Mielipiteitä takaveto vs xDrive

E90, E91, E92, E93
o335
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 11 Joulu 2011, 16:45

Hei

Ihan kysylen teidän mielipiteitä tästä ikuisesta ja samalla mielenkiintoisesta asetelmasta. Ja pääosin siis tässä vain talvikäytöstä liukkailla keleillä. Tästä joskus puheltiinkin jonkun toisen otsikon alla. Olen itse ajellut E91, E61 ja F10 takavedoilla tehoilla 177-286hp. Hauskaa on todellakin ollut ja Bemarin mainostama ajamisen nautinto vahvasti läsnä....tosin talvella liikkeelle lähdöt ovat olleet vähän ontuvia ja ohitukset ESC varassa "horjuvia". MUTTA hauskaa siis on ollut!

Nyt alla on E91 x-drive (Alla Michelinin nastat). Ja tunteet vähän kaksijakoiset. Liikkellehän tuo lähtee niin, että suupieliä vetää hymyyn väkisin, ja ohitukset sujuvat kyllä vakaammin, pakko myöntää. Mutta se hauskuus....Kerta toisensa jälkeen häiritsee se seikka, kun auton haluaisi tarjoavan perää sivulle, niin lähes mahdotonta on loivassa kurvissa ennustaa, alkaako puskeminen, perä sladi vai nelipyörä luisu. (Ja puskeminen BMW:llä ajaessa vasta turhauttavaa onkin.) Ja henkilökohtaisesti en pidä ollenkaan siitä, kun esim. kadunkulman ympäri haluaisi ajaa luistossa, niin etupyörien ryhtyessä sutimaan on aika vaikeaa asetella autoa haluamaansa paikkaan tiellä tarkasti. Tämä kun onnistui takavetoisella aivan unelmasti. Nopea tuo x-drive on liukkaalla, muttei todellakaan tunnu kovin tarkalle työkalulle.

Jääradalle en vielä ole ehtinyt, ja hetkeäkään en epäile, etteikö x-drive olisi nopeampi, mutta hauskempi se ei minun mielestä ole. Tämä toki on vain minun mielipide.

Ps. Ja jos joku oikeasti alkaa moralisoida sladissa ajamisen järkevyydestä, niin älä vastaa tähän viestiin, et ymmärrä koko keskustelun ydintä....osta audi.
Viimeksi muokannut o335, 01 Joulu 2014, 22:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

o335 kirjoitti:Nyt alla on E91 x-drive (Alla Michelinin nastat). Ja tunteet vähän kaksijakoiset. Liikkellehän tuo lähtee niin, että suupieliä vetää hymyyn väkisin, ja ohitukset sujuvat kyllä vakaammin, pakko myöntää. Mutta se hauskuus....Kerta toisensa jälkeen häiritsee se seikka, kun auton haluaisi tarjoavan perää sivulle, niin lähes mahdotonta on loivassa kurvissa ennustaa, alkaako puskeminen, perä sladi vai nelipyörä luisu.
En tosiaan kommentoi tuohon liikenteessä sladitteluun, vaikka mieli tekisi. Mutta, ymmärsin, että auto on sinulla alla tänä syksynä? Nyt ei ole lunta ollut yhtään ja nastoilla kuivalla asfaltilla ajelu jokseenkin todella rasittavan ja tylsän väliltä. Eli odottele rauhassa kun lunta ja jäätä tulee ja kun olet ajellut muutaman viikon tai kuukauden eri keleissä, sitten voi jo muodostaa mielipidettä paremmin. Nythän ei voi sanoa oikeastaan yhtään mitään nelivedon luonteesta, talviaikaan. Kesällähän ei ole väliä muutoinkaan millä ajaa ja nykytilanne vastaa pidon suhteen lähinnä kesäkeliä.
o335
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 11 Joulu 2011, 16:45

Lunta ja jäätä on täällä pohjoisessa ollut ihan riittämiin jo pitkään.
Avatar
TurboKoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018
Paikkakunta: Helsinki

Nelivedolla sladeihin lähdetään vain erittäin päättäväisellä kaasunkäytöllä. Siinä missä takavetoisella voi leikkiä pikkunättiä on nelikolla annettava kunnolla hanaa. Menee erittäin nätistä kun oikein yrittää.

Mars mars isolle parkkipaikalle tai jääradalle kokeilemaan ja opettelemaan oman auton niksit.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

o335 kirjoitti:Lunta ja jäätä on täällä pohjoisessa ollut ihan riittämiin jo pitkään.
En tiedä missä pohjoisnavalla asut, mutta juuri rengastestaajat valittelivat viime viikolla, että Ivalossa ei ole kunnon talvikeliä missä pääsisi testaamaan kumeja. Että liekö sitten kovin pitkää ja paksua talvea pidellyt.
Böntti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1096
Liittynyt: 20 Maalis 2013, 00:01
Paikkakunta: Tampere

Pitkis kirjoitti:
o335 kirjoitti:Lunta ja jäätä on täällä pohjoisessa ollut ihan riittämiin jo pitkään.
En tiedä missä pohjoisnavalla asut, mutta juuri rengastestaajat valittelivat viime viikolla, että Ivalossa ei ole kunnon talvikeliä missä pääsisi testaamaan kumeja. Että liekö sitten kovin pitkää ja paksua talvea pidellyt.
Vilkaiseppa huvikses ilmatieteen laitoksen lumitilannekarttaa.
Kaikkien bemujen vikakoodinluku/livedata, koodaus , ohjelmistopäivitys.
Retrofitit, esim navigaattorit, bluetooth/handsfree, vakionopeudensäätimet, aux-in jne.
Karttapäivitykset, CCC, MASK, CIC, NBT, NBT Evo.
BmWiz Oy, puh 0400-176128
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

TurboKoo kirjoitti:Nelivedolla sladeihin lähdetään vain erittäin päättäväisellä kaasunkäytöllä. Siinä missä takavetoisella voi leikkiä pikkunättiä on nelikolla annettava kunnolla hanaa.
Tämä. Ei neliveto luista ruisailemalla, sitä pitää käskeä jos kylki edellä haluaa edetä ja silloinkin kerää vauhtia siinä, missä takavedolla voi ylläpitää luistoa edeten rauhallisesti. Allekirjoitan kyllä takavedon oman funfactorinsa olemassaolon - sillä ei välttämättä tartte mennä kovaa, että on hauskaa.

Millä koneella o335:n e91 on? Mulla on tuo pieni bensakone, niin siinä ei alhaalla riitä pauhu potkaista autoa irti maapallon pinnasta pelkällä kaasunpainalluksella, vaikka talvirenkaat on vanhat.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
o335
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 11 Joulu 2011, 16:45

184hp 2.0D Ei varsinaisesti lentoon kyllä lähde tuokaan, mutta ihan riittävä.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Minua kiinnostaa vain yksi asia: ohjaus
BMW:ssähän on perinteisesti ollut erittäin hyvä ja tunnokas ohjaus.
Kysymys topikin aloitajalle, jolla on siis ollut useampi takapotku: onko tuosa nelikosa yhtä hyvä ja tunnokas ohjaus?
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
o335
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 11 Joulu 2011, 16:45

Ajettaessa normaalisti (...siis ei luistossa kylki edellä) ohjaus on hyvä ja tunnokas, kesärenkailla (Kesä 17-tuumaa ja talvi 16-tuumaa) se oli suorastaan loistava . Nelivedon vaikutusta en ainakaan minä huomaan millään tapaa. Tuskin erottaisin maantiellä ohjauksesta nelivetoa ja takavetoa millään tapaa. (Ainoita asioita mistä sen huomaa normikäytössä on hieman suurempi kääntöympyrä, mutta tämä ei oikeastaan liity ohjauksen hyvyyteen millään tapaa.)

Mutta eturenkaiden sutiessa ohjaukseen sopii melko lailla samat haukut, kuin mihin tahansa etuvetoiseen. Onko se tunnokkaampi kuin joku etuvetoinen sutiessa, vaikea sanoa. Vaikka X-drive takapainotteinen onkin, niin kyllä etupyörille ihan tarpeeksi voimaa tulee, jotta ne menettävän pitonsa. Ja hieman takaisin alkuperäiseen viestiini, aliohjaava auto on mielestäni tylsä (olkoonkin, että sitä voisi jopa luonnehtia turvalliseksi).
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Ok, vähän polttelisi hommat seuraavaksi joku 530xd ihan kokeilun halusta. Mutta pitäisi varmaan käydä heittämässä joku lenkki sellaisella ensin. Tokihan suoralla sitä ei huomaa, mutta mutka-ajossa se kysymys onkin. Enkä tarkoita mitään pidon rajalla vinguttelua.

PS naurattaa vielä tuo pitkiksen kommentti säistä. Juuri eilen tuli urheiluruudussa jostakin hiihtokisoista, taisi olla Rukalla. Siellähän oli täysi talvi, varmaan metri lunta maassa :tong:
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

jaki kirjoitti:PS naurattaa vielä tuo pitkiksen kommentti säistä. Juuri eilen tuli urheiluruudussa jostakin hiihtokisoista, taisi olla Rukalla. Siellähän oli täysi talvi, varmaan metri lunta maassa :tong:
Totta kai hiihtokeskuksessa :) Olihan Putinin kisoissakin lunta metri vaikka +20 lämmintä. Katselin lumikarttaa ja aika nihkeältä näytti, vähissä on lumet. xDrive alkaa tosissaan pelaamaan kun on lunta kaupungissa niin että sitä tosiaan on eli hauskimmillaan se on sellaisella tuppukelillä, kun muu liikenne seisoo ja itse saa rullailla vapaasti pitkin katuja. Ei nyt sladissa, mutta onhan siinä sellainen sporttinen tunnelma. Joku tuollainen 10 cm tuulen pois kuljettama pakkaslumi ei oikein anna kuvaa nelivedon talviajamisen iloista. Eli kannattaa ajella se talvi läpi ja sen jälkeen asia valkenee, ainakin jollain tapaa.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Pitkis kirjoitti:Totta kai hiihtokeskuksessa :) Olihan Putinin kisoissakin lunta metri vaikka +20 lämmintä. Katselin lumikarttaa ja aika nihkeältä näytti, vähissä on lumet.
Nyt, Pitkis :) Katsopas vaikka tuolta
http://www2.liikennevirasto.fi/alk/keli ... rat_4.html" onclick="window.open(this.href);return false;

On sitä lunta muuallakin kuin hiihtoladulla :tong:

Mutta. turha tuota nelivetoajetavuutta on jatkaa. Pitää koeajaa joku ja päättää sen perusteella. Ei se lyhyt lenkki X4:llä mitään todellista kuvaa ohjauksesta antanut, paitsi, että oli parempi kuin oletin. Mutta E61:tä olen muutenkin ostamassa ja se on taas ihan eri auto.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

jaki kirjoitti:
Pitkis kirjoitti:Totta kai hiihtokeskuksessa :) Olihan Putinin kisoissakin lunta metri vaikka +20 lämmintä. Katselin lumikarttaa ja aika nihkeältä näytti, vähissä on lumet.
Nyt, Pitkis :) Katsopas vaikka tuolta
http://www2.liikennevirasto.fi/alk/keli ... rat_4.html" onclick="window.open(this.href);return false;

On sitä lunta muuallakin kuin hiihtoladulla :tong:
Kelikamerassa varmaan linssi huurussa vaan. No, voihan siellä jotain vähän olla :)
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 706
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

jaki kirjoitti:turha tuota nelivetoajetavuutta on jatkaa. Pitää koeajaa joku ja päättää sen perusteella. Ei se lyhyt lenkki X4:llä mitään todellista kuvaa ohjauksesta antanut, paitsi, että oli parempi kuin oletin. Mutta E61:tä olen muutenkin ostamassa ja se on taas ihan eri auto.
Muutenkin on erinomaisen hankalaa ennustaa jonkun toisen ajotapaa ja sen perusteella antaa kommentti mikä vetotapa hänelle sopisi. Joku ajaa koko ajan lähes tasakaasulla ilman sen suurempaa vedätystä tai moottorijarrua, ja joku toinen taas käyttää kaasua jatkuvasti apuna ajon hienosäädössä ja kääntymisen apuna. Itse esimerkiksi yleensä kaarteeseen tullessa olen lievästi moottorijarrun puolella, jotta voin mennä koko kaarteen tarpeen mukaan kaasulla vedettäen.

Omakohtainen vertaileva ja riittävän pitkä koeajo eri ajo-olosuhteissa on ainoa oikea tapa asian arvioimiseksi.

Samasta syystä itse esim. olen vielä vierastanut jopa automaattilaatikoita, kun oma ajotapani on esim pienempien teitä ajaessa laittaa se sopiva pienempi pykälä silmään jo ennen kaarretta sopivassa kohdassa, jotta kaasussa on sitten suurempi reservi suunnankorjauksiin suuntaan tai toiseen jos tilanne kaarteessa sellaista sattuisi vaatimaan. Automaatilla se vaihtamiskohta vaan ei millään tahdo osua haluamalleni kohdalle vaikka kuinka olis steppilaatikko. Ihan tällä uusimmalla 8-lovisella tosin en ole kokeillut josko se olisi jo enempi miun maun mukkaa.

Mutta yleensähän automaatti, kuten myös nelivedon vetojakokin, toimii vasta kun tilanne on jo muuttunut, ennakointiin ne eivät kykene. Sen takia niissä saattaa olla hiukan jälkijättöinen fiilis.

P.S:
Pelaan kaasulla myös tien suurempien heittojen/kuoppien kohdalla, sopivasti löysäämällä ja vedättämällä, ja tällä pyrin vähentämään korin liikettä epätasaisuuden kohdalla, Siihenkään ei oikein tämä uusien laatikoiden rullaus ominaisuus anna mahdollisuutta.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Takavetopainoitteisen nelivedon paradoksi on siinä, että jos haluaa edetä rivakasti niin xDrive ohjaa voimaa eteen -ei niinkään taakse.

Oliko, niin että talvi-iloa ei saa aikaiseksi i-sarjalla,vaan tehdas on päättänyt että holhous päällä ajetaan koko ajan?
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Kuudensuora kirjoitti:Oliko, niin että talvi-iloa ei saa aikaiseksi i-sarjalla,vaan tehdas on päättänyt että holhous päällä ajetaan koko ajan?
Kyllä i-autoassakin saa systeemit pois hyvinkin pitkälle jos ei kokonaan. Se Formula E:n mainosvideo kertoi kohtuullisen hyvin revityksestä ilman apuja. Nyt vaan talvirenkaat odottaa itseään, niin ei ole päässyt testaamaan, jääkö jotain vai onko ihan 100% kaikki pois.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Pitkis kirjoitti:
Kuudensuora kirjoitti:Oliko, niin että talvi-iloa ei saa aikaiseksi i-sarjalla,vaan tehdas on päättänyt että holhous päällä ajetaan koko ajan?
Kyllä i-autoassakin saa systeemit pois hyvinkin pitkälle jos ei kokonaan. Se Formula E:n mainosvideo kertoi kohtuullisen hyvin revityksestä ilman apuja. Nyt vaan talvirenkaat odottaa itseään, niin ei ole päässyt testaamaan, jääkö jotain vai onko ihan 100% kaikki pois.
Ok, hieno homma! I3:ssa ainakin on lukemani mukaan ajonvakautus aina päällä.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: BMW M140i xDrive vm.2018

Onko tosiaan niin, että X-Drive työntää eteen jakoa, jos alkaa lyömään tyhjää?

Omassa Audissa taas on selkeästi voimaa takana eli suhteessa 40-60 (autossa sport differential) eli luistoissa on kyllä hyvinkin takapaninotteinen.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

laituri kirjoitti:Onko tosiaan niin, että X-Drive työntää eteen jakoa, jos alkaa lyömään tyhjää?

Omassa Audissa taas on selkeästi voimaa takana eli suhteessa 40-60 (autossa sport differential) eli luistoissa on kyllä hyvinkin takapaninotteinen.
X-drive lykkää voimaa pitäville/pitävälle pyörille/pyörälle jos muista rupeaa pito häviämään.

Vai mitä ajat takaa? Jos vaikka takapyörät ajaa rullille, siirtyy veto tietysti etupyörille, että eteneminen jatkuu.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Vastaa Viestiin