ole vanteesta kiinni eli vanteille voinee laittaa kummat vaan?
Vakiokoko E9X 320 d:lle on 205/55-16. Onko jotain erityistä syytä laittaa korkeampaa pyörää alle?

Vakiokoon kanssa vaihtoehtoinen rengas 225/50-16 menee kyllä myös 7" vanteelle, mutta saattaa olla vähemmän tarjontaa rengasmalleissa ja yleensä myös jonkin verran kalliimpi koko.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

thebluenile kirjoitti:
Mutta eikö tuo 55/50 ole siis se profiili eli renkaan korkeus katsottuna vanteen kehästä ulospäin? 50 sarjan rengas voi näyttää hieman pieneltä 16 tuuman vanteessa. Tuo 55 korkea näyttää visuaalisesti just oikealta.
205/55-16 ja 225/50-16 ovat tarkalleen yhtä korkeita. Tuo profiili kertoo renkaan korkeuden suhteessa leveyteen, eikä ole mikään absoluuttinen millimetrimäärä tms.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
thebluenile
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 65
Liittynyt: 10 Syys 2012, 10:47
Auto: BMW 320 dA xDrive Touring, vm. 2010

Dodiin, matikkaahan tämä siis oli eikä milliletrejä. Kiitos valaistuksesta!
Juha kirjoitti:
thebluenile kirjoitti:
Mutta eikö tuo 55/50 ole siis se profiili eli renkaan korkeus katsottuna vanteen kehästä ulospäin? 50 sarjan rengas voi näyttää hieman pieneltä 16 tuuman vanteessa. Tuo 55 korkea näyttää visuaalisesti just oikealta.
205/55-16 ja 225/50-16 ovat tarkalleen yhtä korkeita. Tuo profiili kertoo renkaan korkeuden suhteessa leveyteen, eikä ole mikään absoluuttinen millimetrimäärä tms.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1136
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Juha kirjoitti:Tuo profiili kertoo renkaan korkeuden suhteessa leveyteen, eikä ole mikään absoluuttinen millimetrimäärä tms.
Näin.Rengasprofiili (renkaan korkeus) on aina prosentteja renkaan leveydestä.
Antti O
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 163
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 09:58

Nyt on nokian hakkapelitta r2 225/45/17 alla ja kyllä täällä ollaan tyytyväisiä.. aivan mahtavan tuntuset ajaa, hiljaiset ja mukavat. Odotellaan jääkelejä sitten sen näkee miten liukkaat nuo jäällä on. Lumella ainaski pitää hyvin mitä eilen aamulla pääsi vähän testaamaan.
Minusta tais just tulla kitkarengaskuski jatkossaki..
BMW-vikakoodinlukua, vikakoodien nollausta, livedataa ja koodausta.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Muutamat liukastelut pääkallokeleillä saa mielen vielä muuttumaan. :D. Nimimerkillä kitkoista nastoihin
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
KariFi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 138
Liittynyt: 21 Heinä 2013, 17:27
Auto: F11 M550d -13
Paikkakunta: Janakkala

R2:lla pärjää kelillä kuin kelillä, on ne jo niin hyviä nykyään. Tietysti kannattaa vähän haistella sitä pitoa ensin, eikä rynnätä ihan sokkona mustana kiiltelevään risteykseen/mutkaan. Ennakoiva ajo korostuu mitä jäisempi on keli, mutta sehän ei ole pahaksi koskaan.

Itsellä sama rengas samanlevyisenä 18" koossa, yksi talvi takana. Kitkoilla n. vuodesta -95, ja kehitys niissä on ollut tänä aikana huimaa. Isoin ongelma on ollut liikkeellepääsy ylämäkeen tietyissä oloissa, mutta sekin on ratkennut nelivedon myötä.
exät: 530 dAT -04, 525 dAT -98, 525iA -91, 320i -81. Näillä yht n. 1.1 Mkm.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

KariFi kirjoitti:R2:lla pärjää kelillä kuin kelillä, on ne jo niin hyviä nykyään. Tietysti kannattaa vähän haistella sitä pitoa ensin, eikä rynnätä ihan sokkona mustana kiiltelevään risteykseen/mutkaan. Ennakoiva ajo korostuu mitä jäisempi on keli, mutta sehän ei ole pahaksi koskaan.

Itsellä sama rengas samanlevyisenä 18" koossa, yksi talvi takana. Kitkoilla n. vuodesta -95, ja kehitys niissä on ollut tänä aikana huimaa. Isoin ongelma on ollut liikkeellepääsy ylämäkeen tietyissä oloissa, mutta sekin on ratkennut nelivedon myötä.
"Pärjääminen" on aina verbi, jonka kitkakuskit tuo esille. Nastarengas pitää kuitenkin jääkelillä paremmin. Mulla lähti kerran F01 Lahden motarilla jääkelillä kovassa sivutuulipuuskassa pieneen sladiin uudehkoilla nastarenkailla. Arvioin tilanteen silloin niin, että kitkoilla olis ollu henki löysässä. Niinkauan kuin maksimaalista pitoa on tarjolla, mun rahat menee sinne.

Mut voi olla, että tästä aiheesta on joskus internetissä väännetty ennenkin...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Avatar
-V-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 981
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
Paikkakunta: Kauniainen

Mitä...? Onko tämä foorumi säilynyt ilman omaa topicia kitka/nasta-väännölle...? ;)
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
335i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 198
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 21:38
Auto: M3 F80,330e xdrive G21,G20 320d xdrive,G20 320d xd
Paikkakunta: Vantaa

salmol kirjoitti:Muutamat liukastelut pääkallokeleillä saa mielen vielä muuttumaan. :D. Nimimerkillä kitkoista nastoihin
Tai yhtälailla toistenpäin.

Nimimerkki vuodesta 2000 asti keskieuroonpan kitkoilla, jossa yksi erehdys talvi hakkapeliitta 5 ja se oli iso virhe.
450hv/550nm & 292hv/420nm & 190hv/400nm & 190hv/400nm
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Pötypuhetta. En tiedä yhtään keliä jossa nastat olisivat vaarallisesti liukkaammat kuin kitkat. Voi kitkat toimia paremmin kuivalla ja märällä jäättömällä tiellä, mutta ihan hyvin toimii myös nastat. Ja lumella kitkat pitää vähän napakammin kuin nastat, mutta ero on marginaalinen.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
335i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 198
Liittynyt: 24 Maalis 2011, 21:38
Auto: M3 F80,330e xdrive G21,G20 320d xdrive,G20 320d xd
Paikkakunta: Vantaa

salmol kirjoitti:Pötypuhetta. En tiedä yhtään keliä jossa nastat olisivat vaarallisesti liukkaammat kuin kitkat. Voi kitkat toimia paremmin kuivalla ja märällä jäättömällä tiellä, mutta ihan hyvin toimii myös nastat. Ja lumella kitkat pitää vähän napakammin kuin nastat, mutta ero on marginaalinen.
Ei aloiteta vaikka -V- kuinka toivois... Sanotaan vaan että toinen tykkää tyttärestä ja toinen äidistä... Mä tyttärestä ja... ;)
450hv/550nm & 292hv/420nm & 190hv/400nm & 190hv/400nm
Vastaa Viestiin