X4:sta ostamassa, ehkä

Frank H
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 153
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 23:18
Auto: F30

mremonen kirjoitti:Hmmm.... joo. Vähän ristikkäisiä neuvoja, kuten aina kun netissä kysyy :) Yksi tykkää yhdestä toinen toisesta.

Nahkapenkit ei ole mulle optio, en vain pidä niistä. Nahka-alcantara on mun valinta. Mitä extraa siinä pro-navissa tulee verrattuna siihen business-versioon? Miten tuossa navissa päivittyvät kartat? Joutuuko aina hakemaan marmorilta, vai onko joku fiksumpi tapa?

Kävin taas koeistumassa tuota X4:sta ja kyllä ne takatilat vaan tuntuu aika pieneltä, lähinnä johtuen tuosta lasketusta takapenkistä, jolloin jalat jäävät aika koukkuun. X3 sen sijaan tuntui selvästi tilavammalta. Ja olisihan se jonkin verran edullisempikin, vaikkei niin räyhäkkään näköinen.

Noista mallivuosien ja -sarjojen vaihtumisista en jaksa olla kauhean huolissani. Sen vaihtamisen joutuu sitten miettimään joka kerta erikseen, kun aika koittaa. Välirahaan vaikuttaa niin monta tekijää, ettei sitä voi etukäteen optimoida mitenkään. Jos noita asioita miettii, kannattaa ajaa se 20-vuotta, paalata auto ja ostaa sitten kokonaan uusi.

Toinen vaihtoehto on sitten pysyä rinkulassa. Riippuu pitkälti siitä, miten dinerot jakautuvat merkkien välillä. Bimmerissä on kyllä modernimpi ote (vs. Q5/SQ5).
Professional navigaattori tuo laajennetun mittariston ja sen mukana opastusnuolet ja "risteysanimaatiota" mittaristoon, ettei tarvitse kääntää päätä. Se myös tarjoaa kaksi näyttöä, jolloin toinen opastaa selkeämmin liittymissä. Mikäli navia käyttää yhdellä ruudulla, saa isomman näytön. Prof navi tarjoaa myös levytilaa, jos haluaa vaikka kopioida vanhoja CD-levyjä suoraan autoon. Siitä voi olla iloa, jos spotify pätkii. Isommasta ruudusta on myös jonkin verran iloa idriven käytössä.

MUTTA: Kallis Prof navi ei vieläkään sisällä ilmaisia päivityksiä (Audiin tämän palvelun voi jo tilata). Vaikka ostat nyt uuden auton, luultavasti et saa naviin esim. uutta Kotkan motaria, koska päivitys ei tarkoita absoluuttista tuoreutta. Ainoastaan 2-sarjan cabriossa on toistaiseksi mahdollisuus sisäänrakennetun sim-kortin avulla maksuttomiin päivityksiin. Sekään ei todennäköisesti toimi Suomessa vielä vähään aikaan. Oma veikkaukseni on, että netin kautta tapahtuva päivitys toimii Suomessakin vielä tänä vuonna. Joillakin kilpailijoilla (Audi, Passat, Seat) vastaava palvelu on jo lanseerattu. Eli jos tilaat kalliin vanhan sukupolven navin, vaadi kahden vuoden ilmaiset päivitykset sillä argumentilla, että kohta ne ovat kaikille ilmaisia connected driven yhteydessä. Kannattaa googlata vähän aiheesta.

Samaa mieltä vakionahkapenkeistä. Kangas-alcantara on huomattavasti mukavampi ja käytännöllisempi Suomen ilmastossa. Ei tarvitse aina laittaa penkinlämmitintä päälle. Sporttipenkit täysin välttämättömät, jos on alle 120kg. On aika kummallista, ettei X4 tarjoa niitä vakiona. Isoja kuskeja sporttipenkkien sivutuet voivat ahdistaa kyljistä. Seat Leonissa esimerkiksi on paremmat vakiopenkit kuin X4:ssa.

En ole ajanut X4:ää, mutta X3 on sangen mukava, vaikka korkea painopiste tuntuukin kaarteissa. X3:n takapenkki on todella huono, vaikka siinä onkin tilaa. Se on levymäinen ja epämukava. Itse kyllä koeajaisin Macanin. Se ei ole liian ökyn näköinen ainakaan valkoisena. Tehtaan olisi pitänyt luoda X4:ään enemmän omaa ilmettä sisälle, nyt se on identtinen X3:n kanssa. Väkisin tässä BMW:n malliston paisuttamisessa tulee mieleen, että se on talousjohtajien tiukassa kontrollissa. Samasta syystä en lämpene 4Gran Coupesta, liian samanlainen F30:n kanssa suhteessa hintaeroon.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

X4:n sport penkit on säädettävällä selän leveydellä, eli saa varmasti niin timmiksi kuin haluaa. Keskellä kangas, sivuilta nahkaa, ei hikoile tai tunnu kylmältä. Suosittelen.

X4 on jäykemmällä alustalla kuin X3, eli voi kyllä kaarteisiin ajaa aivan kuten jollain matalalla sedan autolla.

Macania itsekin silloin mietin, mutta huoltopisteet todella harvassa ja hinnat kalliit vrt BMW. Lisävarusteet todella hinnakkaita (jotka X4 vakiona), jopa etupenkin lämmitin lisävaruste.
mremonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 14 Tammi 2015, 15:31

Frank H kirjoitti:uutta Kotkan motaria,
Olikin villi vetää Kotkaan, kun oli Garminissa vanhat kartat. Pellolla mentiin :)

Joo, viikon sisään teen päätöksen. Nyt vaihtoehtoina on X4/X3 tai SQ5. Macan periaatteessa osuisi hintahaarukassa oikeaan kohtaan, vaikkakin sen ylärajalle, mutta taitaa olla mulle hieman liian "flashy". Bimmeri ja rinkula on kuitenkin enemmän "normaaleja" autoja, eikä herätä naapureissa muuta kuin terveessä määrin kateutta.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Voithan sä itsekin liimata ne Porschen merkit siihen Q5:een. Niin Porschekin tekee :lol:
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Mosku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 749
Liittynyt: 08 Elo 2010, 09:34
Auto: G30 520dA xDrive luxuryline

Lmao :lol:
mremonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 14 Tammi 2015, 15:31

Jahs. Näyttää siltä, että mun ekan bimmerin hankinta kaatui välirahaan... ei kun uutta matoa koukkuun toisella kertaa.
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Kysyitkö monesta paikasta välirahaa?

Tuolla on erikseen osio jälleenmyyjistä, mutta oma kokemukseni rahalla itselle ostamisesta oli se, että Laakkonen ei halua tehdä kauppaa, mutta esimerkiksi Tammisaaressa ollut BMW-liike kyllä ja samoin Vantaan Autokeskus.
mremonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 14 Tammi 2015, 15:31

Tammisaaresta ei ole tullut kysyttyä. Laakkosen osalta mielenkiintoinen juttu on, että juuri Laakkoselta Hyvinkäältä sain ehdottomasti parhaan tarjouksen Audiin. Mutta ei tässä nyt vielä mitään tilaussopimuksia ole allekirjoitettu, joten vielähän on aikaa vaikka käväistä Tammisaaressa.
J1978
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2776
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 09:45
Auto: F34 320iA xDrive
ex F30 320iA xDrive vm. 2013

Autokeskus on usein hyvittänyt hyvin vaihtoautoistani. Suosittelen kokeilemaan! Samoin Jyväskylän Laakkosta.
Frank H
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 153
Liittynyt: 08 Helmi 2012, 23:18
Auto: F30

mremonen kirjoitti:Jahs. Näyttää siltä, että mun ekan bimmerin hankinta kaatui välirahaan... ei kun uutta matoa koukkuun toisella kertaa.
Tämä on se syy, miksi Suomessa myydään vain noin puolet uusia autoja verrattuna useimpiin kehittyneisiin maihin verrattuna asukaslukuun suhteutettuna. Arvonalennus on huimaa kaikkialla maailmassa, mutta euroissa laskettava väliraha supistuu kummasti, jos ei tarvitse maksaa 15 000 - 20 000 euron hankintaveroa.

Autokauppiaitakaan ei oikein voi syyttää huonoista vaihtotarjouksista, koska niiden leipä on kiinni käytettyjen autojen kaupassa ja tietysti huoltopalveluissa. BMW ja muut ns. laatumerkit menettävät arvoaan reippaasti kansanautoja nopeammin, koska jälkimarkkinahintoihin vaikuttaa omatoiminen käytettyjen tuonti. Ei kukaan tuo Yariksia Saksasta.

Minua ainakaan ei houkuttele enää maksaa kolmen vuoden välein 30 000 euron välirahaa autoa vaihtaessa. Lahjoittaisin joka kerta valtiolle noin 15 000€ ylimääräisinä veroina (autovero + alv). Eikä se uusi ole kuitenkaan juurikaan laadukkaampi kuin esim. 60 000km ajettu 2-3-vuotias. Omani on sellainen (F30 M sport), ei naarmuja, ei hajuja, sisustus kuin uusi ja maalipinta kiiltää hyvän hoidon ansiosta. Maksoin siitä uutena talvirenkaineen 60 000€, nyt saisin myydessä enintään 30 000€ PK-seudulla, koska vastaavan saa tuotua Saksasta veroineen enintään siihen hintaan. Eikä houkuttele vaihto uuteen samanlaiseen, viisaampaa pitää vielä toiset kolme vuotta ja odottaa autoveron poistumista. Eikä myöskään houkuttele vaihto esim. uuteen Octavian karvalakkimalliin, jonka voisi juuri ja juuri saada ilman lisäpanostusta. Ei ole ihme, että yli puolet bemareista menee yritysautoiksi. Omat vuosikuluni ovat noin 15 000€ (jos käyttöaika 3v, arvonalenema 10 000€/v), kilsoja tulee 25 000 vuodessa eli 0,60 euroa/km. Octavialla tai Avensiksella selviäisi 8000 eurolla eli jopa verottomista km-korvauksista syntyisi voittoa. 30 000€:n Octaviasta saa 3v kuluttua vielä 20 000€. Välillä pitää katsoa peiliin ja miettiä, kannattaako näillä uraisilla ja kuoppaisilla kaduilla maksaa 7000€ vuodessa siitä, että saa ajaa hiukan keskivertoa paremmalla autolla. 7000 eurolla saa hankittua aika paljon muuta hyvinvointia, kuten kaukolomia jne.

Jos uuden X4:n saisi 50 000 eurolla kohtuuvarustein kuten muualla Euroopassa, kauppa virkistyisi kummasti. Kannattaa miettiä ketä äänestää eduskuntavaaleissa. Nykyinen autoverojärjestelmä suosii Avensis-kuskeja meidän hövelien BMW-kuskien kustannuksella. Avensis-kuski maksaa arvonalenemisesta aiheutuvia veroja murto-osan meihin verrattuna, koska Toyotat ja muut kansanautot säilyttävät arvonsa huomattavasti paremmin. Vasemmisto haukkuu meitä bemarikuskeja, vaikka heidän pitäisi taputtaa meitä selkään, koska tuemme yhteiskuntaa tolkuttomilla summilla.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Frank sen tuossa kiteyttikin hyvin, miksi kannattaa mielummin ostaa aina 2-3 vuotta vanha käytetty pemu. Auto on kuin uusi, mutta puolella hinnalla. Eikä siitä sitten tipu enää sitä 30 kiloeuroa seuraavan kolmen vuoden aikana...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
legionofboom
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Loka 2013, 17:22

Ei pikkudiesel business varustelulla ole huono ostos. Nelivetoiset maasturit ja 10teur lisävarusteet sen sijaan ovat, jos arvoa haluaa säilyttää. Mielummin ajan uudella karvalakki femmalla kuin avensiksella. X4 ei kuulu yllättäen niihin autoihin joita kannattaa ostaa jos tykkää venytellä penniä.
Aulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 46
Liittynyt: 02 Loka 2014, 19:00
Auto: F30 320da xdrive -14
Z3 2.2i -03
Paikkakunta: Espoo

Kaikki mukavat harrastukset maksaa, tuskin kukaan miettii 5-henkisen perheen Thaimaan 2vkon lomamatkan jälkeen että huppista meni 8te hukkaan.
AjamisenIloa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 203
Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:02
Auto: G20 330e M-sport, -19

Aulis kirjoitti:Kaikki mukavat harrastukset maksaa, tuskin kukaan miettii 5-henkisen perheen Thaimaan 2vkon lomamatkan jälkeen että huppista meni 8te hukkaan.
8 t€, huh onneksi en ole käynyt. Bemusta riittää sentään iloa joka päivälle :)
Ex: 520da E60 -07,520da E61 -09, 518da F10 -14, F20 116da -15, F10 518da m-sport, -15
Merikotka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 16 Maalis 2014, 19:33
Auto: V60 T8

Ihan vähään aikaan ei meikäläiselläkään ole ollut uutta autoa, kunnes nyt viime keväänä ostin nykyisen 3GT:n. Koitin noita käytettynäkin hakea, mutta silloin täytyy tyytyä niihin varusteisiin ja malleihin mitä on tarjolla. Esim. ristiselän säätö on meikäläiselle olennainen varuste ja koska se ei ole bemuissa vakiona, on todella vaikea löytää autoa, jossa olisi se plus muut ominaisuudet niinkuin haluaisi. Ehkäpä haen seuraavan auton Saksasta, jossa käytettyjen valikoina on laajempi ja varustelutaso yleensä parempi.

Jos malttaisi olla vaihtamatta autoa tarpeettoman usein, niin se hieman korjaisi tuota arvon alenemisen tuskaa. Jos Juha ostaa 3 vuotta vanhan auton ja ajaa sillä 3 vuotta, niin miksen minä voisi ajaa omallani 6 vuotta... No joo, autokuume iskee taas jossain vaiheessa ja sitten tällä spekulaatiolla ei ole taas mitään merkitystä.
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Juha kirjoitti:Frank sen tuossa kiteyttikin hyvin, miksi kannattaa mielummin ostaa aina 2-3 vuotta vanha käytetty pemu. Auto on kuin uusi, mutta puolella hinnalla. Eikä siitä sitten tipu enää sitä 30 kiloeuroa seuraavan kolmen vuoden aikana...
Kahden uutena hankitun Bemarin jälkeen kokeilen tätä mallia nyt itsekin. Käytetty vuoden 2012 X3 saapui kotiin :drink:
mremonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 14 Tammi 2015, 15:31

Tuo on tietysti totta tuo 2-3 vuotta vanhan auton hankinta. Uuden ostossa ei ole oikein järkeä, mutta on tässä muitakin asioita tehty, joissa ei ole järkeä. Vaihto 2-3 vuotta vanhaan autoon ei oikein ole optio, jos nykyinen on vm 2013. Mitä järkeä vaihtaa vanhempaan? Ei oikein mitään, eli siinä tapauksessa "pitäisi" ajaa nykyisellä vielä se 2-3 vuotta ja sitten katsella niitä kolme vuotta vanhoja. Ei sekään täysin ole poissuljettua.

Autoveron poistumiseen en oikein jaksa uskoa. Kun katselee meidän kestävyysvajetta, ei verot ole mitenkään täältä poistumassa. Mutta se on sitten kokonaan eri keskustelun aihe.
Ludwig
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 415
Liittynyt: 11 Loka 2011, 11:32
Auto: X3 F25

Jos joku vielä X4:sta ostaa, niin omiin havaintoihin pohjautuen vinkki:

osta autoosi muut kuin 17" v-spoke -vanteet. Näillä heppoisilla vanteilla ja pienellä rengaskoolla auto näyttää lähinnä modernilta Ladalta:

Kuva


Tämä siis tulee mieleeni:

Kuva
Bullishbear
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 08:30
Auto: X4 20d xdrive - 2016
(vanha)X1 20d xdrive - 2012

Onneksi otin xline paketilla ja tulee 18" tuumaisilla. Nämä voi laittaa talvinakeille. WSP ltä tilasin jo kesävanteet omasta mielestä hienot 19" tuumaiset . Nuo orkkis 17" on aivan hirveät eikä. Monessa muussa maassa ei edes noita myydä. Suomessa toki kun hintaa yritetään saada kaikella karvalakki toiminnalla alaspäin.
Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1566
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57

Saadan sitten vihdoin toinenkin X4 foorumille :)
Vastaa Viestiin