F30 Vanteet ja renkaat

F30, F31, F32, F33, F34, F36
314da
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Tammi 2013, 09:27

Aweiss kirjoitti:Tere!
Kesärenkaita valitsemassa koossa 225 50 17. Loppusuoralla mukana Good Year Efficient Grip, Michelin Primacy 3 ja Continental eco/sportcontact 5.
GY on testeissä havaittu hiljaiseksi ja vierintävastukseltaan pieni. Continental taattu testimenestyjä. Michelin on kestävän renkaan maineessa.
Onko käyttökokemuksia/vinkkejä em. renkaista ja miten toimivat F31/30:n alla?
Ei varmaan hirveästi ole väliä minkä ottaa. Nopeusluokka kannattaa valita korkeintaan V niin on vähän hiljaisemmat.
Itsellä Primacy 3:t V-nopeusluokassa ja toimivat oikein hyvin.
Triple
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 22
Liittynyt: 11 Kesä 2013, 17:32
Auto: G31 530E xDrive Touring, MSport
Paikkakunta: HELSINKI

Tuli aikanaan ostettu esittely auto missä oli vanteet ja renkaat mukana.
Kesärenkaat runflat
Edessä 225/45R18 91Y
Takana 255/40R18 95Y
Alussa olivat "ok" mutta nyt kun ovat kuluneet ja tiet ovat mitä ovat tuli viime viikkoisen renkaan vaihdon jälkeen olo että runflatit saa lähteä. Tosin vasta kun tämä kevät kausi on ajettu.

Nokian Hakka Blackit kiinnostivat mutta niistä ei löydy kokoa taakse.
Pikaisella tutkimuksella Michelin Pilot Super Sporteista ja Goodyear Eagle F1 assymmetric 2;sta löytyisi koot mutta ovat tehty hieman toisenlaisiin autoihin kuin 20IA xdriven "mopoon".
Toki ei haittaa että rengas on hyvä ja tarkka ajettava, mikään aivan perusrengas ei hakusessa jo johtuen vanteista & Msport paketista ;)

Onko kokemuksia tai suosituksia millaiset renkaat sopisi ko. pakettiin?
ex -G31 530DA XDrive Luxury line, F10 528A XDrive, F30 320IA xDrive MSport
Emppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Huhti 2014, 19:39
Paikkakunta: Pk-seutu

314da kirjoitti:Noista Conteista itse valitsisin Premiumit. Jos yrität Pirellit ajaa loppuun niin pistä niihin reilusti painetta
(esim. 2,8/3,0 bar) auttaa hieman vetelyihin. Itsellä ei hermot kestäneet ajaa Bridgestonen runflatteja loppuun kun alkoivat kuluessaan vetelemään aivan hirveästi.
Noita Nokian Z-linejäkin olen kuullut kehuttavan niitähän taitaa saada melko edullisesti.
Heitin RF-Pirellit mäkeen ja laitoin tilalle myyjän suosituksen mukaisesti ContiEcoContact viitoset, koko 225/50-17. On kyllä aivan eri auto kuin noilla Pirelleillä, uraherkkyydestä ei tietoakaan ja mukavuus huippuluokkaa! Urheilullisempaan ajoon jotkut ContiSportit olisi varmaan olleet vielä paremmat, mutta mukavuutta ja ajon helppoutta painottaville voin vilpittömästi suositella tuota Eco-versiota. Premiumia ei tosiaan tuolla rengaskoolla saa.
soundwave
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 15:39

^ kiitti. Samoja miettinyt itsekkin. Taidanpa tilata!
Emppu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Huhti 2014, 19:39
Paikkakunta: Pk-seutu

Sitten kun tämän saisi vielä olemaan välittämättä (sivu)tuulesta, niin autoa voisi jo kutsua hyväksi... Oli kyllä taas yhtä tuskaa ajaa ykköstietä Helsingistä Turkuun viime perjantaina, kun tuuli kovaa. Jos jollain on joku vinkki-vitonen antaa tuon ongelman ratkaisuksi, niin kiitollisuudella otetaan vastaan (siis muuta kuin merkin vaihto). Lienee kuitenkin enemmän aerodynamiikan kuin alustan ongelma.
314da
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Tammi 2013, 09:27

Emppu kirjoitti:Sitten kun tämän saisi vielä olemaan välittämättä (sivu)tuulesta, niin autoa voisi jo kutsua hyväksi... Oli kyllä taas yhtä tuskaa ajaa ykköstietä Helsingistä Turkuun viime perjantaina, kun tuuli kovaa. Jos jollain on joku vinkki-vitonen antaa tuon ongelman ratkaisuksi, niin kiitollisuudella otetaan vastaan (siis muuta kuin merkin vaihto). Lienee kuitenkin enemmän aerodynamiikan kuin alustan ongelma.
Taitaa olla ominaisuus :mad:
Toivottavasti LCI-malli tuo parannusta tuohon.
soundwave
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 04 Heinä 2015, 15:39

Run flatit sai tänään kenkää ja tilalle tuli Nokian Hakka Bluet (225x50x17). Ensivaikutelma on että ohjaus rauhoittui selvästi ja ei vetele enää samaan malliin kuin ennen. Ohjaus tuli myös 'pehmeämmäksi', eli ei ole yhtä nopea ja tarkka. Hieman kuin laittaa kitkat alle kesän jälkeen. Tuntuma saattaa kyllä muuttua kun nämä on sisäänajettu? Melu ei tippunut niin paljon kuin olisin toivonut. Kyllä se varmaan hieman laski ja muuttui samalla ehkä matalammaksi taajuudeltaan. Painetta noihin laitettiin kuulema 2,7 baria ja pitänee kokeilla vaikutuksia eri paineilla.
AP1982
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 15 Syys 2013, 13:01

Kumma homma. Oman kolmesatkuni kun ostin ja tutkin mitkä kesärenkaat autoon löytyy, oli pettymys suuri kun ne oli ilmeisesti haukutuimmat, Bridgen RF jyristimet (18"). Koko talven non RF kitkoilla (17") ajaessani odotin kauhulla kevättä. En tiedä sitten johtuiko todella pessimistisestä ennakkokäsityksestä mutta eivät nuo nyt niin pahat ole olleetkaan. Saavat siis olla alla kunnes pinta kuluu riittävästi. Noilla on jo varmaan 15tkm rullattu mutta ei ainakaan edestä ole merkittävästi kuluneet, vielä ei siis "pääse" rengaskaupoille. Kun aika koittaa, niin joko Conti sc5 tai Nokian Zline alle tulee..
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

AP1982 kirjoitti:Kun aika koittaa, niin joko Conti sc5 tai Nokian Zline alle tulee..
Conti jäi juuri viidenneksi rengastestissä Auto Bildtissä, vain kiinalaiset olivat huonompia.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
-Jeenyus-
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Touko 2015, 10:10
Auto: BMW F31 330dA M-Sport

Itsellä oli myös 19'' 403M Goodyearin F1 Asym.2 RF. Hommasin kesävanteiksi http://www.z-performance.com" onclick="window.open(this.href);return false; ZP7, sain hyvityksen RF renkaista joilla oli ajettu noin 10tkm ja vaihdoin samoihin Goodyearin F1 Asym. ei RF malliin, toki rengaskokona nyt 235/40R19-265/35R19. Tykkään paljon juuri tuosta Goodyearin mallista, jämäkän oloinen rengas mutta pyöreäolkainen joka vähentää uraherkkyyttä. Ne RF:t oli jotenkin kovat ja kolot tuntuivat ikävältä maantievauhdissa, nyt meno on rauhallisempaa. Talvirenkaiksi otin Nokialta Hakka8, vähän vielä arveluttaa tuo nastarengas mutta autossa jonkin verran vääntöä takana niin jospa pito olisi parempi, kuin kitkalla.

PS. Jos Z-Performancen vanteet kiinnostaa, kannattaa olla yhteydessä suoraan heihin nettisivujen kautta, itselle laskivat hyvän tarjouksen.
Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: G30 530e Msport

MIllaisia kokemuksia jengillä oikeasti on 20" rengasseteistä normikäytössä?
Tämän threadin eka sivulla kuvissa olevaa 20" settiä (style 404) saisi suhteellisen sopivaan hintaan ja pidän myös sen ulkonäöstä,mutta mietin soveltuvuutta normaaliajoon. rouva tällä pääasiassa suhailee.
Aiemmassa E91:ssä oli 19, jossa profiilit oli samat. Niiden kanssa minulla taikka vaimolla ei ollut mitään ongelmia.
MItä raati on mieltä, Onko 20" mahdoton?
Ongelma vain on, että haluan orkkisvanteet ja 19" koossa ei ole mitään järkevännäköistä järkevään hintaan tarjolla. 18" on tähän autoon liian pieni.
GTJanne
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 02 Heinä 2014, 13:39
Auto: F34 320i Sport Line

Toinen talvikausi alkamassa Nokian Hakkapeliitta R2 runflat-renkailla ja täytyy todeta, ettei Nokian Renkaiden sinänsä mainio osaaminen yllä runflat-renkaisiin. Ensimmäinen ja tärkein mitä ilmeisimmin rf-runkorakenteen pilaama ominaisuus on renkaan pito: tuore testivoittaja onkin liukkaalla merkittävästi huonompi varsinkin sivuttaispidoltaan kuin viimeisten kuuden vuoden aikana autoissamme olleet Hakkapeliitta R:t ja Continentalin kitkat. Toinen hämmästyksen aihe on rengasmelu: alkuperäiskesäkumeina olevat Pirelli Cinturato 18″ rf-renkaat ovat maantieajossa selvästi hiljaisemmat kuin 17″ R2:t. Melkoinen saavutus mielestäni.

Tämän palautteen laitoin myös sylttytehtaalle.
lowbero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 76
Liittynyt: 11 Tammi 2014, 15:13
Auto: F34 320iA xDrive Sport Line -14

Mulla on tavalliset Nokian R2 17” koossa eikä pahaa sanottavaa niistä pidon tai äänen osalta. Hiljaisemmat ovat kuin Pirelli Cinturato 18” Runflat -kesärenkaat.
GTJanne
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 02 Heinä 2014, 13:39
Auto: F34 320i Sport Line

Noinhan sen tosiaan pitäisi olla. Runflatien meluisuus ja huonompi pito ovat hyvä osoitus siitä, ettei rengas ole vain kuvio ja pintamateriaali, vaan kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Cinturatot puolestaan ovat hämmästyttävän hiljaiset ja mukavat kokoonsa ja rf-rakenteeseen nähden.

Taidan itsekin R2-sarjan tullessa vaihtoikään ottaa mieluummin pienen riskin matkan katkeamisesta rengasrikon takia kuin rf-talvirenkaat.
iwbwiwb
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 25 Syys 2015, 15:15
Auto: F30 LCI 320i A xDrive -16

Miten suuri on ero ajettavuudessa/mukavuudessa/uraherkkyydessä/melussa 17" ja 18" ei-rf kesärenkaiden välillä Suomen teillä, jos sanotaan että alla on saman malliset renkaat, esim. Conti sc5?
iwbwiwb
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 25 Syys 2015, 15:15
Auto: F30 LCI 320i A xDrive -16

Lisää kysymyksiä... onko siitä mitään haittaa jos laittaa alle 18" tarvikevanteet jotka ovat et32, kun BMW 18" alkuperäisvanteet taitaa olla et34?

Sitten vielä kysymys ilmanpaineantureista. Jos tilaa felgenoutlet.de:sta niin on kolme eri vaihtoehtoa:

HUF OE
HUF AFM
VDO OE

Kumpi noista kannattaa valita?
Avatar
perejussi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 08 Joulu 2014, 19:45
Auto: F30 320i xDrive LCI

iwbwiwb kirjoitti:Lisää kysymyksiä... onko siitä mitään haittaa jos laittaa alle 18" tarvikevanteet jotka ovat et32, kun BMW 18" alkuperäisvanteet taitaa olla et34?

Sitten vielä kysymys ilmanpaineantureista. Jos tilaa felgenoutlet.de:sta niin on kolme eri vaihtoehtoa:

HUF OE
HUF AFM
VDO OE

Kumpi noista kannattaa valita?
OE = Original Equipment. Itse juuri muutaman sarjan antureita ostin. Tarvikeanturit eivät kuulemma oikein meinaa toimia ja asennus erittäin työlästä (erään liikkeen mukaan yhtä anturia asennettiin äskettäin 2,5h, jonka jälkeen todettiin ettei anturi edes toimi), joten suosittelen tilaamaan bemarin omat anturit vaikka hieman kalliimmat ovatkin!
iwbwiwb
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 57
Liittynyt: 25 Syys 2015, 15:15
Auto: F30 LCI 320i A xDrive -16

Ei mitään väliä sitten onko HUF vai VDO kunhan on OE?
Ilekh
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 11 Helmi 2016, 21:02

Terve,

Minulle on tulossa F31 ja kesärenkaita pitäisi hommata ja mietin 17 tai 18 tuumaisten välillä. Osaako joku vastaavan auton omistaja sanoa saako F30/31 320d (ei m-sport) laittaa 18 tuumaiset renkaat ilman muutoskatsastusta? Tässä yksilössä tulee 16-tuumaiset mukana ja valitettavasti en pääse katsomaan rekisteriotetta...
Aatee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Helmi 2016, 15:19
Auto: F34 320i GT sport line -15

Ensimmäiset pidemmät ajot nyt pääsiäisenä 320i GT:llä ja renkaista(?) tuleva tärinä ihmetyttää. Ostin 29tkm ajettuna ja ensimmäinen kuukausi oli pelkkää alle 80kmh pyörittelyä. Nyt vasta pidemmälle maantiereissuun.

90-115kmh nopeuksissa ratti alkaa väpättämään ja tärinä tuntuu keskikonsolissakonsolissa ja penkeissä saakka. Alla Misukan X-icet koossa 225 50 R18. paineet 2,6. Vaikka Suomen tienpinnat ovat mitä ovat, vastaavaa en ole aikaisemmin kokenut.

Mistä lähtisin ratkomaan? Voiko yhden talven alla olleiden tasapainotus olla jo pielessä?

Kiinnitin huomiota myös renkaan istuvuuteen otsa kurtussa renkaita tutkiessani. Aika paljon tulee vanne renkaasta "yli"?
Liitteet
image.jpeg
image.jpeg (425.44 KiB) Katsottu 12475 kertaa
Vastaa Viestiin