F82 M4 / F80 M3 putkistot

Keskustelua ///M-malleista
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Teimpä tälläisenkin putkistovideon kun lomalla on liikaa aikaa :)
Eli F82 M4 / F80 M3 putkistot, 18 minuuttia ja 55 eri klippiä yhdessä. Kuuntele kunnon kuulokkeilla, pistä sumppi tirisemään ja nautiskele :)

Tai niin no...vakioputkisto omasta mielestäni on aika kauhea, mutta on tuolla loppupäässä aika nättejä saundeja jopa turbokoneesta. Vaikka ei ihan vapareiden tasolle päästäkään. Mutta onhan nuo turbon paukahdukset ihan kivoja!

Joskus kun tuota pääsis koeajamaan niin jes :thup:

Linkki tässä:
https://www.youtube.com/watch?v=f9H7DBXpk0M

Kansikuva:
Kuva
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Avatar
pena69
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 174
Liittynyt: 10 Syys 2010, 21:37

Turbo on syöpä jonka leviämistä ei voi estää. Ainakin mitä ääniin tulee vrt. tuohon E60 M5 -putkistot topiciin.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Ehkä äänien puolesta, muttei muuten. Teho alempaa, enemmän tehoa, pienemoi kulutus, jne
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Avatar
pena69
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 174
Liittynyt: 10 Syys 2010, 21:37

salmol kirjoitti:Ehkä äänien puolesta, muttei muuten. Teho alempaa, enemmän tehoa, pienemoi kulutus, jne
Saman suorituskyvyn antavissa moottoreissa vapari on ehdottomasti miellyttävämpi. Ahdetut on toki nykyaikaa päästönormien myötä. Itse yritän välttää dieselit(varmasti) sekä bensat(turbot) siirtymällä sähköautoon heti kun kynnet pitää.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Jep. Minä taas yritän välttää bensat ja varsinkin vaparit. Ja sähkö on tulevaisuutta, luovun mäntämoottorista heti kun se on mahdollista järkevästi.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
heikki99
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Elo 2012, 09:06

Kaksi senttiäni asiaan.

Mielestäni F80 M3 kuulostaa umpisurkealta -- ruohonleikkurilta -- erityisesti kylmänä. Olen tullut tähän lopputulokseen ajan kanssa kun olen hiljalleen totutellut ääneen.

En olisi vuosi sitten kuvitellut sanovani tätä. Olin silloin jo pitkään kaavaillut ostavani auton. Moottorin ääni ja sedanin näyttävyys, tai oikeammin sen puute, saivat minut perumaan aikeeni. Olisivat edes tehneet sedanin 4-sarjan Gran Coupen pohjalta, mutta tämä pökkelö 3-sarja pohja-autona (!). Laskiko BMW, että M4 Gran Coupe söisi myyntiä M5:ltä, vai mistä mahtoi olla kyse?

Nyt mennään vanhalla M3:lla, josta todella pidän. Joka kerta kun hyppää puikkoihin, tuntuu ohjaavansa huomattavaa kulkuneuvoa: se V8:n ääni, kierrosten käyttö ja tietty ajamisen kömpelyys (hyvällä tavalla). Vitsi mikä autoiluelämys! Mielestäni F80 M3 on ajamisen hauskuudessa askel taaksepäin.

Olen pohtinyt pystyisikö hyppäämään nykyisen M-sukupolven yli, pitämään M3:n vielä jonkin aikaa ja siirtymään sitten suoraan sähköautoon. Sähköautojen suoritusarvot ja käytettävyys paranee huimaa vauhtia, joten tämä voisi olla mahdollista? Ei tarvitsisi koskea näihin turbo-M-autoihin, joita ei kannata ostaa.
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Nykypäivänä M-autot samoin kuin muut urheiluautot alkavat olla niin nopeita, että kukaan ei enää tarvitse tuollaista suorituskykyä kuin radalla. Ja jos ei siellä aja kelloa vastaan, tarve on aika vähäinen. E46 M3 sun muut aikalaiset olivat vielä sellaisia, että nopeampaa voisi kuvitella, mutta kun 0-100 km/h alkaa olla siellä 4-4,5s lukemissa, siitä parantaminen ei enää auta. Sen jälkeen on hyvä pohtia, mitä tosiaan haluaa sporttikärryltä? Ääniä, fiilistä, tietoa mikä pata on pellin alla? Nopeutta havitellakseen ei kannata vaihtaa autoa uudempaan, samoin on ajo-ominaisuuksien kanssa, jotka 2010-luvun kärryissä ovat jo aika kohdillaan ilman dramaattista heikkolaatuisuutta. Jos huvittaa vaihto, se on peruste, mutta reaalitarvetta ei oikeastikaan ole siinä mielessä, että vaihtamalla välttämättä saisi yleispätevästi parempaa kaikilta osin. Harvemmalla sporttikärryn vaihto kilometrien vuoksi tulee sentään eteen, vaan syynä ovat muut tekijät. Urheiluautoja on ollut jo about 100 vuotta olemassa, mutta nyt alkaa olla ensi kerran käsillä aika, jolloin se parempi suorituskyky ei enää oikeastaan tahdo olla ratkaiseva tekijä katuajossa kun uusia malleja tulee markkinoille.
heikki99
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Elo 2012, 09:06

Mielestäni osuit asian ytimeen, Pitkis.

Jos omasta näkökulmasta ajattelee, hyötyisin lisäsuorituskyvystä hyvin marginaalisesti. E90 M3 kiihtyy pienillä nopeuksilla oikeastaan ihan järjettömän hyvin, siis ykkösellä. Kakkosella 80-120 km/h voisi olla hiukka enemmän ruutia, mutta en näe siinäkään oikein pointtia.

Mitä autoilulta haen, on äänet ja ajamisen tarkkuus/herkkyys.

(1) Mielestäni äänien täytyy olla tarkoituksenmukaisia (ei tehtyjä) ja huomattavia. E90 M3 kuulostaa hienolta ylärekisterissä, 6,500-8000 rpm, kuten myös Mersun uusi 4.0 V8 turbo omalla tavallaan. F80 ei.

(2) Mitä ajamiseen ja moottorin herkkyyteen tulee, vanhan M3-V8:n väännön reagointi kaasupolkimeen asennon muutoksiin on sitä luokkaa etten missään muussa autossa ole sitä kokenut. Puhdas ohjaustuntuma on myös mainio: auto kertoo erittäin hyvin kuinka paljon pitoa on pyörissä jäljellä. En koe vastaavaa yhteyttä uudella M3/4:llä. Ehkä se tulee ajan kanssa, ehkä ei. Nämä nyt on osittain fiilispuolen juttuja.

Kuten varmaan kirjoituksista paistaa läpi, olen melko turhautunut tämän hetken autotarjontaan ;) Ehkä poliittisesti epäkorrektia, mutta sanottakoon kun ajan niin vähän kuitenkin: toivoisin etteivät autovalmistajat välittäisi hiilidioksidipäästöistä ja palaisivat takaisin tekemään yksinkertaisia, tehokkaita, ajajan autoja. Nykyiset turbokoneet tuntuvat surkeilta low-tech-ratkaisuilta verrattuna mestarillisiin, klassisiin BMW:n vaparikoneisiin.

En välitä hankkia mitään tämän hetken BMW:tä.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Mikäs tuossa M5:n V8:ssa on kun ei kelpaa? Huiput antaa 7000 rpm kohdilla joten kiertääkin jotenkin.

http://m.bmw.fi/m/mobi/fi/fi/newvehicle ... l-data.cml" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
heikki99
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Elo 2012, 09:06

salmol kirjoitti:Mikäs tuossa M5:n V8:ssa on kun ei kelpaa? Huiput antaa 7000 rpm kohdilla joten kiertääkin jotenkin.

http://m.bmw.fi/m/mobi/fi/fi/newvehicle ... l-data.cml" onclick="window.open(this.href);return false;
Hei,

M5:n moottori on varmasti sopiva voimanlähde kyyditsemään niin isoa ja painavaa autoa.

Fillismielessä näen että ero on iso: äänimaailma, kaasuun reagointi ja kierrostenkäytön palkitsevuus (melkein 8 500 kierrosta).
Vastaa Viestiin