e60 valojen automaattinen korkeudensäätö

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
bmw05
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 30 Marras 2010, 10:21

Ongelmia riittää. Eli e60 vm 05, automaattinen valojen korkeudensäätö ei toimi. Asiaa on nyt kolmeen tai neljään otteeseen tutkittu parissa eri korjaamossa eivätkä osaa sanoa juuta eikä jaata. Autoon on saksassa tehty valopäivitys, sillä siinä on ne uudemman mallin ajovalot sekä takavalot. Varustelistassa on xenonit.

Voiko olla mahdollista, et toi korkeudensäätö homma ei ole mahdollista jos siinä on aiemmin esim. ollut vain lyhyissä xenonit?

Liikkeen toimesta oli puhe et tulee kuntoon, mut ku vikaa ei tunnu löytyvän niin asia jäi sikseen. Sanoivat, et menis kyllä katsastuksesta seuraavankin kerran läpi, vaikkei ne toimi...

:conf:
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Tuntuu kyllä oudolta jos autossa on kuitenkin jo vakiona ollut xenonit. Olikos E60 saatavilla xenon ja bi-xenon valoja erikseen?
bmw05
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 30 Marras 2010, 10:21

En tiedä yhtään. Tämä löytyy varustelistasta: 522 XENON LIGHT

Käväisin hakemas auton sieltä korjaamolta tänään iltapäivällä. Alkaa jo usko loppua koko touhuun. Kysyin sit, et onko mitään tietoa et mikä ihme niissä sitten vois olla, et jos yrittää omakustanteisesti jossain vaihees asiaa tutkia. Huoltomies sanoi, et vikakoodi tulee niin, et molemmat tunnistimet olis paskana. Siis edestä ja takaa. Mut hänen mielestä on niin harvinaista et molemmat olis rikki, et meinas ettei niitä kannata tilata ja vaihtaa :blink:
Sit oli vaan puhetta, et ku kytkentäkaavioo ei kuulemma löydy mistään muualta kuin merkkiliikkeistä et se on vaan voivoi...

e39:stä meni aikoinaan edestä se tunnistin ja valot osoitti sillon ns. auton omalla säädöllä täysin kenttään... Nyt noi on itte pyöritelty sit kohdilleen tos nykyisessä, mut pitkät sais kuitenkin näyttää jotenkin pidemmälle jos lie edes mahdollista. Ja oishan se kiva ku ne säätys...
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

bmw05 kirjoitti:En tiedä yhtään. Tämä löytyy varustelistasta: 522 XENON LIGHT

Käväisin hakemas auton sieltä korjaamolta tänään iltapäivällä. Alkaa jo usko loppua koko touhuun. Kysyin sit, et onko mitään tietoa et mikä ihme niissä sitten vois olla, et jos yrittää omakustanteisesti jossain vaihees asiaa tutkia. Huoltomies sanoi, et vikakoodi tulee niin, et molemmat tunnistimet olis paskana. Siis edestä ja takaa. Mut hänen mielestä on niin harvinaista et molemmat olis rikki, et meinas ettei niitä kannata tilata ja vaihtaa :blink:
Sit oli vaan puhetta, et ku kytkentäkaavioo ei kuulemma löydy mistään muualta kuin merkkiliikkeistä et se on vaan voivoi...

e39:stä meni aikoinaan edestä se tunnistin ja valot osoitti sillon ns. auton omalla säädöllä täysin kenttään... Nyt noi on itte pyöritelty sit kohdilleen tos nykyisessä, mut pitkät sais kuitenkin näyttää jotenkin pidemmälle jos lie edes mahdollista. Ja oishan se kiva ku ne säätys...
Eikös ollut niin, että olit ostanut tämän kärryn liikkeestä, ja liikkeen virhevastuuaikaakin on vielä jäljellä?
Jos näin on, niin sitten annat niiden laittaa sen kuntoon, ts. niiden pitää laittaa se kuntoon.
Jos eivät itse osaa, niin sitten vieköön merkkiliikkeeseen korjattavaksi.
bmw05
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 30 Marras 2010, 10:21

.
Viimeksi muokannut bmw05, 02 Elo 2011, 09:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

bmw05 kirjoitti:Jep. Auto ostettu 23.10.2010. Ja nimenomaan oli puhetta että ne TULEE kuntoon heidän piikkiin, mut nyt ei sitten tuliskaan. Auttaskohan kuluttaja-asiamies?
Kannattaa soittaa kuluttaja-asiamiehelle, eihän se palvelu mitään maksa. Virhevastuuolettaman mukaan
autossa on ollut vika jo kun ostit auton, ja myyjäliikkeen on korjattava se omalla kustannuksellaan. Tämän pitäisi olla ihan selvä homma, varsinkin kun he jo ovat myöntäneet, että autossa tuo vika on. Se ei ole sinun ongelma, jos liike
ei osaa korjata autoa, mutta heidän velvollisuus on sitten korjauttaa se omalla kustannuksellaan sellaisella korjaamolla,
joka tuon työn osaa tehdä.
Avatar
LCI
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:56
Auto: BMW & Aircooled VW's
Paikkakunta: Laukaa

Täältä on hyvä lukea neuvoja alkuun miten toimia http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/" onclick="window.open(this.href);return false; .
Kuluttaja-asiamies ei käsittele yksittäistapauksia mistä tässäkin on kyse.
G30, 2018 & F30, 2015
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

LCI kirjoitti:Täältä on hyvä lukea neuvoja alkuun miten toimia http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/" onclick="window.open(this.href);return false; .
Kuluttaja-asiamies ei käsittele yksittäistapauksia mistä tässäkin on kyse.
No kyllä todellakin käsittelee. Voisitko valaista, mitä tämä sinun "tietosi" on peräisin?

Tässä linkki :

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/ku ... intatavat/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja suora lainaus em. sivulta " Yksittäinen aihe saattaa antaa aihetta myös useisiin eri toimenpiteisiin ..."

Olen myös itse asioinut em. viranomaisten kanssa autoasioissa, ja he käsittelevät yksittäisen kuluttajan, yhteen autoon koskevia ongelmia.
Avatar
LCI
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:56
Auto: BMW & Aircooled VW's
Paikkakunta: Laukaa

Täältähän tieto on peräisin http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/ilmoitus/" onclick="window.open(this.href);return false;

Olet melko varmasti asioinut kuluttajaneuvonnan kanssa.
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/ku ... ajaoikeus/" onclick="window.open(this.href);return false;

"
Kuluttajaoikeusneuvojat
- sovittelevat tavaran tai palvelun virhettä koskevia erimielisyyksiä kuluttajien ja yritysten kesken
"
Sitten, kun menette oikeuteen asiasta niin kuluttaja-asiamies astuu kehiin, jos katsovat aiheelliseksi.

Tämän vanhan nimikkeen kunnallinenkuluttajaneuvoja mikä on nykyään kuluttajaoikeusneuvoja kanssa olen asioinut muutamia kertoja. Sitä kautta lähti homma rullaamaan ja tuli myös hoidettua kunnialla kotiin.

Täältä löytynee alkuun apuja http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/ku ... janeuvoja/" onclick="window.open(this.href);return false;
G30, 2018 & F30, 2015
Avatar
Worm
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 314
Liittynyt: 03 Loka 2010, 14:25
Paikkakunta: Vantaa

Oho..sori... :blush:

Joo, oikeassa olit, meikäläinen sekosi näissä hemmetin nimikkeissä :mad:
bmw05
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 30 Marras 2010, 10:21

Kiitos infoista. Odotellaan nyt maanantaihin ja katsotaan miten käy. Aikoi liikkeen myyjä olla lomansa jälkeen yhteyksissä asiasta, kun tuli tehtyä hieman ärhäkämpi puhelu, että ne on tultava kuntoon kiitos.

Jos edistystä ei tapahdu, niin sitten käännyn tuonne.
Avatar
JP-76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
Auto: 2014 550iX
Paikkakunta: Kanta-Häme

Worm kirjoitti:
bmw05 kirjoitti:En tiedä yhtään. Tämä löytyy varustelistasta: 522 XENON LIGHT

Käväisin hakemas auton sieltä korjaamolta tänään iltapäivällä. Alkaa jo usko loppua koko touhuun. Kysyin sit, et onko mitään tietoa et mikä ihme niissä sitten vois olla, et jos yrittää omakustanteisesti jossain vaihees asiaa tutkia. Huoltomies sanoi, et vikakoodi tulee niin, et molemmat tunnistimet olis paskana. Siis edestä ja takaa. Mut hänen mielestä on niin harvinaista et molemmat olis rikki, et meinas ettei niitä kannata tilata ja vaihtaa :blink:
Sit oli vaan puhetta, et ku kytkentäkaavioo ei kuulemma löydy mistään muualta kuin merkkiliikkeistä et se on vaan voivoi...

e39:stä meni aikoinaan edestä se tunnistin ja valot osoitti sillon ns. auton omalla säädöllä täysin kenttään... Nyt noi on itte pyöritelty sit kohdilleen tos nykyisessä, mut pitkät sais kuitenkin näyttää jotenkin pidemmälle jos lie edes mahdollista. Ja oishan se kiva ku ne säätys...
Eikös ollut niin, että olit ostanut tämän kärryn liikkeestä, ja liikkeen virhevastuuaikaakin on vielä jäljellä?
Jos näin on, niin sitten annat niiden laittaa sen kuntoon, ts. niiden pitää laittaa se kuntoon.
Jos eivät itse osaa, niin sitten vieköön merkkiliikkeeseen korjattavaksi.
Tuohan on ihan päivänselvä asia: jos ovat useasti myyjäliikkeessä yrittäneet vikaa korjata eikä onnistu, niin kyllähän se pitää merkkiliikkeelle viedä myyjäliikkeen maksaessa kustannukset.

Oletko itse ehdottanut moista vaihtoehtoa? Jos et, ei varmasti myyjäliike itse tule sitä ehdottamaan koska kustannukset heille moninkertaistuvat.

Luulisi jo asentajan myyjäliikkeessäkin kyllästyvän tutkimaan vikaa kun itsekin sen tietää ettei sitä kuntoon saa...

Ja kuulostaa todella heikolta kyseisen autoliikkeen toiminta jos vakavissaan sanoo asiakkaalle joka on ostanut kalliin auton ehjänä että "kyllä se noinkin katsastuksesta läpi menee"!?! :lol:

Pelaako korkeussäätö siinä vaiheessa kun valot laittaa päälle (esim. niin että valokatkaisija 0-asennossa virrat päälle ja sitten A-asentoon)? Eli valojen pitäisi käydä ala-asennossa ja sitten nousta normaalikorkeuteen.

P.s. ei ole tainnut E6X:aa rullata tehtaalta pelkillä lyhyillä xenoneilla, eli tarkistapa vielä sekin että kun laitat pitkät päälle "kirkastuuko" xenon-valot? Tai katso seinää vasten -> kun laitat pitkät päälle xenon-valon rajaus nousee ylemmäs.

Jos bi-xenonit ei toimi, on mahdollisesti joku "omaviritys" eli esim. halogen-umpioiden tilalle heitetty xenon-umpiot...
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
bmw05
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 30 Marras 2010, 10:21

JP-76

Juu olen useaan kertaan ehdottanut, että auto menee merkkiliikkeeseen huoltoon ja voin vaikka itse sitä käyttää joko Oulu/Iisalmi/Kajaani. Iisalmessa olisi ainakin avainvaunu, joka tuntus että osais laittaa kuntoon.

no tällä hetkellä asia sillä mallilla, että taas sinne samaan paikkaan vietävä, missä niitä on rassattu tuhat ja yks kertaa.

Lisäksi autossa ilmeni eräs pieni vika termareiden vaihdon yhteydessä turboon liittyen. Ehdotin, että korjaututan auton turboihin erikoistuneessa liikkeessä, johon itseltäni on lyhyempi matka ja liike on hyväksi ja nopeaksi todettu. Sama tuntiveloitus kuin siinä toisessa liikkeessä minkä kanssa heillä on sopimus. Ei tuntunut sopivan. Pitäis viedä ko. paskaan liikkeeseen, joka ei muuta kuin hajottaa auton (kokemusta nykyisen ja edellisen auton kohdalla). Yritin ehdottaa, että tulisivat puolella hinnalla vastaan jos korjautan muualla, mutta ei. Ja tuo liike mihin täytyis viedä oli unohtanut taas kerran jotain oleellista, termarissa ku on se sokka niin oli auki asennossa...

Kyllä ne pitkät valot nousee tavallaan, eli näyttää pidemmälle ainakin ja siis kirkastuukin. Ei säädä lainkaan käyntiin laittaessa, valokatkaisijaan koskiessa tai missään vaiheessa. Umpiot näyttäs olevan ihan bemarin orkkikset.

Mahtaakohan olla niin, että vaatis vain jonkun päivityksen? Sillä tuohon pitäis tod. näköisesti saada myös ne kääntyvät valot, mitä olen tutkinut. Ja eivät siis käännykään.
Avatar
JP-76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
Auto: 2014 550iX
Paikkakunta: Kanta-Häme

bmw05 kirjoitti:JP-76

Juu olen useaan kertaan ehdottanut, että auto menee merkkiliikkeeseen huoltoon ja voin vaikka itse sitä käyttää joko Oulu/Iisalmi/Kajaani. Iisalmessa olisi ainakin avainvaunu, joka tuntus että osais laittaa kuntoon.

no tällä hetkellä asia sillä mallilla, että taas sinne samaan paikkaan vietävä, missä niitä on rassattu tuhat ja yks kertaa.

Lisäksi autossa ilmeni eräs pieni vika termareiden vaihdon yhteydessä turboon liittyen. Ehdotin, että korjaututan auton turboihin erikoistuneessa liikkeessä, johon itseltäni on lyhyempi matka ja liike on hyväksi ja nopeaksi todettu. Sama tuntiveloitus kuin siinä toisessa liikkeessä minkä kanssa heillä on sopimus. Ei tuntunut sopivan. Pitäis viedä ko. paskaan liikkeeseen, joka ei muuta kuin hajottaa auton (kokemusta nykyisen ja edellisen auton kohdalla). Yritin ehdottaa, että tulisivat puolella hinnalla vastaan jos korjautan muualla, mutta ei. Ja tuo liike mihin täytyis viedä oli unohtanut taas kerran jotain oleellista, termarissa ku on se sokka niin oli auki asennossa...

Kyllä ne pitkät valot nousee tavallaan, eli näyttää pidemmälle ainakin ja siis kirkastuukin. Ei säädä lainkaan käyntiin laittaessa, valokatkaisijaan koskiessa tai missään vaiheessa. Umpiot näyttäs olevan ihan bemarin orkkikset.

Mahtaakohan olla niin, että vaatis vain jonkun päivityksen? Sillä tuohon pitäis tod. näköisesti saada myös ne kääntyvät valot, mitä olen tutkinut. Ja eivät siis käännykään.
Jos valot ei auto käyntiin laittaessa käy ala-asennossa ja palaa normaalikorkeuteen (pätee sekä halogen- että Xenon-valoilla varustettuihin) on häikkää joko LM-modulissa joka mm. ohjaa auton kaikkien valojen toimintaa, tai sitten molemmista umpioista on moottorit jumissa/ rikki (jota en kyllä usko). Molempien korkeudensäätöanturien hajoamiseen on myös aika vaikea uskoa. Vikakoodeista kyllä pitäisi näkyä kaikki edellä mainitut viat.

Onko tällä kyseisellä liikkeellä edes diagnostiikka-työkaluja että pääsevät lukemaan vikakoodit yms. tiedot autostasi?
Jollei, on aika turhaa käyttää autoaan enää kys. korjaamolla. :wassat:

Noihin kääntyviin ajovaloihin sen verran että jos sellaiset on niin varustelistassa lukee "524 adaptive headlights" tai germaaniksi "kurvenlicht" ja umpiossa lukee myös "adaptive headlights" xenonlinssin "pallossa" ulkosyrjällä. Jos on tavalliset bi-xenonit, lukee bi-xenon. Eli näitä ei millään päivityksellä saa, umpiot kun on erilaiset. ;)
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
bmw05
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 30 Marras 2010, 10:21

En jaksanu viel lähtee tutkiin lukeeko sitä tekstiä valoissa, mut sisällä on ainakin se katkaisija sellainen kuin uudemmissa joissa kääntyy. 08vm umpiot näytti olevan ku aiemmin katsoin.

Vikakoodi antaa kuulemma vaan tiedon, et molemmat anturit olis sököt. Oli mitattu että jotain virtaa niihin kuitenkin tulee. Mut eivät kuulemma valojen kytkentäkaavioita saa mistään, ku ei ole merkkiliike.

Varustelistassa kun autossa ei ole puoliakaan mitä siinä tällä hetkellä löytyy....
Avatar
JP-76
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 16 Marras 2010, 15:09
Auto: 2014 550iX
Paikkakunta: Kanta-Häme

bmw05 kirjoitti:En jaksanu viel lähtee tutkiin lukeeko sitä tekstiä valoissa, mut sisällä on ainakin se katkaisija sellainen kuin uudemmissa joissa kääntyy. 08vm umpiot näytti olevan ku aiemmin katsoin.

Vikakoodi antaa kuulemma vaan tiedon, et molemmat anturit olis sököt. Oli mitattu että jotain virtaa niihin kuitenkin tulee. Mut eivät kuulemma valojen kytkentäkaavioita saa mistään, ku ei ole merkkiliike.

Varustelistassa kun autossa ei ole puoliakaan mitä siinä tällä hetkellä löytyy....
Tuolta: http://spaghetticoder.org/bmw/wds/e60e61/" onclick="window.open(this.href);return false;

Complete vehicle -> body -> Lighting -> Automatic headlight vertical aim control





P.S. Modet -> vinkkinä vois ehkä vähän kasvattaa tuota liitetiedoston maksimikokoa ja ehkä hyväksyä esim. PDF-tiedostot mukaan. ;)
Tarvetta ledeille mittaristoon? Kysy!
bmw05
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 30 Marras 2010, 10:21

JP-76, thänks. Maanantaina olis huolto, saas nähdä mikä on tulos...
Avatar
BMWforum
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 230
Liittynyt: 25 Maalis 2010, 23:51
Viesti:

JP-76 kirjoitti:P.S. Modet -> vinkkinä vois ehkä vähän kasvattaa tuota liitetiedoston maksimikokoa ja ehkä hyväksyä esim. PDF-tiedostot mukaan. ;)
Hyvä huomio, http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... 9141#p9141" onclick="window.open(this.href);return false;
bmw05
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 30 Marras 2010, 10:21

Dodii... Ei tainnu paljon valot kummeta "hoidossa". Ei säädä kyllä yhtikäs mihinkään. Jotain sönkkäsivät et tähän ei olis kannattanut tätä valopäivitystä tehdä ja plaaplaa kun tarviis sit sen uudemman moduulin joka on kallis. Et nyt ne valot on lukittu et säätyy peräpään mukaan et nyt toimii niinku pitää...
:blink: :curse:

No parkkitutkat tuli sentään kuntoon. Wau.
Vastaa Viestiin