Säikäyttipä hyvin kun F31:n rengaspainevahti (nopeuden perusteella tunnistava, ei antureita) yllättäen pimputti vajaapaineisesta renkaasta. Kurvaus huoltoasemalle, ihan tasaiset paineet oli edelleen. Keli oli lauantain liukas, mutta suoralla moottoritiellä ei meni aika hyvin luisuttelematta. Kotona tarkastin toisella mittarilla paineet, edelleen oli ihan oikeat. Talvirenkaanvaihdon jälkeen kalibrointi oli tehty muutama viikko aikaisemmin.
Onkohan yleisiäkin nämä väärät hälytykset?
Rengaspainevahdin väärä hälytys
Itse olen kolme vuotta ajellut ja ei ole kyllä yleisiä. Kerran varmaan tullut häly ja sekin johtui siitä etten kalibroinut renkaanvaihdon jälkeen.Wonderi kirjoitti:Onkohan yleisiäkin nämä väärät hälytykset?
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Ääni tänne.Meidän kakkosautossa pukkasi myös hälyt rengaspaineista viikon jälkeen talvipyörien vaihdosta.Joten en osannut tuota kalibrointiakaan epäillä.Olisin kuvitellut sen reagoivan nopeammin.Esim. vuorokauden sisällä.salmol kirjoitti:Kerran varmaan tullut häly ja sekin johtui siitä etten kalibroinut renkaanvaihdon jälkeen.
Viisaammat onneksi neuvoi,että kalibrointi pitää tehdä aina renkaiden vaihdon jäljitä.Kunhan rengaspaineet on ensin tarkastettu.Myös kuulemma silloin,kun uudet renkaat vaihdetaan kuluneiden tilalle.
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Nämä väärät hälytykset olivat erittäin yleisiä kun nämä esiasteen anturit Bemareihin tulivat ja varsinkin talvikitkoilla. ABS:än anturit olivat maanvaiva. Nyt kun ne ovat enmmänkin DSC:n kokonaisjärjestelmässä niin ne ovat parantuneet huomattavasti. Tosin lopetin myös Noksun kitkojen käytön.
Hauska yksityskohta on että en "uudessa" PRAP:ssa ole edes nollannut koko järjestelemää. Lieneekö syynä kerrankin samankokoiset pikkuvanteet ja renkaat kesät/talvet?
Hauska yksityskohta on että en "uudessa" PRAP:ssa ole edes nollannut koko järjestelemää. Lieneekö syynä kerrankin samankokoiset pikkuvanteet ja renkaat kesät/talvet?
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Mulla käynyt samoin. Soitin mekaanikolle, joka sanoi että tämä antureilla toimivat hälyttimet on hyvä jokaisen renkaidenvaihdon jälkeen uudelleenkalibroida. Muuten jos renkaan tai vanteen mitat pikkusenkaan eroavat se huomaa eron pyörimisnopeudessa --> aiheuttaa väärän hälyytyksen. Kun kalibroit renkaiden vaihdon jälkeen anturit taas tunnistavat mikä on pyörimisnopeus oikean paineisilla renkailla. Jos paineet tippuvat --> oikein diagnosoitu hälyytys.
Sen kalibrointi hoituu aika helposti sen iDrive valikon kautta kun vähän etsiskelee.
t. F31 omistaja
Sen kalibrointi hoituu aika helposti sen iDrive valikon kautta kun vähän etsiskelee.
t. F31 omistaja
Mulla käynyt samoin. Soitin mekaanikolle, joka sanoi että tämä antureilla toimivat hälyttimet on hyvä jokaisen renkaidenvaihdon jälkeen uudelleenkalibroida. Muuten jos renkaan tai vanteen mitat pikkusenkaan eroavat se huomaa eron pyörimisnopeudessa --> aiheuttaa väärän hälyytyksen. Kun kalibroit renkaiden vaihdon jälkeen anturit taas tunnistavat mikä on pyörimisnopeus oikean paineisilla renkailla. Jos paineet tippuvat --> oikein diagnosoitu hälyytys.
Sen kalibrointi hoituu aika helposti sen iDrive valikon kautta kun vähän etsiskelee.
t. F31 omistaja
Sen kalibrointi hoituu aika helposti sen iDrive valikon kautta kun vähän etsiskelee.
t. F31 omistaja
- alpin_sport
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 188
- Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
- Auto: 320i E90
- Paikkakunta: Lohja
Kaksi kertaa tuo on hälyttänyt ja silloin renkaassa ollut ruuvi ym. ja paine hieman alentunut. Olen resetoinut systeemin aina paineiden säädön jälkeen ja kun renkaat vaihdettu.
- -V-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 981
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
- Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
- Paikkakunta: Kauniainen
Jos autossa on aktiiviset rengaspainesensorit ja ostan uudet vanteet ja renkaat antureineen, onnistuuko kalibrointi itse, rengasliikkeessä vai pitääkö viedä merkkiliikkeeseen?
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
- TurboKoo
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 329
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
- Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018 - Paikkakunta: Helsinki
Kalibrointi onnistuu itse tekemällä.
Minulla on sekä talvi- että kesärenkaissa aktiiviset sensorit ja renkaanvaihdon jälkeen laitan oikeat paineet ja resetoin ne.
Minulla on sekä talvi- että kesärenkaissa aktiiviset sensorit ja renkaanvaihdon jälkeen laitan oikeat paineet ja resetoin ne.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
Walter Röhrl
- -V-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 981
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
- Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
- Paikkakunta: Kauniainen
Kiitoksia tiedosta! Entäpä kelpaako BMW:lle pariksi tarvikesensorit vai pitääkö olla marmoritavaraa? Ebaytä selailin ja päättelin ettei kaikkiin BMW-malleihinkaan kelpaa samanlaiset?
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 29 Maalis 2015, 18:08
- Auto: Ford Ranger Wildtrak
Ostin tänä keväänä Vianorilta anturit. Toimii Ok ja puolet halvempia...
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Edelliset autot: BMW G31 520dA 2019, BMW F11 LCI 520dA 2016, BMW F11 520dA 2011, Audi A4 Avant 2.0TD 2009, BMW 320dA Touring 2007, Citroen Xsara 1.6 Break 2001
- -V-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 981
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 18:41
- Auto: F20 LCI 118iA Sport + F30 LCI 320dA xDrive M sport
- Paikkakunta: Kauniainen
Suolainen hinta on ainakin F20:iin käyvillä orkkisantureilla marmorilla vaikka tuosta saisikin 15% alennusta:
Rengaspaineanturit (osanro 36106856209) ovh 337,44e.
Lienee Vianorillakin halvemmat?
Rengas-Turku (nettivanne.fi) pyytää 260€.
Rengaspaineanturit (osanro 36106856209) ovh 337,44e.
Lienee Vianorillakin halvemmat?
Rengas-Turku (nettivanne.fi) pyytää 260€.
Ex: F10 520dA, F11LCI 520xdA, F20 116i, F30 318dA, E90LCI 320xdA, E92LCI 320Cd, E60LCI 530dA, E84 X1 20xdA, E90 335dA MSport, E60LCI 525i, E90 320d MSport, E81LCI 118d, E91LCI 320i, E92 325CdA, E46LCI 330Ci Cabrio MSport, E90 325iA, E82 120dA, E30 320iA
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 69
- Liittynyt: 29 Maalis 2015, 18:08
- Auto: Ford Ranger Wildtrak
Mulla tosiaan F11. MilleMiglian 17 tuuman vanteet. Rengasanturit 79e kappale. Loppusumma 388e (antureiden asennus, kesäkumit vanteelle, tasapainotus, talvirenkaiden vaihto kesärenkaiksi.
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Edelliset autot: BMW G31 520dA 2019, BMW F11 LCI 520dA 2016, BMW F11 520dA 2011, Audi A4 Avant 2.0TD 2009, BMW 320dA Touring 2007, Citroen Xsara 1.6 Break 2001
Minulla vanhoilla nastatalvirenkailla tuli hälytys pari kolme kertaa talvessa... paineet aina ok. Olen aina kalibroinut renkaanvaihdon jälkeen ja kun olen muuttanut rengaspaineita. Myyjäliike (auton) sanoi, ettei mun auto tykkää nastoitetuista talvirenkaista.Wonderi kirjoitti:Säikäyttipä hyvin kun F31:n rengaspainevahti (nopeuden perusteella tunnistava, ei antureita) yllättäen pimputti vajaapaineisesta renkaasta. Kurvaus huoltoasemalle, ihan tasaiset paineet oli edelleen. Keli oli lauantain liukas, mutta suoralla moottoritiellä ei meni aika hyvin luisuttelematta. Kotona tarkastin toisella mittarilla paineet, edelleen oli ihan oikeat. Talvirenkaanvaihdon jälkeen kalibrointi oli tehty muutama viikko aikaisemmin.
Onkohan yleisiäkin nämä väärät hälytykset?
Tekniikan Maailman artikkelissa rengaspainevaroittimista muistaakseni mainittiin, että ABS- antureihin perustuva mittaus huomioisi myös renkaan tärinan... tämä selittäisi talvirenkaan (minulla ainoastaan kokemusta nastoitetuista) herkkyyden vikailmoituksiin.
Viime talvena uusilla nastarenkailla ei yhtään virhehälytystä.
Ex BMW: E30 316 vm. 1985, E34 518i vm. 1995.
- alpin_sport
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 188
- Liittynyt: 01 Maalis 2015, 17:55
- Auto: 320i E90
- Paikkakunta: Lohja
Mulla nopeusanturit eikä vääriä hälyjä oo tullut kesällä (valioruncrapeillä tai laadukkailla aftermarket renkailla) eikä talvella (uudet & käytetyt nastarenkaat). Resetoin rp-vahdin asetukset aina paineiden säädön jälkeen.
Virheilmoitus tulee aina kun lähdet liikkeelle eli varoituskolmio näkyy käytännössä aina mittaristossa. Foorumin velhot saa kuitenkin koodattua ton toimimaan vanhaan malliin eli pyörimisnopeuteen perustuen (silloin ei tunnista antureita myöskään kesärenkaista). Näin oli ainakin vielä vuosimallin 2014 autoissa, uudemmissa voi toki olla uudet kujeet.Petteri75 kirjoitti:Onko rengaspaineanturi pakollinen, eli tuleeko rengassarjasta ilman paineanturia jatkuvaa virheilmoitusta? Autona siis F30, talvirenkaat hankkimatta.
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 194
- Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
- Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20
Loistavaa. Osanro 36106856209 maksaa 84,36€/kpl, kun näitä tarvitaan neljä, niin se on aika paljon lisää rahaa renkaisiin ominaisuudesta, jolla ei ole tähänkään mennessä tehnyt yhtään mitään. 04/2014 taisi jokin muuttua TPMS:ssä.
- penttim
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 189
- Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
- Auto: F32 420dA M Sport
- Paikkakunta: Ilmajoki
Jos saksan eBay pysyy hanskassa, niin sieltä saat uudet BMW:n alkuperäiset RDCi-tunnistimet 125-170€/4kpl.Petteri75 kirjoitti:Loistavaa. Osanro 36106856209 maksaa 84,36€/kpl, kun näitä tarvitaan neljä, niin se on aika paljon lisää rahaa renkaisiin ominaisuudesta, jolla ei ole tähänkään mennessä tehnyt yhtään mitään. 04/2014 taisi jokin muuttua TPMS:ssä.