BMW Suomi Oy

Keskustelua jälleenmyyjien ja maahantuojan palveluista
KTTH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 11 Loka 2010, 19:46

BMW Suomi Oy:n asiakaspalvelu mättää

Tiedustelin BMW:n maahantuojalta polttoainetoimisesta moottorin ja sisätilalämmittimen asentamisesta BMW 520d (f10) autoon!.
Tyly vastaus oli ettei maahantuojalla ole asiakaspalvelua, tosin puhelinkeskuksen hoitaja sai pyynnöstään puhelinnumeroni ja sähköpostiosoitteeni. Aikaa on kulunut pari viikkoa eikä minkäänlaista vastausta ole kuulunut.

BMW Suomi Oy:n valtuuttamat huolto ja korjausliikkeet asentavat polttoainetoimisen lämmittimen vain maahantuojan "valtuuttamalla" tavalla:
1) lämmittää vain moottoria tai
2) lämmittää vain auton sisätilaa

Tietääkö kukaan syytä tähän ihmeelliseen määräykseen?
Aikaisemmissa autoissani on ollut jo parinkymmene vuoden ajan polttoainetoiminen lämmitin jolla on voinut lämmittää sekä auton moottorin että sisätilan.

Tuliko ko bemari liian aikaisin myyntiin koska siihen ei saa vielä minkäänlaista lämmitintä BMW:n huoltoliikkeiltä?

Siis mikä on syy ettei polttoainetoimisella lämmittimellä voi lämmittää moottoria ja auton sisätilaa????
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

KTTH kirjoitti: Siis mikä on syy ettei polttoainetoimisella lämmittimellä voi lämmittää moottoria ja auton sisätilaa????
Tähän haluaisin kyllä saada tietoa itsekin. Ongelmahan ei tokikaan koske pelkästään F10:ä, vaan ihan yhtä typerä on tuo tehdasasenteinenkin Webasto jo esim. E90:ssä. Ei vaan mahdu meikäläisen jakeluun, että 5kW lämmitin on pitänyt pultata autoon kiinni ja sillä saa sisustan ainoastaan lämpimäksi.

Kyllä minä vielä joku päivä rohkaistun ja modaan tuon kiertämään myös moottorin kautta.

Hieman asiaa sivuten muuten eräälle tutulle oli VAG-konsernin dieselin kanssa sanottu sekä tarvikeliikkeestä että merkkiliikkeestä, ettei saa asentaa letkulämmitintä, koska "kone ei kestä / anturit menee sekaisin". Tuon kummempia perusteluja ei oltu annettu. Ihmettelen tuotakin väitettä, koska noihinkin voi kuitenkin jälkiasenteisen polttoainelämmittimen asentaa, niin miten sen sitten muka kestää laittaa?

Tämän asian toin esille, koska liittyy tähän samaan hämmästykseen, että onko näissä nykyajan vehkeissä jotakin, joka ei oikeasti kestä pidemmän päälle näitä lisälämmittimiä? Vai onko vaan, että tehdasta ei kiinnosta ja jälleenmyyjät eivät tiedä?

Valaiskaa, jos teillä on tietoa tai edes hyviä arvauksia :drink:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

No se tulee ainakin mieleen, että tietyissä tapauksissa letkulämmittimen käyttö sekoittaa
autosta ainakin hehkutuksen. Eli lämpötila-antureiden mukaan moottori olisi lämmin, vaikka näin ei olekaan.
Seurauksena auto ei hehkuta, eikä käynnisty, ainakaan ihan heti.

Kaverini E90:n asennettiin jälkiasennuksena Webasto, joka lämmitti koneen ja sisätilat. Ei mitään ongelmia sen 5-vuoden aikana jonka hän em. auton omisti.
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Worm kirjoitti:No se tulee ainakin mieleen, että tietyissä tapauksissa letkulämmittimen käyttö sekoittaa
autosta ainakin hehkutuksen. Eli lämpötila-antureiden mukaan moottori olisi lämmin, vaikka näin ei olekaan.
Seurauksena auto ei hehkuta, eikä käynnisty, ainakaan ihan heti.
Eli kun tuo letkulämmitin sotkee tuon hehkun, niin hoidetaanko tuo jotenkin eri tavalla sitten näissä jälkiasenteisissa polttoainetoimisissa lämppäreissä? Eli kytketäänkö nuo jotenkin ohjelmallisesti myös autoon, ettei se sekoa noissa tapauksissa?

Edit: Sorry OT, pitäisköhän meidän jatkaa tuolla lämppärikeskusteluissa tätä lämppärikeskustelua...
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Kynäkauppias
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 538
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:41
Auto: F16 30d + powerkit
Tilattu G30
Paikkakunta: Oulu

Tehdasasenteisessa webastossa tulee mukana joku venttiili, joka estää hytin ja koneen yhtäaikaisen lämmityksen. Tai joku systeemi siinä kuiten oli mikä esti tuon, näin meinasi webasto-mies(en kuunnellu kovin tarkasti). Jälkiasenteinen toimii kuten kuuluukin.
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Ironic32 kirjoitti:
Worm kirjoitti:No se tulee ainakin mieleen, että tietyissä tapauksissa letkulämmittimen käyttö sekoittaa
autosta ainakin hehkutuksen. Eli lämpötila-antureiden mukaan moottori olisi lämmin, vaikka näin ei olekaan.
Seurauksena auto ei hehkuta, eikä käynnisty, ainakaan ihan heti.
Eli kun tuo letkulämmitin sotkee tuon hehkun, niin hoidetaanko tuo jotenkin eri tavalla sitten näissä jälkiasenteisissa polttoainetoimisissa lämppäreissä? Eli kytketäänkö nuo jotenkin ohjelmallisesti myös autoon, ettei se sekoa noissa tapauksissa?

Edit: Sorry OT, pitäisköhän meidän jatkaa tuolla lämppärikeskusteluissa tätä lämppärikeskustelua...
Luulisin että jollain softalla tuo on hoidettu.
Kynäkauppias kirjoitti:Tehdasasenteisessa webastossa tulee mukana joku venttiili, joka estää hytin ja koneen yhtäaikaisen lämmityksen. Tai joku systeemi siinä kuiten oli mikä esti tuon, näin meinasi webasto-mies(en kuunnellu kovin tarkasti). Jälkiasenteinen toimii kuten kuuluukin.
Olen käsittänyt niin, että jälkiasenteisissa lämmittimissä lämmitetään ensin moottori. Kun jäähdytinnesteet
saavuttavat tietyn lämpötilan, alkaa myös sisätilojen lämmittäminen. Sitä en osaa sanoa, lämmitetäänkö samaan aikaan sisätiloja ja moottoria, vai kytkeytyykö moottorin lämmityskierto uudestaan päälle sitten kun jäähdytinnesteen lämpötila
laskee tarpeeksi.
KTTH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 11 Loka 2010, 19:46

Ironic32 kirjoitti:
Worm kirjoitti:No se tulee ainakin mieleen, että tietyissä tapauksissa letkulämmittimen käyttö sekoittaa
autosta ainakin hehkutuksen. Eli lämpötila-antureiden mukaan moottori olisi lämmin, vaikka näin ei olekaan.
Seurauksena auto ei hehkuta, eikä käynnisty, ainakaan ihan heti.
Eli kun tuo letkulämmitin sotkee tuon hehkun, niin hoidetaanko tuo jotenkin eri tavalla sitten näissä jälkiasenteisissa polttoainetoimisissa lämppäreissä? Eli kytketäänkö nuo jotenkin ohjelmallisesti myös autoon, ettei se sekoa noissa tapauksissa?

Edit: Sorry OT, pitäisköhän meidän jatkaa tuolla lämppärikeskusteluissa tätä lämppärikeskustelua...
Oiskohan parempi jatkaa tällä palstalle... Jospa menisi paremmin tiedoksi maahantuojalle. "Lämppärikeskustelu" on pyörinyt jo keväästä asti eikä asia ole edistynyt.

Siis odottakaamme maahantuojalta BMW Suomi Oy:ltä toimenpiteitä lämmityslaiteasian parantamiseksi!
Bemareita f10 520D on myyty mutta niihin ei saa minkäänlaista moottorin sähkötoimista lämmitintä eikä maahantuoja ole tuonut markkinoille sellaista polttoainetoimista lämmitintä jolla voi lämmittää sekä moottorin että auton sisätilan.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

KTTH kirjoitti:Tiedustelin BMW:n maahantuojalta polttoainetoimisesta moottorin ja sisätilalämmittimen asentamisesta BMW 520d (f10) autoon!.
Tyly vastaus oli ettei maahantuojalla ole asiakaspalvelua, tosin puhelinkeskuksen hoitaja sai pyynnöstään puhelinnumeroni ja sähköpostiosoitteeni. Aikaa on kulunut pari viikkoa eikä minkäänlaista vastausta ole kuulunut.
Nettisivuilla oli vain Yhteydenotto-lomake, mitään maahantuojan puhelinnumeroita ei sieltä löytynyt, josta asiaa voisi puhelimitse kysellä. Sitä en tiedä saisiko lomakkeen kautta vastausta, en ole kokeillut.

Onhan tämä lämmitys asia kyllä aika syvältä, pakkasia ollut jo pari kuukautta ja lohkolämppäriä olisi tarvinnut jo monen monta kertaa.
Digi78
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 23
Liittynyt: 21 Marras 2010, 20:59
Auto: 530e (G30)
ex 520d (F10)

Omistajien kannalta hyvä tilanne on se, että pakkaset on hieman rauhottuneet ja auto on erittäin nopea lämpenemään. ;)

Itse olen myös asentamassa webastoa/eberiä kunhan tulee ensimmäinen toimiva versio saataville....
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

KTTH kirjoitti:Tiedustelin BMW:n maahantuojalta polttoainetoimisesta moottorin ja sisätilalämmittimen asentamisesta BMW 520d (f10) autoon!
Tyly vastaus oli ettei maahantuojalla ole asiakaspalvelua, tosin puhelinkeskuksen hoitaja sai pyynnöstään puhelinnumeroni ja sähköpostiosoitteeni. Aikaa on kulunut pari viikkoa eikä minkäänlaista vastausta ole kuulunut.
BMW Suomella on uusi ulkomaalainen toimitusjohtaja Marcel Buining joka ei tietenkään osaa Suomea.
Lokakuun alussa Oy BMW Suomi Ab:n toimitusjohtajana aloittava Buining korvaa nykyisen toimitusjohtajan
Jyrki Kupilan, joka siirtyy uusiin tehtäviin yrityksen ulkopuolelle (Delta-Autoon).
38-vuotiaalla Buiningilla on yli kymmenen vuoden kokemus BMW:n organisaatiosta Hollannissa.
Hän on toiminut vuodesta 2004 lähtien BMW Group Hollannin markkinointijohtajana.
(Lähde Kauppalehti.fi 11.8.)

Pommittakaa häntä viesteillä vaikka marcel.buining@bmw.fi osoitteella tai
...@bmwgroup.com


Toinen syy lienee se että BMW:llä ei ole vastausta asiaan, eli tietämys puuttuu.

On se perkele että BMW Ag ei huomioi ollenkaan BMW Nordicin asoita, asiat ovat yhtälailla perseestä
ainakin myös Ruotsissa ja arvatenkin myös Norjassa.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
shoeshine
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 158
Liittynyt: 09 Loka 2010, 19:35
Auto: BMW F30 330e iPerformance
Paikkakunta: Helsinki

Digi78 kirjoitti: Itse olen myös asentamassa webastoa/eberiä kunhan tulee ensimmäinen toimiva versio saataville....
Eikö toimivia versioita ole ollut saatavilla jo iät ja ajat? Ainakin itselläni on ollut Webastoja eri autoissa vuodesta 1997, ja hyvin on toiminut. Webastolta on hiljattain tullut uusi malli, Evo, joka on kuulemma entistä pienikokoisempi, tehokkaampi ja vie vähemmän virtaa.
Edelliset BMW:t: E34 525i 1993, E39 523iA 1996, E60 530d 2003, F11 520d Sport A Touring, F11 530dA xDrive Touring 2015
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Tänne keskustelut BMW Suomi Oy:n toiminnasta. Yleinen keskustelu esimerkiksi autojen lämmittimistä niille kuuluviin ketjuihin.
Avatar
DieselBMW
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 19
Liittynyt: 08 Joulu 2010, 17:49
Auto: BMW 320d E91 M-sport '06

Tiedustelin (ja tilasinkin) :sneak: jo BMW Suomelta vaatimustenmukaisuustodistuksen E91 bemmiin, jonka uitin Saksasta tänne joulukuun alussa. Mikä ihme siinä yhdessä paperilapussa oikein maksaa niin paljon, kun pyysivät 100€ vaivanpalkkaa. Olen kuullut, tai oikeastaan nähnyt että tällä samaisella sivustolla jossain topicissa on sanottu heidän lähettäneen näitä lappusia ilmaiseksi. Onkohan siinä mitään perää?

TUV nord kyllä pystyy 5 ekeä halvempaan hintaan, että ei siinä mitään :thuup:
e39m52
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 18 Tammi 2011, 20:04

Kynäkauppias kirjoitti:Tehdasasenteisessa webastossa tulee mukana joku venttiili, joka estää hytin ja koneen yhtäaikaisen lämmityksen. Tai joku systeemi siinä kuiten oli mikä esti tuon, näin meinasi webasto-mies(en kuunnellu kovin tarkasti). Jälkiasenteinen toimii kuten kuuluukin.
Pitää paikkansa. Tehdasasenteisissa lämmittimissä on ns. changeover-valve, jota lämmitin ohjaa. Kun venttiilissä on ohjaus, niin se kierrättää nesteen vain kabiinin puolelle. Virrattomana venttiili kierrättää nesteen sekä moottorin että kabiinin kiertoihin. Venttiilin töpselin voi ottaa irti, jolloin vesi kiertää joka paikassa. Lämmittimen diagnoosi tosin huomaa irrotetun pistokkeen (luulee johdon olevan poikki) ja estää lämmittimen käynnistymisen. Venttiilin tilalle voi tosin laittaa vastuksen, jolloin lämmitin toimii normaalisti.

Tästä syntyvä ongelma on, että BMW:n lämmittimien päälläoloaika on 30 min. Se ei riitä lämmittämään sekä moottorin että kabiinin kiertojen sisältämää nestemäärää tarpeeksi lämpimäksi. Eli esim. ikkunat eivät välttämättä sula auki.
LWL
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 27 Tammi 2011, 09:27
Paikkakunta: Salo

Turbo kirjoitti:Nettisivuilla oli vain Yhteydenotto-lomake, mitään maahantuojan puhelinnumeroita ei sieltä löytynyt, josta asiaa voisi puhelimitse kysellä. Sitä en tiedä saisiko lomakkeen kautta vastausta, en ole kokeillut.
Ei sieltä mitään vastausta ainakaan ongelmiin saa. Olen kokeillut. Kerran viesti lähti vahingossa ennenkuin sain kysymyksen kirjoitettua ja vastakysely (mikä oli asia?) tuli muutamassa minuutissa. Itse kysymyksiin ei ole koskaan vastattu. Korkeintaan pyydetään ottamaan yhteyttä valtuutettuun merkkihuoltoon.

Soittakaa keskukseen (nro löytyy numerohausta tms.../ 09 613741) ja pyytäkää jotain asiantuntijaa. Näin olen saanut vastauksen joihinkin ongelmiin. Toimitusjohtaja on sitten se viimeinen toivo.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viime ajoilta pitää kuitenkin antaa palautetta maahantuojalle positiivisesti. Olen ottanut lomakkeen kautta yhteyttä ja parin tunnin sisällä on tullut vastaus. Lisäksi tuskailin kerran niiden nettisivujen kanssa, kun eri mallisarjojen välillä ei ollut mitään konsistenssia. Osasta oli datasheet, osasta ei, toisesta esite, toisesta ei. Pyysin, että tekisivät alasivun, missä olisi hinnasto, esite ja tekniset tiedot raakana faktana kaikki ladattavissa eikä niitä tarvitsisi selata ympäri sivuja turhaan. Ja, meni muutama viikko ja huomasin, että sellainen sivu on nyt http://www.bmw.fi/fi/fi/insights/prices/datasheets.html" onclick="window.open(this.href);return false; ! Eli nyt faktan löytäminen on tosi helppoa ja sivut asiaa hakeville todella näppärät. Sen markkinointihöpötyksen ja videoesittelyt sun muut voi skipata ja keskittyä todelliseen faktaan, joka löytyy yhdellä klikkauksella kaikista malleista. Olisipa muilla valmistajilla yhtä näppärät sivut käytössä.
LWL
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 27 Tammi 2011, 09:27
Paikkakunta: Salo

Kyllä kait ne niihin vastaa, josta luulevat saavansa asiakkaalta rahaa (myyntiä). Mutta jos olet ostanut p-kaa, ja yrität valittaa, niin eipä vastausta tule. No, oikeastaanhan vastuu on myyjäliikkeellä, mutta luulisi maahantuojaakin hieman myös asiakkaan ongelmat kiinnostavan. Sieltä kautta autothan myyjälle tulevat.
Olen kysynyt, mitä korjaustoimenpiteitä takuuna on tehty, mutta siihenkään en ole saanut vastausta. Eikö varaosilla ole myös jonkilainen takuu?
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Jos joku muukin kuin minä kaipaa BMW MAGAZINE asiakaslehteä,niin lehden lähettäminen on tällä hetkellä lopetettu! Lehden voi lukea maahantuojan nettisivulta sähköisesti.Maahantuojan vastauksesta päätellen(jos nyt oikein ymmärsin) lehti kuitenkin ilmestyy,mutta asiakkaille sitä ei toimiteta paperiversiona.PÄRKKELE VIEKÖÖN!! Taitaa BMW olla suomen ainut merkki,jonka asiakkaille ei merkkilehteä toimiteta.Esim.Jaguarilla on suomenkielinen n.100sivuinen MAGAZINE asiakaslehti!Ja kyseessähän on täysin marginaali merkki suomessa(kin).No, tuo asia kismittää itseäni koska on tullut kerätttyä lehteä jo vuosikaudet.Ja onhan tuo jo asiakkaitten aliarviomista....
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Olenkin ihmetellyt miksi mitään asiakaslehteä en ole kertaakaan vuoden aikana saanut, tuossa siis syy.

On kyllä todella outoa, että mitään asiakaslehteä ei paperiversiona lähetetä. Ihme säästöä!!!
user
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 64
Liittynyt: 17 Marras 2010, 15:01
Auto: BMW 320i X-Drive G20 2020
Paikkakunta: Akaa

iPADlle löytyy BMW magazine 1/2011 sekä summer 2011 Appstoresta ilmaiseksi, kenellä sattuu moinen lele olemaan.
Vastaa Viestiin