Näille kitka-kiihkoilijoille on varmaan päivän selvää mitä tienpinnassa tapahtuu,jos nastarenkaat kokonaan kiellettäisiin.Kuten täälläkin tuossa aiemmin jo todettiin.
Meillä on talossa kaksi nelikkoa.Toisessa kitkat (toistaiseksi),toisessa nastat,joten ainakin itse tiedän mistä kirjoitan.
Suuri talvirengasäänestys: Kitkat vai nastat
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1336
- Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
- Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak - Paikkakunta: Kaarina
Tuon rusticoluksen jutut kannattaa ohittaa.Heguli31 kirjoitti:Näille kitka-kiihkoilijoille on varmaan päivän selvää mitä tienpinnassa tapahtuu,jos nastarenkaat kokonaan kiellettäisiin.Kuten täälläkin tuossa aiemmin jo todettiin.
Meillä on talossa kaksi nelikkoa.Toisessa kitkat (toistaiseksi),toisessa nastat,joten ainakin itse tiedän mistä kirjoitan.
Yhtä fiksu idea oli se, että valtio maksaa jokaiselle autolle 500€ "kannustusmaksun" kitkojen ostajalle. No, öh, 500€x3 miljoonaa autoa = 1,5 miljardia euroa.
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
- Ricracing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 2954
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
- Auto: Jotain ihan muuta
- Paikkakunta: Helsinki
Vähäisen ajamisen takia ja lähinnä päiväsaikaan - niin kitkat. Silloin päätiet täällä Kehä 3:sen sisällä ovat jo aurattu ja suolattu.
Mikäli nyt ajaisin paljon niin valitsisin ensinnäkin nelivetoisen Bemarin ja siihen ehdottomasti nastarenkaat.
Tosin silloin kun ajoin paljon niin alla on takavetoinen Bemari ja kitkat. Kitkojen hiljaisuus on valttia eikä se pitokaan ole ihan huono, paitsi jäisillä teillä. Silloin pitää kitkoilla ajaa ajatuksella.
Mikäli nyt ajaisin paljon niin valitsisin ensinnäkin nelivetoisen Bemarin ja siihen ehdottomasti nastarenkaat.
Tosin silloin kun ajoin paljon niin alla on takavetoinen Bemari ja kitkat. Kitkojen hiljaisuus on valttia eikä se pitokaan ole ihan huono, paitsi jäisillä teillä. Silloin pitää kitkoilla ajaa ajatuksella.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Keskustelussa on taas erinomaisen jyrkkiä mielipiteitä. Itse asiassa niitähän on hauska lukea. Laitoin ensimmäisen kitkat alle vuonna 1981. Sen jälkeen olen ajanut n. 45 000km/v ja vuoteen 2013 saakka aina kitkoilla. Eli 32 vuoden kokemus kitkoilla ajamisesta. Autoina neli/etu/takavetoisia, yhteensä 18 kpl. Ajot ynpäri Suomea, Lappia myöten. Koskaan ei mitään ongelmaa. Nyt alla nastat ja Xdrive GT3. Syksyllä tulevaan S90 Volvoon jopa vaimoni haluaa taas kitkat. Eli kummat ovat mielestäni paremmat: molemmat.
F34 GT Xdrive 320i -13
- El Pantero
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 430
- Liittynyt: 30 Tammi 2016, 18:04
- Auto: 2016 BMW F30 Sedan 330e iPerformance M Sport
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Kesä alkaa olemaan lopuillaan ja nyt tarvitsisi miettiä talvirengasstrategiaa. Ääniä tuli keväällä mukanavasti; jaketaan nyt keskustelua.
Itse olen päätynyt ostamaan Continental Viking Cont6, eli tuttavallisemmin CVC6:t Hyvä kitkarengas, paljon kuullut hyvää. Ajot pääasiassa pääkaupunkiseudulla F30 330e 2WD:n kanssa.
Itse olen päätynyt ostamaan Continental Viking Cont6, eli tuttavallisemmin CVC6:t Hyvä kitkarengas, paljon kuullut hyvää. Ajot pääasiassa pääkaupunkiseudulla F30 330e 2WD:n kanssa.
'16 BMW F30 LCI 330e iPerformance M Sport /// Black Sapphire Metallic & Black Dakota /// Fully loaded
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
^Samaisen mallin edustajat koossa 225/45R17 lähtevät E90:n alle toiselle talvelleen tänä syksynä. Edellistalven toiminta oli varsin esimerkillistä ja kun harva rengas vielä toisena talvenaan on pahasti heikentynyt niin odotus on kova tällekin talvelle.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Hei kaikki!
Olen hankkimassa uusia renkaita autooni ja tarvitsen apua. Olen jo lähettänyt viestin "Runflat-kumit" aiheeseen. Mutta minulla on vielä kysymykset tässä aiheessa
Voisitko joku kertoa perustavanlaatuinen eroa nasta- ja kitkarenkaiden välillä. Missä jokainen typpi on käytetty? Ja millainen on parempi ostaa?
Olen hankkimassa uusia renkaita autooni ja tarvitsen apua. Olen jo lähettänyt viestin "Runflat-kumit" aiheeseen. Mutta minulla on vielä kysymykset tässä aiheessa
Voisitko joku kertoa perustavanlaatuinen eroa nasta- ja kitkarenkaiden välillä. Missä jokainen typpi on käytetty? Ja millainen on parempi ostaa?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
^Minun takamuskokemukseni väittää, että nastarenkailla on pääsääntöisesti mukavampi ottaa sivuluistosta "koppi" sivuttaispidon rajan ollessa usein jotenkin pehmeämpi ja että kitkarenkaat ovat yleensä hiljaisempia. Muissa ominaisuuksissa (pito, ajettavuus, käytös yms) on meikäläisen kohdalle osunut pääsääntöisesti enemmän eroa renkaiden iän, kulumisen, pintakuvion yms puolesta kuin nasta/kitka -ero on. Nämä siis puhtaasti perstuntumana fiilispohjalta ilman mitään tieteellistä mittadataa tahi vastaavaa todistetta.
Muuten autoja, kuljettajia, renkaiden muita ominaisuuksia, ajomääriä, ajoseutuja yms on erilaisina kombinaatioina lukematon määrä, minkä ansiosta on melko mahdotonta sanoa että millaisilla renkailla jonkun muun kuuluisi ajaa. Hyvänä nyrkkisääntönä voisin sanoa, että kumpaan päädytkään, osta ihan oikeat, kunnolliset talvirenkaat (Michelin X-Ice [North], Nokian Hakkapeliitta 8/R2, Continentalin CVC tai CIC tai vastaava oikeaan talveen suunniteltu kunnollinen rengas), niin pettymyksen mahdollisuus jää suhteellisen pieneksi, oli nastoja tai ei.
Muuten autoja, kuljettajia, renkaiden muita ominaisuuksia, ajomääriä, ajoseutuja yms on erilaisina kombinaatioina lukematon määrä, minkä ansiosta on melko mahdotonta sanoa että millaisilla renkailla jonkun muun kuuluisi ajaa. Hyvänä nyrkkisääntönä voisin sanoa, että kumpaan päädytkään, osta ihan oikeat, kunnolliset talvirenkaat (Michelin X-Ice [North], Nokian Hakkapeliitta 8/R2, Continentalin CVC tai CIC tai vastaava oikeaan talveen suunniteltu kunnollinen rengas), niin pettymyksen mahdollisuus jää suhteellisen pieneksi, oli nastoja tai ei.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Se myös, että kitkat tuppaa "kulumaan" nopeemmin / seos muuttuu sellaiseksi ettei enää pidä vs. jos nastarenkaissa vaan nastat säilyy kiinni niin pitävät kuitenkin aika hyvin vaikka kumiseos olis jo menettänyt ominaisuuksiaan.
Ja jos ajat paljon ns. rannikkoseudulla / jäisillä teillä niin nastat ehdottomasti laittaisin...
Ja jos ajat paljon ns. rannikkoseudulla / jäisillä teillä niin nastat ehdottomasti laittaisin...
Siis perusero on se, että kitkarenkaat ovat hiljaisempia, mutta nastarehkaat ovat pehmeämpi sivuluistoilla ja kuluvat hitaammin? Siis ensi näkemältä tuntuu, että on parempi ostaa nastarenkaat
Myös en vielä ymmärtänyt, onko runflat renkaat talvi- tai kesärenkaat? Tai molemmat?
Myös en vielä ymmärtänyt, onko runflat renkaat talvi- tai kesärenkaat? Tai molemmat?
RF ta RFT (runflat) rengas ns. "puhkeamaton" rengas. Eli vaikka rengas tyhjenisikin,niin sillä voi tarvittaessa ajaa esim.seuraavalle huoltoasemalle tai rengasliikkeeseen. Tyhjällä renkaalla tehdyn pidemmän ajosuoritteen jälkeen RFT-rengasta ei kuitenkaan välttämättä suositella paikattavaksi mahdollisen runkovaurion takia. Tästä on monenlaista mielipidettä ja jokaisella rengasvalmistajalla on omat ohjeensa.Julia kirjoitti:Myös en vielä ymmärtänyt, onko runflat renkaat talvi- tai kesärenkaat? Tai molemmat?
Renkaan runkorakenne on siis RFT-renkaissa erillainen,mistä johtuen tuo ajaminen "tyhjänäkin" onnistuu.
Kovemmasta runkorakenteesta johtuen RFT-renkaat on yleensä huonommat ajaa vs.tavalliset vastaavat. Mm. urahakuisemmat. Ne on pääsääntöisesti myös äänekkäämät. Runflat renkaita löytyy kaikista rengas katekorioista. Eli kesärenkaista ja talvirenkaista. Niin nastoista kuin kitkoistakin. Tältäkin foorumilta löytyy monenlaista juttua RFT-renkaista. Moni ei noista pidä. Esim. itse en runflat renkailla ajelisi.
Toivottavasti tästä jotain selveni.
- VeeMatti
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 159
- Liittynyt: 03 Joulu 2012, 21:03
- Auto: F01 740D xDrive Individual
- Paikkakunta: Espoo
Tänne asti kaikissa autoissani riippumatta merkistä tai vetotavasta (etu,taka,neli) on ollut tunnollisesti nastarenkaat.
Nyt tuossa nykyisessä tulee olemaan kitkat.
Saa nähdä mitkä on ajatukset eka talven jälkeen.
Itsekin odotan mielenkiinnolla.
Nyt tuossa nykyisessä tulee olemaan kitkat.
Saa nähdä mitkä on ajatukset eka talven jälkeen.
Itsekin odotan mielenkiinnolla.
F01 740DA xDrive Individual
Exät:
F10 520DA, F10 520DA xDrive, F10 530DA
"Trust your instincts, be yourself"
Mopot:
Kawasaki H2SX SE "Kermit"
"Trust your instincts, be yourself"
Exät:
F10 520DA, F10 520DA xDrive, F10 530DA
"Trust your instincts, be yourself"
Mopot:
Kawasaki H2SX SE "Kermit"
"Trust your instincts, be yourself"
Nastarenkaat ovat äänekkäämmät kuin kitkarenkaat.Julia kirjoitti:Hei, kiitos kaikkille.
Siis molemmat (runflat renkaat ja nastarenkaat) ovat vähän meluisat?
Ymmärsinko oikein: on mahdollista löydä talvi runflat nasta renkaat?
Runflat-renkaat ovat usein äänekkäämmät kuin tavalliset renkaat.
On mahdollista löytää talvirenkaat jotka ovat Runflat ja nastarenkaat.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
Jos ei ole välttämättä tarvis RFT-renkaille,niin kannattaa ennen ostopäätöstä vertailla myös renkaiden hintoja verrokkeina RFT vs. tavalliset renkaat. Ostamalla tavalliset renkaat voi säästyä jopa satasia.Julia kirjoitti:Hei, kiitos kaikkille.
Siis molemmat (runflat renkaat ja nastarenkaat) ovat vähän meluisat?
Ymmärsinko oikein: on mahdollista löydä talvi runflat nasta renkaat?
Ihan mielenkiinnosta: mihin autoon olet renkaita ostamassa?