i3 kokemuksia

mpulk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Loka 2014, 21:14

i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja mpulk » 20 Tammi 2015, 20:12

Muutamia kokemuksia i3:sta arkikäytössä eli työmatkalla, lasten kuskauksessa kaupunkialueella ym. Toin auton Saksasta hiljattain vajaat 5000 km ajettuna. Saksasta löytyy paljon vaihtoehtoja, valtaosa hyvin varustettuja. Varusteet vaikuttaa hintaan aika paljon. Enemmän löytyy REX (range extender) versioita, vähemmän ilman REXiä olevia eli tällaisia, jonka toin.

Jos autossa on REX, siinä ei voi olla (ainakaan nykyisissä tuotantoversioissa) lämpöpumppua. Ilman REXiä autoon voi valita Saksassa lämpöpumpun. Esim. Ruotsin tuontiversioissa lämpöpumppu on vakiovaruste.

Lämpöpumpun ansiosta lämpöä piisaa kovillakin pakkasilla (nyt viime päivät -20 ... -25 astetta!). Auto lämpiää todella nopeasti, muutamassa minuutissa. Precondition lämmittää paitsi kabiinin, myös akuston. Akuston esilämmitys jatkaa rangea ilmeisen mukavasti. Sinänsä pakkanen kuitenkin laskee rangea radikaalisti optimikeliin verrattuna, mikä tietysti luonnollista. Kunhan kelit lämpenee, nähdään, kuinka lähelle 150-160 km päästään. Käsittääkseni sellainen 15-18 astetta olisi optimikeli. Näillä pakkasilla pääsee ehkä 90-100 km rangeen kaupunkipyörityksessä. Pidemmästä maantieajosta ei kokemusta.

Auton ConnectedDrive -palvelut pelaavat loistavasti Suomessakin (auto tuotu Saksasta). iRemote-softalla auton saa lämpimäksi joko heti tai ajastuksen avulla. Samasta softasta (IOS/Android) näkee auton perustietoja: ovien lukitus, kattoluukun asento, valot, sijainti kartalla, analyysi kulutuksesta, lataustilanne jne ja voi säätää näistä osaa. Autoon voi lähettää esim. Googlen kartoista sijainteja ym. tietoja, jotka odottavat navigaattorissa sitten valmiina.

Autossa on pysäköintiavustin + peruutuskamera. Avustin toimii samalla tavalla kuin esim. Mersuissa. Tosin tämä hoitaa myös kaasuttamisen, jarruttamisen + suunnanvaihdot itse. Taskuun parkkeeraus onnistuu muutamien kokeilujen perusteella hauskasti, mutta aika hitaasti. Auto on sen verran ketterä, että kyllä sillä vähän tumpelompikin ruutuun osuu.

Auto on loistava - ja erittäin hauska - ajettava. Tarkka alusta ottaen erityisesti huomioon auton fyysiset mitat + korkeus. Painopiste alhaalla. Kääntöympyrä aivan olematon, tuntuu, että kääntyy paikoillaan. 155/70R19 talvirenkaat (Blizzak -kitkat) yllättävät kovat kuitenkin (rengaspaineet korkeat, 2,7/3,0).

Auton liikkeelle lähtöä ja liikkuvuutta voisi kuvata aavemaiseksi. Kiihtyvyys on erinomainen. Auto tuntuu hieman tuuliherkältä ainakin sivuttaistuulelle. Näkyvyys vähän korkeampaa on citymaasturimaineinen. Tilat ovat huomattavasti ulkomittojen perusteella oletettua suuremmat. Lapset ainakin tykkäävät istua takana, siellä ikkunalinja on huomattavan alhaalla, joten uloskin näkevät hyvin. Autoa ei tarvitse oikeastaan ollenkaan jarrutta normaaliajossa. Kaasulta löysäys käynnistää samalla energian talteenoton, joten vierintävastus lisääntyy ja auto jarruttaa ja lopulta pysähtyy. Aika äkkiä oppii sopivan ajotavan, jolla voi jarrupolkimen unohtaa.

Auto vaikuttaa latautuvan peruspistokkeesta ehkä 5-7 tunnissa lämpimässä tallissa. Ulkona pakassessa en ole latausta kokeillut, mutta tuskin kovin tehokasta. Valovirtapistokkeesta ladattaessa ottotehoa voi säätää, maksimitehot tulee ainakin 16A pistorasiasta. Voimavirtaan voisi kytkeä tehokkaamman laturin, mutta toistaiseksi ei tarvetta.

Avatar
marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Syys 2012, 11:39

Re: i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja marko » 21 Tammi 2015, 11:04

Onko siis niin, että vaihtovirtapikalatausmahdollisuudesta (en tarkoita laturia) pitää maksaa erikseen. Tämmöisiä optioita on tarjolla, jostain syystä konfiguraattorin tasavirtalataukselle ei ole annettu hintaa, ilmeisesti tämä on siis vakiona?

AC: Max. Leistung (in Deutschland): 4,6 kW (1-phasig 230 V, 20 A, an öffentlichen Ladestationen bis zu 7,4 kW (230 V, 32 A)). AC-Stecker: Typ 2.
DC: Maximale Leistung (Netzseite): 50 kW. DC-Stecker: Combo 2.

Tällä hetkellä pikalatureita ei ole Suomessa varmaan yhtään. Ainoa oikea pikalaturi lienee tuo tasavirtalaturi. Muutenkin niitä tarvitsisi erityisesti "maalla" huoltsikoilla tms, kaupungissa ei niinkään. Mutta maalle niitä tuskin tulee lähivuosikymmeninä. Siinä mielessä tuo REX vaikuttaa "välttämättömältä", jos haluaa poistua kolmosen ulkopuolelle. Harmillista että lämpöpumppua ei voi asentaa sen kanssa.

Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 644
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Re: i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Havis » 21 Tammi 2015, 13:43

mpulk kirjoitti:...Autoa ei tarvitse oikeastaan ollenkaan jarrutta normaaliajossa. Kaasulta löysäys käynnistää samalla energian talteenoton, joten vierintävastus lisääntyy ja auto jarruttaa ja lopulta pysähtyy. Aika äkkiä oppii sopivan ajotavan, jolla voi jarrupolkimen unohtaa...
Tarkoittaa siis todennäköisesti sitä, että käytön puuttesta aiheutuva jarrujen jumiutuminen on perinteisiin järjestelmiin verrattuna huomattavasti yleisempi ongelma näissä laitteissa.

Sinänsä ihan mielenkiintoista kuulla näiden i-sarjalaisten käyttökokemuksista pohjoisen olosuhteissa. Onko esim. tuulilasin pesurin täyttö yhtä hankalaa kuin isoveljessä i8:ssa?

mpulk
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Loka 2014, 21:14

Re: i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja mpulk » 21 Tammi 2015, 18:40

Tosiaan sekä AC että DC ovat olleet käsittääkseni lisävarusteita, aika kalliitakin sellaisia, ainakin Saksan versioissa. Nyt vuosimallista 2015 alkaen AC on vakiona, siksei varmaan enää ole konfiguraattorissa.

Suurin este sähköautojen yleistymiselle on latausverkoston puuttuminen. Niin kauan kun suunnilleen joka ABC:llä ei ole pikalatausmahdollisuutta, ei esim. Teslaa voi käyttää ainoana autona tästä i3:sta puhumattakaan, jolla ei kai ole tarkoitettukaan rullata muutoin kuin kaupunkialueella. Norjassahan on verraton latausverkosto, "superchargereita" on Pohjois-Norjaa myöten koko maassa.

Tuulilasin pesunesteen täyttö on "normaalia" eli konepelti kaukosäätimestä auki ja säiliö löytyy tutulta paikalta. Konepellin alla ei sitten muuta olekaan kuin tuo täyttöaukko ja muutaman kymmenen litran tila esim. kauppakasseille.

Avatar
marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 169
Liittynyt: 06 Syys 2012, 11:39

Re: i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja marko » 21 Tammi 2015, 19:23

mpulk kirjoitti:Norjassahan on verraton latausverkosto, "superchargereita" on Pohjois-Norjaa myöten koko maassa.
Joo, olenkin ihmetellyt tuota Norjan supercharger-verkon kattavuutta. Suomeen Tesla laittaa yhden SC:n 2O16, ehkä.
Nyt muuten norjalaiset myyvät paljon "vanhoja" Teslojaan pois, ilmeisesti vaihtavat uuteen P85D:n, näillä vanhoilla kun on jo ajettu jopa 1O-2Otkm.

Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 642
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: F30 330e, Audi A5

Re: i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja ssalmela » 17 Elo 2016, 17:05

Kävin koeajamassa i3:n tänään.

Tekniikka on huikean hienoa. Se sai minut todella haluamaan täyssähköauton. Ajettavuus mainio, reaktio kaasuun välitön. Yleisesti ottaen ihan huippuhyvä auto ajaa.

Mutta sitten se iso mutta. Se on tila-auto. En halua tila-autoa. Tästä en päässyt kyllä yli vaikka kuinka yritin. En kaipaa metrikaupalla tilaa käsien levittelyyn edessäni ja yläpuolellani. Haluan istua alemmalla eikä katonkaan tarvitse olla muotoiltu katedraaliksi.

Voi kun tulisi 1-sarjasta tai 2- tai 4-sarjan Coupésta EV tai edes PHEV-versio.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)

Avatar
penttim
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 188
Liittynyt: 30 Touko 2016, 16:13
Auto: F32 420dA M Sport
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja penttim » 18 Elo 2016, 17:18

ssalmela kirjoitti:Voi kun tulisi 1-sarjasta tai 2- tai 4-sarjan Coupésta EV tai edes PHEV-versio.
Älä muuta sano. F32:sta tilatessani tiedustelin maahantuojalta, onko 4-sarjan PHEV:stä mitään aikataulua, eikä kuulemma ollut. Jos olisi ollut, niin olisin ollut valmis viivästyttämään auton hankintaa vaikka parilla vuodella.

Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 795
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: F31 318dA -14
Paikkakunta: Nokia

Re: i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 19 Syys 2016, 00:14

Makuja on monia, minä taas kaipailen kolmosen takavetorakenteelle perustuvaa tila-autoa. i3:kin kävisi jos se ei olisi sen näköinen kuin on. Jos ei tila-automallia tule niin seuraava auto on X3 tai X4 että saan istua vähän korkeammalla ja kömpiä helpommin autosta ulos. Toivottavasti täyssähkömallisto laajenee pian ennen kuin Tesla ehtii vallata markkinan.

Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1548
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57
Auto: X4 30d -14

Re: i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Turbo » 23 Kesä 2018, 23:31

i3S on jo jonkin aikaa ollu myynnissä, leveämpi raideväli, leveämmät renkaat, tiukempi alusta, enemmän tehoa.
Ja joidenkin mukaan kulkisi nyt myös moottoritiellä vakammin.

Onko kellään tästä i3S mallista kokemusta ? Miten motari ajo sujuu jos vertaa vaikkapa muihin bemareihin ?

Avatar
ssalmela
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 642
Liittynyt: 29 Elo 2010, 12:53
Auto: F30 330e, Audi A5

Re: i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja ssalmela » 24 Kesä 2018, 21:04

Turbo kirjoitti:
23 Kesä 2018, 23:31
Onko kellään tästä i3S mallista kokemusta ? Miten motari ajo sujuu jos vertaa vaikkapa muihin bemareihin ?
i3S on tosi hyvä ajaa. Voimansiirto ja alusta on mainiot.

Todella harmillista että marginaalisesti parantunut muotoilu on edelleen showstopper. En vain pysty ostamaan tuon näköistä autoa. Vaikka siihen tuotaisiin kunnolliset penkitkin, autosta edelleen täysin puuttuva esteettisyys estäisi ostamisen.
ex-BMW: E87 (116i), E90 (320d), F10 (520d), F20 (116i), F30 (328i), F22 (220i, M235i), F30 LCI (330e)

Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 71
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah
Kaksipyöräinen mallia R25/3 vm. 1954

Re: i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja ollibeib » 18 Elo 2018, 00:16

Täältä löytyy tästä päivästä eteenpäin yksi i3:n omistaja, laite on mallia REx 94Ah, MY 2018 Charged Edition, mineral grey, sisältä lodge, varustelistaa ruksittu riittävästi.
Omat nopeat kokemukset versus 2016 koeajoyksilö-REx ja DriveNow-perusmallit:

- REx ei kuulu, äänieristystä ja toimintaa selkeästi parannettu (myös tuo "ylläpidä varaustaso" yllätti moottoritiellä, toimii ainakin 120km/h nopeuksissa Eco Pro:lla). Käsittääkseni 2017 RExiä vähän päivitetty.
- Uusi iDrive ja Professional (iso 10" näyttö) päivittävät auton viihdejärjestelmän tähän päivään. Mukavan moderni, iso ero vanhaan jos infotainmenttia ja sen "responsiivisuutta" arvostaa
- Omaan silmään MY2018 ulkonäkö on huomattavasti siedettävämpi, ainakin edestä
- Perusversioon verrattuna ainakaan Lodge ei ymmärtääkseni lisää äänieristystä. Penkit ja pinnat ovat huomattavasti laadukkaammista materiaaleista kuin perusversiot.

Päivitykseen ja retrofit-listalle menevät heti:
- Joku uuno unohti ruksia comfort accessin lisävarustelistalta. Iso operaatio retrofitata, mutta yritetään jossain välissä
- BAV Audio kaiuttimet
- Miedot UV-kalvot takaikkunoihin, jottei tarvitse ilmastointia kokoajan ulvottaa
- Wallbox Pure ei tullut mukana, selvitellään...
- All weather-matto sisälle eteen Suomen kurakeleille
- Muotoilla ja tulostella näppärä puhelimen langaton latausalusta johonkin päin keskikonsolia
- Mahdollisesti vinyylit /maalata sivujen siniset "tehosteet", jotka eivät miellytä omaa silmää

Noihin aiempiin keskusteluihin:
En usko, että i3S hieman leveämpi raideväli ja jäykempi jousitus parantavat "riittävästi" i3:n levottomuutta suoraan ajettaessa moottoritiellä. Auto ei ole kovin soveltuva pitkään maantieajoon ellei kokoajan jaksa ohjata (siis Suomen paskateillä). Etupyörien todella kapea profiili suhteessa kokoon on sama molemmissa malleissa, ja nehän sitä autoa Suomen urautuneilla ja kuluneilla teillä puoliautomaattisesti ohjailevat. Sporttisemmassa ajossa i3S on varmasti paljon normaalia hauskempi, jos keula pysyy vakaampana. Noin 200km moottoritieajelun perusteella tuo i3 on ainakin 120km/h nopeuksille ihan OK ajettava, vertaan esim. perheestä löytyvään vm. 2016 "Highline-Polo:n". Jaksaa ajaa, mutta jokapäiväisessä pääsääntöisessä moottoritieajossa auto ei ole parhaimmillaan.

Note: en ole i3S:ää ajanut, vaan ylläoleva on mutuilua netin kirjoitteluun ja omaan järkeilyyn perustuen. Pyysin Autokeskus Airportilta i3S:ää koeajoon, mutta heillä ei valitettavasti ole sellaista koeajettavissa Suomessa.

Yritän muistaa kirjoitella tänne / vastailla kysymyksiin i3:sta, kun kokemuksia tai kyssäreitä tulee.
Liitteet
InkedIMG_9147_LI.jpg
InkedIMG_9147_LI.jpg (396.73 KiB) Katsottu 4526 kertaa
Viimeksi muokannut ollibeib, 19 Elo 2018, 16:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Turbo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1548
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 15:57
Auto: X4 30d -14

Re: i3 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Turbo » 19 Elo 2018, 15:52

Hyvä, että saatiin foorumille lisää i3 käyttäjiä, mieluusti kuulee kokemuksia myös jatkossa. Sen verran harvinainen kuitenkin.