E91 318 d puhallin herkes toimimasta

E90, E91, E92, E93
Jarkki888
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Kesä 2016, 23:15

Mikähä vika puhaltimee tuli ku yhtä äkkiä herkes puhaltamasta? Onko muilla ollu samanlaisia ongelmia?
pmj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 219
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 11:40

On ihan tyyppivika E9x autoissa. Puhaltimen moottori alkaa olla (ehkä) vaihtokunnossa. Toki sille voi antaa tekohengitystä ja saada sen vielä toimimaan.
Omassa E92:ssa teki saman viime kesänä. Vähän aikaa googlattuani selvisi syy.
Sen saa tai voi saada toimimaan niin että irrotat raitisilmasuodattimen jolloin tulee näkyviin kaksi aukkoa josta ilma menee kabiiniin. Apparin puolen aukosta näet puhallinmoottorin ja sen keskellä todennäköisesti ruosteisen moottorin akselin. Se on aika syvällä siellä. Liitä yhteen 3 mehupilliä ja valuta akselin päähän esim. WD40:a ja pyöräytä vähän moottoria jollain kepillä tms. millä yllät pyöräyttämään sitä. Mulla tuo auttoi ja on sen jälkeen toiminut kohta vuoden. Toki olen pari kertaa varuilta valuttanut sinne lisää WD40:a. Vaihdetaan sitten kun pimenee lopullisesti.
Tuohan vaiva alkaa oireilla niin että puhallin alkaa pitämään kitinää. Löytynee juttua tältäkin foorumilta.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Minä voitelin kitisevää moottoria CRC:n 5-56:lla eikä mennyt kovinkaan montaa viikkoa siihen, että reissun päällä löhösin pää alaspäin repsikan jalkatilassa ruuvaamassa ainoata nopeasti saatua tarvikepöhötintä sisään. Jatkossa ostan varmaan suosilla ajoissa uuden - kuten pmj totesi, se saattaa toimia vielä pitkäänkin tekohengityksellä, mutta toisaalta sadekelillä ilman pöhötintä ajaminen on aika ankeata.

Jos tekohengitys ei auta, niin vaihto on onneksi helppo homma ja onnistuu ihan perustyökaluilla. Tuosta ohjetta kouraan ja ruuvaamaan: http://www.pelicanparts.com/BMW/techart ... lacing.htm
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Jarkki888
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Kesä 2016, 23:15

Mulla ei pitän mitää erikoista ääntä vaan kerrasta lakkas toimimasta.. Pitää kokeilla jos auttas rasvaus tähä hätää. Paljo maksaa puhallin? En kerenny katella hintoja viel
pmj
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 219
Liittynyt: 06 Tammi 2015, 11:40

Orkkispuhallin muistaakseni vähän reilu 200eur. Tarvikepuhaltimien haarukka lienee vajaasta satasesta sataanviiteenkymppiin. Riippuu merkistä ja ostopaikasta.
Vastaa Viestiin