BMW X5 E70 polttoaineen kulutus

huapis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Marras 2015, 21:35

Minkälaisia kulutuslukemia teillä on ollut X5 E70 diisseleissä?

Minulle tuli hiljattain Saksasta vimosen päälle siisti ja hyvin varusteltu vm. 2008 X5 sd ja nyt parin tankillisen jälkeen voi sanoa, että kaikkialla muualla naurattaa, paitsi bensa-asemalla. Ajo on pääasiassa matkaa (80/100 alueilla) ja todellinen kulutus näyttäisi pyörivän 11 litran paikkeilla. Myös ajotietokone näyttää yli kymppiä. Autolla ajettu 170tkm ja huollettu merkkiliikkeessä asiallisesti. Renkaina vakiokokoiset Nokian kitkat (WR SUV tms...).

Kuulostaa siis siltä, että jotain häikkää tuossa on, mutta mitä? Tuolla kuitenkin pitäisi (todistetusti) päästä 9l/100km pintaan sekalaisessa ajossa. Vai onko kulutus todellakin normaalin rajoissa? Minkä verran tuo voisi softauksella tippua?

Vastauksistanne etukäteen kiittäen,
huapis
Finresi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 28 Kesä 2015, 20:10
Auto: X5 40d E70 -> X3 30e
Paikkakunta: Järvenpää

Moro, mulla X5 40d mallia 2010. Ajan sekalaista ajoa aivan pintakaasulla tosi säästäväisesti. Nyt 3000 kilometrin jälkeen Polttoaineenkulutusmittari näyttää 8.4 l. Tankkauksesta ja kilometreista laskettuna kulutus oikeasti on ollut 9.3 l. Jonkun verran on käytetty Eberiä. Tehtaan keskikulutusarvio on se 6.7 l. Tuskinpa siihen kukaan pääsee.
Reiska 1955
huapis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Marras 2015, 21:35

Yllättävän maltilliselta vaikuttaa nuo sinun lukemat. Varovasti olen yrittänyt itsekin tuolla nyt ajella, mutta silti mennään pitkälle yli kympissä. Luulisi, että tuo 40d kuluttaisi enemmän kuin 3.0sd (joka on käsittääkseni vastaava kuin 35d).
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Eikös 40d ole sama kuin 35d?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

Nopeus vaikuttaa kulutukseen paljon, 11-12 litraa on keskikulutus täälläkin arkipäivää. Talvella keskikulutus on joskus ollut alle 11 litraa tankkausvälillä, kiitos talvirajoitusten.

Maantieajossa keskinopeus 100-115km/h välillä kulutus on luokkaa 11-12 l/100km ja vastaavasti muutaman kilometrin nurkka-ajossa keskinopeudella <20km/h kulutus on 12-15l/100km. Käytännössä omat ajot on enimmäkseen nurkka-ajoa, voi mennä parikin viikoa, että tulisi edes ajettua yli 60km/h nopeusrajoitusalueella. Sitten kun maantieajoa tulee, niin pitkää matkaa pääasiassa motaria, vakkari asetetuksella 135km/h ja/tai muuten reipasta menoa yöaikaan :D. Olen mitannut perusmaantieajossa (80-90km/h) alle ysinkin lukemia, mutta eipä tuollaiset paljoa tankausvälillä keskikulutusta laske, kun niiden osuus on vähäinen.

Moottorina on 30sd, aiempi 30d kulutti noin puol i litraa väemmän, toki voi johtua hieman reilummista kiihdytyksistä.

Lisäksi renkaat vaikuttaa yllättävän paljon, 20":lla meni ½ litraa enemmän kuin 19" renkailla. Varsinkin 315 leveät takarenkaat ovat melkoinen ilmanvastuslisä, jolla on vaikutusta >100km/h nopeuksissa ja toisaalta nurkkajossa raskaan renkaan jatkuva kiihdyttely vaatii myös lisäenergiaa.

FL:ssähän (40d) on 8-vaihteinen automaatti. Uskoisin että lisävaihteet pudottaa erityisesti kaupunkikulutusta. Maantiellä ero on luultavasti pienempi, jos nopeus on sama.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09
Paikkakunta: Tuusula

40d:llä mennyt maantiellä kesällä n 8,5L/100km ja normiajossa menee n 9-9,5L/100km, kesällä vähän alle talvella päälle ja ajot ei todellakaan ole pintakaasuilua vaan kaasun skaala on käytössä laajemminkin. Mittari pitää aika hyvin kutinsa mitattujen kanssa.

LCI:ssä tuli tosiaan 8-lovinen laatikko, mutta dieselmoottorit vaihtui myös N57-sarjaan, jolla varmasti myös on oma osuutensa alempiin lukemiin. Pre-lci:n yhd kulutuksethan dieseleille oli 8,1-8,2L/100km ja LCI:llä 7,4-7,5L/100km. Sen verran on itsellä näppituntumaa etten usko millään itse pääseväni alle kasin vaikka kuinka kitkuttaisin tuolla malmikasalla.
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

Ilmoitetuissa kulutuslukemissa bemulla, kuten muillakin valmistajilla, todellisuus on jo pitkänaikaa ollut vain markkinamiesten efficientdynamics-tauhkaa ja sumutusta. Joku voisi jopa syyttää systemaattisesta valehtelusta ja ovatpa erään merkin 'insinööripoloiset' yrittäneet pysyä markkinaosaston lupausten kyydissä huijaamalla....

10 vuotta sitten ajelin E61 530xd:llä, jonka yhdistetty kulutus oli 8,7l/100km. Tämä piti aika hyvin kutinsa käytännön kanssa. Vaihdoin farkusta E70:een (vm07), jossa oli sama moottori 4 hevosta tehokkaampana ja Bemu ilmoitti viralliseksi yhdistetyksi kulutukseksi mallille saman 8,7l/100km. Todellisuudessa kulutus pomppasi 1 litran ylöspäin. Sinänsä ymmärrettävää, jos vertaa autojen painoa ja ilmanvastusta.

Vuoden 2007 lopulla Bemarin markkinaosasto (tai kusetusosasto) keksi Efficientdynamics teeman, jota rummutettiin läpi malliston. Tässä yhteydessä X5 30d ja uuden 30sd kulutus määritettiin uudelleen 8,2l/100km. Toimenpiteet olivat niin mitättömiä, että oli todella vaikea uskoa, että niillä olisi jotain kulutusta madaltavaa käytännönvaikutusta. No, nyt kun on ajellut kolmisen vuotta 30sd:lla niin kokemuksen peruteella voi sanoa, että kulutus on ½-1 l/100km suurempi kuin se oli vuotta vanhemmalla versiolla. Tehoa on enemmän joten kulutuksen kasvu on selitettävissä, vaikka markkinahemmot julistavat muuta (lisää tehoa pienemmällä kulutuksella tms). No sitten tuli LCI, ja kerran paskanpuhumisen tielle oli lähdetty, lukuja oli pakko ottaa alaspäin taas oikein kunnolla ja kuilu todellisuuden kanssa vain kasvoi, edelleen ainetta kuluu päälle 9 litraa. Puhumattakaan uudesta X5:sta (F15), jonka yhdistetty kulutus on 6,2 l/100km. Ainakin tutun F15 vie sekalaisessa ajossa runsaat 9 l/100km eli melko saman kuin ennenkin. Mutta miksi ei kuluttaisi, jos paino ja otsapinta ovat samaa luokkaa , niin miten energian tarve nyt noin draamattisesti vähenisi.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

tiko kirjoitti:Ilmoitetuissa kulutuslukemissa bemulla, kuten muillakin valmistajilla, todellisuus on jo pitkänaikaa ollut vain markkinamiesten efficientdynamics-tauhkaa ja sumutusta.
Riippuu autosta, koneesta ja mallista. Esim. viimeisimmän Auto Bild Suomen:in mukaan yllättäen manuaali-bensa-BMW pysyy paremmin valmistajan ilmoituksessa kuin automaatti. Ilmeisesti kyse on siitä että tuo testipenkin jarru on sen verran pieni vastus, että automaatti ottaa isomman vaihteen kun taas manuaalille on määrätty tietty vaihde. Tämä johtaa siihen että testisyklin mukaan dieselin kulutus olisi todella alhainen, mutta tietysti todellisuudessa tilanne ei vastaa tuota testisykliä ja manuaalit ja automaatit vaihtavat lähempänä toisiaan.

Myös käsittääkseni auton korin koolla on merkitystä, eli pienet pysyvät lähempänä ilmoitusta (ilmanvastus) ja diesel-koneiset (tunnottomampi kuskille) kuin isot ja bensakäyttöiset. Eri mielipiteitä tästä saa ja varmaan myös on.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
huapis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Marras 2015, 21:35

Mitenkähän paljon nuo lisävarusteet nostavat kulutusta? Tässäkin on kaikki mahdollinen: audio pro, adaptive drive, active steerin, 4-alueinen ilmastointi jne jne... ainakin kuormittavat akkulaturia ja kaikkihan se on pois vetäviltä pyöriltä.

Ei tuo kulutus sinänsä ongelma ole, tiedossa se olikin ja mahtava autohan tuo muuten on. Ihmettelin vain kun jostain luin kokemuksia, että olisi päästy sekalaisessa ajossa 8,5 l/100km lukemiin.

Voikohan siihen vaikuttaa, jos termarit ei ole kunnossa jne? Tai onko jotain muuta, johon huollossa kannattaisi kiinnittää huomiota? Ensimmäinen bemari mulla, niin ei ole nämä kaikki metkut vielä hanskassa.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

huapis kirjoitti:Voikohan siihen vaikuttaa, jos termarit ei ole kunnossa jne? Tai onko jotain muuta, johon huollossa kannattaisi kiinnittää huomiota? Ensimmäinen bemari mulla, niin ei ole nämä kaikki metkut vielä hanskassa.
Jos termarit eivät ole kunnossa, niin vaikuttaa kulutukseen. Katso piilovalikosta öljyn ja veden lämmöt. Öljyt varmaan tulisi olla täysin lämpimässä koneessa 100c ja vedet 87-89c. Jos paljon tuon alle jää, niin voi olla vikaa.

Etsi ketju hakusanalla 'piilovalikko' tai 'salavalikko'.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

huapis kirjoitti:
Ei tuo kulutus sinänsä ongelma ole, tiedossa se olikin ja mahtava autohan tuo muuten on. Ihmettelin vain kun jostain luin kokemuksia, että olisi päästy sekalaisessa ajossa 8,5 l/100km lukemiin.

Voikohan siihen vaikuttaa, jos termarit ei ole kunnossa jne? Tai onko jotain muuta, johon huollossa kannattaisi kiinnittää huomiota? Ensimmäinen bemari mulla, niin ei ole nämä kaikki metkut vielä hanskassa.

Sekalaisessa ajossa 8,5 l/100km todellinen kulutus on hyvin vaikea saavuttaa, aika maantievoittoista pitää ajon olla ja kevyellä jalalla. Toisaalta 8,5l/100km lukema voi toki olla mahdollinen, jos keskikulutusmittari on kalibroitu pieleen. Huom auton tietokoneen mittaama kulutus voi olla myös todellisuutta suurempi. Omassa todellinen kulutus on noin puoli litraa pienempi kuin ajotietokoneen näyttö. Kulutuksen kalibraatiota voi korjata itse salavalikosta.

Viallinen termari (yksikin kolmesta riittää) nostaa kulutusta ja toinen kulutusta nostava on viallinen ilmamääränmittari.

Ehdottaisin, että mittaat ensin todellisen kulutuksen tankkauksista ja tutkit moottorinlämmöt salavalikon kautta ennenkuin epäilet vikaa. Moottorin oikea käyntilämpö on tärkeä myös hiukkasloukun toiminnan kannalta. Jos kone käy liian kylmänä, noenpoltto ei välttämättä käynnisty lainkaan, mikä johtaa sitten isompiin ongelmiin kuin muutama ylimäärinen desi löpöä......
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

salmol kirjoitti: Myös käsittääkseni auton korin koolla on merkitystä, eli pienet pysyvät lähempänä ilmoitusta (ilmanvastus) ja diesel-koneiset (tunnottomampi kuskille) kuin isot ja bensakäyttöiset. Eri mielipiteitä tästä saa ja varmaan myös on.
Sveitsin television sivuilla (maaliskuu 2015) oli eroa analysoitu merkkitasolla, bemarin ilmoittamat viralliset kulutukset poikkesivat keskimäärin 33% todellisista kulutuksista. Enemmän liioitteli vain mersu (38%). Samassa tutkimuksessa lupausten ja todellisen kulutuksen keskimäärinen absoluuttiero on kasvanut 0,7 litrasta (2008) 1½ litraa (2014) :conf:

Nyt ladattavien hybridien/ sähköautojen yleistyessä tulee ( tai on jo) akunkestosta uusi markkinamiesten lupausten taivas. Todelliset sähköiset ajomatkat jäävät paljon alle datasheetien lupausten ja saamaan aikaan yhdistetty polttonesteen kulutus ylittyy reilusti. Kuluttajan on jatkossa käytännössä mahdotonta arvioida tulevia kustannuksia annettujen tietojen perusteella.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
huapis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Marras 2015, 21:35

Kiitokset hyvistä vastauksista! Minäpä tsekkaan nuo lämmöt ensitöikseni.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

huapis kirjoitti:Kiitokset hyvistä vastauksista! Minäpä tsekkaan nuo lämmöt ensitöikseni.
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... 71&#p45271
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
huapis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Marras 2015, 21:35

salmol kirjoitti:
huapis kirjoitti:Kiitokset hyvistä vastauksista! Minäpä tsekkaan nuo lämmöt ensitöikseni.
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... 71&#p45271
Kiitos! Pikkaisen eri tavalla menee tuo logiikka E70:ssä, mutta sain kuitenkin valikot auki. Muualta en löytänyt lämpöjä, mutta valikossa 7 oli KTMP-MOM (jäähdytysneste), joka näytti lyhyellä motarin pätkällä maks. 65 astetta. Siitä kaupunkiajoon, jossa lämmöt 60 asteen paikkeilla. Tuota motaripätkääkin kyllä edelsi taajama-ajoa, eli kylmällä koneella en sinne mennyt.

Löytyykö nuo öljylämmöt jostain ja voiko tuosta jäähdytysnesteen lämmöstä jo jotain päätellä? Ajelen iltasella vielä pitemmän pätkän motaria.
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Nesteen lämmötkin riittää analyysin tekemiseen, eli jos lämmöt ei nouse mitenkään täysin lämpimällä koneella tuon 65 asteen yli, niin viittaa aika selkeästi että kaikki ei ole kunnossa. Eli termarit vaihtoon lienee ratkaisu.

Tärkeätä diesel-vehkeissä on korjata tuo jo hiukkassuodattimen takia, eli hiukkassuodatin menee tukkoon kun poltot ei lähde päälle noin alhaisilla lämmöillä. Plus nyt vie enemmän polttoainetta.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
tiko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 26 Heinä 2013, 11:17
Auto: m635 CSI
X5 45e
Mini One

salmol kirjoitti:Nesteen lämmötkin riittää analyysin tekemiseen, eli jos lämmöt ei nouse mitenkään täysin lämpimällä koneella tuon 65 asteen yli, niin viittaa aika selkeästi että kaikki ei ole kunnossa. Eli termarit vaihtoon lienee ratkaisu..
Juuri näin aivan liian alhainen lämpö. Ja vaihda kaikki termarit samalla, niin ei tartte arpoa mitkä on hajalla tai vähän ajan päästä korjata seuraavaa pettävää termaria. Autosi iällä alkaa kaikissa termareissa olemaan tunnit ehtoo puolella. Uusimalla kaikki amalla saat siten tämän tyyppiominaisuuden kuntoon kerralla pitkäksi aikaa. Osat ei niin hirveitä maksa. Omissa autoissa termarit ovat kestänneet noin 100-120km ja 5 vuotta.
Entiset: E23, E34 x2, E39, E84 x2. E61, E70 x2, F15
huapis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Marras 2015, 21:35

Joo, kyllä se osasyy kulutukseen siellä taitaa piileskellä. Iltapäivällä ajelin pidemmän pätkän motaria (nollakelissä), mutta ei ne lämmöt yli 70 asteen noussut kovallakaan polkemisella.

Näkeekö niistä termareista mitenkään ulospäin, että ovat vaihtokunnossa? Tai antaako ne vikakoodia?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Tuo asteluku riittää, rikki ovat termarit / osa niistä. Vaihtoon vaan, nuo on ihan tyyppiongelmia. Lämpöjen tulee nousta tuonne 87-89 asteeseen kun kaikki on kunnossa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Eikä kannata viivytellä vaihdon kanssa ettei tule kalliimpia ongelmia esim dpf:n kanssa, josta Salmolkin mainitsi. Lämmöt pitää saada korkeammalle
Vastaa Viestiin