Ja kyllä tää vetelee ihan rullatessa/moottorijarrussakin, ei tarvi kiihdytystä.Aero kirjoitti:Toki joo, mulla ei ole dieselin murhaavaa alavääntöä, mutta nuo 250-300Nm lukemat nyt on hanskattavissa vielä etuvedollakin.
Mielipiteitä takaveto vs xDrive
Vetelyyn vaikuttaa varmaan renkaan olkapään muoto, renkaan leveys ja rungon jäykkyys. Kaikki tietää että RFT vetelee tuon rungon jäykkyyden takia, samaten leveämpi rengas saattaa vedellä enemmän riippuen tien kunnosta.
Sitten tuo renkaan olkapään muoto onkin sitten ehkä vähiten huomioitu juttu, eli on renkaita joilla on todella pyöreä olkapää ja on myös rengasmalleja joissa on todella kulmikas olkapää, eli renkaan sivun ja kulutuspinnan välinen kulma. Seurailkaa renkaan muotoa silloin kun toimii / ei toimi, tuolla voi hyvinkin olla vaikutusta.
Sitten tuo renkaan olkapään muoto onkin sitten ehkä vähiten huomioitu juttu, eli on renkaita joilla on todella pyöreä olkapää ja on myös rengasmalleja joissa on todella kulmikas olkapää, eli renkaan sivun ja kulutuspinnan välinen kulma. Seurailkaa renkaan muotoa silloin kun toimii / ei toimi, tuolla voi hyvinkin olla vaikutusta.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Ei kai toi koko peruste ole millekään massiiviselle vetelylle. Ei mullakaan nyt vedelly kun renkaat oli samaa merkkiä. Nokia & Continental ei vaan pelannu yhteen (tai näin ainakin oletan vaikka talvi välissä olikin kun muuta osaa ei vaihdettu)Aero kirjoitti:Jos clogzin kesärengaskoko olisi E90:llä vetelyn peruste, niin miksi esim. meikäläisen auto ei vetele? Kesärengassetti on meillä kuitenkin samaa kokoa (225/40R18 ja 255/35R18).
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
^Sitä juuri meinasinkin , ei tuo orggiskoko ole vielä mikään syy xDrivelle vedellä. Teikäläisen tekstistä sain tosin vaikutelman, että Nokian takakumeilla palasi vetely samoille skaaloille kuin Conteilla, mutta ilmeisesti olikin siis Noksuilla ns. normaali ja Conteilla järkyttävä.
salmol, jep, renkaan olkamuoto vaikuttaa etenkin uraherkkyyteen hyvinkin paljon, jopa enemmän kuin leveys. Siitä on juttua täälläkin aiemminkin.
salmol, jep, renkaan olkamuoto vaikuttaa etenkin uraherkkyyteen hyvinkin paljon, jopa enemmän kuin leveys. Siitä on juttua täälläkin aiemminkin.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 38
- Liittynyt: 12 Tammi 2015, 12:07
- Auto: BMW E92 335cix 2008
Itselläni ollut vajaan vuoden x-drive ja omasta mielestä se tuntuu ajoittain kankealta kaupunki pyörityksessä hitaasti ajellessa. Eli olen miettinyt olisko takaveto ollut sitenkin parempi vaihtoehto. Toisaalta koko omistusaikanani en ole oikeastaan kunnon talvikelissä ajellut, eli voi olla että siten kaipaisin nelivetoa jos olisin takavetoon päätynyt.
Noniin. Michelin XI3:t alle (225/45/17 ympäriinsä) ja KAIKKi vetely on poissa. Kaikki. Kiva. Etupään contit näytti olleen (edellisen jäljiltä jo) selkeästi keskeltä montulle kuluneet, liekö sitten tosiaan voineet aiheuttaa noin pahasti tuota.
Niin tai näin, kyllä tää rengasasia on.
EDIT: Tämmöstä oli etupäässä...
Niin tai näin, kyllä tää rengasasia on.
EDIT: Tämmöstä oli etupäässä...
Viimeksi muokannut clogz, 02 Joulu 2015, 18:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eikös se kankeus enimmäkseen johdu liian hitaasta ja jäykästä ohjauksesta, joka on/oli BMW:n tavaramerkki. Jonkun mielestä juuri tuo on se tunnokas ohjaus... Tietty lisäkankeutta (lähinnä pysäköinnissä) aiheuttaa Servotronicin puute, mutta sinulla taitaa se olla? Aktiiviohjaus parantaa tilannetta huomattavasti, mutta se on vain takavetoisten lisävaruste (vai saikohan sen jo johonkin X-sarjalaiseen?)manonyymi kirjoitti:Itselläni ollut vajaan vuoden x-drive ja omasta mielestä se tuntuu ajoittain kankealta kaupunki pyörityksessä hitaasti ajellessa. Eli olen miettinyt olisko takaveto ollut sitenkin parempi vaihtoehto. Toisaalta koko omistusaikanani en ole oikeastaan kunnon talvikelissä ajellut, eli voi olla että siten kaipaisin nelivetoa jos olisin takavetoon päätynyt.
Juurihan siitä oli puhetta ja toki kääntösäde on suurempi, varsinkin E9x. Mutta oliko kyse tuosta kääntösäteen aiheuttamasta kankeudesta (joka tuntuu lähinnä pysäköidessä ja U-käännöksissä) vai kankeasta yleistuntumasta pikkupyörityksessä?clogz kirjoitti:Ei oo nyt faktaa tässä mut väittäisin että xdrivessä on mututuntumalla isompi kääntösäde kuin takavedossa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 38
- Liittynyt: 12 Tammi 2015, 12:07
- Auto: BMW E92 335cix 2008
Mielestäni X-drive malleissa on tuo servotronic vakiona eli en tarkoita tuota ohjausta joka sekin kyllä tuntui jäykältä kun ensi koeajoja BMW:llä suoritin. Tarkoitan juuri tuota kääntösädettä. Liekö nuo eturenkaat kääntyy vähemmän kuin takavetoisessa. Kokeilin myös takavetoista ilman servoa ja rattia sai kyllä vääntää tosissaan pysäköinti vekslauksessa. Aktiiviohjaksesta ei ole kokemusta. Lieneekö sitä kolmoseen saakkaan, oisko se isompien mallien juttu... Ilmeisesti uudemmissa malleissa tuon x-driven ero voisi olla pienempi ja ohjauskin on muuttunut erilaiseksi juuri tuon "tunnokkuuden" kustannuksella.Kirjoittaja TJJ » 01 Joulu 2015, 08:42
Eikös se kankeus enimmäkseen johdu liian hitaasta ja jäykästä ohjauksesta, joka on/oli BMW:n tavaramerkki. Jonkun mielestä juuri tuo on se tunnokas ohjaus... Tietty lisäkankeutta (lähinnä pysäköinnissä) aiheuttaa Servotronicin puute, mutta sinulla taitaa se olla? Aktiiviohjaus parantaa tilannetta huomattavasti, mutta se on vain takavetoisten lisävaruste (vai saikohan sen jo johonkin X-sarjalaiseen?)
Aktiiviohjauksen sai edelliseen E9x 3-sarjaan. Uuteen (F3x) ei enää saa. Uuteen saa variable sport steering -ohjauksen, mutta se on täysin eri asia. Siinä ohjauksen hammastus on harvempi reunoilla/ohjaus on reunoilla nopeampi, joten pysäköidessä tarvitsee kääntää rattia vähemmän. Mutta keskialue on aina nopeudeltaan samanlainen, päinvastoin kuin oikeassa aktiiviohjauksessa.manonyymi kirjoitti:Aktiiviohjaksesta ei ole kokemusta. Lieneekö sitä kolmoseen saakkaan, oisko se isompien mallien juttu... Ilmeisesti uudemmissa malleissa tuon x-driven ero voisi olla pienempi ja ohjauskin on muuttunut erilaiseksi juuri tuon "tunnokkuuden" kustannuksella.
- alpin_sport
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 188
- Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
- Auto: 320i E90
- Paikkakunta: Lohja
Liikennevaloista kilpaa kiihdyttely on aika lapsellista eikä jaksa innostaa. Kunnon renkailla pääsee kyllä takavetoisellakin liikkeelle normaaliajossa ihan riittävän ”ripeästi” (49/51 painojakauma auttaa:)) ja etelässä on vain pari päivää vuodessa jolloin xdriven lisäpidosta (ja lisäpainosta) on todellista hyötyä.
Itse arvostan paljon enemmän takavedon parempaa ketteryyttä ja ajotuntumaa, kuin nelivedon vakautta, rauhallisia reaktioita ja perävaununvetokykyä auraamattomilla metsäautoteillä.
Takaveto:
+ enemmän ajamisen iloa kesällä
+ enemmän ajamisen iloa normaali-talvella
+ hieman edullisempi ylläpitää
+ ei tarvitse olla malliston tehokkainta moottoria että on hauskaa talvella
Neliveto:
+ Vaivattomampi niinä 1-2 päivänä vuodessa kun lunta on niin paljon että liikkeellepääsy ja auravallien läpäisy vaatisi muuten lapiohommia
+ Jyrkkien, liukkaiden mäkien nousu on naurettavan helppoa verrattuna kevyempivetoisiin
Itse arvostan paljon enemmän takavedon parempaa ketteryyttä ja ajotuntumaa, kuin nelivedon vakautta, rauhallisia reaktioita ja perävaununvetokykyä auraamattomilla metsäautoteillä.
Takaveto:
+ enemmän ajamisen iloa kesällä
+ enemmän ajamisen iloa normaali-talvella
+ hieman edullisempi ylläpitää
+ ei tarvitse olla malliston tehokkainta moottoria että on hauskaa talvella
Neliveto:
+ Vaivattomampi niinä 1-2 päivänä vuodessa kun lunta on niin paljon että liikkeellepääsy ja auravallien läpäisy vaatisi muuten lapiohommia
+ Jyrkkien, liukkaiden mäkien nousu on naurettavan helppoa verrattuna kevyempivetoisiin
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
-kesällä ei huomaa kumpi vetotapa on kyseessä
-normaalitalvella on liukasta, jolloin neliveto on hyvä
-ylläpito on samanhintaista
-mikä sitten tekee talvesta hauskaa...
-nelivedon edut jo luettelitkin :-)
-normaalitalvella on liukasta, jolloin neliveto on hyvä
-ylläpito on samanhintaista
-mikä sitten tekee talvesta hauskaa...
-nelivedon edut jo luettelitkin :-)
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1449
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Hauskaa tuo hauskuus, mihin Juhakin viittasi. Pikkaisen nyt pistän foliohattua päähän ja epäilen palstaveli alpi_sport:n tarkoittavan sladittelua mutkissa? Eihän tässä nyt mene kilpa- ja normiauto sekaisin. Siihenhän tuo hassu kommentti myös ylläpidon kustannuksita viittaa. Radalla revittäessä (hauskaa pitäessähän) toki nelivetoon saisi osia vaihtaa. Mutta tuon kanssa taas riitelee tuo kommentti tehoista. Hmmm... Eihän nyt vain ole kyse siitä, että mopokoneella saa perän irti vain takavedolla, eihän?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 38
- Liittynyt: 12 Tammi 2015, 12:07
- Auto: BMW E92 335cix 2008
Pakko palata hieman tähän aiheseen, nyt kun on päässyt ajelemaan kunnon talvikeleissä. Kyllähän tuon nelivedon etenemiskyky on hämmästyttävän hyvä. Luistonestovalo ei oikeastaan välky koskaan, jos ei yritä. Kävin myös koeajamassa kahden eri merkin takavetoisen mallin (MB C ja Jagge XE) kohtalaisen lumisateen aikana, joilla taas oli turha yrittää lähteä rivaksti liikkeelle. Eli nelivedon pointsit on kyllä nousseet omissa silmissäni
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 71
- Liittynyt: 05 Heinä 2015, 11:57
- Auto: E61 525dA -08
ex. E81 118d -09
Neliveto on tehokas, turvallinen mutta loppujenlopuksi tylsä vaihtoehto. Sanoisin että kukaan ei oikeasti tarvitse nelivetoa, paitsi ne ketkä ajavat metsässä jatkuvasti. Mutta silloin kannattaa jo olla oikea maastoauto eikä ns. softroader. Olen selvinnyt 6 talvea erinomaisesti takavedolla, ja pieni perän heittely yksinkertaisesti kuuluu asiaan. Ymmärrän että perheenäidit tykkää nelivedosta, mutta ajamisen ilosta siinä ei ole kyse. Järkytyin kun näin että tehokkaat moottorit ovat nykyään xDrive -only! Ei voi käsittää miksi asiakkaan ei anneta valita. Kekkoslovakia!
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Ison kärryn veto tarvitsee nelivetoa, jos on liukasta/pehmeää.
Enkä kyllä ole koskaan havainnut, että nelivedosta mitään haittaa olisi...
Enkä kyllä ole koskaan havainnut, että nelivedosta mitään haittaa olisi...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1449
- Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
- Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020
Tämä "pärjää aspekti" on aina yhtä hauska. Avouatllokin pärjää ihan main iosti talvella. Valtaosa meistä urpoista vain ei ymmärrä tuon ajamisen ilon menetystä kun kurvailemme kovakattoisilla. Tai sitten voi hehkuttaa kuksineensa ilnan kumia monta vuotta ja pärjänneensä ian hyvin. Jälkituotoksena synytvät pienet ihmiset vain kuuluvat asiaan. Kumilla ei ole mitään tekemistä ajamisen ilon kanssa. Jälkituotoksena synytvät pienet ihmiset vain kuuluvat asiaan.
Oikeasti nyt valot päälle! Takavedossa ei ole talviolosuhteissa mitään nelivetoa parempaa! Ellei nyt sitten satu kaipaamaan sitä pari senttiä pienempää kääntösädettä kun vääntää autoa Motonetin parkkiruutuun. Ja kesällä edut rajoittuvat ratakäyttöön. Niih.
Oikeasti nyt valot päälle! Takavedossa ei ole talviolosuhteissa mitään nelivetoa parempaa! Ellei nyt sitten satu kaipaamaan sitä pari senttiä pienempää kääntösädettä kun vääntää autoa Motonetin parkkiruutuun. Ja kesällä edut rajoittuvat ratakäyttöön. Niih.