F10 520dA -11 jyrisee 90km/h nopeudessa

F10, F11, F07
Akilleus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 19 Huhti 2015, 15:33

MOOoo!
Oon uusi naama foorumilla ja ajattelin kysyä kantaa ongelmaani. 5/-11 520dA aj.112tkm, ollut mulla n. 2 kk ja itse olen ajanut vehkeeseen vasta vajaat 5 tkm. Vika/ongelma: kun nopeus nouseee 90km/h korville alkaa autossa selvästi havaittava jyrinä/resonointi, jonka tuntee jopa penkissä. Sama jyrinä sekä talvi-, että kesärenkailla ja eri vaihteilla ja vain, kun on "veto päällä", eli kun kaasun löysää, rullaa jyrisemättä. Käväisin näyttämässä Raision merkkiliikkeessä ja huollon vastaanoton kaveri koeajoi auton ja ilmoitti heti, että ei ole normaalia tuo jyrinä!! Eli vika ei ole hänen mukaansa penkin ja ratin välissä, vaan tuollaista jyrinää ei kuulu olla... Auto menee tulevan viikon perjantaina ko.liikkeeseen tsekattavaksi, saas nähdä mitä löytyy vai löytyykö mitään.... Onneksi ko.yksilö on ns. BPS-takuuauto, joten jos/kun jotakin löytyy, pitäisi ehdottomasti mennä takuun piikkiin.
Onko muilla ollut vastaavaa jyrinää?? :conf:
terv. Tapsa
tjvv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 12 Maalis 2012, 22:59
Auto: G31 520dA Sportline 2017

Moi,

Mulla on sama "ongelma", jota en ongelmana vielä ole pitänyt. Nopeudessa 90-110 kuuluu semmoinen matalataajuinen jyrinä, joka alkoi autossani mielestäni yllättäen. Tai sitten se hiipien voimistui ja havaitsin jossain vaiheessa.

Tosiaan kierrosluvulla ei merkitystä (vaikka ajaisi tosi pienellä vaihteellakin) eikä myöskään renkailla. Ongelma ei ole mulla mielestäni pahentunut.....ajettu nyt 85tkm. Jyrinän havaitsin ekaa kertaa jossain ~65tkm paikkeilla... Nopeuden noustessa motarinopeuksiin ei sitä huomaa....ja alle 90km/h menee hyvin,

Kerroppa mitä takuun piiriin löytävät.

'Tero
Akilleus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 19 Huhti 2015, 15:33

Auto kävi Raision merkkiliikkeessä tutkittavana, eivätkä löytäneet jyrinän aiheuttajaa alustasta tai voimansiirrosta. Jyrinän lisääntymisen lisäksi kuluneella viikolla ilmaantui uusi "ominaisuus", jota pyysin myös tutkimaan; moottorijarrutuksessa 100-90km/h välillä kuuluu selvä ulina tai ujellus, joka loppuu tasan 90km/h nopeudessa ja esiintyy todellakin vain 100-90 välillä kun otta vedon pois...ei löytynyt syytä siihenkään. Mutta ahdin pitää liikkeen mielestä niin pahaa ääntä. että haluavat vaihtaa sen :conf: . Sanoin, että antaa mennä vaan, BPS-takuu kun maksaa lystin. Tämä todella palvelualtis ja mukavan oloinen kaveri huollon vastaanotossa sanoi heti äskeisen perään, että jos ei sillä jyrinät lopu, niin jatketaan sitten vian etsimistä...
Palaan astialle taas ensi viikon lopulla kun "puhallin" on uusittu.
terv. Tapsa
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Onkohan kaukaa haettu jos miettisi että tulisi momenninmuuntimesta...? Eli tuossa nopeudessa lukitsisi sen kokonaan eikä antaisi myöten, ja se sitten ääntelisi? Ja kun nopeus laskee niin ottaa momenninmuuntimesta sen täyslukituksen pois.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Akilleus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 19 Huhti 2015, 15:33

Ja niin on ahdin vaihdettu eikä mikään muuttunut jyrinän suhteen ja ujellus 100-90 km/h välillä moottorijarrutuksessa on myös säilynyt :mad: . Kaveri marmoritiskiltä koeajoi ja sanoi että ääniä kuuluu ja että vertaa maanantaina heidän esittelyautoonsa. Saapas nähdä miten pitkässä juoksussa ko.vian korjaus on vai sanovatko vaan, että toi jyrinä on ominaisuus ja että; "deal with it"....Perämurikkaa olen niille ehdotellut alusta alkaen, mutta kun niissä ei ole ole ollut kuulemma ongelmia... Myönnettävä on jälleen kaverin hyvä palvelualttius ja asiallinen suhtautuminen vikaan, mutta kauankohan se kestää. Ja missä kohtaa lakkaavat kantamasta vastuuta takuun piikkiin.
terv. Tapsa
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Kysyitkö jos on mahdollista että olisi momenninmuuntimesta johtuvaa?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Akilleus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 19 Huhti 2015, 15:33

Juu en kysyny :dumb: Pitää kysäistä kun ens' viikolla soittelevat vertailtuaan heillä oleviin vastaaviin.....
terv. Tapsa
Akilleus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 19 Huhti 2015, 15:33

Moo taas välillä!!
Auto vieraili taas Raision merkkiliikkeessä ja kaverit kuuntelivat jyrinää ja ulinaa asentamalla jonkin sortin kuunteluantureita vehkeeseen ja lopputulemana oli, että seuraavaksi vaihdetaan perä....että silleen.... Nooh, jos jyrinä ja ulina loppuvat siihen, niin on ainakin noiden uusien osien, ahdin ja perämurikka, osalta turvallista jatkaa ajelua. Mutta jos ei äänet poistu perän vaihdollakaan, niin vaihtavatkohan sitten seuraavaksi vaihdelaatikon :conf:
Mutta jälleen kerran on sanottava tiskin takana olleen kaverin pyyteetön palvelualttius, harvoin olen kohdannut moista, sillä yleensä yritetään selitellä sitä ja tätä ja enemmän tai vähemmän paeta vastuita....
Palaillaan !
terv. Tapsa
Akilleus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 19 Huhti 2015, 15:33

Noniin....nyt on perä vaihdettu ja moottorijarrutuksen ujellus perästä poistui, eli yksi vika lisää korjattu. Mutta se prkleen jyrinä on ja pysyy ja mielestäni vaan pahenee :conf: . Merkkiliikkeen kaveri koeajoi ja sanoi jälleen että se jyrinä ei ole normaalia. Lupasi viedä hommaa eteenpäin ja ottaa yhteyden tehtaan ihmisiin, saas nähdä vaihtavatko seuraavaksi turbiinin/momentinmuuntimen niin kuin liikkeen kaveri ehdotteli.....
Autoon nyt siis vaihdettu takuuna ahdin ja perä kun kilometrejä on n. 117 tkm ja lisää siis vaihdetaan kunhan ensin miettivät, että mitäs sitten seuraavaksi. Palailen asiaan taas myöhemmin......
terv. Tapsa
tjvv
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 12 Maalis 2012, 22:59
Auto: G31 520dA Sportline 2017

Akilleus kirjoitti:Noniin....nyt on perä vaihdettu ja moottorijarrutuksen ujellus perästä poistui, eli yksi vika lisää korjattu. Mutta se prkleen jyrinä on ja pysyy ja mielestäni vaan pahenee :conf: . Merkkiliikkeen kaveri koeajoi ja sanoi jälleen että se jyrinä ei ole normaalia. Lupasi viedä hommaa eteenpäin ja ottaa yhteyden tehtaan ihmisiin, saas nähdä vaihtavatko seuraavaksi turbiinin/momentinmuuntimen niin kuin liikkeen kaveri ehdotteli.....
Autoon nyt siis vaihdettu takuuna ahdin ja perä kun kilometrejä on n. 117 tkm ja lisää siis vaihdetaan kunhan ensin miettivät, että mitäs sitten seuraavaksi. Palailen asiaan taas myöhemmin......
terv. Tapsa
Oletko koittanut heittää vapaalle vauhdissa...häviääkö jyrinä? Itse kokeilin ja taitaa jyrinä loppua...eli vaihteistossa jotain...mielenkiinnolla odotan sun korjailua.....tainnut tulla takuulle hintaa.
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Taitaa se vika löytyä laatikosta. Mielenkiinnolla seuraan ja toivotan onnea sekä Akilleuslle että tjvvlle!
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Akilleus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 19 Huhti 2015, 15:33

[quote="tjvv
Oletko koittanut heittää vapaalle vauhdissa...häviääkö jyrinä? Itse kokeilin ja taitaa jyrinä loppua...eli vaihteistossa jotain...mielenkiinnolla odotan sun korjailua.....tainnut tulla takuulle hintaa.[/quote]
Olen koittanut ja liikkeen kaverikin kokeili heittää vapaalle 90km/h vauhdissa ja jyrinä vaan jatkuu :conf:
eli eipä taidä olla laatikko...kardaanin ristinivel?
terv. Tapsa
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

Voisiko se vika korjaantua niinkin yksinkertaisesti kuin kardaanin tuki-/kannatinlaakerin vaihdolla?!? Ei pitäisi olla kovin kallis operaatio, joten kannattanee ainakin kokeilla...
Akilleus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 19 Huhti 2015, 15:33

MKV kirjoitti:Voisiko se vika korjaantua niinkin yksinkertaisesti kuin kardaanin tuki-/kannatinlaakerin vaihdolla?!? Ei pitäisi olla kovin kallis operaatio, joten kannattanee ainakin kokeilla...
Kyselin/ehdottelin samaa, mutta ei kelvannut.... Kenties sen vuoksi, että aamulla auton ollessa aivan "kylmä", jyrinä on vaimeampaa ja voimistuu "helvetilliseksi" n.20-30 km ajon jälkeen.
terv. Tapsa
Akilleus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 19 Huhti 2015, 15:33

Ja taas on kerran kuunneltu hienoilla antureilla mistä jyrinä, joka koko ajan pahenee, oikein tulee.... Ja arvonta osui pyörän laakereihin joita vaihdetaan ens' viikolla sekä edestä ja takaa ja kardaanista joku kumilimppu, jossa on kuulemma joku viilto....että semmosta tällä kertaa :conf:
Palailen taas asiaan ens' viikolla edellä mainittujen arvaus- eiku korjaustoimenpiteiden jälkeen.
Pitää kyllä edelleen myöntää, että huoltopalvelun marmoritiskin takana oleva kaveri on ollut koko ajan asialinjalla. Minkäs hän sille voi, jos mekaanikot eivät löydä/arvaa jyrinän aiheuttajaa.
terv. Tapsa
Akilleus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 19 Huhti 2015, 15:33

Ja jälleen kerran tehty toimenpiteitä meikämännen (lue pankin) Bemun jyrinän poistamisex; vaihdettu edestä ja takaa pyörän laakereita ja rättinivel kardaanista; jyrinä ei mielestäni poistunut mihinkään.... Siksipä pyysin marmoritiskin takaa toisen kaverin kokeilemaan autoa ja hän sanoi, että jos hänen olisi pyydetty etsimään autosta vikaa, niin ei olisi jyrinää huomannut....noooooooh, hän ei istukaan vähintään 2,5 h per päivä suomalaisilla teillä eri nopeuksilla ko.autossa :dumb: Kaiken lisäks' mulle sanottiin, että jarrulevut edestä paloineen ja palat takaa ovat aivan finaalissa!!! Jo nyt on perkele! Ajotietokone sanoo etupaloille 60tkm ja takapaloille 9tkm!!!! ja lisäx auto oli alle 5tkm sitten isossa huollossa eikä siellä havaittu ko.asioita mutta nyt jarrut on finaalissa :wassat: :wassat: :wassat: . Lisäks vielä se, että ostin auton 28.2-15 ja maaliskuun eka päivä rupes ilmoittamaan, että jarrunesteet pitää vaihtaa!!! Prkl vieköön, auto on BPS-auto täydellä huoltohistorialla ja heti olis' pitänyt ruveta jarruliemiä uusimaan!!!!! Eli käynyt ennen myyntiin panoa 72 kohdan tarkistulsistan, mutta em.asia jätettiin seuraavan ostajan piikkiin..... Ja 72 kohdan listalta puuttui 73.kohta eli ahdin joka vaihdetttiin n. 6tkm oston jälkeen ja listalta puuttui myös 74.kohta eli perämurikka, joka vaihd. n.7tkm oston jälkeen..... Nyt mittarissa 119 800 km ja mulle sanottiin jyrinän suhteen, että aja nyt vaan ja tule sitten jos jyrinä pahenee, ei oo liian paha toi jyrinä kuulemma vielä!!!!! En voi muuta sanoa, kuin että widdu ku widuddaa kun ostin tuon prkleen katiskan...... PRKLEEN PRKL!!!!!!!!!!!!!!!!!
terv Tapsa
Bemmisti
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 16 Helmi 2013, 16:30

Heh, Eli sama meno näköjään jatkuu bemmillä kuin pari vuotta sitten. Alkuun yritetään korjata mutta kun ei vika löydetä niin nostetaan hanskat tiskiin. Vioista tuleekin sen jälkeen ominaisuuksia.

Audilla sentään takuut toimii selkeästi paremmin. Muutenkin tuntuu, että Audi on ihan eri toista maata laadultaan. Voipi jäädä lyhyeksi kokeiluksi tämä tuleva bemmini. Toki ei pitäisi etukäteen piruja maalailla seinille mutta mutta..
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Ehkä tyhmä kysymys, mutta onhan aurauskulmat ja renkaiden tasapainoitus tehty nyt jyrinädiagnoosin jälkeen? Jos ei niin ehkä kannattaisi.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Akilleus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 19 Huhti 2015, 15:33

salmol kirjoitti:Ehkä tyhmä kysymys, mutta onhan aurauskulmat ja renkaiden tasapainoitus tehty nyt jyrinädiagnoosin jälkeen? Jos ei niin ehkä kannattaisi.
Ei ole tehty, mutta tuo jyrinä tuossa mun (pankin) Bemussa on semmosta, että vaatii n.40 km ajoa, jonka jälkeen nousee vahvasti esiin ja on todellakin 90 km/h nopeudessa melko voimakas mun mielestäni...... tai ehkä mun pitäis käydä tarkistuttamassa itseni ja tasapainoni ja aurauskulmani ja ja perän stefat ja ja ehkä akkuni on heikko ja mun pitäis ladata itseäni etc etc :cools: Widdutääonniintätä :dumb:
Palaillaan!
terv. Tapsa
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Jos aurauskulmat on pahasti pielessä, niin käsittääkseni eri nopeuksilla ääntää ja jopa käyttäytyy erilailla.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Vastaa Viestiin