Suuri talvirengasäänestys: Kitkat vai nastat

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista

Käytätkö autossasi kitka- vai nastarenkaita?

Kitkarenkaita, 2wd auto (ei xDrive)
39
25%
Kitkarenkaita, 4wd auto (xDrive)
36
24%
Nastarenkaita, 2wd auto (ei xDrive)
36
24%
Nastarenkaita, 4wd auto (xDrive)
42
27%
 
Ääniä yhteensä: 153
Avatar
El Pantero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 430
Liittynyt: 30 Tammi 2016, 18:04
Auto: 2016 BMW F30 Sedan 330e iPerformance M Sport
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Makuja on monia ja niin myös mielipiteitä. Foorumia lukeneena väki tuntuu olevan suhteellisen jakautunut kitka- ja nastarenkaiden välille. Otetaanpa tässä välissä hieman tilastoa ja kysytään, että käytätkö autossasi kitka- vai nastarenkaita. Valinnoissa mukana myös tieto siitä, että onko autosi xDrive vai ei xDrive malli.

Kiitos osallistumisesta :thuup:
'16 BMW F30 LCI 330e iPerformance M Sport /// Black Sapphire Metallic & Black Dakota /// Fully loaded
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Itselläni nastarenkaat takavetomallissa. Itselläni oli joskus etuvetovehkeessä kitkat ja pidän nastoja parempina. Jatkossakin siis nastat.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

2 kpl x-drive + jarrullinen kärry. Kaikissa nastat niin kauan kuin niitä saa kaupasta.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Avatar
hege
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 172
Liittynyt: 27 Loka 2012, 10:44
Auto: G30 530e Luxury Line
Paikkakunta: Espoo

takapotku + Noksun Hakka R2 (kitkat)
Ex: F10 530d M Sport, E90 LCI 320d
Avatar
TurboKoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018
Paikkakunta: Helsinki

hege kirjoitti:takapotku + Noksun Hakka R2 (kitkat)
+1
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
Avatar
El Pantero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 430
Liittynyt: 30 Tammi 2016, 18:04
Auto: 2016 BMW F30 Sedan 330e iPerformance M Sport
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Ensimmäisen päivän jälkeen tilanne näyttää menneen lähes tasan kitkojen ja nastojen välille.

Kitkarenkaat & ei-xDrive 8kpl / 40%
Kitkarenkaat & xDrive 3kpl / 15%
Kitkarenkaat yhteensä 55%

Nastarenkaat & ei-xDrive 6kpl / 30%
Nastarenkaat & xDrive 3kpl / 15%
Nastarenkaat yhteensä 45%

Olisin arvannut että xDrive autoissa suosittaisiin kitkoja, mutta takatuuppariin tarvittaisiin nastat. Itse olen kyllä kahden vaiheilla, sillä ajan 95% ajoistani Kehä III sisäpuolella. Viime talvena oli vain muutamana päivänä niin paha keli ettei kovin hyvin kitkoilla selvinnyt, kun taas nastoilla pärjää aina. Toisaalta kun tien pinta on paljas (ei jäätä & lunta tiessä), on kitkoilla huomattavasti mukavampi ajella.

Katsotaan miten äänestys etenee...
'16 BMW F30 LCI 330e iPerformance M Sport /// Black Sapphire Metallic & Black Dakota /// Fully loaded
Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 646
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: Mini Electric, Audi e-tron Sportback 55 (tilattu).

El Pantero kirjoitti: Olisin arvannut että xDrive autoissa suosittaisiin kitkoja, mutta takatuuppariin tarvittaisiin nastat. Itse olen kyllä kahden vaiheilla, sillä ajan 95% ajoistani Kehä III sisäpuolella. Viime talvena oli vain muutamana päivänä niin paha keli ettei kovin hyvin kitkoilla selvinnyt, kun taas nastoilla pärjää aina. Toisaalta kun tien pinta on paljas (ei jäätä & lunta tiessä), on kitkoilla huomattavasti mukavampi ajella.

Katsotaan miten äänestys etenee...
Meillä on taloudessa 2 kpl takavetoisia F22:sia, toisessa (35i) on kitkat, toisessa (20i) nastat. En oikein tiennyt mitä äänestää :)

On ollut helppo verrata näiden rengastyyppien ominaisuuksia läpi talven kun autot ovat alustan suhteen lähes identtisiä.

Seuraavan auton alle tulee varmasti kitkat. Viime talvena oli yksi päivä, jolloin ajaminen oli lähes toivotonta melko tehokkaan takatuupparin kanssa kitkoilla. Kaikkina muina päivinä kitka on nautinnollisempi ajettavuuden ja hiljaisuuden näkökulmasta. Nämä välikelit millä nyt mennään korostavat eroa rajusti. Nasta rohisee ja lipsuu 20i alla, mutta kitkassa ei edes luistonesto vilahtele M235i:n kanssa kuivalla kelillä - meno on lähes kuin kesärenkailla huolimatta siitä että ne toimivat hienosti 99% talvesta. Muun ajan voin ajaa madellen.

Lienee kuitenkin reilua samassa yhteydessä todeta, että kakkosautoon laittanemme nastat jatkossakin turvallisuuden maksimoimiseksi. Turvallisuusmielikuvissa voi muuten olla syy miksi kitka-nelivetoyhdistelmä ei "sekavastauksena" näytä suurelta joukolta ainakaan vielä äänestyksessä. Neliveto ja nasta lienevät niiden valinta joilla tuo turvallisuushakuisuus korostuu enemmän.

Vertailurenkaani näillä autoilla ovat olleet nasta ContiIceContact 205/55R16 ja kitka ContiVikingContact 225/45R18.
M235i:n alla oli aluksi nasta 225/50R17 Hakkapeliitta 8 RFT, mutta se ei sopinut ko. auton alle lainkaan.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)
vitosmopo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 10 Joulu 2013, 15:42
Auto: X3 20dA f25
Paikkakunta: Helsinki

X-drive ja kitkarenkaat. Edellinen oli takaveto, kitkat siinäkin koko ajan.

Paljon paremmat on mielestäni kitkat kaupunkikeleissä, yleensä noin pari kertaa talvessa kun joutuu sitten sinne kevään märälle jääpolannetielle, niin täytyy vaan ajella iisisti. Joskus on kyllä käynyt mielessä, että nelivetoon voisi nastojakin kokeilla, kun renkaiden sutiminen on vähäisempää. Eteenpäin menon suhteen ei ole juuri ollut ongelmia, mutta tietyissä olosuhteissa noista voisi olla apua pysähtymiseen...
Avatar
El Pantero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 430
Liittynyt: 30 Tammi 2016, 18:04
Auto: 2016 BMW F30 Sedan 330e iPerformance M Sport
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Nyt kolmen päivän jälkeen tilanne on lähes sama, eli kitkarenkaat jatkaa pienessä johdossa.

Kitkarenkaat & ei-xDrive 10kpl / 38%
Kitkarenkaat & xDrive 5kpl / 19%
Kitkarenkaat yhteensä 57%

Nastarenkaat & ei-xDrive 8kpl / 31%
Nastarenkaat & xDrive 3kpl / 12%
Nastarenkaat yhteensä 43%

Olen päätymässä kitkarenkaisiin ja valita on Continentalin ContiVikingContact 6 ja Nokian Hakka R2 välillä. Onko kenelläkään tietoa, että paistetaanko R2:t Suomessa vai Venäjällä? Jos paistetaan Venäjällä, niin valintani on tuo CVC6.
'16 BMW F30 LCI 330e iPerformance M Sport /// Black Sapphire Metallic & Black Dakota /// Fully loaded
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Tässä kun harjun kupeessa Lohjalla asustelee niin nastat ihan ehdottomat kun jäisiä tuppaa olemaan kaikki tiet lukuunottamatta Lohjalta Turkuun tai Helsinkiin.

Eihän siinä jos ois vaan kuivaa tai lumista, mutta jäällä nastat on kuitenkin ihan suvereenit, sitä ei varmaan kukaan voi kieltää... Toki kyllähän kitkoillakin pärjää ja F20 120xda R2-kitkoilla oli ihan jees muuten, mutta tiellä jossa jääurat, tuli äkkiä nastoja ikävä kun auto luikerteli inhottavasti kun ei ollut sivuttaispitoa ei sitten yhtään nastoihin verrattuna. Samaa tietä ajellut 4x4 Jukella jossa nyt muutaman talven ajetut Hkpl7 alla, pesi 1000km ajetut R2 ihan 6-0 pidossa. Jossain motarin lievästi liukkaalla suolatulla rampilla taas R2 tuntu paremmalta, mutku ne ei oikeen noita pikkuteitä saa samanlaisiksi...

Oishan ne kitkat mukavat ja hiljaiset, mutta pitoa pidän tärkeempänä seikkana. Varsinkin kun kaikki kaverit sanoneet kitkarenkaistaan, että menettää ominaisuudet parissa vuodessa vs. nastat kuitenki raapii vaikka lamellitkin vähän kovettuis.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Kitkoilla mennään. Tänä talvena ollut meikäläisen reitillä ainoastaan yksi aamu, jolloin olisin ajanut mieluummin nastoilla.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1449
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Nastoilla ja xDrivellä mennään. Perheen toinen auto on myös neliveto ja nastoilla. Ei kuulu äänestykseen, mutta kolmet renkaat olisivat hyvät (ainakin vaimon autossa kun on renkaiden osalta äänekkäämpi) jos vain jaksaisi vaihdella. Kesäkumit kesällä ja paljaan asfaltin aikaan kitkat. Huonolla talvikelillä sitten nastat.
rusticolus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 21 Tammi 2013, 08:58
Auto: X5 45e

Ehdottomasti kitkat, 3 aamuna tänä talvena maakunnassa ois nastat olleet huolettomammat eli alle 5% koko talvirengasajasta, mutta silloin mennään hieman hiljempaa. Kyllä vituttaa taas katella mihin kuntoon tiet menneet talvella nastojen takia ja voi kristus tätä pölyn määrää, tätä asfalttipölyä riittää vielä reilu kk teiden laidoilla, sit aletaan korjaan talven aikaansaannoksia ja körötellään kesät ku tiet on huonot ja tietyöt jarruna. Valtion velka kasvaa ja tiet huononee ku kansalaisilla pitää olla optimipito joka aaamuna, muuten menee paskat housuun. Pysysivät kotona tai menkööt julkisilla jos noin kädettömiä.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

rusticolus kirjoitti:Ehdottomasti kitkat, 3 aamuna tänä talvena maakunnassa ois nastat olleet huolettomammat eli alle 5% koko talvirengasajasta, mutta silloin mennään hieman hiljempaa. Kyllä vituttaa taas katella mihin kuntoon tiet menneet talvella nastojen takia ja voi kristus tätä pölyn määrää, tätä asfalttipölyä riittää vielä reilu kk teiden laidoilla, sit aletaan korjaan talven aikaansaannoksia ja körötellään kesät ku tiet on huonot ja tietyöt jarruna. Valtion velka kasvaa ja tiet huononee ku kansalaisilla pitää olla optimipito joka aaamuna, muuten menee paskat housuun. Pysysivät kotona tai menkööt julkisilla jos noin kädettömiä.
Osa meistä voi olla ituhippejä, jotka pelastaa maailmaa. Me nastarenkailijat pidetään teille tiet sen verran karheina, että kitkailijat eivät kolistele risteyksissä...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Ai niin, tämä edellinen kaverihan käy täällä vaan trollailemassa. Jokos pemari on hankittuna?
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
Avatar
kokkopa1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Elo 2014, 19:41
Auto: X1 xDrive25d TwinPwr Tbo A M-Sport 2012
Paikkakunta: Uusimaa

Kitkoilla menty viimeset 10 vuotta enkä ole nastoja kaivannut. Itse kannattaisin kitkoja pakollisiksi vaihtoehdoiksi Tampereen eteläpuolelle rekisteröidyille autoille, jos autossa on lukkiutumattomat jarrut, luistonesto ja ajonvakautusjärjestelmä ja ajokortti ollut omistajalla / haltijalla yli 2 vuotta. Parit liukastelut lopettaisivat motarilla 5m päässä ajamisen edellä menevän perseestä ja opettaisi ajamaan vallitsevan kelin mukaan. Aamen.
rusticolus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 21 Tammi 2013, 08:58
Auto: X5 45e

n.500€ lisävero nastarengas sarjalle ja sama verohelpotus kitkoille, suolaus&urea lopetteva. Toivottavasti moni nastarenkaan käyttäjä siirtys julkiseen liikenteeseen, kunnes asenne muuttuis. Koska asenteesta tässä pelkästään on kyse, eli vallitsevan kelin mukaan ajetaan. Oispa meillä muutaman vuoden kuluttua sileät tiet, paljon vähemmällä kustannuksilla ja autoilukin vois olla kivaa.
Avatar
El Pantero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 430
Liittynyt: 30 Tammi 2016, 18:04
Auto: 2016 BMW F30 Sedan 330e iPerformance M Sport
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Nyt viiden päivän kohdalla on tapahtunut dramaattinen käänne nastarenkaiden eduksi. Ääniä on tullut parissa päivässä lisää 20kpl ja niistä vain 4kpl on tullut kitkarenkaille.

Kitkarenkaat & ei-xDrive 11kpl / 24%
Kitkarenkaat & xDrive 8kpl / 17%
Kitkarenkaat yhteensä 41%

Nastarenkaat & ei-xDrive 16kpl / 35%
Nastarenkaat & xDrive 11kpl / 24%
Nastarenkaat yhteensä 59%
'16 BMW F30 LCI 330e iPerformance M Sport /// Black Sapphire Metallic & Black Dakota /// Fully loaded
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

xDrivessä eli käyttöautossa on nastattomat kitkat, käyttöautossa etelän teillä mukavat ja hiljaiset, eikä pidostakaan ole ollut liikaa puutetta, vaikka tuntumaa on haettu paria jäärataa myöten.

Takavetolelussa (ei BMW) onkin sitten lähes kitkattomat nastat, eli vanhaa paistoa. Nuokin toimivat yllättävän hyvin sopivilla keleillä (=tarpeeksi kylmä, että ei suolata) niille parille talvipäivälle, joina niitä käytetään lähinnä jääradan lupsakkaan läpikruisailuun kylki edellä. Nuo voisi kyllä jossain välissä vaihtaa tuoreempiin.

Kyselyyn vastasin xDrive + kitkat, koska se on käyttöauto, lelu on vertailussa ajomääriensä osalta melko kuriositeetti (tänä talvena reilut 20tkm vs ~200km).
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

kokkopa1 kirjoitti:Kitkoilla menty viimeset 10 vuotta enkä ole nastoja kaivannut. Itse kannattaisin kitkoja pakollisiksi vaihtoehdoiksi Tampereen eteläpuolelle rekisteröidyille autoille, jos autossa on lukkiutumattomat jarrut, luistonesto ja ajonvakautusjärjestelmä ja ajokortti ollut omistajalla / haltijalla yli 2 vuotta. Parit liukastelut lopettaisivat motarilla 5m päässä ajamisen edellä menevän perseestä ja opettaisi ajamaan vallitsevan kelin mukaan. Aamen.
Hyviä pointteja.

Se on totta, että jos ihmiset vähänkin osais pitää turvaväliä ja ennakoida niin pärjäis vaikka kesärenkailla. Mutta kun kaasu mallia on/off ja turvaväli olematon, liian kiire köyhillä töihin niin minkäs teet... Koskahan saadaan autoihin sellanen ominaisuus, ettet pysty ajamaan liian lähellä toisen persettä auton tulkitessa sen riskaabeliksi hommaksi...?

Lisäksi ite diggaan kuitenkin siitä, että nastoilla on kuitenkin enempi pitoa kuin kitkoilla, niin kiihdyttäessä kuin hidastaessa... Miksi ajaa tieten tahtoen vähemmällä pidolla, kun joku ääritilanne voi olla vaikka just siitä erosta kiinni?

Pari kertaa väistelee hirviä sentin päästä, niin miettii kaikenlaista "jos ois ollu kitkat, ois varmaan törmänny jne". Toissaviikollakin tuli Lohjan uimahallilta kolmion takaa Hankotielle joku pappa suoraan eteen. Miten voit ennakoida tuota enää enempää kuin ajamalla sen 60 km/h mihin rajoitus hidastuu ennen risteysaluetta? Nastat raapi jäisellä pinnalla kun jarrutin, meni noin metrin päästä kun väistin ja sitten väistin vielä vastaantulevat eli kaks väistöä. Joku kaukaa perästä tuleva meinas ajaa vielä perään, tais olla kitkat ;) (erittäin jäinen pätkä muuten aina tuo kun on harjua, silta, metsää varjostamassa jne)
Vastaa Viestiin